User Tag List

View Poll Results: Hva synes du om Tidshjulet?

Voters
41. You may not vote on this poll
  • En veldigbra serie!

24 58.54%
  • Ikke så bra.

3 7.32%
  • Vet ikke men skal lese den!

6 14.63%
  • Vet ikke og vil ikke lese den.

8 19.51%
Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 31

Thread: Tidshjulet - Robert Jordan

mjau mjau katteøre Ichigo's Avatar

Default Tidshjulet - Robert Jordan

[FONT=Arial Black]The Wheel Of Time[/FONT]
    [FONT=Arial]A.K.A [/FONT]
    [FONT=Arial]Tidshjulet[/FONT]

--------------------------------------------------------------------------------------

"Tidshjulet dreier, aldre kommer og går, etterlater minner,
    minner blir til legender, legender svinner hen i myter og selv mytene er for lengst glemt når alderen som var opphavet, igjen ruller frem"

--------------------------------------------------------------------------------------

Historie:

Rand og hans far, Tam al' Thor er på vei til Emondsmark. Med seg i en vogn har de med seg vin og øl til den kommende festen.

En kald vind blåser ned fra Tåkefjellene, Vinden blåste opp Rand's kappe og han ønsket han hadde tatt på seg en tykkere kappe, eller i alle fall en tykkere skjorte.

Han så noe som rørte seg i mellom trerne, En mann som satt til hest. Iført helt svarte klær, Rand syntes det var noe rart med denne mørke mannen, -
    Da han så ham i øynene ble han helt lammet av frykt og han la merke til at vinden ikke beveget kappen til mannen.
    Han snudde seg for og si det til faren sin, men han mente det bare var hans fantasi. Så han så mot skogen og mannen var borte.

Spoiler Spoiler: En litt bedre og detaljert fortelling om historien før bøkene

Utgiver: Robert Jordan.

Bøker hittil i serien:

Verdens øye (The Eye of the World, 1990)
    Den store jakten (The Great Hunt, 1990)
    Den gjenfødte dragen (The Dragon Reborn, 1991)
    Skyggen stiger (The Shadow Rising, 1992)
    Himmelens flammer (The Fires of Heaven, 1993)
    Kaosets herre (Lord of Chaos, 1994)
    Sverdkronen (A Crown of Swords, 1996)
    Dolkenes vei (The Path of Daggers, 1998)
    Vinterens hjerte (Winter's Heart, 2000)
    Skumringens korsvei (Crossroads of Twilight, 2003)
    Drømmenes kniv (Knife of Dreams, 2005)

--------------------------------------------------------------------------

Personlig mening:

Tolkiens historie kan ta en velfortjent pause fra bokhyllene og gi plass til Tidshjulet, En serie som er minst like god om enn ikke bedre!

Tidshjulet har fasinert meg mye mere og vært uendelig mye mer spennende enn noen serie jeg kommer til og har lest.
    Denne boken fortjener 11/10. Ingen måleskala er høy nok til og beskrive denne serien.

Fansider:

http://tidshjulet.net - Virker som en grei side der du kan kjøpe og diskutere om disse bøkene. Denne siden er på Norsk.

Skal komme med flere fansider hvis jeg finner dem.

--------------------

Har du en konspirasjons teori du har lyst til og dele? Eller en egen mening om bok "X" og person "Z"?

For all del kom med de! Men husk og ha alt under en [FONT=Arial Black]Spoilertag! [FONT=Verdana]Så slipper vi misfornøyde personer [/FONT]
    [/FONT]
    Last edited by Ichigo; 9th April 2007 at 20:50. Reason: Forandring av fargene på linkene. / Ilifin minte meg på at det er ett annet navn på Engelsk

charuru zi britannia ilifin's Avatar

Default Sv: Tidshjulet - Robert Jordan

Leser selv Wheel of Time, men på engelsk. Får vondt av oversettelsene ettersom de ødelegger mange gode puns. :/ Er ikke kommet fullt så langt dog, tror det er bok 7 jeg holder på med for tida. Jeg leser bøker sakte fordi jeg aldri tar meg tid til de, men WoT holder jeg meg fast ved og leser når jeg kan.

Spoiler Spoiler: Bok nr 12[SPOILER]

Leste på Wikipedia att Robert Jordan skal lage en bok til i løpet til 2009, Boken kommer til og bli på ca. 1500 sider så Tor (Det amerikanske utgiveren) må finne en ny inbindings måte! http://no.wikipedia.org/wiki/Tidshjulet

Standard Medlem Orersama's Avatar

Har lest 1-11 for en god del år siden.

Venter i litt spenning på om RJ blir frisk(holder seg i live) til å gi ut den siste boka.

Bøkene er av varierende kvalitet synes jeg. Men nr 1, 6, 9 og 11 utmerket seg, hvis jeg husker tallene riktig.
    Den norske oversettelsen, med hver bok i to og tre deler kan gå å henge seg.

(forsåvidt dårlig utvalg av hva man kan velge i pollen syns jeg)

Quote Originally Posted by Orersama View Post
    Har lest 1-11 for en god del år siden.

Venter i litt spenning på om RJ blir frisk(holder seg i live) til å gi ut den siste boka.

Bøkene er av varierende kvalitet synes jeg. Men nr 1, 6, 9 og 11 utmerket seg, hvis jeg husker tallene riktig.
    Den norske oversettelsen, med hver bok i to og tre deler kan gå å henge seg.

(forsåvidt dårlig utvalg av hva man kan velge i pollen syns jeg)
    Hvordan dårlig utvalg? Du synes jo enten den er god eller ikke Og hvis du vil ha utdypning om hvorfor du ikke liker bøkene fek.s så skriv det i tråden, det er det forumer er godt for, skriv din mening;D
    Vet ikke hvordan jeg forandrer pollen heller.

Nettopp, derfor er et "Annet" valg også fint å legge ved for de som vil utdype. (En mod kan sikkert forandre)
    Men nok pirking.
    Det er jo en spennende serie, om enn litt for godt beskrevet til tider.

Standard Medlem Mr.Mag's Avatar

Jeg stemte "Vet ikke men skal lese den!"

Hørtes ut som en spennende serie. Jeg har hørt navnet, men ikke mere en det desverre.

Standard Medlem EagleJin's Avatar

Jeg startet på denne serien (på engelsk), men kom bare til bok nr. 5 før alt som ikke var viktig for historien tok knekken på leselysten. Er en stund siden jeg la serien bort, men skal prøve å huske så godt jeg kan

Serien virker til å ha et godt plott. Tror jeg. Om jeg skal stole på bror, noe jeg grunn til å gjøre. Problemet er at det blir alt for mye utenomsnakk og fokus på intetsigende hendelser og forutsigbarhet så fort en blir kjent med figurene.

For eksempel:
    - den generelle holdningen til det andre kjønn (begge veier)
    - alle er så sjukt alvorlige av seg. Matt er den eneste som holder noen form for humor, noe som fører til repetetive og kjedelige remser med sider som godt kunne vært utelatt (bare se på reisen gjennom ørkenområdene...)
    - ekstremfokus på Perrins redsel for det andre kjønn. Voks opp mann! FÅ øksa ut av øregangene og godta at det finnes hyggelige personer utenom Matt og Rand >.<
    - Aesedai(?) er tillagt en slik kraft til å undertrykke, undervurdere og ikke minst se direkte ned på alle verdens styreformer (virket i hvertfall slik)
    - øyeblikkene til Machinshin, Lan (kommentarer og kamp), det reisende folket, Perrin (kamp), Matts rømning fra heksene og samlingen (slutten av bok 4 mener jeg det var) var de eneste punktene av interesse. Ellers kunne mye vært utelatt, ettersom lite av det var relevant for historiens fremgang.

En smule kritisk, men det er nå slik jeg ser på serien. Startet bra, levende innledning, men halvveis uti bok 1 begynte "problemene".

Om noen bestemte seg for å lage film av bøkene ser jeg for meg en reality-serie fra 13-1400 tallet. Moro ^^ >.<

Jeg føler absolutt med synspunktene dine her EagleJin, det er fantasy-drama med intriger av rang, og Aes Sedai blir grusomt irriterende i lengden. Boka jeg er på nå sliter jeg med å dra meg gjennom ettersom de venter leeeeenge før det skjer noe; men når noe faktisk SKJER, så virkelig skjer det. Det som gjør at jeg liker serien, de gjør ikke ting smått, foregår det noe er det gjerne totalt absurd, helt uventet eller episkt.

Standard Medlem EagleJin's Avatar

Det er sant, kan ikke ta det fra Jordan. De viktige hendelsene var ofte spennende, varierte og ikke minst uventet. Men det hjelper ikke stort i lengden når resten av boka beskriver situasjoner fra Hotel Cæsar o.l. ^^

Hvis man bare skumleser de trege stedene, så kommer man fortere til der hvor det faktisk er gøy. Husker jeg hadde slik innlevelse med karakterene at jeg har ledd ut høyt flere ganger.

Ting tar tid, brukte over et år før jeg faktisk var ferdig med bok 10 tror jeg=D
    I motsetning til den siste Harry Potter boka som var utlest på litt under to døgn.^^

Quote Originally Posted by Orersama View Post
    Ting tar tid, brukte over et år før jeg faktisk var ferdig med bok 10 tror jeg=D
    I motsetning til den siste Harry Potter boka som var utlest på litt under to døgn.^^
    1.5! Jeg tror jeg er på den beryktede "900-sider, en uke med handling" boka nå. Det merkes, for å si det sånn.

Standard Medlem Kadryal's Avatar

Noen som har fått med seg hva som vil skje med den siste boka? :s

Mener å ha lest et sted at det ble sagt at kona til Robert Jordan skulle fullføre, hvis han ikke kunne klare å fullføre serien. Det har jo skjedd nå...

Bok 11 begynte virkelig å få mer til å skje igjen etter en slags dødperiode i de ssite bøkene før det. Men, ja..hvem fullfører siste bok?

Standard Medlem girly_dragon's Avatar

Prøvde å lese litt i en av bøkene, men siden hverken folkebibloteket elle skolebibloteket har bøkene på engelsk ga jeg opp. Og fordi de norske bøkene var delt opp i 3 deler bare første boka, og bibloteket visstnok bare hadde bok 1 del 2. Men hvis jeg finner de engelske bøkene (og hvis de ikke er delt opp i 3 deler hver) så skl jeg nok lese denne serien.

Quote Originally Posted by Kadryal View Post
    Noen som har fått med seg hva som vil skje med den siste boka? :s

Mener å ha lest et sted at det ble sagt at kona til Robert Jordan skulle fullføre, hvis han ikke kunne klare å fullføre serien. Det har jo skjedd nå...

Bok 11 begynte virkelig å få mer til å skje igjen etter en slags dødperiode i de ssite bøkene før det. Men, ja..hvem fullfører siste bok?
    Fikk den sørgelige nyheten av en kamerat på skolen at Robert Jordan var død, Bannet noen saftige remser og sa trist at da ble jo aldri Tidshjulet færdig, så jeg håper inderlig kona hans kan og skrive!

Standard Medlem Ingen's Avatar

Det skal hun gjøre! heldigvis, godt mulig den siste boka tar litt lenger tid og ikke blir helt fantastisk men så lenge vi får vite hvordan historien ender så er ting greit for meg, litt deprimerende å lese elve stilige bøker uten å få vite slutten.

Det har vært en liten vits blant venner av meg at "tenk om han dør før han blir ferdig", dette sa de jo fordi han skriver så sinnsykt mye, men den vitesn ble uheldighvis sann, litt ironisk egentlig, men litt dumt.

Standard Medlem Dadaph's Avatar

Overhypet serie, mener nå jeg.
    Starten er god, iallefall etter de tørre introkapitlene. De første 2-3 bøkene er jevnt over ganske spennende og gode. Men der stoppet det for meg. Bok 4-5 syntes jeg ble både tunge, ensformige og direkte kjedelige, dessverre.
    Det var en serie med mye potesiale, men personlig orket jeg ikke mer enn 5 bøker.

Men PC-spillet er bra. Spill det!

Quote Originally Posted by Dadaph View Post
    Overhypet serie, mener nå jeg.
    Starten er god, iallefall etter de tørre introkapitlene. De første 2-3 bøkene er jevnt over ganske spennende og gode. Men der stoppet det for meg. Bok 4-5 syntes jeg ble både tunge, ensformige og direkte kjedelige, dessverre.
    Det var en serie med mye potesiale, men personlig orket jeg ikke mer enn 5 bøker.

Men PC-spillet er bra. Spill det!
    PC-spillet?

Kan du gjerne forklare? Nå ble jeg nysgjerrig skal jeg si deg.. !

-

Kan du kanskje si om hvor gammelt spillet er og om det finnes nyere versjoner?

Jeg kan ikke forklare deg hvor mye jeg elsker deg for at du sa det finnes ett spill av bøkene.. <3
    Last edited by Ichigo; 27th October 2007 at 14:41.

Standard Medlem Dadaph's Avatar

http://www.gamespot.com/pc/action/wh...ime/index.html

Settingen er noen hundre år før bøkene, og i spillet drar man blandt annet til Shadar Logoth, det hvite tårnet og veiene. Man møter ting som Machin Shin og en og annen Forsaken.

Førstepersons skytespill, kjører på Unreal-motoren(den første), og kom høsten 1999. Husker jeg syntes grafikken da var den mest fantastiske jeg hadde sett.
    Personlig mener jeg også det er et av tidenes mest undervurderte spill. Fans av bøkene ønsket seg heller et rollespill, og ble ikke spesielt begeistret over actionsystemet, mens action-fansen spilte andre ting...som Quake, Half-Life og CS.
    Men faktisk har det et ganske komplisert våpensystem(man har rundt 40 forskjellige Ter'Angreals), der noen er for angrep, andre for forsvar. Noe av trikset i spillet er å lære seg hvilke som fungerer i forskjellige situasjoner. Spesielt i multiplayer.

Let litt rundt i hyllene for gamle spill. Det har kommet i en billig "klassiker"-pakke.

Standard Medlem Kadryal's Avatar

Uff, prøvde demo av WoT-spillet. Det var bare tragisk imo. Var bra nok gjennomført når det først endte opp med at spillet ble slik som det ble, men ja. Tragisk er vel det som best kan beskrive spillet

Jordan slet jo lenge med kreften han hadde fått, så spørsmålet ble vel om han ville klare å fullføre serien før det gikk galt.
    Kona har han jo snakket med gjennom hele serien om plott og diverse ting, så om det er noen som fullfører boka bør det bli henne. Hun er forfatter selv, av hva husker jeg ikke, heller ikke hva navnet er. Men hun skal visstnok være ganske god.

...Har hørt at boka kan komme ut i 2009 en gang... :S

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)