User Tag List

Page 3 of 7 FirstFirst 123456 ... LastLast
Results 41 to 60 of 127

Thread: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Kanskje jeg var et annet menneske før Anayokari's Avatar

Default Sv: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

Quote Originally Posted by phyconinja View Post
    Tenkte jeg skulle prøve meg på Onigiri. Hvilkene ristyper funker best? Kan jeg bare bruke vanlig jasmin ris?

Kansje jeg kan bruke dette som lunch på skolen, har ikke hatt med lunch til skolen på flere år. Og å kjøpe mat på skolen er så dyrt.
    Ikke smart å bruke jasminris! Å forme dem er vanskelig nok som det er, og jasminris klistrer seg ikke til seg selv. Hvis du i tillegg skal ha dem med i matpakka og riste dem rundt, tror jeg det er en dårig idé.

Du bør bruke en eller annen form for rundkornet ris, som finnes i nesten alle butikker i form av enten "sushi-ris" eller "risotto-ris".

Men hvis du absolutt vil bruke jasmin, så anbefaler jeg at du pakker hele greia(altså den ferdige onigirien) i nori. Da holder den seg sammen, spesielt hvis du har fyll i.

:cip: addict phyconinja's Avatar

Quote Originally Posted by Anayokari View Post
    Ikke smart å bruke jasminris! Å forme dem er vanskelig nok som det er, og jasminris klistrer seg ikke til seg selv. Hvis du i tillegg skal ha dem med i matpakka og riste dem rundt, tror jeg det er en dårig idé.

Du bør bruke en eller annen form for rundkornet ris, som finnes i nesten alle butikker i form av enten "sushi-ris" eller "risotto-ris".

Men hvis du absolutt vil bruke jasmin, så anbefaler jeg at du pakker hele greia(altså den ferdige onigirien) i nori. Da holder den seg sammen, spesielt hvis du har fyll i.
    Doomo arigatoo gozamasu ^^

Standard Medlem Miyu's Avatar

Lagde mine første onigiri i dag og de ble faktisk ganske bra, til tross for at jeg bare hadde vanlig "middags ris". Takket være Mishi ble faktisk risen klissete^ ^
    Fant også ut at det er veldig godt med bringebær inni

Hei, Jeg lurer på om noen kan forklare hvordan man fyllet inni Onigirien? Jeg ha lurt på det en god stund nå.

DesuMaid kaede's Avatar

Quote Originally Posted by Hikari. View Post
    Hei, Jeg lurer på om noen kan forklare hvordan man fyllet inni Onigirien? Jeg ha lurt på det en god stund nå.
    Du bare fyller hånda med litt ris, lager en fordypning i midten av risen, og putter i hva enn du vil ha i. Så legger du på mer ris for å dekke, og former risen slik du vil ha den.
    Eller hvis du, som meg, har vansker med å forme onigiri med hendene, kan du bruke plastfoliemetoden: Ta en vanlig kopp og legg et flak plastfolie over toppen. Så legger du en klump ris på plastfolien(over åningen på koppen) og har eventuelt fyll på og litt mer ris for å dekke. Så lukker du endene på plastolieflaket rundt risen, og former onigirien slik du vil ha den. Så er det bare å ta av plasten, og voila! Onigiri!

Standard Medlem Isa's Avatar

Wee. Onigiri! Jeg lagde det en gang, men det ble mislykka.. Aner ikke hva det svarte nederst skal være fornoe. :/ Men jeg brukte boil-in-bag ris!

Standard Medlem MoNoLith's Avatar

Jeg lagde sushi sammen med japansk klassen min for ikke så lenge siden. Læreren hadde med seg mat slik som omebushi og annet japansk. Smakte faktisk godt men jeg visste aldri at man lagde sushi slik som vi gjorde,var ikke så enkelt da men det gikk greit til slutt^^

Men det som jeg elsker å lage er obento,ettersom jeg har blitt litt lei av skiver og alt det andre begynte jeg å lage obento som lunsj på skolen. Bruker rester eller hvis det er ingen rester av middag så lager jeg noe ferskt=] veldig bra samtidig som jeg blir mett og får i meg flere andre vitaminer gjennom grønnsaker og frukt.

Standard Medlem Kokoro's Avatar

Jeg har såvidt begynt å lage litt japansk mat, men det har vært veldig vellykket hittil ^^
    "Lånte" litt oppskrifter fra denne tråden. Takk skal dere ha

:cip: addict phyconinja's Avatar

Prøvde meg på onigiri i dag. Utrolig at vi hadde 3 forskelige typer jasminris, men ikke noe annet. Men det gikk fakktisk ikke så dårlig. Lagde 3 stykker, og 2 av dem holdt seg hele npr jeg spiste dem.

Øvelse gjør vel mester da, og skal prøve med en annen ris neste gang.
    Takk for hjelpen de som posta info her.

Standard Medlem aoi_yo's Avatar

Jeg har laget omurice noen ganger. Kjempegodt! Tricky a få til å brette omeletten skikkelig rundt ris fyllet og så overføre hele greia til en tallerken, men det går med litt øvelse.
    Det er egentlig bare fantasien som begrenser hva som kan være i risblandingen.

(1 porsjon)
    ca 1 kopp ferdigkokt ris (helst fra dagen før)
    litt stekt bacon / kylling e.l
    0.5-1 vårløk
    1 champignon
    litt paprika

litt salt (eller hvitløksalt), pepper (+ annet krydder hvis man ønsker)
    ca 2 spiseskjeer ketchup eller annen saus så fyllet får en rødlig farge

2 egg til omeletten.

stek kjøttet til det er nesten gjennomstekt, ha i grønnsakene og stek til de er passe myke. Ha i risen og bland godt, la det bli gjennomvarmt. Bland så i sausen, og krydder etter smak. Ha blandingen over i en bolle hvis en ikke har en ekstra stekepanne. Ha litt olje i pannen, visp sammen eggene hell over i pannen, stek på middels varme til eggene har stivnet. Ha så på passe mengde fyll til at to sider av omeletten kan brettes opp rundt fyllet. Plasser tallerkenen over omeletten og vipp steke pannen over, og så (vanligvis) voila!. Pynt med noe ketchup eller annen rød saus.

Skikkelig mettende! Sist jeg lagde dette ble jeg mett da jeg bare spist litt over halvparten av bare en.

Standard Medlem Tiggie's Avatar

Default Re: Kunsten å Lage mat, Japanese style!

http://www.digsmagazine.com/nourish/..._dumplings.htm

Versjonen med svinekjøtt smaker akkurat som gyoza på ramensjappe, og hvis du prøver det sammen med å blande soyasaus, riseddik, sitronsaft og/eller limesaft får du noe som ligner ponzu, også. Mye arbeid, da.

Standard Medlem Arishu's Avatar

jeg har alltid hadd lyst til å spise og lage risboller.. onigiri ^^ Det må prøves...gleder meg! ..namam ^^ elsker alt som har med ris og soyasauce og gjøre Fin tråd!

Standard Medlem Chichi's Avatar

oppskrift på kokt ramen(med ikke så mange grønnsaker, men sunt) med kylling?

blablabla Imbefalath's Avatar

Groennsaker det er vanlig aa ha i ramen er som regel loek, boenneskudd, hvitkaal og kanskje litt gulrot og spinat. Siden du skal lage kyllingramen kan du f.eks. lage "suppa" fra kyllingkraft, soyasaus og salt. Litt avhengig av hva slags smak du liker.
    Og dette var vel mer litt retningslinjer enn en oppskrift. Haaper det er til litt hjelp allikevel.
    Og hvis ikke: http://www.videojug.com/film/how-to-make-chicken-ramen

Standard Medlem Chichi's Avatar

Har min egen oppskrift, ikke smakt ennå, menmen:

2 stekte kylling bryst
    1 pakke nudler (mr. lee/first price)
    noe krydder
    1 ikke kokt gulrot
    masse mais.
    1 stekt egg.

Veldig lett, bare bland alt ihop.

Standard Medlem Arishu's Avatar

Det er en ting jeg alltid har lurt litt på...Hva er egentlig sake?

Sofasnekker'n Shiraishi's Avatar

Sake er risbrennevin.

http://en.wikipedia.org/wiki/Sake

Standard Medlem midnight_walker's Avatar

Quote Originally Posted by Shadowleaf View Post

Ingefærmarinert svinefile.

Du trenger følgende:
    500 g svinefile*
    150 g eller en liten pakke med sukkererter
    5 cm rå ingefær
    6 ss soyasaus
    2 ss solsikkeolje
    Så mye ris du trenger. (Lag litt mer enn du pleier.)

Press saften ut av ingefæren og bland det deretter med soyasausen. Dette er marinaden. Kutt svinefilen opp i tynne skiver (ca 5mm tykkelse) og putt skivene opp en form eller en skål, slik at du kan helle marinaden over svinekjøttet.

La marinaden trekke inn i ca. 30 minutter.

Begynn med risen. Følg instruksjonene på forpakningen. Etter kjøttet har trukket, varmer du opp en stekepanne og tilsetter oljen i kjelen. Tilsett deretter filen og pass på at den blir gjennomstekt. Mens du gjør dette så kan du også koke sukkerertene. Hvis du føler at du vil ha litt mer ingefærsmak, så kan du tilsette litt av den rå ingefæren du har klemt saften ut av.

Når alt er ferdig kan det serveres. Risen bør være separert fra resten, så man kan bestemme selv hvor mye man vil ha. Retten passer godt med soyasaus.

Velbekomme.
    Mine komplimenter til kokken!

Helt fortreffelig!

Standard Medlem WetGoat's Avatar

Spoiler Spoiler: Geit har prøvd seg på maki!

Standard Medlem

synd jeg er så kresen... For hvis maten smaker så det ser ut som, så går jeg glipp av en del!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)