User Tag List

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 41 to 60 of 79

Thread: Eragon (kan inneholde spoilere)

Standard Medlem

Default Sv: Eragon (kan inneholde spoilere)

Quote Originally Posted by Zeppelin
    Skal prøve å ikke spoile her

Så filmen med klassen, og personlig synes jeg den var sinnsykt dårlig. Lo meg ihjel på helt feil steder i filmen. Selv om Jeremy Irons bragte den opp litt.

Det var mange ulike meninger om den, noen elska den, noen syntes den var grei og noen syntes den var dårlig.
    Enig
    De fleste som syntes den var bra har ikke lest boken.

Standard Medlem

Nå har eg endelig fått sett filmen

Den va bra, men ja, det var møye så var forandra fra bogå, men nå e nå ikje bogå så veldig liden heller. Någen forandringer var unødvendige, men andre måtte nok te for at filmen ikje sku bli for lang, og det kan ha litt med budsjettet og.

Eg elske bogå, og eg syntes filmen var bra, men e nok best for de så ikje har lest bogå.

Standard Medlem deLirious's Avatar

Jeg har sett filmen.

Det er skremmende hvordan en film kan vare så lenge, og allikevel sitter du igjen med absolutt ingenting. Når rulleteksten kom, husket jeg ikke lenger hva jeg hadde sett. Og jeg har lest boka, og likte den tilogmed. De interessante karakterene jeg hadde blitt kjent med og fått et forhold til fra bøkene, var plutselig kjedelige og totalt uinteressante.

I tillegg vil jeg uffe meg over alt det unødvendige som ble lagt til/forandret fra bøkene,
    Spoiler Spoiler: liten spoiler

Blæh på Eragon-filmen!

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Anygay, jeg skal se filmen på fredag tenkte jeg... (altså i morgen). Jeg tok meg også den friheten å lese det som står inni spoilertaggene deres! Så da kommer jeg nok med en grundig forklaring av forskjellige ting som jeg syntes var bra/dårlig på lørdag

And fur teh record: *Klø på Gaaras Jar of Dirt*

Standard Medlem Zaikon's Avatar

Jeg har ikke lest boka, Har lyst til det, men leser HP bøkene, og det tar tid når man er meg xD Filmen var i seg selv bra, men ALTFOR KORT! OMG! Og du fiikk heller ikke akkurat bli kjent med de forskjellig personen ordentlig, de var på en måte uten sjel :S Det er min mening...

Hååkei, det var en del som var utelatt fra boka. Werecaten til Angela, treningen til Eragon, og hva i /h/ gjorde Brom i Gil'Ead? Men for å være helt ærlig må jeg si at jeg likte filmen til tross for dens mangler. Greit nok, slagscenene var ikke like intense som dem kunne ha vært, men for meg er det nok å se hvordan Eragon reiser igjennom dunkle skoger og bratte fjell for å nå Varden. Jeg synes at Durza, Brom og Murtagh gjorde en glimrende jobb jeg! Durza var jo ond nok til å være konge!
    Menmen, nå tenkte jeg at jeg skulle slakte en del argumenter imot filmen
    Hailene sa til meg at Arya ikke hadde blitt forgiftet når Eragon kom til Gil'Ead. Feil, hun hadde blitt forgiftet men den hadde ikke fått noen effekt ennå, ettersom Durza ikke hadde utløst den.
    Hun sa også at Ajihad ikke dør. Hvor ser du det? Det er ikke noe som kommer klart frem. Vi vet faktisk ikke om han lever eller ikke, fordi vi ikke så han på slutten av filmen.
    De fleste her har sagt at filmen var dårlig... Jeg skjønner ikke hvorfor... Greit nok at man ikke fikk se oppveksten til Safira, men det får da være grenser på hvor negative man kan være Ser man en film som er basert på en bok, så er det naturlig å bli skuffet fordi det ikke er som man har forestilt seg. Alle danner bilder når man leser en bok, så det er klart at de ikke blir like som de som er fra filmen.
    Men jeg synes at de har tolket boken fint og gjort en god jobb. Hovedpoengene i boken er med og det er bra nok for meg... Og hvordan kan dere vite at man ikke får møte Werecatene i Eldest? For alt vi vet så er alt det som de har utelatt (som kan ha en betydning for historien) med i de følgende filmene...

"It won't be your cousin we're fighting, and it won't be with sticks..."

"You there... You did not get me the boy didn't you? *kill* ...You there... Congratulations, you've just been promoted!"
    "Ehehehe, your the rider? I expected more... Well, MORE! Ehehehe...

Feil i forhold til boka:

* I filmen vil faktisk Murtagh til Varden. I boka er han dritredd for dem...
    * I filmen summoner Durza et beist ved hjelp av flammer og kjemper med Eragon på den. Men i boka kjemper de på bakken!
    * I boka drar de innom en venn av Brom for å finne en vei til Ra-zacene. Men det kommer ikke klart fram i filmen, der ser man bare Brom ha en samtale med en ukjent person. Men i boka er de der i flere dager mens de bor hos ham.
    * I boka er Ra-zacene innhyllet i kutter og lager kneppende lyder med nebbene sine. Men i filmen er det biller som dekker dem, samtidig som dem ikke lager noen lyder.
    *I boka blir ikke Ra-zacene drept, de lever videre for å bortføre kona til Roran.
    * I boken blir det forklart hvorfor Saphira bare kan reise om natten og det blir forklart i ganske klar tale. Men i filmen blir det bare nevnt.
    * I filmen får vi ikke vite at Brom var Saphira sin forrige drageridder.
    * I filmen får vi ikke høre noe som helst om det derre ildvannet som Ra-zacene bruker.
    * I boka blir det forklart at Ajihad dør, men i filmen får man ikke vite det.
    * Werecaten til Angela er ikke meeeed D: *sutre sutre*
    * I filmen blir Murtagh holdt fanget og blir nødt til å rømme midt i kampens hete, i boka blir han befridd for å være soldat.
    * I boken tåler ikke Eragon å bruke magi fordi det tapper så sinnsykt mye styrke av ham. Men i filmen bruker han det ganske mye, selv om han egentlig ikke burde tåle det. I landsbyen hvor han møter Angela bruker han Brisingr på to urgaler, og besvimer. Senere bruker han Brisingr mot våpnene som Durza slenger mot ham og klarer fint å bruke magi rett etterpå. Where did he get so strong D: ?
    * I boka blir Murtagh og tvillingene bortført på slutten av slaget og "drept". Men i filmen eksisterer det ikke noen tvillinger og Murtagh er der når Eragon våkner.
    * I filmen klarer Eragon og Murtagh såvidt å slenge seg inn i fossen før de blir tatt av Urgalene. Men i boka drar de først til feil foss.
    * I samme scenen skal dem også bli forfulgt av Kull og ikke Urgaler. Men Kull hører vi ikke noe om i filmen...

Standard Medlem deLirious's Avatar

Og hvor var det blitt av Isidar Mithrim? Jeg så alltid for meg Farthen Dûr som en skikkelig storslagen by, alà Moria fra Ringenes Herre, men i filmen var det bare en liten hule...

Jeg må bare rette på en ting, Sharingan, Saphira var ikke Broms forrige drage, men den dragen Brom hadde het Saphira... var sikkert det du mente though. Og da kan jeg nevne at i filmen vet allerede Saphira hva navnet hennes er, mens i boka nevner Brom en masse dragenavn, og Eragon velger det han liker best.

Jeg synes de ødela litt av Saphiras personlighet i filmen, hun virker så sterk og intelligent allerede fra fødselen, mens i boka oppfører hun seg veldig barnslig og virker litt tenåringsaktig til tider.

Og ja, hvor var tvillingene? Ser for meg Samuel L. Jackson x2!

Standard Medlem

Vel, det jeg ikke likte med den var mest at den strevde for å oppnå noe som den ikke klarte. Spesialeffektene var førsteprioritet virket det som, og mens skuespillet var så som så, så var det mest kulissene som irriterte meg. Det ble liksom som en "ringenes herre" fra bollywood.(ikke misforstå her).
    Det brydde meg ikke så mye om den var riktig i forhold til boken. De presset in altfor mye handling i én film. Og Farthen Dûr var stusslig, ikke noe mer, bare stusslig. Hvor ble det av det storslåtte slottet, og de vakre husene.
    Nei, en skam, og hvis de lager flere, så bør det skjerpes in på... sterkt...

Jeg er enig i at Farthen Dur var irriterende... Så for meg det digre slottet... Men akk, så ble det en landsby alikevel, pluss at vi ikke får se noe av byen bare utsiden...

Standard Medlem hitsuji's Avatar

Er også lagt inn i eldest, og stortrives der.
    Nå har vel alle fans sett filmen..bortsett fra meg. Jeg ble advart mot å se den, fordi den tydeligvis "ødela hele magien rundt boka"..

Men har nettoppp lest en bok som heter "the fifth sorcerer". Syns selv den er dritbra, men den har litt mer avansert engelsk enn eragon. Den inneholder også mer av magi, men mindre av drager, (så er det også the chosen one).

Noen andre som har lest den?,
    eller noen som faktisk kan annbefale eragon filmen?

Quote Originally Posted by hitsuji
    Er også lagt inn i eldest, og stortrives der.
    Nå har vel alle fans sett filmen..bortsett fra meg. Jeg ble advart mot å se den, fordi den tydeligvis "ødela hele magien rundt boka"..

Men har nettoppp lest en bok som heter "the fifth sorcerer". Syns selv den er dritbra, men den har litt mer avansert engelsk enn eragon. Den inneholder også mer av magi, men mindre av drager, (så er det også the chosen one).

Noen andre som har lest den?,
    eller noen som faktisk kan annbefale eragon filmen?
    Nåja, jeg kan faktisk anbefale Eragon filmen. (og hvis du vil bli sikekr så kan du lese anmeldelsen på savegame.no )

Og når det gjelder den andre boken, så er jeg faktisk sikker på at ihvertfall en annen her leser den boken. Så et tips er å lage en ny tråd om den, så skal du se at du får svar

Standard Medlem ShizukaChi's Avatar

Default Re: Eragon (kan inneholde spoilere)

Jeg liker så godt Eragon, noen som har lest Brisingr?

Det kommer jo en fjerde bok ut, men... når kommer den?! Jeg vil vite forsettelsen daaa... Er jo dødens spennende.

Standard Medlem Veriun's Avatar

Får sikkert et par folk på nakken for dette, men:

Jeg hater Eragon. : D

Det er en sinnssykt overvurdert, på det beste middelmådig serie som ikke fortjener halvparten av all oppmerksomheten den har fått. Jeg gir blaffen i om det var en femtenåring som skrev den (forresten, Paolini begynte å skrive Eragon da han var femten - den var ferdig da han var atten-tjue), det er ingen unnskyldning for alle logikkhullene som får serien til å ligne en sveitserost. Gjett hva? Tusenvis av tenåringer skriver historier. Noen av dem blir til og med ferdige. Den eneste forskjellen mellom disse tenåringene og Paolini er at Paolini ble publisert fordi foreldrene hans gjorde det for ham. Hadde de ikke gjort det hadde boka neppe blitt plukket opp av Knopf. Historien er Star Wars i en likblek imitasjon av Ringenes Herre, alle er idioter bortsett fra Sloan (som i og for seg også er en idiot fordi han åpner en slaktebutikk midt i Huttiheita), og jeg har heiet på Galbatorix siden bok én. Murtagh burde vært helten etter min mening; det hadde gjort historien mye mer interessant. Jeg mener, Eragon oppfører seg som en psykopat, spesielt i Brisingr, han får alt servert på et sølvfat (dragetatoveringscenen i Eldest, anyone?), og magisystemet er så fullt av hull at en sil holder vannet bedre. Forholdet mellom Eragon og Safira er sjokkerende urettferdig, tatt i betraktning at det skal være så dypt og blablabla, og jeg kan ikke finne et eneste originalt konsept som ikke suger.

tl;dr: Eragon funker fint om du vil slå av hjernen din i et par timer, men gir deg hodepine hvis du forsøker å finne noen logisk sammenheng i virvaret. Serien er det perfekte eksempel på hvordan fantasy ikke skal skrives (null research, figurer tynnere enn pappkartong, plagiat og uoriginalt plott), og den bringer absolutt ikke noe nytt til bordet som vi ikke har sett før.

Filmen var den rene komedien. "I'm the rider, and I say we go!"
    Last edited by Veriun; 6th November 2010 at 22:52.

Quote Originally Posted by Veriun View Post
    Får sikkert et par folk på nakken for dette, men:

Jeg hater Eragon. : D

Det er en sinnssykt overvurdert, på det beste middelmådig serie som ikke fortjener halvparten av all oppmerksomheten den har fått. Jeg gir blaffen i om det var en femtenåring som skrev den (forresten, Paolini begynte å skrive Eragon da han var femten - den var ferdig da han var atten-tjue), det er ingen unnskyldning for alle logikkhullene som får serien til å ligne en sveitserost. Gjett hva? Tusenvis av tenåringer skriver historier. Noen av dem blir til og med ferdige. Den eneste forskjellen mellom disse tenåringene og Paolini er at Paolini ble publisert fordi foreldrene hans gjorde det for ham. Hadde de ikke gjort det hadde boka neppe blitt plukket opp av Knopf. Historien er Star Wars i en likblek imitasjon av Ringenes Herre, alle er idioter bortsett fra Sloan (som i og for seg også er en idiot fordi han åpner en slaktebutikk midt i Huttiheita), og jeg har heiet på Galbatorix siden bok én. Murtagh burde vært helten etter min mening; det hadde gjort historien mye mer interessant. Jeg mener, Eragon oppfører seg som en psykopat, spesielt i Brisingr, han får alt servert på et sølvfat (dragetatoveringscenen i Eldest, anyone?), og magisystemet er så fullt av hull at en sil holder vannet bedre. Forholdet mellom Eragon og Safira er sjokkerende urettferdig, tatt i betraktning at det skal være så dypt og blablabla, og jeg kan ikke finne et eneste originalt konsept som ikke suger.

tl;dr: Eragon funker fint om du vil slå av hjernen din i et par timer, men gir deg hodepine hvis du forsøker å finne noen logisk sammenheng i virvaret. Serien er det perfekte eksempel på hvordan fantasy ikke skal skrives (null research, figurer tynnere enn pappkartong, plagiat og uoriginalt plott), og den bringer absolutt ikke noe nytt til bordet som vi ikke har sett før.

Filmen var den rene komedien. "I'm the rider, and I say we go!"
    Det jeg synes er morsomt er at du skriver som om du hater boken/serien fordi du hater forfatteren og hans arbeidsmetoder. Men alikevel har du absolutt ingen eksempler eller kilder. Dette igjen gjør at din post ikke holder vann. Du må gjerne skrive mer utfyllende, men dette er vel rene skjæret hatet uten begrunnelser.

Standard Medlem Ibelin's Avatar

Lurer selv når fjerde bok kommer...den siste ble jo delt opp sant?

Quote Originally Posted by Sharingan View Post
    Det jeg synes er morsomt er at du skriver som om du hater boken/serien fordi du hater forfatteren og hans arbeidsmetoder. Men alikevel har du absolutt ingen eksempler eller kilder. Dette igjen gjør at din post ikke holder vann. Du må gjerne skrive mer utfyllende, men dette er vel rene skjæret hatet uten begrunnelser.
    Oops. Du har helt rett. :< *Luske bort i skammekroken*
    La meg se...

Spoiler Spoiler: Ang. Eragon = Star Wars

Spoiler Spoiler: Ang. magisystemet + det urgamle språket

Diverse logiske feil jeg kommer på når jeg sitter her:

Spoiler Spoiler:

^ men kan ikke andre ha glede av bøkene selv om du ikke liker dem? Alle har forskjellige meninger, ofc, men du burde kanskje være åpen for at andre liker dem selv om de ikke helt faller i smak for deg? : p

Quote Originally Posted by NekOsaka View Post
    ^ men kan ikke andre ha glede av bøkene selv om du ikke liker dem? Alle har forskjellige meninger, ofc, men du burde kanskje være åpen for at andre liker dem selv om de ikke helt faller i smak for deg? : p
    Jøss da, jeg har ikke noe ønske om å drive korstog mot Eragon eller de som liker serien. Folk må da få lese det de vil. : D Hvis det var den vibben jeg ga, beklager jeg. Var ikke sånn jeg mente det.

Haha så lenge du innrømmer at du er åpen for andre meninger enn din egen er det helt greit : ) Men bare føltes litt sånn ut, så jeg bare måtte si ifra ^^

Standard Medlem Porphyra's Avatar

Jeg har et spørsmål om Eragon: Skal flere av bøkene bli filmatisert? Noen som vet?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)