User Tag List

Results 1 to 19 of 19

Thread: Manga eller ikke manga? Det er spørmålet!

Default Manga eller ikke manga? Det er spørmålet!

Jeg lurer på en ting:

Hva kalles sånne tegneserier/tegnefilmer som ser som manga/anime og har samme prinsipp og blir tegnet som manga men er skrevet av ikke japanske folk og kommer fra et annet land?
    Er det manga da?.....liksom tviler på det....

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Default Sv: Manga eller ikke manga? Det er spørmålet!

Manga er JAPANSKE tegneserier. Det blir som "manga" fra Korea blir kalt Manwa... Det er sikkert en navn for amerikansk også

Beercrewambassadør Thamus's Avatar

Default Re: Manga eller ikke manga? Det er spørmålet!

Haha, jeg og Løvet hadde en kjempediskusjon på akkurat dette for noen dager siden.

Personlig mener jeg at manga har en såpass unik tegnestil at stilen i seg selv blir "å tegne manga".

-men at dette ikke nødvendigvis blir "å lage manga", idet vi alle nok er enige i at manga og anime har langt flere unike trekk enn tegnestilen.
    (så f.eks på Witch som "Amerikansk manga" ettersom tegnestilen lignet såpass, men så viste det seg at det ikke er amerikansk, men...hva var det, Hollandsk? Jeje, samme prinsipp)
    Men mener ikke at man må være japansk for å lage en god manga. Om mannen bak Bleach hadde vært amerikansk f.eks hadde det ikke gjort noen forskjell for meg, så lenge serien hadde vært prikk lik det den er i dag. (alt gjort på japansk i japan)

jirayafan Howl's Avatar

Default Sv: Re: Manga eller ikke manga? Det er spørmålet!

Quote Originally Posted by Thamus
    Haha, jeg og Løvet hadde en kjempediskusjon på akkurat dette for noen dager siden.

Personlig mener jeg at manga har en såpass unik tegnestil at stilen i seg selv blir "å tegne manga".

-men at dette ikke nødvendigvis blir "å lage manga", idet vi alle nok er enige i at manga og anime har langt flere unike trekk enn tegnestilen.
    (så f.eks på Witch som "Amerikansk manga" ettersom tegnestilen lignet såpass, men så viste det seg at det ikke er amerikansk, men...hva var det, Hollandsk? Jeje, samme prinsipp)
    Men mener ikke at man må være japansk for å lage en god manga. Om mannen bak Bleach hadde vært amerikansk f.eks hadde det ikke gjort noen forskjell for meg, så lenge serien hadde vært prikk lik det den er i dag. (alt gjort på japansk i japan)
    enig der, viktigste er at tegningene er like... meene, hva med den gekigastilen da? Kan det sammenlignes med sånne serier som Sandland? Eller, meen ja! De er jo fortsatt annerledels. Det med at andre blir så lett det med fem sånne striper på en side uansett om det er novelle eller ikke prinisppet til amerikanske og , nei elelr ikke manga/manwha serier! Tror jeg er et viktig element hvis man skal skille manga og ikke-manga!

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

Jeg mener at ekte manga kommer fra Japan. Andre land kan adoptere stilen, slik som USA, men da ville jeg kalt det Amerikansk manga, og ikke ren manga. Men det betyr ikke at produktet ikke kan være bra.

Her er kan du lese om Gekiga.

Banned

Det meste av mangaen vi (ihvertfall jeg) hører om, er fra Japan. Det kommer vel an på hvordan du vil tolke det, om det er måten å tegne på som er manga eller at det er Japanske tegneserier det er snakk om. Anyway, min mening er at bare Japansk manga er ekte manga, ordet betyr jo tegneserie på Japansk.

Jamen er det nok med at det blir skrevet i japan? Kan da liksom jeg reise til japan og skrive og gi ut en serie og så kalles det japansk manga?

Jeg mener da at for at noe skal kalles manga må det oprinnelig være skrevet på japansk....

jirayafan Howl's Avatar

Quote Originally Posted by SoulSeth
    Jeg mener at ekte manga kommer fra Japan. Andre land kan adoptere stilen, slik som USA, men da ville jeg kalt det Amerikansk manga, og ikke ren manga. Men det betyr ikke at produktet ikke kan være bra.

Her er kan du lese om Gekiga.
    jo takk^^ Men var ikke Kazuo Koike en av de viktigste tegnerne? Liker du Lone Wolf?

Standard Medlem Orersama's Avatar

Diskusjoner om hva manga er jo omtent bare vestlige tolkninger(les: bruk) av ordet 漫画. I bunn og grunn betyr det "tegneserie(r) først og fremst tegnet med en enkel, vittig, morsom og overdrivende stil"*.
    (広辞苑第5版/Koujien, 5. utgave, 1998)

Så hvordan en velger å tolke det kan en vel bestemme selv?

*Oversatt fra japansk

jirayafan Howl's Avatar

betyr det ikke egentlig levende bilder og ikke tegneserier?

Standard Medlem Orersama's Avatar

Tegneserie er jo bare flere bilder etter hverandre som henger sammen.

Det betyr, bilde(r), og/eller tegne(serie). Kommer ann på konteksten.

Standard Medlem hitsuji's Avatar

Men nå blir jo diskusjonen litt tullete..det er blitt sagt et par ganger nå, men la meg repetere:
    Manga er det japanske ordet for tegneserie. Akkurat som amerikanerne bruker cartoon, og vi bruker tegneserie.
    Vi kommer ikke akkurat til en konklusjon med dette, men jeg syns det er viktig å huske på at alle tre har forskjellige stiler(vet at det ikke bare er tre stiler. det er bare eks folkens!).
    Sånn som vi sier tegneserier i manga-stil, sier japanerne manga i vestlig stil.

Derfor syns jeg det faktisk er lettere å si at det er tegnet i manga-stil, enn å kalle det (falsk) manga.
    Håper det ikke ble for forvirrende, jirayafan hadde en bedre forklaring...

Standard Medlem Isindil's Avatar

Jeg vil si at ikke-japanske tegneserier som er sterkt inspirerte av manga og deler hovedtrekk med manga kan kalles f.eks. "norskspråklig manga" (selvsagt avhengig av hvilket språk det først ble skrevet på).

Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Origina...language_manga

Standard Medlem Albelda's Avatar

Ehm.. Jeg vil vel tro det heter "Comic Books" i Amerika..

Standard Medlem

Anime er jo en forkortelse av Japanimation, i.e. Japanese Animation.

Og som sagt tidligere: Norsk "Manga/Anime" = Tegneserier, Amerikansk "Manga/Anime" = Cartoons.

Det finnes da masse manga som ikke er tegnet i "klassisk" mangastil, vi kaller det jo manga uansett, så ser ingen spesiell grunn til å kalle en spade for noe annet enn en spade.

Man kan jo alltids kalle det Japanskinspirerte Tegneserier hvis man på død og liv skal få med seg at det er laget med en "eksotisk" tegnestil =P

Hemmelig
    "Nyanyanyanyanya!"
    marilla's Avatar

Quote Originally Posted by Phoenix View Post
    Anime er jo en forkortelse av Japanimation, i.e. Japanese Animation.
    http://www.merriam-webster.com/dictionary/anime

Det er en forkortelse av animation, ikke japanese animation.

Japanere selv bruker visstnok ordet "anime" om tegneserier fra hele verden, dog jeg har ikke funnet noen veldig gode kilder på dette.

Personlig er jeg litt sta og kaller kun japansk manga for manga, og japansk anime for anime. Det kan være en amerikansk tegnefilm i anime-stil, men jeg vil fortsatt ikke kalle det anime.

Edit: oh, i tilfelle det var uklart - med "tegneserier" over mente jeg "animert stuff".
    Last edited by marilla; 8th November 2008 at 01:50.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Quote Originally Posted by marilla View Post
    http://www.merriam-webster.com/dictionary/anime

Det er en forkortelse av animation, ikke japanese animation.

Japanere selv bruker visstnok ordet "anime" om tegneserier fra hele verden, dog jeg har ikke funnet noen veldig gode kilder på dette.

Personlig er jeg litt sta og kaller kun japansk manga for manga, og japansk anime for anime. Det kan være en amerikansk tegnefilm i anime-stil, men jeg vil fortsatt ikke kalle det anime.
    De bruker det om all animasjon, da "anime" kun betyr "tegnefilm" elns på japansk. Er bare i vesten det brukes kun om japansk anime.

Og ja, jeg holder meg også til at det kun er japansk anime og manga, ellers må man begynne å gå i dybde på stil og sånt. The Diary of Tortov Roddle eier ikke anime-stil, men er mer anime enn Avatar noen gang vil bli.

Rolling Girl Nodoka's Avatar

manga ?? er det japanske ordet for tegneserie. Yay, mer komplisert trenger det ikke være. end of story.

jeg vil si at det bare er japanske tegneserier som bør kalles manga, men så kan man jo dikutere hvor grenser går mellom japansk og ikke japansk.
    Hvis en tegneserie er tegnet i Norge av en norsk person på norsk, kan den ikke kalles manga, men manga-inspirert. Synes jeg. xD
    Forresten, Witch er ikke amerikansk eller hollandsk... Det er Italiensk x]

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)