User Tag List

Page 3 of 3 FirstFirst 123
Results 41 to 53 of 53

Thread: Generelle Mac-spørsmål

Standard Medlem Andypandy's Avatar

Default Re: Generelle Mac-spørsmål

Jeg har et lite problem.
    Hver gang jeg kobler iphonen min til macen, så spør den om jeg vil "oppdatere operatørinstillingene" mine. De kommer fra Tele2 (min abonnomentsleverandør) og gjør at jeg kan sende/motta mms og annet. Problemet er at disse ikke vil bli installert. Hver gang jeg trykker på "installer" sier itunes at de blir installert, men det blir de ikke. Jeg har skrudd telefonen av og på flere ganger, men allikevel skjer det ingenting. Neste gang jeg kobler den til skjer bare det samme om igjen. Ikke bare er dette irriterende, men det gjør også at jeg ikke får installert andre oppdateringer til telefonen.
    Vet noen hva jeg kan gjøre med saken? MMS er ikke så utrolig viktig for meg, men det hadde vært fint om jeg kunne oppdatert programvaren i ny og ne.
    Takk på forhånd!

charuru zi britannia ilifin's Avatar

Quote Originally Posted by Andypandy View Post
    Jeg har et lite problem.
    Hver gang jeg kobler iphonen min til macen, så spør den om jeg vil "oppdatere operatørinstillingene" mine. De kommer fra Tele2 (min abonnomentsleverandør) og gjør at jeg kan sende/motta mms og annet. Problemet er at disse ikke vil bli installert. Hver gang jeg trykker på "installer" sier itunes at de blir installert, men det blir de ikke. Jeg har skrudd telefonen av og på flere ganger, men allikevel skjer det ingenting. Neste gang jeg kobler den til skjer bare det samme om igjen. Ikke bare er dette irriterende, men det gjør også at jeg ikke får installert andre oppdateringer til telefonen.
    Vet noen hva jeg kan gjøre med saken? MMS er ikke så utrolig viktig for meg, men det hadde vært fint om jeg kunne oppdatert programvaren i ny og ne.
    Takk på forhånd!
    Dette har garantert noe å gjøre med at du er på Tele2. iPhone i Norge selges kun via Telenor og Netcom, andre operatører og slikt er derfor kun mulig på en telefon du allerede har tuklet med software på telefon og antakelig på brikkesett på. Om du selv har gjort det eller noen har gjort det for deg vet jeg ikke, men dette er antakelig kilden til problemene.

Standard Medlem Andypandy's Avatar

Har ikke tuklet med noe som helst...
    Kjøpte den ulåst fra Apple og kjøpte abonnoment fra Tele2 etterpå.
    Men jeg tror også det er Tele2 sin skyld. Hvis man tar en titt på filen den prøver å installere heter den "Tele2_se.ipcc". Kanskje den ikke klarer på installere en fil fra Sverige. Jeg vil tro at den hadde het "no" i stedet hvis den var norsk...

Da kan det være samarbeidsproblemer mellom Tele2 og iPhone 4 som skaper problemet der. Du kan forsøke å kontakte Tele2 om problemet og høre om de kjenner til det, da spec-filene sendes til Apple fra operatørene.

Standard Medlem Niru's Avatar

Noen som vet om det er mulig å force oppløsninger? Har sittet og lekt litt med Hackintosh, men sannsynligvis på grunn av manglende grafikkdriver, får jeg 1024x768 som eneste alternativ i listen. Bruker Leopard (10.5).

Tror det blir litt vanskelig å svare på, da Mac OS X avhenger seg av å motta riktig EDID-informasjon fra skjermens interne prosessor, som kun gjøres "riktig" om du har en driver for skjermkortet som funker. Kjenner ikke til noen form for måte til å lure Mac OS X til å forstå EDID-informasjonen annerledes enn det den tror den får (og defaulter til). Du kan jo søke på noen Hackintosh-forum, da dette sklir litt utenfor selve Mac i seg selv siden du ikke sitter på hardware laget for å brukes med Mac OS X.

Windows XP, Vista og 7 + diverse Linux distroer kan kjøre i forskjellige oppløsninger uten grafikkdriver, så regner med at det skal gå i OSX på en eller annen måte.

Men har for det meste gitt opp Hackintosh uansett. Jeg går tross alt ikke media, så da har jeg ikke behov for å kjøre OSX anyways.

Quote Originally Posted by Niru View Post
    Windows XP, Vista og 7 + diverse Linux distroer kan kjøre i forskjellige oppløsninger uten grafikkdriver, så regner med at det skal gå i OSX på en eller annen måte.

Men har for det meste gitt opp Hackintosh uansett. Jeg går tross alt ikke media, så da har jeg ikke behov for å kjøre OSX anyways.
    Du misforestiller deg OS X med Windows eller Linux. Mac OS X er laget til å fungere på spesifikk hardware og dermed kun med den spesifikke hardwaren. Fordi Apple både lager operativsystemet og hardwaren kan de gjøre implementasjoner uten å tenke på funksjonalitet med tredjepartshardware, som samtidig betyr at OSet kun fungerer OK på deres maskiner. De har også derfor ingen grunn til å sette en "standardriver" når maskina ikke veit hva slags tullball du prøver å kjøre den på, fordi det rett og slett ikke er ment til å kjøre på hardwaren.

Jeg har brukt Mac siden 2004 og jeg har aldri drevet med noe media eller lignende. Min grunn er enkel: jeg fikser nok datamaskiner i jobbsammenheng til at jeg ikke gidder styre med det på hjemmebane. Med Mac OS X kommer de fleste programmene som gjør det jeg vil som en standardpakke med programmer som feilfritt snakker sammen og gjør arbeidet for meg alt fra minimalt til ingenting.

Det stemmer at OSX ikke er ment til å kjøre på annen hardware enn Apple sin. Men så har Mac og PC lik hardware på enkelte områder som for eksempel skjermkort. En del av skjermkortene som lages for PC, finnes også i Mac-variant, og derfor finnes det Mac-drivere til de kortene, og så regner jeg med at driverene blir hacket litt for å kunne fungere med PC-versjonen av kortet. (Mac-versjonen av skjermkortene er tilpasset EFI som Mac kjører, mens PC-er bruker BIOS fra steinalderen.) Men PC-en jeg prøvde Hackintosh på har et HD4850-kort, og det kortet finnes ikke til Mac, og derfor finnes det ikke offisielle drivere til det. Det finnes muligens noen modifiserte Linux-drivere, men jeg har ikke sett mer på det.

Som jeg sa, har jeg ikke noe særlig behov for å kjøre OSX, selv om det ser lovende ut. Jeg har brukt Windows siden 3.1, og kommer til å fortsette med det til Microsoft driter seg skikkelig ut eller jeg får behov for å kjøre ting i OSX/Linux. De fleste programmene og en del spill jeg spiller, fungerer dårlig på andre plattformer enn Windows, så selv om jeg hadde fått OSX til å fungere 100%, installert Linux eller byttet ut PC-en min med en ordentlig Mac, så måtte jeg uansett styre med dual-boot/Boot Camp.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Jeg har ikke så mye å tilføye til akkurat denne diskusjonen, men følte for å kommentere på følgende:
    Quote Originally Posted by Niru View Post
    Mac-versjonen av skjermkortene er tilpasset EFI som Mac kjører, mens PC-er bruker BIOS fra steinalderen.
    Tullball. Drivere har lite med hva slags "bios" man har. Drivere kjører på et helt annet nivå i maskinen. Jeg har PCer med EFI og PCer med Bios. Samme skjermkort = Samme driver, forutsatt at det er samme OS.

Quote Originally Posted by Sensei View Post
    Tullball. Drivere har lite med hva slags "bios" man har. Drivere kjører på et helt annet nivå i maskinen. Jeg har PCer med EFI og PCer med Bios. Samme skjermkort = Samme driver, forutsatt at det er samme OS.
    Takk for rettelsen

Jeg oppdaget at jeg kjenner lite til forskjellen mellom BIOS og EFI, men har inntrykk av at EFI tillater samarbeid mellom OS og firmware når det er i bruk, mens BIOS kun tillater endringer om man start setup ved boot? Vet at store deler av det man gjør på en Mac med bootloaderen foregår inne i selve OSet, ikke på utsiden slik man gjorde/gjør på PCer. Så, i praksis veldig lite å gjøre med hva som kjører på OS-nivå. Og nei, modifiserte Linux-"drivere" vil ikke løse problemet da skjermbehandleren på Mac OS X er no helt annet enn X.org og dermed vil ikke Linux sine drivere levere et interface for skjermbilde med OS X.

Hei.
    Jeg har nettopp innstallert Snow Leopard operativsystem på min mac. Når jeg kopler til min iphone 3 G S - oppdager ikke itunes telefonen lenger. Det åpnes kun et fotoprogram fra Nikon. Uansett hva jeg prøver, virker det ikke som jeg får kontakt mellom macen og telefonen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)