User Tag List

Page 3 of 4 FirstFirst 1234 LastLast
Results 41 to 60 of 68

Thread: Kjøpe Katana! Hvor?

Standard Medlem ludde's Avatar

Default Re: Kjøpe Katana! Hvor?

Quote Originally Posted by blackwidow91 View Post
    Ahhh sånn det var ja^^ For stålet er vel ikke fullt så herdet på tuppen, for å gjøre stålet litt mykere. Det gjør da igjen så ikke hele bladet blir kuttet av om du få et kraftig støt. Feks to samuraier som møtes med full styrke med bladene sine, de er da nokså avhengig av skikkelig smidde katanaer, for å unngå at bladet blir kutta av av den andre samuraien liksom xD det ble nå jeg fortalt..

umm... inni den ringen på handtaket, så er det ofte en "gullring" innerst... Hva heter den?

Faktisk motsatt. Eggen var herdet hardere enn selve ryggen på sverdet. Slik at eggen lenger kan holde en skarp egg men alike vel ha en mer fleksibel rygg for å ta i mot støtet. Det var tanken i hvertfall. Et sverd ble aldri kuttet av, men den kunne knekke eller bøyes.

Er ikke helt sikker på hva du mener med gullring inni en ring... snakker vi om mekugi? Hvis ikke må du forklare nøyere. hehe

Standard Medlem Cyazu's Avatar

Ahhh sånn det var ja^^ For stålet er vel ikke fullt så herdet på tuppen, for å gjøre stålet litt mykere. Det gjør da igjen så ikke hele bladet blir kuttet av om du få et kraftig støt. Feks to samuraier som møtes med full styrke med bladene sine, de er da nokså avhengig av skikkelig smidde katanaer, for å unngå at bladet blir kutta av av den andre samuraien liksom xD det ble nå jeg fortalt..

umm... inni den ringen på handtaket, så er det ofte en "gullring" innerst... Hva heter den?
    To samuraier som møtes med full styrke som treffer hverandres sverd skjedde nok svært sjeldent. Sånn som jeg har forstått det, var parering og blokkering en absolutt siste utvei. Uansett hvor godt en katana er smidd, vil det alltid bli riper og hakk hvis den treffer et annet svert i kamp, den er smidd for å kutte kjøtt og bein, ikke jern og stål, så et hakk i eggen var regnet som et nederlag for sverdet, etter som om det kan forårsake at det brekker siden. På den andre siden, har du jo de katanatype sverdene som er smidd med en slags ruglete sagaktig bakside som er ment for å ødelegge motstanderens sverd, men det er en annen ting igjen.

Standard Medlem ludde's Avatar

Quote Originally Posted by Cyazu View Post
    To samuraier som møtes med full styrke som treffer hverandres sverd skjedde nok svært sjeldent. Sånn som jeg har forstått det, var parering og blokkering en absolutt siste utvei. Uansett hvor godt en katana er smidd, vil det alltid bli riper og hakk hvis den treffer et annet svert i kamp, den er smidd for å kutte kjøtt og bein, ikke jern og stål, så et hakk i eggen var regnet som et nederlag for sverdet, etter som om det kan forårsake at det brekker siden. På den andre siden, har du jo de katanatype sverdene som er smidd med en slags ruglete sagaktig bakside som er ment for å ødelegge motstanderens sverd, men det er en annen ting igjen.
    Du har nåk rett i at du sjeldent så to krigere som med full kraft hugger og med full statisk kraft blokkerer. Men siste utvei å ha kontakt og blokkere var det nok ikke. Krigeren hadde ikke råd til å være prippen på hakk og riper. Krigerens liv var viktigere enn bladet. Så jeg føler det er en myte at han ville tenkt så mye på våpenet sitt at det til slutt ikke ville være praktisk å bruke det.
    Men det er klart, jo mindre kontakt jo bedre, hvis en får det til. Men det kan bli vanskelig hviss begge er av samme dyktighet.

Standard Medlem blackwidow91's Avatar

Quote Originally Posted by ludde View Post
    Faktisk motsatt. Eggen var herdet hardere enn selve ryggen på sverdet. Slik at eggen lenger kan holde en skarp egg men alike vel ha en mer fleksibel rygg for å ta i mot støtet. Det var tanken i hvertfall. Et sverd ble aldri kuttet av, men den kunne knekke eller bøyes.

Er ikke helt sikker på hva du mener med gullring inni en ring... snakker vi om mekugi? Hvis ikke må du forklare nøyere. hehe
    Selvfølgelig er det slik xD Blanda egg og rygg

men er ikke sikker på hva det heter, men hvertfall så viste han som sto i butikken på walhalla meg den der ringen inni.

Standard Medlem Cyazu's Avatar

Quote Originally Posted by ludde View Post
    Du har nåk rett i at du sjeldent så to krigere som med full kraft hugger og med full statisk kraft blokkerer. Men siste utvei å ha kontakt og blokkere var det nok ikke. Krigeren hadde ikke råd til å være prippen på hakk og riper. Krigerens liv var viktigere enn bladet. Så jeg føler det er en myte at han ville tenkt så mye på våpenet sitt at det til slutt ikke ville være praktisk å bruke det.
    Men det er klart, jo mindre kontakt jo bedre, hvis en får det til. Men det kan bli vanskelig hvis begge er av samme dyktighet.
    Så klart var det det jeg egentlig mente, sverdet før livet, men at om du hadde andre måter å unngå et slag på enn å blokke, så velger en helst den muligheten. Sverd er/var tross alt forbruksvare. ^-^

går ut ifra at de smidde nye blad nokså ofte også. Som sagt, så er det selve handtaket som de har med seg igjennom hele livet.

Standard Medlem Dralan's Avatar

går ut ifra at de smidde nye blad nokså ofte også. Som sagt, så er det selve handtaket som de har med seg igjennom hele livet.
    Nja, det var faktisk veldig skjelden at en sverd smed smidde nytt blad til en samurai's katana. De ordentlige katanaene som ble produsert tok ofte 2-4 måneder per blad å smi. Og kostnadene for et nytt blad var enorme for en vanlig person. Sverdene var ofte veldig verdifulle familie klenodier som gikk i arv fra far til sønn.

Dog på den andre side så hadde de forskjellige Ledende familiene mange soldater under seg. Disse måtte jo bevæpnes med våpen som ikke var for dyre men alikvel av god nok kvalitet til at de kunne gjøre jobben sin. Her var det nok mer bytte av blader enn blandt resten av samfunnet generellt.

Så du spurte om noe navn på den gule ringen ? er veldig usikker på hva du tenker på men første tanke går til noe som kalles seppa. Du kan jo se på denne tegningen og se om du finner ut av det.

http://medievalrealm.net/user/Katana%20Parts.jpg

eller denne er vel litt lettere å tyde :

http://www.paul-chen-swords.com/cont...urai-sword.jpg

du kan også finne litt mer informasjon om katana her

http://www.trueswords.com/art_of_katana.php

Det har også gått en dokumentar på National Geographics om hvordan noen av de få gjenlevende sverd smedene som lager sverdene etter gammel tradisjon gjør hele prosessen. Det var en utrolig stilig dokumentar og det burde være mulig å finne den igjen et eller annet sted. Den het noe sånn som Samurai Sword om jeg ikke husker feil.

Standard Medlem chibi-kun's Avatar

men e det lov og sende katanas til norge da?

Egentlig ikke fra Japan nei, men fra Kina importeres det en del.

Standard Medlem Glacies's Avatar

er det noen som aner hvor jeg kan få tak i en kantana som ligner på Kurosaki Ichigos' Bankai kantana?
    dvs, svart blad og alt?

noen som kunne ha hjulpet meg?

Standard Medlem ArcaneFox's Avatar

http://forum.japani.no/showthread.ph...ghlight=bankai

Tror du kan lese om det her, men se gjennom tråden, jeg tror frakten koster en formue.

Standard Medlem

Tror ikke noen har nevnt denne:

http://www.thelanesarmoury.co.uk/

Her kan du kjøpe EKTE japanske sverd fra helt tilbake til 1600-tallet. Prisen ligger jo deretter, men er du skikkelig interessert så er dette the way to go.

Standard Medlem

Hei!
    Jeg vil kjøpe sverd fra http://www.cultofathena.com/ Sverd er ikke desverre katana, den er Great Sword. Men i mitt spørsmåll det er uansett.

Jeg hadde aldri kjøpt sverder før. Jeg bor i nord Norge, og jeg vil vite hvordan går det med sverder i Norge? Har vi lov å kjøpe det? (Jeg er 19). Hvis ja, (vel, jeg leste på et norsk nett-butikk at det går bra med pinte-sverder hvis du er 18+, men sverd som jeg vil kjøpe er "functional" og "battle ready", så den kankje kan ikke vurderes som et "pynte sak"). Så har vi lov å ha funkjonelt sverd, eller vi skal bære si at den er helt "pynte" sak og det skal funke hos politi? eller treng vi "license"? Og jeg tviler om skal den få lov å gå videre over grense på post-kontroll...

- Hvis det er OK, hvordan jeg kan bestille den da? Den butikk er i USA. Kan noen beskrive betalings system for det? Skal det vare dyrt sende den i post fra USA? (mitt sverd er ca 260 USD. Hvor stort beløpet skal være etter jeg får den i norsk posten? Jeg mener i %)

+ Hvor stort er tol? (du skal betale ekstra et % beløp slik at du kjøpte utenlandsk product og skal importere den i Norge)

....

Standard Medlem Takan's Avatar

Jeg har sett på mange katanaer fra eBay. Er jo som regel relativt billig i tillegg.. Jeg kjøpte faktisk en Benihime klone fra eBay til $80 her for et par måneder siden..

Standard Medlem ChuChuNeko's Avatar

Sier du "en sverd"? Neinei. Derfor heter det ET katana. >

Standard Medlem KurenaiChan's Avatar

Spørs på om du er ute etter en billig kopi eller ett ordentlig sverd av verdi

Standard Medlem

Quote Originally Posted by ChuChuNeko View Post
    Sier du "en sverd"? Neinei. Derfor heter det ET katana. >
    En katana> katanaen høres imho mye bedre ut en et katana> katanaet.

Japanske ord følger uansett ikke norske staveregler

Standard Medlem struzi's Avatar

Hvis du vil importere en katana/japansk sverd fra japan burde det gjøres rent fysisk, da mener jeg at du drar til japan og henter sverdet ditt selv.
    Vanligvis er det forbudt å hente gjenstander som har kulturell verdi for japan + at det er et kaldt våpen, men med de rette papirene så går d greit og selger i japan vil gjøre sitt beste for å hjelpe deg å frakte katanaen hjem(skaffe de rette papirene).Prisene varierer alt mellom 70 tusen til 2.5milion yen hvis du skal ha et ekte og tradisjonell katana.

I en liten butikk i kyoto kom jeg over et sverd som var flere hundre år gammelt, men behovet for ekte mester smidd sverd er liten til og med i japan, fordi de fleste ekte sverd går i arv.

Men hvis du vil ha et trenings sverd til avansert bruk bør du gå ut med 8+ tusen her i norge.
    Og forresten sider som 'truesteel' og andre amerikanske replica sider sender ikke ut varene sine til utlandet

Standard Medlem Grimmjow's Avatar

jeg fikk min katana (pyntesverd) tilsendt av ei jeg kjenner i japan. gikk faktisk helt fint gjennom tollen og alt. tok lang tid though.

edit: og nei, måtte ikke betale noe for å få det gjennom tollen

Standard Medlem struzi's Avatar

pyntesverd kan man kjøpe på en vanlig suvenir butikk i japan

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)