User Tag List

Results 1 to 20 of 20

Thread: Tanker rundt universet og reinkarnasjon

Standard Medlem jouunin's Avatar

Default Tanker rundt universet og reinkarnasjon

En liten greie jeg har tenkt og fundert på hvor jeg tar grunnlag i energiprinsippet, som sier at energi verken kan oppstå eller forsvinne, bare gå over i andre former.

Vil ikke dette være et bevis på at universet har eksistert i evig tid? Ettersom en ikke kan verken lage energi eller få det til å forsvinne? Jeg mener å ha lest et sted at universet ekspanderer til hvert atom er så langt unna hverandre at de aldri kan ha en kjemisk reaksjon igjen, for så å lage et nytt Big bang og dermed et "nytt" univers. Altså har det alltid eksistert.
    Jeg mener at dette blir et (jeg vil nødig bruke ordet "bevis" ettersom dette har med personlig tro å gjøre, men det ser ut til at jeg blir nødt) på at reinkarnasjon også er fakta, ettersom hvis universet er uendelig er alt dømt til å skje, og sett at min bevisthet kun er elektriske impulser i en organisk hjerne, så er det jo allerede gitt at de nøyaktig samme elektriske impulsene vil inntreffe uendelig mange ganger i uendelig mange forskjellige fysiske (og "ikke-fysiske") hjerner o.l. gjennom den uendelige tidslinjen vi har til vår disposisjon.
    Dette er da det jeg har tenkt på om universet for nå=) Jeg har også endel fine tanker om "Gud" som jeg gjerne kan ta opp i en ny tråd, men det orker jeg ikke ikveld
    Last edited by jouunin; 26th June 2007 at 01:13.

Standard Medlem Ingen's Avatar

Default Sv: Tanker rundt universet og reinkarnasjon

Enig jeg.. Men når det gjelder reinkarnasjon så blir det jo ikke akkurat reinkarnasjon. Selv om energien din tar en annen for så er den ikke deg. Hvis man tar utgangspunkt i energioverføring går det faktisk ann å spise seg selv uten å bite av seg fingeren eller drikke sitt eget blod. Kan godt hende at jeg har litt av noen andre... Og ja! Hvis jeg er klad og varmer meg på en ennen person utveksler vi faktisk varmeenergi hvilket vil si at det er ..ehh jah veit ikke jeg.

eheh, konklusjon: jeg er mange andres energi men jeg er ikke dem. ja universet her vært for alltid som jouunin sier.

hurra

Standard Medlem Ibaru's Avatar

Vil først bare si meg enig i påstanden om universet og det der.
    Men uansett. Jeg mener at vi MÅ bli reinkarinert... i hver fall på en eller annen måte. Grunne min er denne: Tenkt på følgende. La oss si at det ikke er noen reinkarnasjon og heller ingen Gud eller himmel, paradis osv. Når du dør da, hva blir/er du da? Blir du kanskje en del av universet eller kanskje du føler at du ligger i et svart rom, du kan ikke se noe, uten tid eller rom. Er det det som skjer når man dør? Men nå til poenget.. jeg skjønner ikke hva som skal skje når man dør og jeg mener at det ikke vil gå an at man ikke eksisterer. Jeg mener hvordan kan man ikke være noe (håper noen har noe forslag til hva som kan skje når man dør [uten reinkarnasjon] ) .
    Jeg mener at vi må reinkarneres på en eller annen måte, hvis ikke blir alt bare feil (skjønner). Kanskje vi har en sjel som flyr til et annet levende vesen.

Håper dere forsto poenget mitt (^_^)
    Last edited by Ibaru; 25th June 2007 at 15:09.

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Hvis reinkarnasjon hadde eksistert, ville ikke da populasjonen av mennesker på kloden holdt seg nogenlunde konstant, siden energien blir direkte overført til et nytt liv? Hvor kommer i så fall den massive folkeveksten ifra? Hvor tok den energien sin fra? Planter? Andre dyrearter? Insekter?

Quote Originally Posted by sortulv View Post
    Hvis reinkarnasjon hadde eksistert, ville ikke da populasjonen av mennesker på kloden holdt seg nogenlunde konstant, siden energien blir direkte overført til et nytt liv? Hvor kommer i så fall den massive folkeveksten ifra? Hvor tok den energien sin fra? Planter? Andre dyrearter? Insekter?
    Altså, hvis man tar utgangspunkt i teorien min om at universet er evig, så trenger ikke nødvendigvis alt å bli "gjenfødt" til samme sted og samme tid=) Hvis du skjønner? Det trenger ikke holde seg konstant, ettersom det ikke er gitt at de nøyaktig samme elektriske impulsene som utgjør din bevissthet må oppstå rett etter at de opphørte "sist gang"
    Og ettersom universet er uendelig i tid sett utifra min teori (ikke nødvendigvis rom, for det tror jeg ikke), så vil det jo være uendelig mange tidsrom, steder og skapninger "bevisstheten" din kan komme til neste gang.

En annen ting jeg vil si i denne posten, som jeg ikke nevnte i forrige post, er at om universet er uendelig, så vil vår "bevissthet" "gå gjennom" alle skapninger som eksisterer i universet nå, pluss uendelig mange til. Og det samme er dømt til å skje uendelig mange ganger til, slik som dette øyeblikket nå=)

Jeg blir faktisk nødt til å sette en seriøs stopper for denne teorien iogmed at den faller på alle logiske brister hvor det faktisk brukes et ord som av prinsipp skal bevises. Nemlig 'bevis'.

Det skal både en fysikkteori om denne oppgaven og en god del kvantemekanikk for å bevise at en konstant energimasse holder liv i universet. Du forklarer heller ikke hvordan eksplosjonen big bang kunne hende under en konstant energimasse, og dette går da stikk i strid med prinsippet hvor du godtok at universet utvider seg.

Ja, jeg må nok innrømme at bevis var et feil ordvalg av meg.
    Det jeg forsøker få frem i denne tråden er simpelten mitt syn på hvordan universet fungerer, da kanskje fra et mer nesten-religiøst perspektiv enn et fysiskt et=)
    Altså er dette simpelten hvordan jeg oppfatter universet vi lever i Og jeg må nok innrømme at jeg ikke fullt forstår mekanikken bak det.
    Delen av teorien min som hadde med utvidning av universet og nye big bang å gjøre har jeg tatt fra et nummer av illustrert vitenskap jeg leste, jeg skal prøve å finne nummeret igjen for å støtte oppunder teorien min

Takk for konstruktiv kritikk=)

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Quote Originally Posted by jouunin View Post
    Altså, hvis man tar utgangspunkt i teorien min om at universet er evig, så trenger ikke nødvendigvis alt å bli "gjenfødt" til samme sted og samme tid=) Hvis du skjønner? Det trenger ikke holde seg konstant, ettersom det ikke er gitt at de nøyaktig samme elektriske impulsene som utgjør din bevissthet må oppstå rett etter at de opphørte "sist gang"
    Men energiovergangene ligger ikke og chiller i sofaen et par uker inntil det passer dem å gå over til noe nytt. Det forekommer temmelig momentant og konstant. Så dermed må jo reinkarnasjonen også forekomme momentant og konstant. Så da lurer jeg igrunnen igjen på hvor alle ekstrasjelene kommer fra, under alle de forskjellige befolkningseksplosjonene som har funnet sted i historien.

Men jeg ser ikke på reinkarnasjon som energiovergang. Jeg mener at "gjenfødelsen" bare er at like elektriske impulser påvirker noe slik at det blir vår bevissthet, altså kan energien godt gå over i andre former, det trenger ikke en gang være samme energi, den trenger bare anta samme form.
    Jeg tror heller ikke helt på begrepet sjel. Jeg mener at, som jeg har gitt utrykk for, bevissthet er bare elektriske impulser i en hjerne. (Eventuelt noe annet, bare du forstår hva jeg mener. Som jeg nevnte tidligere i tråden er dette simpelten mitt syn på ting, jeg forstår desverre ikke helt mekanikken bak det )

Quote Originally Posted by Ibaru View Post
    Vil først bare si meg enig i påstanden om universet og det der.
    Men uansett. Jeg mener at vi MÅ bli reinkarinert... i hver fall på en eller annen måte. Grunne min er denne: Tenkt på følgende. La oss si at det ikke er noen reinkarnasjon og heller ingen Gud eller himmel, paradis osv. Når du dør da, hva blir/er du da? Blir du kanskje en del av universet eller kanskje du føler at du ligger i et svart rom, du kan ikke se noe, uten tid eller rom. Er det det som skjer når man dør? Men nå til poenget.. jeg skjønner ikke hva som skal skje når man dør og jeg mener at det ikke vil gå an at man ikke eksisterer. Jeg mener hvordan kan man ikke være noe (håper noen har noe forslag til hva som kan skje når man dør [uten reinkarnasjon] ) .
    Jeg mener at vi må reinkarneres på en eller annen måte, hvis ikke blir alt bare feil (skjønner). Kanskje vi har en sjel som flyr til et annet levende vesen.

Håper dere forsto poenget mitt (^_^)
    Jeg tror jeg har en fin teori om hva som skjer. Når du dør så legges du i graven (la oss bare forestille oss at man ikke bruker kister) etter en liten stund så råtner du. Alt som er deg blir omgjort til markekjøtt og sopp. De bruker energien til å lage varme som varmer jorden, jorden blir varm og fuktig men en dag få fordamper vannet. Det blir sugd opp i skyene og blir til regn, så ca da en måned etter at Ivar er død så regner det Ivar på oss alle. Det faller i maridalsvannet og blir senere drukket av folk som nå har drukket litt av det som var Ivars energi, dermed er Ivar "reinkarnert" i form av vann og kjøtt ogsåvidere.

ja jeg skriver litt uklart, men sålenge for tar poenget er det greit.

tata

Quote Originally Posted by Ingen View Post
    ja jeg skriver litt uklart, men sålenge for tar poenget er det greit.
    Fint det virker som de fleste/alle forsto.

Men jeg har lyst til å endre litt på diskusjonen siden jeg synes energiloven har blitt en for stor del av diskusjonen, dette er jo Tanker rundt universet og reinkarnasjon. Jeg vil helst at vi legger energiloven forsiktig under teppet, men glemmer den ikke (den kan/bør fortsatt ha noe med diskusjonen å gjøre). Ja, noe sånt?

Jeg vet ikke helt hva folk synes, selv er jeg litt tom, vet ikke helt hva jeg tror.. Men det er en ting jeg er sikker på...
    SITAT av meg selv: ".. jeg skjønner ikke hva som skal skje når man dør og jeg mener at det ikke vil gå an at man ikke eksisterer."

Derfor er løsnignen om at det finnes en Gud større for meg, en at man bare dør og det ikke skjer noe eller at man bare blir en del av energien eller at man.. ja bare blir borte. Selv etter man er død tror jeg man har en bevissthet. Ellers er man jo egentlig ingenting. Her lar jeg alle løsninger stå åpne, jeg vet ikke hva som skal skje bare at man MÅ/bør ha en bevissthet, hvis du ikke har det er du jo ingenting og "eksisterer" derfor ikke (som nevt tideligere).

Vær så snill og kom med forslag..

jirayafan Howl's Avatar

en ting, må ikke noe eksistere for at noe skal være ingenting? Altså hva var før verdensrommet. Hvordan kan noe bare poppe opp fra ingenting?

Og hvis det er en gud, da må jo den komme fra noe også!

Det er det som er poenget mitt
    Det er ingen begynnelse, det har alltid vært, altså er det evig. For jeg tror at det ikke KAN ha noen begynnelse, ettersom energi ikke kan oppstå.

jirayafan Howl's Avatar

ja, men jeg kan ikke godta at noe er evig, fordi det også må ha en begynnelse. Og så må det finnes en skapende energi!

Quote Originally Posted by jirayafan View Post
    en ting, må ikke noe eksistere for at noe skal være ingenting? Altså hva var før verdensrommet. Hvordan kan noe bare poppe opp fra ingenting?

Og hvis det er en gud, da må jo den komme fra noe også!
    Først så er det bare det at dette ikke var noe svar/forslag eller hadde noe med det jeg skrev/det jeg mente i det hele tatt, jirayafan.

Hva om Gud var begynnelsen? ... Ok, han burde kanskje komme fra noe, men det virker som du misforsto det jeg skrev.

vel, når et menneske prøver å tenke på noe sånt som at ting ikke har en begynnelse eller slutte så går de litt i surr, det er jo lett å tenka at det alltid har vært slik og slå seg til ro med det. Men hvis man prøver å forestille seg at noe alltid har vært så blir det tull, i forrhold til oss selv og vår værden så funker det ikke, ingenting kan bare plutselig komme eller bare være for alltid, det er ikke noe vi er kjent med. og hvis gud var starten må jo han også ha startet et sted, men mindre han alltid har vært, men da har vi samme problem som med universet.

jeg tror ikke at vi noen gang kommer til å finne svar på slike ting selv om vi prøver så hardt vi kan med big bang og gud. og hvis universet er evig greit, men vi kan ikke forstå det. og hvis det ikke er evig hva er da utenfor det, kanskje det er ingenting, then again hva er ingenting, ingenting kan være ting uten masse, eller ikke ting, men bare mangel på noe... slik som skygger. mangel på energi. men siden det er ingenting utenfor universet så er det jo på en måte evig igjen hvis det er ingenting utenfor så er det jo allt som er. og hvis universet er mørk energi og det er inegnting utenfor så ville jo den ingentingen sugd til seg energien og universet ville utvidet seg. det er jo forsovet mulig men hvor skal det ende? kan det ende? Og hvis allt startet med big bang hva var det da før det,,, hvordan og hva startet big bang? det kan jo ikke bare plutselig komme. og hvis det kom av noe så var det jo faktisk NOE før big bang, bare ikke vårt univers, LOL.

EDIT: kanskje det kan være en annen dimensjon, den er vel gammel, men hvis den fjærde dimensjonen er tid, tid på en måte ingen kan forestille seg, ikek som i at en menneske i norge lever ca 70-80 år men at, nei ikke veit jeg, at det er det og det innen for den og den tiden, muligens så finens ikke det heller(det gjør det vel forsovet ikke, bare et begrtep vi mennesker har funnet på) kanskje ting ikke er fra da til da men at vi alle er i en tid, at ting står stille men at ting skjer. så at det ikeke r noen begynnelse men at "alt sitter fast i tiden" ikek som i at tiden har stoppet rundt oss og alt men at ting ikke begynner eller slutter men at det bare ER. konstant gjennom den stille "tiden".

Last edited by Ingen; 26th June 2007 at 00:14.

Quote Originally Posted by Ingen View Post
    vel, når et menneske prøver å tenke på noe sånt som at ting ikke har en begynnelse eller slutte så går de litt i surr, det er jo lett å tenka at det alltid har vært slik og slå seg til ro med det. Men hvis man prøver å forestille seg at noe alltid har vært så blir det tull, i forrhold til oss selv og vår værden så funker det ikke, ingenting kan bare plutselig komme eller bare være for alltid, det er ikke noe vi er kjent med. og hvis gud var starten må jo han også ha startet et sted, men mindre han alltid har vært, men da har vi samme problem som med universet.
    Veldig interessant at du skulle komme inn på det
    For greia er den at i vestlig filosofi tenker man gjerne at alle ting må ha en begynnelse og en slutt. Man ser på tiden som en slags linje som starter et sted og til slutt stopper, men i østlig filosofi derimot ser man mye oftere at man tenker på tiden som en sirkel, altså at den ikke trenger ha en begynnelse og en slutt.

Det er forsåvidt vanskelig å sette seg inn i motsatt tankegang fra sin egen, ettersom man på en måte alltid har levd med det som en sannhet, og man må jo velge selv hvilken av de man ser på som sin virkelighet da, om du skjønner.

Og om det at om Gud alltid har eksistert og at han skapte universet, så er det igjen inn på vestlig filosofi. Jeg tror ikke at det var noen gud som skapte universet, jeg tror ikke at noen ting startet det. Jeg tror at det alltid har vært og at det alltid kommer til å være, så ingen trengte å starte det

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

ja, men jeg kan ikke godta at noe er evig, fordi det også må ha en begynnelse. Og så må det finnes en skapende energi!
    Og hvor kom denne energien fra? Og kom det før det fra?

Mennesket laget tidsbegrepet; det er en måleenhet, en måte å kvantifisere tid slik at vi kan forstå forsjellen på hva som er nå og hva som har vært. Problemet med tid er at vi da tror at alt må ha en begynnelse og en slutt. Noe må oppstå for å senere forsvinne. Dette fjerner også all mulig tankegang av uendelighet fordi det blir for fjernt.

Vi som rase har bare vært til i noen millioner av år, altså bare en liten brøkdel av universets levetid. Vi lever nå, og bruker lover og regler som passer oss nå. Disse lovene vi følger, om det er tid, gravitasjon etc. er bare representasjoner av diverse forsøk og målinger, de kan kanskje halveis gi oss et inntrykk av hva vi kan vente (noe som vanligvis trenger utrolig mye forenkling for å gjøre, et bra eksempel på dette er fysikk) og ikke egentlige lover. Likevel pleier folk å tro at universet faktisk følger disse reglene som om de er grunnmuren av alt.

Det vi ikke vet er om universet har alltid vært slik, eller om det forandrer seg konstant. Vi kan ærlig talt ikke si sikkert at disse lovene er bombaste og ikke bare er tilfelle for øyeblikket (altså et øyeblikk i forhold til universets alder). Da gjør vi de samme feilene som generasjonene før oss som f.eks trodde at vi levde i en geosynkront univers, eller at jorda var flat. Det kan godt være at dagens lover ikke fantes i begynnelsen, eller vil finnes senere.

Jeg tror selv at mennesket vil aldri finne ut "hvor det alt startet fra" før vi blir utryddet. Vi lever for godt plantet i våre egne verdier og er sikkert for konservative i det vi tror til å kunne forstå eller tro "sannheten" uansett.

*Ifølge teorien om Big Bang så er det ingenting før, tid og masse var laget da. Det fantes ikke tid før, altså heller ingenting før det, det fantes ikke engang et da (noen mener også at universet utvider seg og trekker seg sammen om og om igjen i det uendelige, men igjen braster dette med "men hva fikk dette til å begynne")*

PS. Jeg syntes også at det blir litt søkt å basere en diskusjon på "hvis dette er sant så må jo dette være sant"

jirayafan Howl's Avatar

Quote Originally Posted by Ibaru View Post
    Først så er det bare det at dette ikke var noe svar/forslag eller hadde noe med det jeg skrev/det jeg mente i det hele tatt, jirayafan.

Hva om Gud var begynnelsen? ... Ok, han burde kanskje komme fra noe, men det virker som du misforsto det jeg skrev.
    det var ikke ment til det, da hadde jeg sitert deg! Det var bare noe jeg tenkte på angående temaet som jeg utrykte.

Quote Originally Posted by SoulSeth View Post
    Og hvor kom denne energien fra? Og kom det før det fra?

Mennesket laget tidsbegrepet; det er en måleenhet, en måte å kvantifisere tid slik at vi kan forstå forsjellen på hva som er nå og hva som har vært. Problemet med tid er at vi da tror at alt må ha en begynnelse og en slutt. Noe må oppstå for å senere forsvinne. Dette fjerner også all mulig tankegang av uendelighet fordi det blir for fjernt.

Vi som rase har bare vært til i noen millioner av år, altså bare en liten brøkdel av universets levetid. Vi lever nå, og bruker lover og regler som passer oss nå. Disse lovene vi følger, om det er tid, gravitasjon etc. er bare representasjoner av diverse forsøk og målinger, de kan kanskje halveis gi oss et inntrykk av hva vi kan vente (noe som vanligvis trenger utrolig mye forenkling for å gjøre, et bra eksempel på dette er fysikk) og ikke egentlige lover. Likevel pleier folk å tro at universet faktisk følger disse reglene som om de er grunnmuren av alt.

Det vi ikke vet er om universet har alltid vært slik, eller om det forandrer seg konstant. Vi kan ærlig talt ikke si sikkert at disse lovene er bombaste og ikke bare er tilfelle for øyeblikket (altså et øyeblikk i forhold til universets alder). Da gjør vi de samme feilene som generasjonene før oss som f.eks trodde at vi levde i en geosynkront univers, eller at jorda var flat. Det kan godt være at dagens lover ikke fantes i begynnelsen, eller vil finnes senere.

Jeg tror selv at mennesket vil aldri finne ut "hvor det alt startet fra" før vi blir utryddet. Vi lever for godt plantet i våre egne verdier og er sikkert for konservative i det vi tror til å kunne forstå eller tro "sannheten" uansett.

*Ifølge teorien om Big Bang så er det ingenting før, tid og masse var laget da. Det fantes ikke tid før, altså heller ingenting før det, det fantes ikke engang et da (noen mener også at universet utvider seg og trekker seg sammen om og om igjen i det uendelige, men igjen braster dette med "men hva fikk dette til å begynne")*
    så du mener at det faktisk er ingenting.

men det jeg tenker mest på er hva som er drivkraften til ting, hvordan kan noe bare oppstå?

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

så du mener at det faktisk er ingenting.

men det jeg tenker mest på er hva som er drivkraften til ting, hvordan kan noe bare oppstå?
    Jeg har ingen bestemt mening på hva som har hendt, jeg bare staterte hva The Big Bang teorien mener.

Du sa også at ingenting kunne være evig, noe som blir ganske motsigende til denne posten...

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)