User Tag List

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 20 of 74

Thread: Pokémon Diamond/Pearl

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Default Pokémon Diamond/Pearl

Sjanger: RPG
    Release:
    Japan: 28/10 06
    USA: 22/4 07
    Europa: 27/7 07

Da var de nye Pokémonspillene ute, i alle fall for de av oss som har mulighet til å bestille den amerikanske versjonen. Regner med at plottet ikke kommer som noen gigantisk overraskelse for mange; en ond organisasjon skal bruke en legendarisk Pokémon på onde måter, og det er selvfølgelig bare en tolv år gammel gutt/jente som akkurat har begynt å trene Pokémon som kan redde verden! Jaja, hvem spiller Pokémon for plottet uansett?

Selve spillet følger det gamle, gode oppsettet: ta de åtte gymlederne, før du utfordrer Elite Four og Championen. Burde ikke by på så veldig store problemer for den gjennomsnittlige spiller, egentlig, men så er jo spillet lagd sånn at også de yngste skal ha en sjangse. Det som er forskjellig her er at det er fortsatt veldig mye igjen å gjøre etter å ha slått ligaen. Du kan fortsatt få "national dex", som gjør det mulig å fange mange flere Pokémon, det er fortsatt noen legendariske igjen å ta, og det er en hel stor øy full av trenere og Pokémon i høye levler du kan slå.

Gameplayet er også stort sett uforandret, hvorfor ødelegge noe som allerede er bra? Nytt av disse spillene er at hvert enkelt angrep teller som enten fysisk eller "spesielt", i stedet for at alle angrepene av hver type er det samme, noe som åpner for enda mer strategi og taktikk, som jo alltid er kjekt. I tillegg er det noen steder i spillet du kan slå deg sammen med en annen trener og ha double battle mot to andre, men dette er ikke det helt store, siden den andre treneren som regel er mest til besvær. XD

Utenfor kamp er det meste det samme. En gledelig nyhet er at dag/nattfunksjonen er tilbake, med enda bedre overganger, så du må alltid passe på hva klokken er hvis du leter etter en spesiell Pokémon. I tillegg finnes det enda en ny måte å finne Pokémon på: ved å smøre et tre inn med honning, og komme tilbake senere. Artig, men ikke veldig nyttig egentlig, ettersom det er ganske få Pokémon som bare kan finnes på denne måten.

En annen ny funksjon er underground, et område hvor du kan gå ned og lete etter skatter, lage hemmelige baser, osv., og det er helst her de tar i bruk NDS sin Touch Screen. Jeg var ganske skeptisk til dette i begynnelsen, men etter å ha prøvd en stund er det faktisk svært artig, og mange av tingene du finner er veldig greie å ha (heart scales, fossiler, osv.). I tillegg er Pokécontestgreiene visstnok oppgradert, for dem som liker det, selv har jeg ikke fått testet dette enda.

Ellers i spillet finner man Pokétch på den andre skjermen, som bare er et fellesnavn for mange artige småfeatures, inkludert pedometer, klokke, kalkulator, radar som leter etter skjulte ting, en knapp du kan trykke på opp til 9999 ganger og mye mer. Helt grei bruk av touchscreen dette også, men er litt plagsomt at du må bla deg gjennom alle funksjonene for å finne den du skal til.

Det er totalt 107 nye Pokémon i generasjon 4, så nå er det oppe i 493 totalt. Må vel ærlig innrømme at den nye generasjonen vitner om litt tafatt desperasjon, og jeg håper ærlig talt at dette er den siste, ettersom de fleste ideene er opptatte (dessuten er det litt vanskelig å komme med noen litt realistiske som er sterkere enn Arceus, universets skaper ).

WiFifunksjonen til NDS er veldig godt utnyttet, og det største nye med disse spillene er antageligvis det at du kan bytte og slåss med spillere fra hele verden via WiFi (vel, så lenge de har samme språk på spillet). Det er også introdusert et globalt byttesystem som går ut på at du forteller hvilken Pokémon du vil ha, og hva du er villig til å gi, så prøver systemet å få det til for deg, gjerne gjennom flere personer, så alle blir fornøyde til slutt. Helt genialt konsept, dog har jeg hørt rykter om at det ikke virker helt feilfritt, siden mange legger ut helt usannsynlige tilbud. Har ikke fått prøvd dette enda selv siden jeg ikke har WiFi, men det skal jeg kjøpe og få prøvd ASAP.

Angående bakoverkompabilitet: det går an å koble til GBA-spillene med begge spillene i en NDS, som jo er artig, men det er ganske begrenset hva som går an: Du kan ikke bytte fra Diamond/Pearl og tilbake til GBA-spillene, du kan maks "laste opp" seks Pokémon til dagen fra GBA-spillene til Pearl/Diamond, og disse må du ut og fange i en egen park på spillet. Til slutt er dette bare mulig etter du har fått "national dex", altså etter at du har sett de 150 Pokémon som er på Sinnoh-dexen, noe som for de fleste blir litt etter du er ferdig med Pokémon-ligaen.

Så, for å konkludere: Selv om ikke alle de nye Pokémonene er like originale og fantasifulle og det ikke er så veldig mye nytt, er dette fortsatt Pokémon-RPGer som bør falle i smak hos alle som likte alle de andre. Hvis jeg skal gi det en karakter, må jeg nok si en 9/10.

(Ah, endelig ferdig med å EV-trene min kjære Pupitar, så jeg fikk tid til å skrive denne tråden. XD)

Also, hvis det viser seg at flere personer her faktisk har D/P og WiFi, må dere gjerne skrive opp friendcodes og sånt, så vi kan få organisert noen kamper og bytter, kanskje til og med en Japani-turnering?
    Last edited by Tyblazitar; 16th June 2007 at 00:09.

Standard Medlem deLirious's Avatar

Default Sv: Pokémon Diamond/Pearl

Pokèmon hersker. Hvem sa at det var barnslig? Skulle gjerne brukt mer tid på disse spillene, og andre spill også, men det tar aaaltfor mye tid. I tillegg blir det for omfattende med det antallet Pokèmon det finnes nå, + at mange av de nye er totalt intetsigende. De originale 150 var de som virkelig hadde personlighet! Jeg likte også Gold, men det var det siste jeg kjøpte. Flere enn 250 blir for mange for meg.

Nå har jeg jo sjansen til å spørre om noe jeg har lurt på, og siden du trekker fram Pupitar her. Dette har jeg altså lurt på leeeeenge; er virkelig nicket ditt oppkalt etter Tyranitar?

Happy huntin'!

Quote Originally Posted by deLirious View Post
    Pokèmon hersker. Hvem sa at det var barnslig? Skulle gjerne brukt mer tid på disse spillene, og andre spill også, men det tar aaaltfor mye tid. I tillegg blir det for omfattende med det antallet Pokèmon det finnes nå, + at mange av de nye er totalt intetsigende. De originale 150 var de som virkelig hadde personlighet! Jeg likte også Gold, men det var det siste jeg kjøpte. Flere enn 250 blir for mange for meg.

Nå har jeg jo sjansen til å spørre om noe jeg har lurt på, og siden du trekker fram Pupitar her. Dette har jeg altså lurt på leeeeenge; er virkelig nicket ditt oppkalt etter Tyranitar?

Happy huntin'!
    Enig der, alt for mange av de nye som ikke er noe poeng med egentlig. Synes de burde konsentrert litt mer om å forbedre de andre tingene uten å absolutt legge til en haug med nye Pokémon.

Og ja, nicket mitt er satt sammen av mine to favorittpokémon: Tyranitar og Blaziken. Planlegger å ha begge to i mitt fremtidlige team.

EDIT: og angående barnslighet: jo, spillene er som sagt lagd slik at de yngre også skal kunne spille, med moralfylt plot og sånt, men jeg tviler på at du finner mange seksåringer som prøver å breede til seg en perfekt nature og gode IVs på Pokémonene sine, mange som ikke vet helt hvor avanserte disse spillene er hvis du tar slåssingen alvorlig.
    Last edited by Tyblazitar; 15th June 2007 at 23:49.

Hmm, Blaziken kjenner jeg ikke. Et rask Wikipedia-søk sier meg at han kommer fra Ruby/Sapphire, så det er kanskje ikke så rart.

Må bare spørre: hvordan spillestil har du? Er du sånn som meg, at det ikke kan være en eneste svakhet i teamet, slik at det skal være mulig å ta alle elementer? Og er det veldig viktig at alle i teamet holder seg på samme level? Dette er essensielt for meg...

Nei, det er jo egentlig et utrolig avansert rollespill, med over 400 forskjellige karakterer å velge mellom. Men, akkurat det der med nature og IV: jeg har ingen anelse om hva det er, men har på følelse av at det er derfor jeg ikke liker de nye spillene.

Hmm, Blaziken kjenner jeg ikke. Et rask Wikipedia-søk sier meg at han kommer fra Ruby/Sapphire, så det er kanskje ikke så rart.

Må bare spørre: hvordan spillestil har du? Er du sånn som meg, at det ikke kan være en eneste svakhet i teamet, slik at det skal være mulig å ta alle elementer? Og er det veldig viktig at alle i teamet holder seg på samme level? Dette er essensielt for meg...
    Hehe, jeg har to helt forskjellige spillestiler. Før jeg har tatt ligaen prøver jeg bare å ha et noenlunde greit lag uten universelle svakheter og sånt, gjerne med HMs også, og da prøver jeg å holde dem i samme level, ja. Etter ligaen, derimot, begynner jeg på laget jeg faktisk skal bruke i kamper og sånt, og da tenker jeg nøye gjennom hvordan laget skal virke sammen og sånt, og trener en og en av dem til level 100 (planlegger å kutte ut alle fra det originale laget siden de ikke er EV-trent bra nok).

Also, IVs/EVs har vært der siden de første spillene, de har bare alltid vært "skjulte". Natures har vært siden Ruby/Sapphire, men disse tingene er bare sånt du trenger å bry deg om hvis du vil ha mest mulig perfekte Pokémon.

Standard Medlem Kris's Avatar

Jeg har det! Jeg har det! :D
    Akkurat nå driver jeg å trener opp mitt uber-sexye team som består av Arcanine, Lucario, Rapardos, Tentacruel, Espeon og Belossom. (May change anytime, men dette er favoritt-pokesene mine akkurat nå) Jeg har ikke nytt et Pokémonspill siden Gull og Sølv sine dager, så jeg skal si det var digg å begynne igjen. Jeg er ikke i god nok form til å sloss, har kun 70 timers spilletid enda, men om ikke lenge skal du få deg en motstander å bryne deg på!

Navn: Kris
    FC: 1418 3557 5741

Quote Originally Posted by Kris View Post
    Jeg har det! Jeg har det!
    Akkurat nå driver jeg å trener opp mitt uber-sexye team som består av Arcanine, Lucario, Rapardos, Tentacruel, Espeon og Belossom. (May change anytime, men dette er favoritt-pokesene mine akkurat nå) Jeg har ikke nytt et Pokémonspill siden Gull og Sølv sine dager, så jeg skal si det var digg å begynne igjen. Jeg er ikke i god nok form til å sloss, har kun 70 timers spilletid enda, men om ikke lenge skal du få deg en motstander å bryne deg på!
    o_0

Du sier ikke det...

Jeg har det! Jeg har det!

Navn: Kris
    FC: 1418 3557 5741
    Yay! =D

Har selv litt over 80 timer spilletid, så det er ikke sikkert vi er på så ulike nivåer, særlig siden jeg har brukt masse tid på å få den Pupitaren. XD

Virket som et spennende lag. Rapardos er den dinosaurtingen, right?

Mitt lag består vel av Pupitar, Dialga, Honchkrow, Torterra, Golduck og Luxray, men holder som sagt på å lage et nytt.

Standard Medlem Gusj's Avatar

Gledar meg til å slå kloa i dei europeiske versjonane. Pokemon-spela eige nå.
    Einaste minuset er at pokemonane får meir og meir avanserte navn så eg har ikkje sjans til å huske kva dei i laget mitt heite ein gong.

Quote Originally Posted by Gusj View Post
    Gledar meg til å slå kloa i dei europeiske versjonane. Pokemon-spela eige nå.
    Einaste minuset er at pokemonane får meir og meir avanserte navn så eg har ikkje sjans til å huske kva dei i laget mitt heite ein gong.
    Haha, det samme tenkte jeg når generasjon 3 kom, men plutselig kunne jeg navnet på alle. XD

Hvorfor venter du til de europeiske versjonene, forresten? Husk at DS er sonefri, og USA-versjonen er kompitabel med den europeiske versjonen også, i tillegg til at du får det mye billigere på nettet.
    Last edited by Tyblazitar; 16th June 2007 at 00:09.

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    kompitabel
    Vet ikke hvorfor jeg lo så mye av denne ^^

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Har nå bestilt Pearl, og venter i spenning på at det skal komme i posten om 6-8 dager!

Jeg har bare spilt Pokémon Red før (pluss så vidt testet ut Diamond) og er dermed lite kjent med nyere pokémon (de første var best :<). Håper jeg ikke blir overveldet av nesten 350 nye, men det skal nok gå seg til!

Pokémon er nå et nostalgisk minne for meg. Husker jeg sto opp tidlig på morgenen for å se på det, og dro med meg broren min på alle tre første filmene på kino (jeg hoppet av når de begynte å lage nye pokémon). Jeg har samlekort, spillekort, figurer og kosedyr samt Pokémon Red (som nevnt) og Pokémon Stadium til 64. Ahhh~ minner.

Jeg er veldig positivt innstilt til dette, men vi får de hvordan det går Er ikke akkurat verdens beste gamer, men gjør så godt jeg kan xD

Standard Medlem Kris's Avatar

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Yay! =D

Har selv litt over 80 timer spilletid, så det er ikke sikkert vi er på så ulike nivåer, særlig siden jeg har brukt masse tid på å få den Pupitaren. XD

Virket som et spennende lag. Rapardos er den dinosaurtingen, right?

Mitt lag består vel av Pupitar, Dialga, Honchkrow, Torterra, Golduck og Luxray, men holder som sagt på å lage et nytt.
    Ser digg ut det der. Honchkrow er spesielt mandig, har den selv :D

Ser digg ut det der. Honchkrow er spesielt mandig, har den selv
    Haha, den er stilig, ja.

Heika-sama: er ikke så overveldende egentlig. En god idé er dog å ha oppe nettet og sjekke Pokémon du fanger for å finne ut om de kan utvikles, og i så fall hvordan. Veldig mange av de eldste har fått både utviklinger og "baby"-versjoner. ;D Utenom det er det egentlig ganske likt R/B/Y, bare med bedre grafikk og mer content og items og sånt, men det lærer du deg etterhvert.

Jeg har jo ikke de nye spillene, men jeg husker at det var lurt å holde igjen utviklingen av pokèmonsa dine, for at de skulle lære nye moves fortere. Er dette et aktuelt tips nå, eller er det fullstendig avleggs? Eller kanskje det er så basic for en erfaren pokèmaniac at dere bare ler av meg når dere leser dette?

Jeg har jo ikke de nye spillene, men jeg husker at det var lurt å holde igjen utviklingen av pokèmonsa dine, for at de skulle lære nye moves fortere. Er dette et aktuelt tips nå, eller er det fullstendig avleggs? Eller kanskje det er så basic for en erfaren pokèmaniac at dere bare ler av meg når dere leser dette?
    Hehe, det er et prioriteringsspørsmål. De fleste Pokémon lærer triks fortere når de ikke er oppgraderte, ja, men de blir også betydelig svakere, så det er i de fleste tilfeller ikke verd det.

Standard Medlem Gusj's Avatar

Men viss det er utvikling med stein eller noko sånnt kan det vel være lurt å vente. Sånn var det iallfall med dei første.

Jahaha, husker du måtte vente med å oppgradere Pikachu'en din, fordi Raichu ikke lærte noen fete moves. Sånn var det i animeen også, det var derfor Ash slo Lt. Surges Raichu... 8D

I'm teh Pokèfreak...

Ja, det er nok rett. Raichu, for eksempel, lærer faktisk ingen moves selv, så det kan være lurt å trene Pikachu en god stund uten å bruke Thunderstone. ;D

Savegame.no Crew Spax's Avatar

Veldig god review! Jeg venter fortsatt på min kopi av spillet. Gleder meg veldig mye til å ikke scrolle igjenom hele mappa mi for å trykke på det siste og beste "skillen" Jeg har.. Heia touch screen!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)