User Tag List

Page 1 of 7 1234 ... LastLast
Results 1 to 20 of 127

Thread: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Standard Medlem sketch's Avatar

Default Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Med tanke på at vi har over 2000 medlemmer på Japani.no, har det slått meg at det må være en eller annen kokkespire her og der, eller ikke nødvendigvis en kokke-ish person, men som kanskje kan lage et par retter

Så derfor tenkte jeg det kunne vært kult å kanskje dele litt oppskrifter osv
    Sånn f.eks: hvis du har en måte å lage stekte nudler, ramen, okonomiyaki, sushi.. hva som helst, så er dette tråden hvor du deler dine dypeste cooking hemmeligheter ^_^

Selv har jeg ikke no å dele helt enda som er så veldig japansk, men jeg planer å lære meg å lage okonomiyaki, og når den tid kommer, så skal dere også lære dere denne enkle kunsten av Norges fremtidige Okonomiyakimester ;D

I LØV U Shadowleaf's Avatar

Default Re: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Japansk mat er veldig godt. Selv lager jeg japansk mat omtrent én gang i uka. Da er det jo selvfølgelig mange forskjellige retter som må prøves ut. De jeg kan best er vel ingefærmarinert svinefile med ris og sukkererter og ramen. Merk at dette er tilpasset det norske kjøkken (Ingen naruto!).

Spoiler Spoiler: Ramen a lá Shadowleaf.

Spoiler Spoiler: Ingefærmarinert svinefile.

Jeg og Thamus har forresten lagd mye godt sammen. Ta en titt på tråden vår i /h/.

Edit: Jeg pleier å handle de spesielle ingrediensene på Japantorget.

Standard Medlem Manji's Avatar

Default Sv: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Tsukurimashou, tsukurimassou sate sate nani ga dekiru ka na^^

Da jeg gikk på ECC språkkurs i sommer var også japansk kultur/mat en del av skolen, så jeg har lært og lage noen retter som faktisk smaker utrolig godt.
    Jeg tenkte jeg skulle starte med en enkel rett kalt "curry rice"

2-3 pers.
    Ingredienser:
    - 2 stk potet
    - 2 stk gulerot
    - 1 løk
    - 300g kjøtt (gjerne svin)
    - 2-3 buljongterninger (karri)
    - 500g ris

Aller først setter du på risen. (følg bare anvisningen på pakken)

Det første du gjør er å kutte opp potetene, gulroten og løken i passe store terninger. Kjøttet strimles og kuttes opp i biter.
    Dette legges i en gryte med kokende vann og litt olje?.
    La dette koke en liten stund. Pass på at du fjerner sjy som legger seg på overflaten rundt grønnsakene.
    Etter at dette har kokt opp en stund har du i buljongterningene og rører godt rundt.
    La dette koke litt til på lav varme mens du passer på at alt ikke svir seg i bunn.

Nå gjenstår det bare å dandere risen og karrigryta fint på en tallerken^^

Ps: Jeg er ikke helt sikker på hvor mye kjøtt, poteter og sånn man skal ha i, men når jeg lager mat pleier jeg som regel smake det til, og ikke bry meg så mye om måleenheter osv.
    Pass på at det ikke blir brukt for mye vann når man koker opp grønnsakene, det skal ikke være en suppe.

Vi skal vel ikke starte opp en Japansk resturant i Oslo da?

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Default Sv: Re: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Quote Originally Posted by Shadowleaf
    Spoiler Spoiler: Ingefærmarinert svinefile.

Jeg husker vi spiste dette hos deg for ikke så alt for en stund siden. Etter min mening var dette en av de beste marinadene jeg noen gang har smakt. Veldig godt, og det virket da ikke så ille vanskelig å lage det?
    Spørs om anti-kokken, Antony lager seg dette en dag. Må bare gå virkelig inn for det ;p

Oh, btw... Det ville vært prima om dere skrev hvor man kan få itak i noen av ingrediensene hvis de ikke er å finne i dagligvarebutikken

Standard Medlem Mr.Mag's Avatar

Har en liten en her.

1. stk kyllingfillet.
    1. stk pose med marinade (smak etter ønske
    1. stk nudle pakke (Mr. Lee Kylling)

Slik gjør du.

Skjær kyllingen i små biter evnt. strimler viss du ønsker det. Ha på noe salt og pepper. Etter det tømmer du marinaden i en pose og tar kyllingen i posen. La kyllingen ligge i posen minst 1 time, og etter mitt ritual, snu og vend på posen vært kvarter ._.

Etter du har gjort det kan man starte og steike den nå marinerte kyllingen, koke nudlene, helle de stekte kyllingbitene i nudlene, tømme i en skål og VOILA!
    Der har du altså en slags ramen med marinert kylling.

Matvarene kan skaffes på vilken som helst butikk.

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

Fikk denne ideen etter å ha sett den sjette One Piece filmen, og jeg har egentlig ikke noen faste mål eller noe, så jeg bare setter opp sånn-circa-tall.

4-5 egg
    3 pakker nuddler
    1 pakke med bearnais saus.
    + kjøtt produkter, og diverse grønnsaker.

Først koker du opp nuddlene slik som beskrevet bak på pakken, jeg pleier også å legge til litt grønnsaker, som paprika og salat, og kjøtt produkter etter å ha fjernet vannet.

Kutt opp de resterende grønnsakene. Kakk eggene dine, og stek dem opp sammen i en stor omelett. Stek den på middels til svak varme slik at den ikke brenner seg.

Mens du gjør dette lager du bearnais sausen som beskrevet bak på dens pakke.

Når alt er klart legger du først nuddlene på tallerkenen, så legger du på omeletten, deretter bearnais saus på toppen.

Det høres sikkert ikke godt ut, men det er ikke verst ^^"
    Vet ikke helt om dette teller som japansk mat heller...

Det er faktisk en spesiell type Okonomyaki du beskrev der, Soulseth

Standard Medlem Orersama's Avatar

Har ingen oppskrifter nå, men dama kommer hit rundt juletider, og da ho er syk på å lage mat kan jeg sikkert stjele noe fra ho da.

Tok med en pakke Curry og en med Mabou-doufu hjem, men sistnevnte tviler jeg du får kjøpt her i landet så liten vits i å skrive hvordan man lager det.

grr *skaffe japansk jente som kan lage god mat* XD

Standard Medlem Tali's Avatar

Bæsjeforum som logger meg ut og ødelegger alt.

Uansett

De to eneste kokkehemmelighetene i hele verden:
    1. Ferske råvarer(og av en viss kvalitet)
    2.Mye av det gode

Sushi, sushiris, ikke jasminris, sushieddik. Lag din egen wasabi(hvis du gidder det skal du få applaus av meg)
    få deg en heftig kniv, lær deg å filitere en fisk, lær deg å håntere en kniv.
    Søk litt på youtube så finner du sikkert noen instruksjonsvideoer.

Mat i riskokeren. For den late

Du trenger
    Ris
    Kjøtt
    Grønnsaker
    Saus

Fyr på riskokern, ris, hiv oppi alt det andre etter en stund(eller med en gang)
    Ta noe sausegreier å jevn ut.
    Jepp, skikkelig grøt, men det smaker brukbart og det går fort og lager fantastisk lite oppvask. Perfekt for en student. Har gått mye av det her

Du kan jo også prøve å bake brød i riskokeren ;D

Er kokkelærling, men mine kunnskaper om japansk mat er heller begrensede.

blablabla Imbefalath's Avatar

Riskokebrød! Det er så genialt det. Og hjemmelaget brød er, nesten, alltid best.

Jeg stemmer for at noen av våre eminente huskokker kan anbefale retter som er A) Billige. B) Relativt lette å lage. C) Ikke tar for lang tid å lage.

Undertegnede hadde ihvertfall vel strålende fornøyd om noen kunne foreslå noe. (Begynner å bli bra lei knekkebrød og rett-i-koppen n&#229

Tja, jeg kan tenke meg at det finnes et knippe japanske sandwicher, så du får vel prøve å finne ut litt å prøve å lage det

Hvis ikke er det vel fint lite vits å poste i denne tråden XD

jirayafan Howl's Avatar

Jeg har lyst til å lage sushi. Vet ikke om jeg klarer det, men jeg kan prøve. Jeg har alle basisingrediensene, wasabi osv. Er det noen som har noen gode oppskrifter til skikkelig god sushi?
    Last edited by Howl; 22nd February 2009 at 17:18.

Igår var jeg faktisk med på å lage to svært gode japanske retter sammen med noen japanske venner

Vi lavde Tempura og Okonomiyaki, to retter som er noe uvanelig å lage sammen, men det stoppet ikke oss uansett.

Tempura var latterlig enkelt, alt du trenger er en spesiell type tempura mel som du kan få kjøpt på japantorget, smart club og whatnot, solsikke olje, div grønnsaker(f.eks:aubergine, paprika, løk osv ), Scampi og vann

Bland tempura melet med vann, rør godt om, kutt opp grønnsakene og skrell scampien, kok opp en god del olje i en kjele, dypp grønnsakene og scampien i deigen for så og legge det i den friterende oljen, men ikke la det bli for lenge i oljen, da det vil bli for stekt.

Resultater er frityrstekte, innbakte grønnsaker, reker eller hva enn du skulle prøve deg på.
    dypp i soyasause eller en spesiell type tempura saus. Smaker helt fantastisk

Spoiler Spoiler: Tempura

Okonomiyaki er som en slags omelett/pannekake og er også veldig enkelt å lage, ihvertfall Osaka-style okonomiyaki.

det du trenger er kål, egg, mel og muligens bakepulver om de første resultatene er litt labre.
    Nå vet jeg dog ikke hvor mye mel du trenger i forhold til alt annet men det er bare å blande så det ser veldig deigete, sticky og fint ut

Kutt opp kålhodet og hakk det opp, legg det så i en bolle, så knekker du oppi et par egg, 1stk egg per person, tilsett mel og evt. bakepulver og rør om til det blir en fin og klissete deig.

Ta litt olje i en stekepanne og ta og passelig stor klump av deigen og hiv det i panna, stek til du har en gyllen og fin farge på begge sidene, smaksett med majones, soyasaus eller hva enn du kunne tenke deg skulle passe på toppen

Spoiler Spoiler: Osaka-style Okonomiyaki

Standard Medlem evil-mushrum's Avatar

Ingefærmarinert svinefile.

Du trenger følgende:
    500 g svinefile*
    150 g eller en liten pakke med sukkererter
    5 cm rå ingefær
    6 ss soyasaus
    2 ss solsikkeolje
    Så mye ris du trenger. (Lag litt mer enn du pleier.)

Press saften ut av ingefæren og bland det deretter med soyasausen. Dette er marinaden. Kutt svinefilen opp i tynne skiver (ca 5mm tykkelse) og putt skivene opp en form eller en skål, slik at du kan helle marinaden over svinekjøttet.

La marinaden trekke inn i ca. 30 minutter.

Begynn med risen. Følg instruksjonene på forpakningen. Etter kjøttet har trukket, varmer du opp en stekepanne og tilsetter oljen i kjelen. Tilsett deretter filen og pass på at den blir gjennomstekt. Mens du gjør dette så kan du også koke sukkerertene. Hvis du føler at du vil ha litt mer ingefærsmak, så kan du tilsette litt av den rå ingefæren du har klemt saften ut av.

Når alt er ferdig kan det serveres. Risen bør være separert fra resten, så man kan bestemme selv hvor mye man vil ha. Retten passer godt med soyasaus.

Velbekomme.
    sikle sikle. må! være digg.

Standard Medlem Tali's Avatar

SKetch:
    Du trenger ikke kjøpe tempuramel. Det er rett og slett vanlig mel med bakepulver sånn og si. Jeg synes det funker bedre ihvertfall, siden da kan du bestemme mer selv og kanskje tilsette litt mer bakepulver som jeg liker å gjøre, slik at deigen blåser seg litt opp.

Jeg liker også å tilsette diverse krydre oppi deigen, for å gi den mer smak. Slik som ingefær, chili og det du liker ...

Standard Medlem Fidelity's Avatar

Bra tråd! Flinke folk, dette blir fint å ha når jeg vil variere fra hybelmaten! =)
    (eller hvis jeg får damebesøk) Anyways, lurer på om noen kan hjelpe meg med en bra oppskrift på onigiri? Hadde vært fint....

Standard Medlem Darkfrog's Avatar

Jeg lurer på en ting ang. ris jeg håper noen kan hjelpe meg med. Jeg er helt njub på motlagningsfronten, og jeg lurer på hvordan i alle herrens navn man får risen "klissete" så den blir spisbar med pinner? Er det en spesielt type ris man trenger, eller ligger alt i tilbredningsmetoden?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)