User Tag List

Results 1 to 13 of 13

Thread: Sannheten om Humlesnurr

Default Sannheten om Humlesnurr

I følge diverse nettsteder har forfatter JK Rowling sagt at Albus Humlesnurr (Dumbledore, for de som lurer) er homofil. Under en bokturné i Amerika spurte en fan om Humlesnurr noensinne hadde vært forelsket, hvorpå Rowling svarte at han faktisk var homofil, og forelsket i Grindewald.

Rowling har mottatt både ros og refs fra homofile verden over. Mange mener det er fint at hun viser at homofili forekommer i alle samfunn, mens andre stiller seg kritiske til den plutselige erkjennelsen. Flere mener at det burde ha kommet bedre frem i bøkene at Humlesnurr var homofil, og spekulerer nå i at dette er et forsøk på å få opp salgstallene. Den kanadiske barnebokforfatteren Eva Wiseman mener at Humlesnurrs seksualitet er urelevant og at det burde være unevnt, også i etterkant av bokutgivelsen.

Jeg personlig er enig i at det er litt urelevant, men brukbart som trivia. Jeg syns det er flott at Rowling går ut med dette, og er overbevist om at det ikke er et salgstriks. Dessuten hadde det vært tåpelig å lyve om dette for fansen, når hun hele tiden har visst om Humlesnurrs legning.

"'You cannot imagine how his ideas caught me, Harry, inflamed me."'

Humlesnurr om Grindewald i Deathly Hallows.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Default Sv: Humlesnurr er homo (spoiler Deathly Hallows)

Jeg hørte om dette, ja. Er jo litt uvanlig, og må si meg enig i at det godt kunne blitt vist bedre i bøkene heller i stedet for å plutselig komme med det i etterkant. Kansje ikke salgstriks, men virker ikke som om det var den originale intensjonen.

You will need a larger parking lot after 3 months p33r's Avatar

I dunno, hun er ferdig med å skrive bøkene. Se det fra den andre siden? Kansje hun muligens ikke turte å fremtyde det mer fordi hun var redd for at foreldre skulle nekte barna sine å kjøpe boken? Serien hadde nok problemer fordi den var "okult".

På den annen side tviler jeg ikke ett sekund på at dette også er en super måte å øke salgstallene på. Muligens det var noe hun hadde tenkt på, ikke hadde turt å skrive inn riktig og nå i etterkant sier hun det offentlig for å øke salgstallene?

Standard Medlem deLirious's Avatar

Jeg kan overhode ikke tenke meg at dette er et salgstriks på noe som helst måte, siden det siste Rowling trenger er å faktisk selge MER bøker. Men det er nok kanskje et forsøk på å nøytralisere tabubelagte tema som seksualitet, og ved å gjøre en såpass kjent og elsket karakter homofil, blir homofile kanskje lettere godtatt, ihvertfall blant de som kjenner godt til Dumbledore fra før av...?

Jeg har ihvertfall ingen problemer med dette. Det jeg egentlig blir provosert av, er når folk uttaler seg om at "forholdet mellom Dumbledore og Harry nå blir sett på i et helt annet lys", eller "Det er jammen beundringsverdig av Rowling å avsløre dette". Skulle ønske vi bare kunne si: "Dumbledore er homo!!" "Mhm? Whatever..."

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Quote Originally Posted by deLirious View Post
    Jeg har ihvertfall ingen problemer med dette. Det jeg egentlig blir provosert av, er når folk uttaler seg om at "forholdet mellom Dumbledore og Harry nå blir sett på i et helt annet lys", eller "Det er jammen beundringsverdig av Rowling å avsløre dette". Skulle ønske vi bare kunne si: "Dumbledore er homo!!" "Mhm? Whatever..."
    Jeg er enig i akkurat dette, det blir gjort alt for mye utav denne saken.

p33r: Har nå mine tvil om at det ville gått nevneverdig inn på boksalget om det hadde blitt mer hintet til tidligere. Hun slet da ikke mye på grunn av det okkulte, det er bare det at de som har sånne meninger snakker veldig høyt.

Det jeg har et problem med her, er hvor lite man fikk se til dette i bøkene. Sure, man fikk ikke sett noen spesifikke tegn på at han var heterofil heller, men det at han var forelsket i Grindenwald burde ikke ha vært vanskelig å få bedre frem. Sitatet i den første posten er ikke godt nok, imo.

Standard Medlem Sakujo's Avatar

Dette kom litt småoverraskende, ja. Men er det noen stor sak? Nei. Er egentlig glad at hun gikk ut med det, for det er først da vi får se hvor alvorlig de fleste tar slike naturlige spørsmålene, som i alle fall i dette tilfellet bare er triva. Eller, det hadde faktisk sin virkning. Det er med på å gjøre hans tanker om verdensherredømme med Grindewald mer troverdig, og det at han begikk selvmord med en viss ring. For ikke å snakke om det at de to senere måtte slåss. Når jeg tenker over det, gjør dette det hele bedre. Helt fantastisk hvordan Dumbledore gikk fra ganske erketypisk "gammel, vis og "ledende" trollmann" til mer levende i bok 7. Jeg er også ganske sikker på at dette ikke var så langt fra den originale intensjonen. Rowling hadde tross alt outlinet alle bøkene på forhånd, og dette gjalt nok også Dumbledores bakhistorie. Vi ser han heller aldri i spesiell kontakt med det motsatte kjønn, og han er seriøst en av dem jeg hadde blitt minst overrasket over at var homofil. Og hvorfor må noe så trivellt, men likevel betydningsfullt med tanke på det jeg nevnte ovenfor, komme bedre fram enn det allerede har gjort? Som nevnt, kan dette også være med på å sette homofile i et bedre lys.

Jeg er nesten helt 100% sikker på Rowling ikke gjør dette for penger. Vi vet hun liker å snakke om sitt univers og at fansen er kravstore, og det er da ikke så alt for rart at hun vil dele mer? Om det er allment "akseptert" eller "passende" bryr meg nøyaktig intet. Bok 8 skal jo være et stort encyclopedia, tross alt. I tillegg selger hun som få andre, har penger nok til at hun donerer masse til veldegighet, og jeg tror faktisk at dette vil skape mer oppstyr og banning av bøkene enn det allerede er. Helt utrolig hvor seriøst folk tar Harry Potter. Liker også at selv om hun selv er kristen og skriver ut fra mer allment akespterte "kristne" verdier, er det kristne som står bak mesteparten av klagingen. xD

En annen ting: homofil betyr ikke nødvendigvis pedofil.

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    p33r: Har nå mine tvil om at det ville gått nevneverdig inn på boksalget om det hadde blitt mer hintet til tidligere. Hun slet da ikke mye på grunn av det okkulte, det er bare det at de som har sånne meninger snakker veldig høyt.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Controv..._Potter_series
    Helt ufattelig hvordan folk går berserk over Harry Potter-serien...

Jeg kan bare ikke uttrykke hvor irriterende det er når folk ikke siterer det de skriver på internett. Her er unntaket for en muntlig diskusjon, og kildene er der ute.

Marlee sikter selvfølgelig til denne kommentaren hvor Rowling gikk til de grader om å hinte til at det finnes flere homofile karakterer i serien.

Quote Originally Posted by marlee View Post
    I følge diverse nettsteder har forfatter JK Rowling sagt at Albus Humlesnurr (Dumbledore, for de som lurer) er homofil. Under en bokturné i Amerika spurte en fan om Humlesnurr noensinne hadde vært forelsket, hvorpå Rowling svarte at han faktisk var homofil, og forelsket i Grindewald.
    Og at Grindelwald faktisk ikke følte det samme, så det er en tragisk kjærlighetshistorie. For en overraskelse.

Rowling har mottatt både ros og refs fra homofile verden over. Mange mener det er fint at hun viser at homofili forekommer i alle samfunn, mens andre stiller seg kritiske til den plutselige erkjennelsen. Flere mener at det burde ha kommet bedre frem i bøkene at Humlesnurr var homofil, og spekulerer nå i at dette er et forsøk på å få opp salgstallene. Den kanadiske barnebokforfatteren Eva Wiseman mener at Humlesnurrs seksualitet er urelevant og at det burde være unevnt, også i etterkant av bokutgivelsen.

Jeg personlig er enig i at det er litt urelevant, men brukbart som trivia. Jeg syns det er flott at Rowling går ut med dette, og er overbevist om at det ikke er et salgstriks. Dessuten hadde det vært tåpelig å lyve om dette for fansen, når hun hele tiden har visst om Humlesnurrs legning.
    Nei og nei. Det finnes ikke noe som er urelevant. Det finnes derimot irrelevante ting.

Finnes det faktisk spekulasjon om at dette er et forsøk på å få opp boksalget? Kan du sitere dette for meg? Så vidt jeg har hørt er den største kritikken av Rowling hittil at hun ikke nevnte dette en eneste gang i den syvende og siste (gode gamle språkanalogien) boken hvor temaet om Humlesnurrs liv blir endelig satt i lys. Faktisk, om det er en eneste bok som tar for seg hans liv i det hele tatt, så må det være den siste boken. At Rowling ikke nevnte det gir ikke noe mening i det hele tatt dersom det skulle være viktig å få med seg hva legningen til rektoren er.

Det faktum at Rowling selv sa at hun ville fortalt oss dette tidligere dersom hun visste hvor glade folk ville blitt for å høre det, sier jo at det er fullstendig uten betydning for serien, punktum finale, at hun gjorde karakteren homofil. Det som er leit er at folk overtolker dette og prøver å gjøre Humlesnurr til en politisk tragediefigur som, på grunn av sin legning, var viktig.

Om det betyr noe for meg så er det fullstendig ubrukelig trivia om du ikke skriver fan-fiksjon eller om du interesserer deg for Humlesnurrs rolle i universet Rowling skapte. Det er også skikkelig skuffende at dette skulle komme ut så sent og få så mye oppmerksomhet da det ikke forandrer noen verdens ting annet enn et syn på mannen med et glimt i øyet*1.

*1 = Det er ikke tvil om at dette kunne ha vært en allusjon til personlig karakteristikk, siden månen for Lupus (egentlig Lupin, latinsk for måne) og halvmånebrillene til Humlesnurr har en interkarakteristisk identitet.

"'You cannot imagine how his ideas caught me, Harry, inflamed me."'

Humlesnurr om Grindewald i Deathly Hallows.
    Altså, siterer du det og prøver å bevise noe? Det er ikke et virkemiddel i det hele tatt. Du misforstår hva å sitere betyr da sammenhengen hvor dette blir nevnt handler om en dyp psykologisk krise Humlesnurr gikk gjennom da han fikk sitt første tilbakesetning fra sin intellektuelle karriere da han måtte returnere til sin familie.

Og ideene til Grindelwald var revolusjonære. Humlesnurr omtaler de for hans dype respekt for mannen som en kollega. Hva for seksuelt innhold du kan vri ut av det er meget vagt.

Quote Originally Posted by deLirious View Post
    Jeg kan overhode ikke tenke meg at dette er et salgstriks på noe som helst måte, siden det siste Rowling trenger er å faktisk selge MER bøker. Men det er nok kanskje et forsøk på å nøytralisere tabubelagte tema som seksualitet, og ved å gjøre en såpass kjent og elsket karakter homofil, blir homofile kanskje lettere godtatt, ihvertfall blant de som kjenner godt til Dumbledore fra før av...?

Nettopp. Vi kan godt tenke oss slike ting, men de er spekulasjoner, og dette er ekstremt viktig siden fan-fiksjonen innenfor Harry Potter-universet er en så stor form for media at seksualitet og følelser kan lett bli feiltolket.

Når man gjør en litterær analyse så gjelder det å ikke bli ført med av teksten og heller prøve å se hva den vil oppnå, hvilket er kun mulig dersom du forstår omfanget av hva en uttalelse vil tilsi. Hvis en karakter sier at han er homofil, en trollmann eller en rakett i forkledning så er det kun noe karakteren sier.

Så folk bør være mer bevisste på hvor mye å si dette egentlig har. Humlesnurr ville ikke nødvendigvis blitt et dårlig menneske hadde han ikke vært homofil.

Quote Originally Posted by Sakujo View Post
    Dette kom litt småoverraskende, ja. Men er det noen stor sak? Nei. Er egentlig glad at hun gikk ut med det, for det er først da vi får se hvor alvorlig de fleste tar slike naturlige spørsmålene, som i alle fall i dette tilfellet bare er triva. Eller, det hadde faktisk sin virkning. Det er med på å gjøre hans tanker om verdensherredømme med Grindewald mer troverdig, og det at han begikk selvmord med en viss ring. For ikke å snakke om det at de to senere måtte slåss. Når jeg tenker over det, gjør dette det hele bedre. Helt fantastisk hvordan Dumbledore gikk fra ganske erketypisk "gammel, vis og "ledende" trollmann" til mer levende i bok 7. Jeg er også ganske sikker på at dette ikke var så langt fra den originale intensjonen. Rowling hadde tross alt outlinet alle bøkene på forhånd, og dette gjalt nok også Dumbledores bakhistorie. Vi ser han heller aldri i spesiell kontakt med det motsatte kjønn, og han er seriøst en av dem jeg hadde blitt minst overrasket over at var homofil. Og hvorfor må noe så trivellt, men likevel betydningsfullt med tanke på det jeg nevnte ovenfor, komme bedre fram enn det allerede har gjort? Som nevnt, kan dette også være med på å sette homofile i et bedre lys.

Jeg er nesten helt 100% sikker på Rowling ikke gjør dette for penger. Vi vet hun liker å snakke om sitt univers og at fansen er kravstore, og det er da ikke så alt for rart at hun vil dele mer? Om det er allment "akseptert" eller "passende" bryr meg nøyaktig intet. Bok 8 skal jo være et stort encyclopedia, tross alt. I tillegg selger hun som få andre, har penger nok til at hun donerer masse til veldegighet, og jeg tror faktisk at dette vil skape mer oppstyr og banning av bøkene enn det allerede er. Helt utrolig hvor seriøst folk tar Harry Potter. Liker også at selv om hun selv er kristen og skriver ut fra mer allment akespterte "kristne" verdier, er det kristne som står bak mesteparten av klagingen. xD

En annen ting: homofil betyr ikke nødvendigvis pedofil.

http://en.wikipedia.org/wiki/Controv..._Potter_series
    Helt ufattelig hvordan folk går berserk over Harry Potter-serien...
    En forholdsvis god fortolkning. Jeg tenkte noe lignende om Humlesnurrs forhold til Grindelwald, og hvilken effekt dette ville hatt på duellet. Men, som en karakter, ville dette gitt han mer grunn til å duellere med Grindelwald dersom han ikke var homofil? Ikke nødvendigvis, for vi vet at de var meget gode venner, og likesinnede. Den "tapte" kjærligheten gir forholdet en ekstra spiss, men ikke langt på nær så stor som tapet av søsteren gjorde.

Jeg syns det var helt greit at hun sa det. Om hun brukte det som salgstriks driter jeg egentlig litt i. Jeg tror jeg bare er så fan at hva som helst av info jeg kan få sluker jeg rått

Altså Toby, nå syns jeg du lager diskusjon av ingenting her. Jeg har kun rapportert jeg har lest, og forsøker ikke å bevise eller vri noe som helst ut av noe.

Jeg leste ganske mange artikler om saken, og det kom tydelig fram at Rowling hadde sagt at Humlesnurr var forelsket i Grindewald. Sitatet jeg brukte var kun et eksempel på hvordan Humlesnurrs kjærlighet kommer til syne i boka, og dette har jeg hentet direkte fra en av artiklene jeg leste. Jeg regner med at det er et av de mest avslørende sitatene, da det ble brukt som eksempelet med stor E på hva det artikkelforfatteren kalte "potterheads" hadde snust seg fram til.

Og når jeg sier at jeg syns det er urelevant, så mener jeg ikke at det er urelevant at han er homofil, men om vi får vite det eller ikke.

Standard Medlem deLirious's Avatar

Quote Originally Posted by Toby Christ View Post
    En forholdsvis god fortolkning. Jeg tenkte noe lignende om Humlesnurrs forhold til Grindelwald, og hvilken effekt dette ville hatt på duellet. Men, som en karakter, ville dette gitt han mer grunn til å duellere med Grindelwald dersom han ikke var homofil? Ikke nødvendigvis, for vi vet at de var meget gode venner, og likesinnede. Den "tapte" kjærligheten gir forholdet en ekstra spiss, men ikke langt på nær så stor som tapet av søsteren gjorde.
    Enig, samtidig som det styrker Dumbledore som karakter enda mer, i og med at kjærlighet var "hans store tragedie", (sitert fra ett og annet intervju) og noe han egentlig aldri var spesielt heldig med.

En ting er ihvertfall sikkert, Laura Mallory kommer til å koke over som aldri før.

Jo, det styrker karakteren. Jeg er bare skuffet over at det tok Rowling så lang tid å komme ut med dette. Hvis det faktisk betydde noe for noen andre enn tilbedere og leserne altså.

Quote Originally Posted by deLirious
    En ting er ihvertfall sikkert, Laura Mallory kommer til å koke over som aldri før.

Altså Toby, nå syns jeg du lager diskusjon av ingenting her. Jeg har kun rapportert jeg har lest, og forsøker ikke å bevise eller vri noe som helst ut av noe.

Jeg leste ganske mange artikler om saken, og det kom tydelig fram at Rowling hadde sagt at Humlesnurr var forelsket i Grindewald. Sitatet jeg brukte var kun et eksempel på hvordan Humlesnurrs kjærlighet kommer til syne i boka, og dette har jeg hentet direkte fra en av artiklene jeg leste. Jeg regner med at det er et av de mest avslørende sitatene, da det ble brukt som eksempelet med stor E på hva det artikkelforfatteren kalte "potterheads" hadde snust seg fram til.
    Nei, du rapporterer faktisk ikke noe i det hele tatt. Å rapportere noe som en aktivitet handler først og fremst om å dokumentere det. Altså blir jeg sur når du faktisk ikke henviser til noen kilder. Det du gjør er å gjengi at Humlesurr er homo. Stor forskjell på de to.

marlee, som person så stoler jeg på deg, men du vet godt at noe slikt er ikke et objektivt forhold om informasjon. Du må bevise at du har lest disse artiklene ved å sitere de. Igjen, dette handler også om troverdighet. Det samme kan jo sies om vi skulle diskutere Holocaust: "Pics or it didn't happen".

Og når jeg sier at jeg syns det er urelevant, så mener jeg ikke at det er urelevant at han er homofil, men om vi får vite det eller ikke.

Det jeg skrev var rettet mot at ordet urelevant ikke finnes på norsk. Det heter irrelevant*.

* = Kilde - www.ordbok.no

Standard Medlem Norse's Avatar

Default Re: Humlesnurr er homo (spoiler Deathly Hallows)

Fuuuu...Nå kan jeg ikke lese de bøkene lenger :-(

Just kidding people, men merket aldri at han var homofil...Ble liksom ikke hinta til det så mye :-/

Standard Medlem PrincessMidna's Avatar

Default Re: Humlesnurr er homo (spoiler Deathly Hallows)

Må si det var kanskje ikke det smarteste trekket å skrive den spoileren i tittelen... =/
    Men gjort er gjort, og jeg fant ut dette like etter at jeg leste boka
    Selv må jeg innrømme at jeg alrdi har tenkt på Dumbledore's legning på noen som helst måte, og jeg bryr meg erlig talt ikke om han er hetro, homofil, eller bifil for den saks skyld. Han er/var brilliant, og det er personligheten hans som spiller en rolle, ikke legning.
    Og jeg må bare si at jeg fikk større respekt for ham etter at jeg fikk vite dette... =)
    ANG Dumbledore/Harry, så har jeg ALLTID syntes at Dumbledore har sett på Harry som sønnen/barnebarnet han aldri fikk

En annen grunn til at det ikke kom ut før (bortsett fra alle barna som hadde blitt nektet å lese serien), kan være at, som vi alle vet, er det så utrolig mange fordommer i boka, at det var derfor Rowling ikke lot det komme ut før (i boka) at Dumbledore er homofil.
    Bare se på fordommene mot gompe-fødte, futter og varulver i bøkene. Det var mange i mot Dumbledore før, og mange som gikk mot ham og Harry når de i nummer 4 sa at Lord Voldemort kom tilbake. Hva hadde da skjedd med Hogwarts? Selv om elevene ikke hadde brydd seg, hadde MANGE av foreldrene reagert på det, spesielt på den måten at de hadde antatt ting om Dumbledore og elevene, da spesielt hans nære forhold med Harry...

Det er mine tanker ihvertfall...

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)