User Tag List

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 20 of 47

Thread: Azumanga Daioh

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Default Azumanga Daioh

Generell info
    Tittel: Azumanga Daioh
    Offisiell nettside: http://www.advfilms.com/titles/azumanga/ (engelsk)
    Sjanger: Skole, komedie
    Utgivelseår: 2002
    Regissør: Hiroshi Nishikiori
    Studio: Genco og J.C.STAFF
    ------------------------------

Azumanga er en nokså fersk animeserie, basert på en kort manga stripe laget av Azuma Kiyohiko. Hva betyr Azumanga Daioh?! Ingen verdens ting, faktisk. Daioh blir oversatt til stor konge, og azumanga er ikke en gang et ord.
    Azumanga er kjent for en god del, men kanskje det viktigste er at denne serien ikke har et plott. Nei, ikke i det hele tatt. Serien tar for seg en gruppe tenåringsjenter og det som skjer på skolen, fra kultur festivaler til sommerferier. Det er altså ikke noen fortsettende storyline. De fleste hendelsene er egentlig tilfeldige. Du kan gjerne kalle Azumanga for animeens svar på Seinfeld. Det tar kun for seg hverdagen til hovedpersonene.

Azumanga er også kjent for å være veldig barnslig. Ja, byr rett og slett på litt barnslig humor, men det blir veldig morsomt likevel. Spesielle og overdrevene anisktsuttrykk er ett av hjelpemidelene. Humoren er veldig sær, og du må nok lete en stund for å finne noe av samme type. Det forekommer også en god del gjentagelser og typiske "stille øyeblikk", som kan vare i mange sekunder før det faktisk skjer noe. Dette er altså det store særpreget til Azumanga.

Men altså, hvordan kan en animeserie UTEN plott være noe? Er dette interessant? Med disse karakterene, ja! Hver av de ganske mange karakterene fra Azumanga, har sine egne, unike personligheter og styrker (kanskje ikke Osaka). Du lærer deg å elske disse karakterene veldig fort.
    ---------------------------------

Serien består av 26 episoder på rund 23 minutter hver. Serien startet egentlig som 130 episoder, à fem minutter hver, men det ble altså slått sammen til litt llengere episoder i stedet. Episodene heter ikke noe spesielt, så det blir ingen episodeliste her.

Karakter biografier:

Spoiler Spoiler: Mihama Chiyo

Spoiler Spoiler: Kasuga Ayumu "Osaka"

Spoiler Spoiler: Takino Tomo

Spoiler Spoiler: Sakaki

Spoiler Spoiler: Mizuhara Koyomi "Yomi"

Spoiler Spoiler: Kagura

Spoiler Spoiler: Kaorin

OPs/EDs:

Azumanga har bare èn åpningssang og èn avsluttningssang gjennom hele serien. Avsluttningssangen kan man fort gå veldig lei, men åpningssangen er derimot noe helt annet. Åpningssangen er veldig spesiell, barnslig og søt, men den blir liksom litt morsomt. Jeg har ikke gått lei den enda ihvertfall ^^

OP:
    Soramimi Cake - ukjent - klikk her for sangtekst

ED
    Raspberry Heaven - ukjent - klikk her for sangtekst

Min mening:

Jeg simpelten elsker denne serien! Helt klart en av de morsomste seriene jeg har sett, men ettersom humoren er veldig spesiell er det vanskelig og si om du liker den. Er du en av de som føler at en animeserie ha et plott for å kunne sees, har du et problem.
    Mye av magien i Azumanga ligger nok hos de gode karakterene. Som du ser så består klassen av alle mulige forskjellige profiler - sjenert, energist, smart osv.
    En god blanding av alt! Jeg kunne egentlig ikke sett for meg denne serien med et plott, for dette er en av de seriene som passer seg best uten.

Anbefaler denne serien til de som har lyst til å prøve noe nytt innen anime. Du må nok klare å finne deg i en god porsjon barnslig humor. Så egentlig passer den for alle aldre så lenge du har humoren til det. +

Noen screenshots:
    Spoiler Spoiler: klikk her

Standard Medlem FoxFenris's Avatar

Default Sv: Azumanga Daioh

Elsker denne serien ^^ først likte jeg den ikke så jeg tittet bare på et par episoder, men etter å ha ventet en stund så bestemte jeg meg for å prøve på nytt og da ble jeg hekta. Har også lest mangaen og det er like morsmot å lese de små stripene. Må si at yndlings persnonene mine i serien er Oska og Chiyo, de er så flinke til å kaste ball. xD

Standard Medlem Grimlord's Avatar

Dette ble før vist på AnimeAften i Universitetet i Oslo, Blindern, og en av de DESISERT BESTE HUMOR ANIMEEN NOENSINNE =)

Standard Medlem SoulSeth's Avatar

Som T-S likte jeg ikke denne serien til å begynne med, jeg husker ikke helt hvorfor, men etter å ha kommet meg litt lengre ut i serien trengte den seg inn i et hjertekammer. Og har enda en spesiell plass der ^^

Mine favoritter ble Chiyo og Kagura ^^

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Har sett 23 episoder nå, og ELSKER serien over alt. Men hvordan i all verden klarte du å skrive så langt uten å nevne Kimura-sensei? Han er jo den mest geniale karakteren noensinne!

hehe ja denna serien knakk jeg sammen på hver gang jeg så en episode aen, det er en stund siden jeg så den, men det som henger fast best må være når chiyo kledde seg ut og klarte så vidt å vralte seg rundt i det store kostyme sitt hehe, og for dere som likte denna burde se ichigo mashimaro for den har nesten den samma søte jente humorn for å si det sånn som azumanga hadde hehe

Standard Medlem NinkeKuN's Avatar

Default Re: Azumanga Daioh

God tråd!! XD
    Jeg så alle episodene på youtube, utrolig synd at det ikke er fler episoder.
    Det der er noe av det morsomste jeg har sett, utrolig morsomt!! XD
    Skulle ønske det kom en ny sesong... "lost episodes of Azumanga" elns =P
    Min favoritt er de to hovedpersonene Osaka og Chiyo ^^

Standard Medlem Georgeng's Avatar

Default Sv: Re: Azumanga Daioh

Jeg elsker Azumanga

jeg startet for en stund siden og lese mangaen, men når det til slutt kom ut som Anime i stedet valgte jeg det ( mye bedre og se ting på tv en på ark)

jeg tror jeg brukte under en uke på og se alle episodene da men.... litt for kort serie, men jeg er redd for at hvis det skulle komme en ny sesong at det skjer det samme med denne som med Mai Hime sesong 2(Mai otome) RÆVVA!!!!!!

xDD waaah!! xD Jeg ELSKER den serien! ^_____^
    døøør vær eneste gang han pervy læreren kommer xD

Standard Medlem

kjempe morsom serie! Det er genialt

Standard Medlem Zabuza's Avatar

Azumanga Daioh er noe av det mest geniale jeg har noen gang sett. Morsom humor, dumme hendelser osv. på min egen liste på humor så kommer Azumanga Daioh på en andre plass. Desverre ikke på første

Azumanga Daioh får også bare 9/10 med meg. Kanskje en 8/10. Føler at selve serien mangler noe men den ver verdt å se

Helt brilliant ja^^

Chiyo er herlig, men Sakaki eier alle<3
    Om jeg ikke tar helt feil skal Azumanga v&#230;re en slags betegnelse for all manga som er tegnet av Azuma Kiyohiko (logisk nok)

Har pr&#248;vd manga'n ogs&#229; (selges p&#229; Outland n&#229, den var artig, men animeen er mye bedre. Men den er for kort!

Standard Medlem hitsuji's Avatar

Kanskje jeg er den eneste som ikke er fan..? Har sett hele serien 1 gang, og syns den ikke var noe s&#230;rlig morsom. Ble rett og slett irritert av alle pausene og meningsl&#248;sheten.
    Men jeg ser det er andre som har sett den p&#229; nytt igjen etter litt tid, og har likt den da. S&#229; kanskje jeg ser den p&#229; nytt om en stund og blir helt frelst..man vet jo aldri..
    (Uansett er jo alle kattene driiits&#248;&#248;&#248;te!)

Standard Medlem Night-92's Avatar

Azumanga Rocker hard ass da! den katten er s&#229; kuul. jeg syns den serien er drit kul, og jeg har bare sett 4 episoder lixm. XD..heheh
    lurer p&#229; hva katten heter egentlig?...jaujau. jeg kaller den bare KillerNeko.

Standard Medlem

elsker den serien! Ingen/ingenting sl&#229;r Sakaki<33

Standard Medlem Jikap's Avatar

Quote Originally Posted by Kurugane
    Om jeg ikke tar helt feil skal Azumanga være en slags betegnelse for all manga som er tegnet av Azuma Kiyohiko (logisk nok)
    Høres riktig ut.

I følge wikipedia kommer Daioh fra magasinet "Dengeki Daioh" hvor Azumanga Daioh ble først publisert.
    edit: men hvis man sier det høyt høres det ut som "Dai Ou", som da egentlig er det som betyr "stor konge"... det er kanskje derfor at man kan finne både Daioh og Daiou som navn på denne serien >.>

Hehe, morsom serie. Osaka må være min favoritt.
    Last edited by Jikap; 16th June 2008 at 01:25.

Denne serien er bare helt utrolig artig! Jeg elsker den!

Jeg ler vær gang Sakaki blir bitt av den katten 8D

Standard Medlem Kim's Avatar

Jeg ledde meg mellom hele animen omtrent. Kan ikke få nok av Osaka.

Elsker denne serien.
    Azuma er et geni, har alt han har laget som jeg har fått tak i.

BTW: Soramimi Cake er av Oranges & Lemons, Aki Hata og Masumi It?.
    Og Raspberry Heaven av Oranges & Lemons, Aki Hata og Y?ko Ueno.

Standard Medlem Danny's Avatar

Måtte serriøst le av:

Tomo: Kimura-sensei, why did you become a teacher?
    Kimura: CUZ I LIKE HIGH SCHOOL GIRLS AND STUFF
    *Silence*
    Last edited by Danny; 15th June 2008 at 19:16.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)