User Tag List

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 20 of 53

Thread: Generelle Mac-spørsmål

charuru zi britannia ilifin's Avatar

Default Generelle Mac-spørsmål

Som tittelen siden, er dette en tråd for spørsmål som er korte, lette å svare på, men som er noe dere lurer på angående Mac og som er ikke nødvendig å lage en tråd til. Jeg vil selv prøve så godt jeg kan å svare på ting, og jeg regner med de andre Mac-brukerne på forumet ikke har noe imot å svare om de vet og.

Ett par små regler:
    1) ingen spørsmål er for dumme, og da mener jeg ingen.
    2) det som postes her skal være relevant til et spørsmål eller et svar. Ingen trolling, ingen flaming, og ikke minst ingen form for nedlatende posting imot folk. INGEN SPØRSMÅL ER FOR DUMME.
    3) hold Windows vs Mac ting ute av tråden dersom det er urelevant til et spørsmål eller svar. Vi er ikke ute etter ting som "hvorfor er Mac bedre enn PC?", "hvorfor er programvare X bedre enn Y?" og lignende.

Eksempel på spørsmål som absolutt er greit å poste her:
    - Hva slags program må en bruk for å melde inn en Mac inn på min skole sitt Active Directory?
    - Hva slags bildeverktøy finnes det der ute?
    - Hva heter programmet som gjør at X ser Y ut? (inkluder gjerne bilder)
    - Finnes det et program som fungerer likt som X på Windows til Mac?

Eksempel på spørsmål som helst ikke skal postes:
    - Jeg bruker program X, men synes program Y ser bedre ut, hvilket skal jeg velge? (dette er en gråsone dersom program X er veldig utdatert)
    - Hvor kan jeg skaffe program X uten å betale for det?

Jeg minner igjen på en veldig viktig ting: INGEN spørsmål er for dumme.
    Rull spørsmålene folkens, vi Mac-folk må støtte hverandre opp

Edit: Fra nå av skal alle spørsmål angående Mac forekomme i denne tråden. Blir dette for uoversiktlig skal vi se på en alternativ løsning. -Imbefalath
    Last edited by Imbefalath; 11th June 2007 at 17:42.

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Default Sv: Mac-spørsmål som ikke fortjener en egen tråd

Jeg har faktisk et lite spørsmål som gjelder studentrabatten ved kjøp av Mac til utdanning.
    Sjekka litt på Apple sine sider om dette. Fant en side til utanning, kjøp og valg. Men det stod ikke noe om hva det i tilfelle er rabatt på og hvor mye*.
    Er det selve PCen, eller innfører de visse kampanjer med diverse nyttig programvare du kan velge?

* = Rettere sagt; jeg fant det ikke ;p

Quote Originally Posted by Antony View Post
    Jeg har faktisk et lite spørsmål som gjelder studentrabatten ved kjøp av Mac til utdanning.
    Sjekka litt på Apple sine sider om dette. Fant en side til utanning, kjøp og valg. Men det stod ikke noe om hva det i tilfelle er rabatt på og hvor mye*.
    Er det selve PCen, eller innfører de visse kampanjer med diverse nyttig programvare du kan velge?

* = Rettere sagt; jeg fant det ikke ;p
    Etter hva jeg har erfart varierer prisene fra produkt til produkt. Gjorde noen raske beregninger;

Startpris MacBook u/ studentrabatt: 9990
    Startpris MacBook m/ studentrabatt: 9390

9990 / 9390 = ~1.06

(1.06 * 100)-100) = 6%

Startpris MacBook Pro u/ studentrabatt: 17990
    Startpris MacBook Pro m/ studentrabatt: 16552

17990 / 16552 = ~1.08

(1.08 * 100)-100) = 8%

6% rabatt på MacBooken, 8% på MacBook Pro. Kan være tallene ikke er basert på prosent heller, men heller faste verdier. Uansett, så er det billigere om man bruker studentrabatten.

Når det kommer til programvare, så virker det som du får ting 100-500 kroner billigere, avhengig av hva det er du kjøper. Eksempel; iLife '06 single-user koster 699 uten rabatt, 599 med.

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Det skal også nevnes at det hender seg de har andre gunstige tilbud rundt studiestart, hvor man f.eks. kan få en MacBook og en iPod til en fin pris (f.eks. til prisen av en basic MacBook og billigere), og kanskje noe programvare på kjøpet. Nå har jeg riktignok aldri fått muligheten til å teste ut dette selv, men.

Redigert: Og jeg hiver meg på som andrekonsulent for tråden.

Nallefjant
    sortulv's Avatar

Dobbeltpost ahoy!

Etter p33rs ønske hiver jeg nå opp løsning på hvordan jeg fikk semisoftsubs til å fungere i en kranglete MPlayer (subtitles i .mkv)

I «preferences->Miscellaneous» har jeg disse parameterene: -sid 0 -aid 0 (alternativt: -alang jap -slang eng) -ass 1 -correct-pts 1 -embeddedfonts 1
    -sid 0 gjør så den velger første subtitlefil, -aid 0 gjør så den velger første audiospor, -ass 1 er jeg ikke sikker på hva gjør, -correct-pts 1 gjør, såvidt jeg vet, at teksten dukker opp når subberne hadde i tankene at den skulle gjøre, og -embeddedfonts 1 gjør slik at du får den fonten subberne har fastsatt selv (fonttype, farge, utforming, etc), istedet for en av de tusen som ikke funker i MPlayer.

Jeg trodde til å begynne med at det var alt som skulle til, men jeg måtte jaggu angi en font i «Subtitles settings», også. Og det var lettere sagt enn gjort. 99% av fontene ga resultater som en haug med spørsmålstegn, eller masse underscore. Omsider fant jeg ut at Sathu fungerte utmerket. Encodingen bør være ISO-8859-1, og størrelsen satt jeg til normal.

Standard Medlem Sharken's Avatar

Egentlig trenger jeg ikke og spørre etter en fordi jeg fant en DVI->VGA-konverter på apple sine sider nå, men jeg kan ikke huske i det hele tatt at det fulgte med en slik kabel. Syntes det var litt merkelig hva Sortulv sa fordi jeg mener absolutt at det lå ingen slik kabel i esken når jeg fikk den.

EDIT: Jeg så på sidene der du konfigurerer macbooken før du kjøper den og der var det valgfritt..

Quote Originally Posted by Sharken View Post
    Egentlig trenger jeg ikke og spørre etter en fordi jeg fant en DVI->VGA-konverter på apple sine sider nå, men jeg kan ikke huske i det hele tatt at det fulgte med en slik kabel. Syntes det var litt merkelig hva Sortulv sa fordi jeg mener absolutt at det lå ingen slik kabel i esken når jeg fikk den.

EDIT: Jeg så på sidene der du konfigurerer macbooken før du kjøper den og der var det valgfritt..
    Sortulv har både rett og feil; eldre bestillinger av MacBooker (i min og sortulvs tid Powerbook og iBook respesctively) fikk disse kablene med per default. Ser ut som de har slutta med det nå om du sier du ikke har fått den :/

Det blir jo tøft, må stikke og kjøpe den ;P
    men takk for hjelpen isåfall ;P

blablabla Imbefalath's Avatar

Jeg fikk med en DVI–>VGA-konverter både da jeg kjøpte min iBooken min i 2004 og da jeg kjøpte en MacBook i fjor høst. Så om Apple har sluttet med det må de ha gjort det nylig. Hvor mye koster de egentlig?

Quote Originally Posted by Imbefalath View Post
    Jeg fikk med en DVI–>VGA-konverter både da jeg kjøpte min iBooken min i 2004 og da jeg kjøpte en MacBook i fjor høst. Så om Apple har sluttet med det må de ha gjort det nylig. Hvor mye koster de egentlig?
    Pretty much ingenting, avhengig av om det er mini-DVI (de bittesmå DVI-tingene på iMacer og *Books) eller om det er vanlig DVI. Vanlig DVI->VGA koster absolutt null, mini-DVI->VGA må du vel ut med 300 for, jeg ga såpass for min mini-DVI->RCA/S-Video kabel.

jirayafan Howl's Avatar

kan man bruke Linux på en mac-pc? Det var bare noe jeg tenkte på i natt!
    Last edited by Howl; 9th June 2007 at 20:29.

Nallefjant
    sortulv's Avatar

Standard Medlem Manji's Avatar

Jeg bestilte en Macbook fra eplehuset fredag. Fulgte ikke med en DVI->VGA i pakken, men du hadde muligheten til å legge den med for et tillegg på 199,-

Default Sv: Generelle Mac-spørsmål

Finnes det en "ctrl-alt-del" for mac? har en del problemer med programmer som ikke svarer, og spesielt når jeg ikke har tilgang til activity monitor i menumeters ;P

EDIT: Jo, jeg har faktisk et spørsmål til. Vet noen om et program som kan brukes til og browse bilder, noe lignende windows bilde og faksbehandling, bortsett fra iPhoto?

Finnes det en "ctrl-alt-del" for mac? har en del problemer med programmer som ikke svarer, og spesielt når jeg ikke har tilgang til activity monitor i menumeters ;P
    Option (alt) - Command (eple-tegnet) - Escape, høres mye kulere ut gjør det ikke?

Jo, jeg har faktisk et spørsmål til. Vet noen om et program som kan brukes til og browse bilder, noe lignende windows bilde og faksbehandling, bortsett fra iPhoto?

Doublepost!

Jo, jeg har faktisk et spørsmål til. Vet noen om et program som kan brukes til og browse bilder, noe lignende windows bilde og faksbehandling, bortsett fra iPhoto?

Doublepost!
    Xee er ypperlig for dette, og laget av folk som er ute etter å browse bilder og lese manga på PC. Med Xee kan du åpne .zip og .rar (etc) rett inn i programmet og lese manga, se på en pakke med bilder eller lignende uten å måtte pakke ut fila. Kan også anbefale å skaffe seg The Unarchiver fra samme siten som Xee, det er en ypperlig replacement for utpakking av .zip, .rar, .tar.gz, .bz2, .ace, you name it.

Quote Originally Posted by ilifin View Post
    Xee er ypperlig for dette, og laget av folk som er ute etter å browse bilder og lese manga på PC. Med Xee kan du åpne .zip og .rar (etc) rett inn i programmet og lese manga, se på en pakke med bilder eller lignende uten å måtte pakke ut fila. Kan også anbefale å skaffe seg The Unarchiver fra samme siten som Xee, det er en ypperlig replacement for utpakking av .zip, .rar, .tar.gz, .bz2, .ace, you name it.
    Tusen hjertelig takk, jeg syntes iPhoto var irriterende ;P

Kunne gjerne tenke meg og få vite det hvis det var en command elns der du kunne alt-tabbe ut fra wow og sånne programmer.

Kunne gjerne tenke meg og få vite det hvis det var en command elns der du kunne alt-tabbe ut fra wow og sånne programmer.
    WoW er det ikke mulig å tabbe ut av, det er låst av WoW itself. Command + tab fungerer på samme måten som alt+tab, bare med litt mer fancy greier om du veit hvordan - generelt er det bare standard Windows alt-tab.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)