User Tag List

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 20 of 44

Thread: Skoledagen og bruk av internett i timene

Default Skoledagen og bruk av internett i timene

Skoledagen og bruk av internett i timene

Etter å ha lest tråden om systemansvarliges restriksjoner av blant annet kommunikasjoner-programmer som chat, og hvordan man forbigår dette, tenkte jeg at det hadde passet å ta en diskusjon om det er korrekt å la elevene bruke disse programmene i timene.

Det vil si, jeg setter diskusjonens tema som bruk av tjenester som The Microsoft Network (MSN) og Gaim, mens programmer som spill ikke er gyldige eksempler. Grunnen til dette er at jeg ser et klart skille mellom underholdning og kommunikasjon, og det er ikke diskuterbart. (kanskje en annen gang, en annen tråd?)

Dere kan derimot bruke eksempler på bruk av internett for å søke på informasjon som via nettleksikon som Wikipedia.

I timene på spesiellt videregående skoler er dette nå et nasjonalt tema som burde engasjere elevene på videregående skoler. Ifjor ble det klarert at skolene skulle, landet over, distribuere laptoper til elevene slik at de alle kunne bruke nettverk for å gjøre skolearbeidet mer koordinert og effektivt. Latoper, eller rettere sagt bærebare pcer, legger skolearbeidet også på et nivå hvor det er lettere overgang til arbeidslivet hvor nesten hele Norges næringsliv er blitt digitalisert. Det er derfor av økende interesse av dere, alle nordmenn, skal kunne bruke bærbare pcer.

Problemet oppstår ved at elevene bruker pcer i timene til å gjøre annet skoleaktiviteter, og derfor påstår den autoritære part at elevene bør ikke ha alternativ til å vike unna skolen. De har god grunn til bekymring da skolene i Norge har stadig økt problem med mangel på kompetente lærere til alle skolene sine, og spesielt i offentlige skoler blir det flere problemer ved at elevene ikke forbedrer sine resultater slik at Norge ikke faller bak andre land på utdanningsreformer. Av dette oppstår også et motargument, at elevene trenger å få utøve større frihet og være uavhengige fra skolen siden det er den strenge og uniformelle utdanningen som skal ha hatt en negativ effekt på deres oppfatning av hva utdanning dreier seg om.

Debatten:
    Burde elevene ha friheten til å bruke bl.a kommunikasjonsprogrammer i timene eller ikke? Påvirker det utdanningen i det hele tatt?

Som vanlig uttaler jeg meg senere om saken. Lek nå med de store ordene deres.

Standard Medlem

Default Sv: Skoledagen og bruk av internett i timene

altså, absolutt ikkje. eg veit kor lett det er å gjer alt anna enn det ein faktisk skal i timen så i dette tilfelle skal fornuften sigre.
    for min egen del hadde det nok vore best om eg ikkje hadde brukt pc i det heile tatt til fornuftege ting ettersom eg nesten berre bruker den til spel ol.
    måtte i tilfelle vore å skrive stil ol og arkivere ting. til det dug pc bra, men svaret mitt i denne saken er klart nei uansett.

Standard Medlem

Får vel starte med og si hvordan dette fungere på den videregående skole jeg går akkurat nå. Der har vi laptopper til hele skolen omtrent og de brukes flittig i alle timer. Og chatte programmene er veldig aktive. Jeg syns det er helt greit at vi får lov å bruke dette i skolen. For det første , i hvertfall på videregående har du selv søkt deg inn noe som gjør at hvis du vil kaste bort livet ditt med og chatte istedet er jo det ditt valg.

En annen ting , når vi faktisk først har fått utlevert laptoppene er vi allerede igang med arbeidet så det går ikke utover noen videre forklaringer fra eventuelle lærere. Det er også veldig varierende , som oftest på min skole i allefall sitter alle i klasserommet uansett. Så det blir ikke så mye chatting siden alle bare prater sammen uansett. Og hvis noen setter seg andre steder sitter man gjerne sammen en liten gjeng og snakker uansett.

Hvordan bruken av chatteprogrammer skal forbrede ting på noen måte kan jeg ikke se , fordi i allefall i disse dager er det ingen chatting som foregår noe særlig via skoler. Siden alle kjører sitt eget løp. Men jeg ser ikke hvordan fjerneing gjør det noe bedre heller... Tror ikke det har noen påvirking i det hele tatt. Utifra mine erfaringer...og vi bruker pc hver eneste dag.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Quote Originally Posted by Toby Christ
    Lek nå med de store ordene deres.
    XD

Men uansett.

På skolen vår har alle sin egen laptop (MacBook Pro =( ), og det er ikke akkurat noen hemmelighet at disse ikke alltid blir brukt til det de skal. I timer der lærerene foreleser har vi ikke lov å ha oppe maskinene i det hele tatt, og det tror jeg alle kan være enige i at er riktig.

I arbeidstimer, derimot, har de fleste oppe macen. Noen hører på musikk, mange bruker den til skoleoppgaver og de fleste bruker den i tillegg til Web Messenger. Påvirker dette skolearbeidet? Nå kan jeg ikke bruke meg selv som eksempel, ettersom jeg stort sett aldri gjør skolarbeidet mitt uavhengig av om jeg har oppe en laptop eller ikke, men når jeg ser på de andre i klassen tviler jeg. De får alltid levert alt i tide og ligger relativt bra an på leksene. Hvordan kan dette ha seg? Vel, jeg har en teori. Hvis jeg ser meg rundt om i klasserommet ser jeg at mange sitter og snakker med hverandre om helt urelaterte ting (jeg har ikke lyst å gå nærmere inn på hva de snakker om X.X) mens de jobber med arbeidet sitt. Jeg tror mange gjør det på denne måten med Web Messenger også, altså at de har en samtale oppe mens de jobber, og skriver inn litt mellom oppgavene. Svært få i klassen (altså, bare meg) sitter helt oppslukt av laptopen uten å få gjort noe, de fleste har den mer i bakgrunnen av skolearbeidet. I dette tilfellet synes jeg at det bør være helt greit, ettersom en MSN-samtale er greiere enn å snakke med sidemannen i den forstand at klasserommet er stille, og en samtale i bakgrunnen gjør skolen litt mer levbar i de lange dobbelttimene hvor mange kan være fristet til å heller gi helt opp.

Jo da, du kan si at vi er på skolen for å lære ting, ikke for å ha det morsomt, men det kan kombineres. Hvis vi klarer å holde en msn-samtale i bakgrunnen samtidig som vi arbeider med oppgavene og får gjort alt skolearbeidet, hva er problemet? Og, hvis vi, som meg, ikke klarer å få gjort arbeid på skolen går det jo bare utover oss selv, i form av dårligere karakterer og ikke leverte oppgaver (hvis du ikke gjør alt hjemme, men det betyr mindre fritid). Så du kan faktisk si at skolen slår to fluer i en smekk ved å tillate MSN/Web Messenger/whatever, ettersom vi får lære selv på den harde måten hva som skjer når vi feilprioriterer.

Siden jeg er en av dem som ikke klarer å konsentrere seg om skolearbeid, kan jeg si fra egen erfaring at det å ta bort laptopene ikke hadde hjulpet mye. Sure, jeg bruker den ofte, men hvis jeg ikke vil gjøre skolearbeid trenger jeg ikke alternativer. På ungdomsskolen, når vi ikke hadde laptoper, brukte jeg heller all tiden på å irritere mine medelever. Det finnes også mange andre ting som kan brukes som tidsfordriv i timene (bøker, MP3-spillere, bærbare konsoller, innholdet i pennalet, fingrene osv.), så det å ta bort laptopen vil ikke være så nyttig for de av oss som blir lett distrahert. Jeg kan være enig i at laptopen er mer distraherende enn de fleste av disse tingene, men jeg tror at mange av dem som blir distrahert av laptoper er folk som lett kunne ha blitt distrahert av andre ting hvis vi ikke hadde laptoper. I tillegg er det jo dette med samtaler igjen, en samtale med sidemannen blir fortere fjollete og useriøs og "tar over" skolearbeidet mer enn enn MSN-samtale. Mener jeg.

Til sist må det jo nevnes at chatting er bra for mye, også skolerelaterte ting. Hvis jeg sitter i mattetimen og funderer på en vanskelig oppgave jeg ikke helt forstår samtidig som læreren er opptatt med 10 andre elever, vet jeg at jeg har folk på MSN som kan hjelpe meg like godt som ham. I japansktimene sitter jeg konstant på Web Messenger og får hjelp til alt mulig, som gjør det mye lettere å lære, ettersom jeg ikke har lærer i faget. Dessuten er jo chatting en måte å bruke og utvikle språket så godt som enhver skolestil (vel, det er i alle fall en mulighet).

(Oi, det ble langt. o.O)

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Default Re: Skoledagen og bruk av internett i timene

Ok, da skal jeg ta min egen arbeidsplass som eksempel. Vår holdning til bruk av MSN er egentlig at det er greit, man har ansvar for egen læring på videregående. Vi legger dog ikke inn MSN på noen PCer, men vi fjerner heller ikke Windows Messenger (som ligger inne som standard i bl.a XP). På skolens stasjonære PCer har heller ikke elevene lov til å legge inn programvare.

Når de derimot får bærbare (muligens fra neste skoleår) vil de få 100% adminrettigheter over sin egen PC, og da kan de legge inn akkurat hva de vil på den. Det er jo en PC de skal bruke hjemme også, og hva de gjør hjemme er elevens egen sak. Det de derimot ikke får gjort er å bruke nedlastingsprogrammer og lignende på skolen, da de nødvendige portene er stengt i brannmuren.

Jaa, jeg syns da at vi ikke skal få laptoper på skolen, jeg da.
    Som musikklinjemenneske går jeg foruten, og kan ikke se at jeg lider noe savn. Hver gang vi går forbi klasserom med åpne dører sitter alle elevene bare helt i sin egen verden og stirrer på skjermen.
    I følge lærerne mine er ikke disse datamaskinene til så veldig mye hjelp i undervisningen heller, så vekk med dem, sier jeg bare.

Angåene det egentlige emnet så skal jeg ikke legge skjul på at jeg selv benytter meg av web messenger en del av gangene jeg er på en skole-pc. Jeg merker at dette er meget forstyrrende, og synes ikke skolen skal akseptere det. Det betyr ikke at det bør sperres på datamaskinene eller at jeg selv kommer til å slutte med det, men dersom en lærer ser at noen bruker msn i stedet for å gjøre det han/hun skal så bør læreren vifte med pekefingeren.

Sorry at jeg skrev litt dårlig, er trøtt^^

Standard Medlem Jarlaxle's Avatar

På høyskolen jeg går på er det selvfølgelig fritt frem for bruk av laptop i forelesnings timene, det er jo tross alt frivillig oppmøte, du betaler 700kr pr semester og de fleste er voksne ansvarlige mennesker. Likevel så er det kanskje bare 1 av 10 som har laptop oppe som følger med på forelesingsnotater eller andre fagrelaterte emner, de aller fleste sitter på MSN, finn.no, spiller poker eller whatever. Det virker så uforståelig for meg, når du først er det hvorfor ikke følge med!? Ingen som sier at du trenger å være der... Poenget mitt er; laptop er i de fleste tilfeller ødeleggende for studentene under forelesningstimene (men en engel under øvingstimer), så jeg nekter å tro at den hjelper mer enn den gjør skade på vidregående.

Du kan selvfølgelig si at "man trenger laptop for å finne informasjon og fakta til prosjekter" men man gjør ikke det! Alle skoler har ett bibliotek med leksikon, det er alt du trenger. I mine dager lagde jeg helt fantastiske prosjekter helt uten bruk av internett. Følte meg som en gammel gubbe når jeg sa det.

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

Som de fleste her vil jeg begynne med å forklare mitt arbeidssted, og hvordan laptoper påvirker arbeids miljøet der.

På mitt universitet, som er en ingenør skole, er det obligatorisk med tablet laptoper (pcer hvor en kan vri skjermen, legge den ned, og skrive på den). Dette er fordi så mange fag trenger akkurat det, og fordi det gjør innleveringer o.l. mer organisert.
    Skolen min bruker et program (DyKnow), som lar læreren overføre det som vanligvis ville havnet på tavlen rett på pc skjermene våres. Dette programmet lar også læreren blokkere all uøsnket aktivitet som kan ta plass ellers i timen, f.eks. surfing på internett, chatting, osv.

Jeg syntes dette er en helt ok løsning på problemet, av den enkle grunn at hvis en lærer ikke bruker dette programmet for å passe på, begynner diverse myspace sider og chatteprogrammer flashe opp samtlige skjermer. Dette går ikke bare ut over konsentrasjonen til den som eier laptopen, men også personene som sitter bak som kan se hva den andre tuller med.

Selv om jeg for friheten til å velge om jeg vil følge med i timen eller ikke, syntes jeg det er viktig at skolesystemet gjør sitt beste for å redde oss fra oss selv. ;p
    Jeg mener helt ærlig at laptoper som er delt ut av skolen burde ha mulighet til å logge seg på nettet, og bruke diverse kommunikasjonsprogrammer, for det er fremtidens hjelpemiddler; men skolen burde kanskje invisterer i et program som kan limitere bruken av disse i ønskede perioder av skoletimen.

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Oh, la meg fortelle om min arbeidsplass. Skolen.

Det er et fint sted, trådløst internett overalt. For de som har laptop. Men det som er saken er jo selvsagt MSN. MSN KAN være en fin ting hvis man bruker det på riktig måte, men man kan være sikker på at de fleste (ihvertfall her) ikke bruker den på riktig måte. Det har seg slik at admin har blokkert Web Messenger og alle andre former for alternativ kommunikasjon. De har også blokkert nettsider som tilbyr lignende tjenester. Bortsett fra EN side. Der er alle elever konstant, samtidig som man prøver å finne på mer finurlige måter å lure admin på. Noen er mindre smarte enn de andre.
    Men etter intens etterforsking av egen erfaring og andres, så kan jeg med sikkerhet bekrefte det som alle andre her sier. Ved hjelp av dette kommunikasjonsmiddelet, så er det fler og fler som ikke konsentrerer seg og sitter der og later seg istedet for å gjøre viktig skolearbeid.
    Så for min del, så kan det være "død over all bruk av MSN i skoletiden"...

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Jeg synes at bruk av MSN i timene er helt greit. Når man går på videregående skole har man ansvar for egen læring. Hvis derimot noen har veldig mye mer lyst til å chatte i timene, vær så god, men det går bare utover den personen.
    De som derimot bestemmer seg for å følge med på det som skjer i timen og på tavla, får mye bedre utbytte. Gå ut med gode karakterer, er jo det det hele handler om.

Så OK, MSN i timene er lov, men det går bare utover en selv. Ikke spesielt lurt med andre ord.

På min skole har vi lærere av begge typer: De som bryr seg om hva vi driver med i timene, men også de som faktisk mener at vi er gamle nok til å ha ansvar for egen læring.

I LØV U Shadowleaf's Avatar

Ja, jeg synes absolutt man skal ha muligheten til å bruke bl.a. kommunikasjonsprogrammer i timene.

Det er viktig at vi gir elevene den nødvendige friheten i skolehverdagen fremfor å begrense den. Sperring av internettsider kan medføre at du ikke får tilgang til den informasjonen du ønsker. Jeg har selv hatt mange sære emner, som det ikke har vært mulig å finne informasjon om i et leksikon eller lignende, og derfor er full tilgang til internett nødvendig.

MSN og andre lignende programmer kan nok med første øyekast virke som noe elevene kun bruker for å snakke med andre om ting som ikke omhandler skolen. Jeg må her protestere. MSN kan brukes til å kommunisere med medelever som ikke kan komme på skolen grunnet sykdom. I tillegg kan man sende filer, noe som er ganske essensielt hvis du trenger et dokument eller en annen fil fra den syke medeleven. Man kan også arbeide sammen med elever fra andre skoler verden over med dette programmet, fysiske avstander er ikke lenger et problem. Hvorfor skulle vi fjerne noe så nyttig?

Klart. Det er selvfølgelig elever som spiller spill på internett og kun snakker med venner om ikke-fagrelaterte emner på MSN, men det vil det alltid være. Det vil alltid finnes folk som ikke bruker tjenstene slik de er ment, men la nå det være opp til dem. Jeg mener at elevene burde ta ansvar for sin egen læring. Så lenge man ikke forstyrrer noen andre medelever, så kan man jo holde på med hva man vil. Det er opp til eleven selv hva han/hun vil prioritere, og resultatet av elevens framgang dokumenteres godt på prøver, fremføringer, innleveringer og prosjekter.

For å sette det i et litt liberalistisk syn: La elevene få mulighetene. Gjør de det dårlig, er det deres egen feil.

Selv nå i skoletiden sitter jeg på Japani og skriver dette innlegget. Bortkasting av tid vil noen kalle det, men jeg vil informere om at jeg er ferdig med det vi skal gjøre i denne timen og har ingen intensjoner om å fortsette med noe annet. Jeg følte for et lite avbrekk, og da er dette forumet et godt sted. Jeg kunne jo sett ut av vinduet i stedet, men jeg tror jeg kan gjøre noe litt mer konstruktivt i dette tilfellet.

mjau mjau katteøre Ichigo's Avatar

mhmm, Msn i skoledagen?

Går nok god for det ja. Msn er snedig som noen andre japani medlemmer sa, utrolig snedig hvis man skal sende filer.

Fek.s hvis du har et prosjekt om Egypt og skal skrive om landet, Logge på et chatte program og spør en eller annen egyptisk person og spørre hva han synes om landet,politikk etc. Altså snedig.

Men bruk av PC'er i barneskoler er i allefall unøvendig! Alt vi skal skrive om står i enten bøker eller så vet lærerne det.
    men i ungdoms skolen synes jeg elever burde få fritt bruke program som Msn i NOEN timer. Fek's i en matte time er det unøvendig i det hele tatt og bruke en PC,du har da ark og skolebøker ikke sant?

Beercrewambassadør Thamus's Avatar

Å begrense slikt synes jeg er helt blåst. Det har vært gode argumenter i denne retning flere ganger her før, så jeg fatter meg heller i korthet etter å ha kastet meningen ut her.

Det har med ansvar å gjøre. Så lenge skolen tar slike beslutninger synes jeg elever samtidig kan klandre skolen for at det ikke gikk bra for dem under utdanningen. Om de får mere frihet, mere ansvar blir det et bedre sted å være for de som faktisk jobber.
    Folk som ikke takler ansvaret er det vel heller kjipt for, men at de får ødelegge for de som klarer det er bare helt feil.
    De som kan jobbe burde engasjeres, ikke begrenses.

Standard Medlem Mr.Mag's Avatar

Det er jo litt opp og ned ved denne saken. Det kan brukes til det rette formålet, og det kan brukes til noe annet.

Det kommer jo an på hver enkelt person, selv har jeg ikke noe i mot det, men jeg har ingen problemer med og forstå hvorfor skolepersonell ikke liker det

Standard Medlem Shukihode's Avatar

Default Sv: Re: Skoledagen og bruk av internett i timene

Quote Originally Posted by Thamus
    Å begrense slikt synes jeg er helt blåst. Det har vært gode argumenter i denne retning flere ganger her før, så jeg fatter meg heller i korthet etter å ha kastet meningen ut her.

Det har med ansvar å gjøre. Så lenge skolen tar slike beslutninger synes jeg elever samtidig kan klandre skolen for at det ikke gikk bra for dem under utdanningen. Om de får mere frihet, mere ansvar blir det et bedre sted å være for de som faktisk jobber.
    Folk som ikke takler ansvaret er det vel heller kjipt for, men at de får ødelegge for de som klarer det er bare helt feil.
    De som kan jobbe burde engasjeres, ikke begrenses.
    Det finnes arbeidsplasser med langt mer omfattende blokkering enn det de fleste skoler har. Grunnen til at dette blir gjort er for å hjelpe elevene med å fokusere på undervisningen. Det er bare å innse at MSN, IRC osv. er bare distraherende. Det er i hvertfall fornuftig å begrense tilgang til slik programvare mens det foregår undervisning. PC/Mac er i undervisningssammenheng et verktøy, ikke tidsfordriv.

Standard Medlem 4000's Avatar

Jeg tror mine synspunkter ble greit forklart i den første posten angående hvordan jeg kan komme forbi diverse blokkeringer, men jeg får vel skrive litt likevel, selv om flere ser ut til å dele min oppfattning.

Det skal være sagt at jeg snakker om videregående skole, som elevene selv velger å gå på. Når du selv har bestemt at du vil lære noe, i en skole som påstår det er elevene som har ansvaret for egen læring, synes jeg det er noe som ikke helt stemmer over ens når du ikke kan ta deg en 10 minutters pause fra noe du føler du har repetert nok.

Jeg sitter altså med oppgavene mine som jeg er ferdig med, og ser ut i luften og venter på friminutt. Det hadde jo vært greit å bruke tiden på å snakke litt med venner og kjente, men nei, for all del, dette ville jo ødelegge fokusen min og jeg ville ikke lært like mye som om jeg hadde sittet med noen ekstra repetisjonsoppgaver.

Jeg tror ikke det skulle være nødvendig å argumentere for det faktum at du lærer mye bedre om du får litt mer frihet. Jeg blir ikke mer motivert, eller får større kunnskaper av at en lærerer jeg misliker av unødvendig dumme grunner henger over meg til en hver tid og overvåker det jeg gjør.

jeg skal ikke påstå at den eneste gangen folk bruker msn eller lignende er når det ikke finnes noe annet å gjøre, men om man av en eller grunn chatter på skolen, så er det fordi man prioriterer det fremfor noe annet, måtte det være å gjøre oppgaver eller stirre i veggen. Å ta dette valget burde være opp til hver enkelt person.

Om noen da ikke er "modne" nok til å gjøre annet enn å komme på skolen, chatte i 8 timer og dra hjem igjen...nei, da var jo det synd for de. Kanskje de ikke har så mye på skolen å gjøre i utgangspunktet.

Et annet argument for å ikke blokkere chatteprogram er jo at det kun fører til at vi driver med enda mindre konstruktive ting. Nå bruker jeg mesteparten av dødtiden min på ting som 123spill.no og andre flashspill (med flashplayer lavere enn macromedia 8 da dette ikke er tillat).

Min personlige mening er at videregående skole har alt for mange unødvendige regler og gir så lite frihet at det for mange ville vært bedre å bare være privatist. Dette har igrunn fått meg til å ta et ganske stort valg, som jeg tenker å skrive litt mer om i en ny post....

Savegame.no Crew Spax's Avatar

Folk kommer seg alltid under, over, borten for og igjenom blokkeringene som blir lagt opp og imot MSN og andre kommunikasjons programmer. Med min personlig erfaring med MSN og VGS så synes jeg at MSN og andre kommunikasjons programmer skal være strengt forbudt. Folk bruker allerede meste parten av timen på fjoll og fjåseri.

Straff mot bruk av div. kom. programmer, er enkel og grei. Stengt ute av skolenettet, fra så til så lang tid.

Standard Medlem Reila's Avatar

Må si meg enig med Tyblazitar. Han har en del poeng. Om det ikke er det ene som distraherer, så er det det andre. Det er ikke til å unngå. Jeg snakker av erfaring xD

Jeg vil si at MSN o.l. burde være lov, det kan hjelpe på mange måter (i tillegg til å være til distraksjon for noen). Har selv vært borti noen anledninger hvor jeg har fått hjelp av folk på enten MSN eller IRC til en skoleoppgave, med å finne informasjon jeg ikke selv kunne finne, eller en fil eller noe sånn som jeg ikke har kunnet fått tak i selv (blokkerte sider..?)

Men nå skal det være sagt at jeg ikke har egen laptop, eller bruker skoledata til stort annet enn PowerPoint-timene. Jeg får heller ikke gjort stort der, siden jeg har konsentrasjonsevne som en pappgorilla og havner i alle andre programmer enn PowerPoint, men det får nå være mitt eget problem.
    Ansvar for egen læring og alt det der..

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Reila: takker! ^.^

Quote Originally Posted by Spax
    Folk kommer seg alltid under, over, borten for og igjenom blokkeringene som blir lagt opp og imot MSN og andre kommunikasjons programmer. Med min personlig erfaring med MSN og VGS så synes jeg at MSN og andre kommunikasjons programmer skal være strengt forbudt. Folk bruker allerede meste parten av timen på fjoll og fjåseri.

Straff mot bruk av div. kom. programmer, er enkel og grei. Stengt ute av skolenettet, fra så til så lang tid.
    Hvis elever velger å brukte timen på fjoll og fjåseri samme om dere har MSN eller ikke, ser jeg ikke for meg at MSN kan ødelegge så mye. Jeg tør også påstå at MSN (og andre datarelaterte ting) er bedre enn mange andre former for fjoll og fjåseri, ettersom de er minimalt forstyrrende for resten av klassen.

Et annet poeng jeg ikke har sett nevnt: VGS skal jo forberede oss på jobbliv/studier. Mange kommer til å få en jobb hvor de har god tilgang på data. Hvis vi sperrer alt som ikke er skolerelatert på VGS, hvordan vil det gå med dem når de får frie tøyler i jobblivet? Så er det studier, hvor de aller fleste har laptoper og også frie tøyler på bruk. Sier ikke at alle kommer til å henfalle til MSN, men om vi får lov å bruke det på VGS, bør vi ha trening i å motstå fristelsen og erfaring med at vi må prioritere for å få gode nok karakterer. (Ok, kanskje ikke det største problemet, men i alle fall et perpektiv jeg ikke så nevnt.)

Hvordan er blokkering fra skolenettet en perfekt straff for MSN-bruk? De aller fleste bruker skolenettet til skolearbeid, så å blokkere dem vil bare føre til en ond sirkel.

Savegame.no Crew Spax's Avatar

Quote Originally Posted by Tyblazitar
    Reila: takker! ^.^

Hvis elever velger å brukte timen på fjoll og fjåseri samme om dere har MSN eller ikke, ser jeg ikke for meg at MSN kan ødelegge så mye. Jeg tør også påstå at MSN (og andre datarelaterte ting) er bedre enn mange andre former for fjoll og fjåseri, ettersom de er minimalt forstyrrende for resten av klassen.

Et annet poeng jeg ikke har sett nevnt: VGS skal jo forberede oss på jobbliv/studier. Mange kommer til å få en jobb hvor de har god tilgang på data. Hvis vi sperrer alt som ikke er skolerelatert på VGS, hvordan vil det gå med dem når de får frie tøyler i jobblivet? Så er det studier, hvor de aller fleste har laptoper og også frie tøyler på bruk. Sier ikke at alle kommer til å henfalle til MSN, men om vi får lov å bruke det på VGS, bør vi ha trening i å motstå fristelsen og erfaring med at vi må prioritere for å få gode nok karakterer. (Ok, kanskje ikke det største problemet, men i alle fall et perpektiv jeg ikke så nevnt.)

Hvordan er blokkering fra skolenettet en perfekt straff for MSN-bruk? De aller fleste bruker skolenettet til skolearbeid, så å blokkere dem vil bare føre til en ond sirkel.
    Altså, MSN bruk(++aim osv osv) kommer i tillegg til annet tidsfordriv som ikke har noe som helst med skole. Det blir det samme som å si hvis man tar med seg en øl hjemme fra på fest, og si at man bare kommer til å drikke den øl'en når du får en ekstra six pack når du kommer frem til festen. Det blir på samme måte på skolen. Dvs, det går med enda mer tid i annet enn skolearbeid.

Jeg er ikke enig med deg her, er MSN til fri bruk på (spesielt)VGS så vil folk benytte seg av det, fordi det er gratis og ingen stopper dem. Det vil også forplante seg til studieliv og Jobb sammenheng. Fordi folk har det av vane fra VGS, så da blir det vane å bruke det i studier/jobb også. Utifra det jeg har lært, klarer ikke folk å motstå den fristelsen for å bare sende den ene meldinga, og de to andre mailene man bare MÅÅÅ sende til sidemannen. Jo tidligere man setter en stopper for det, jo bedre.

La oss si noen får relativt frie tøyler i den jobben man skaffer seg, så blir det ikke no problem, fordi 100% av de som bruker PC nå tildags vet hva msn er og bruker det på fritiden, så jeg ser ikke hva problemet er her.

Stengt skolenett er for det individet som brukte MSN i skoletid, jeg ser ikke på det som noe problem, alt som skjer i timen han ikke får gjort. Må han/hun gjøre hjemme. Dagen/uka etter kan han/hun bruke nettet igjen(kommer helt ann på).

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)