User Tag List

Page 1 of 5 1234 ... LastLast
Results 1 to 20 of 95

Thread: Elfen Lied

I LØV U Shadowleaf's Avatar

Default Elfen Lied

Tittel: Elfen Lied
    Episoder: 13 (+ 1 OVA)
    Kategori: Drama/grøsser
    Utgivelsesår: 2004
    Regissør: Kanbe Mamoru
    Offisiell nettside: http://www.vap.co.jp/elfenlied/
    Basert på Okamoto Lynns manga med samme navn.
    Aldersgrense: 16 år

Handling:
    Dicloniusene, muterte mennesker som viser seg å være neste ledd i menneskenes utvikling og som vil mest sannsynlig utslette det forrige leddet, har to horn på hodet og en overdimensjonert sjette sans, som gir dem ”vektorer”; livsfarlige, usynlige armer som kan kutte, løfte og tåler utrolig mye. Som følge av denne nye trusselen har myndighetene sperret dicloniusene inne i store forskningslaboratorier.

En diclonius med navnet Lucy klarer å rømme fra ett av disse laboratoriene og dreper en mengde vakter under flukten, men blir skutt i hodet ved et stup rett utenfor laboratoriet. Lucy overlever utrolig nok skuddet. Hun faller i vannet og flyter inn mot en strand ikke så altfor langt vekk, der hun blir oppdaget av to studenter. Disse heter Kouta og Yuka. Det ser ut til at Lucy har mistet omtrent hele hukommelsen, og det eneste hun kan si er ”Nyuu”. Kouta og Yuka bestemmer seg for å la henne bo hos Kouta. Likevel, ser det ut til at vi ikke har sett det siste til Lucy.

Opening: "Lilium"
    Komponert av: Konishi Kayo og Kondoo Yuiko
    Sunget av: Noma Kumiko

Ending: "Be Your Girl"
    Sunget og komponert av: Chieko Kawabe

Bildene som er brukt i openingen og endingen er pastisjer av Gustavs Klimts malerier. Disse pastisjene reflekterer veldig viktige punkter i historien og jeg anbefaler sterkt at dere setter dere ned med tolkninger av Klimts verker og sammenligner dem med historien til Elfen Lied.
    Jeg gjorde selv dette og begynte å like serien enda mer etter å ha sett sammenhengen.

Spoiler Spoiler: Episodeliste

Personlig om Elfen Lied:
    Av alle animeserier jeg har sett, så er dette min klare favoritt. Elfen Lied tar opp mørke temaer og problemer som trenger å komme fram og historien er virkelig dyp. Den har god animasjon og tegningene er av nydelig kvalitet. Serien har mye vold og nakenhet, men jeg føler ikke at dette svekker kvaliteten, tvert imot. Når en serie er såpass seriøs og mørk, så ville det være dumt å sensurere, da dette bare ville svekke seriøsiteten og likheten til realiteten. Musikken er særdeles vakker. Jeg hører stadig på Lilium og går ikke lei.

Jeg kunne skrevet så mye mer om hvorfor jeg liker serien, men da ville jeg bare spoilet og det passer ikke i en anmeldelse.

Karakter: 10/10

Spoiler Spoiler: Bilder fra episode 1

Standard Medlem

Default Sv: Elfen Lied

Jeg er enig med deg, Shadowleaf. Dette er en av de bedre animeer jeg har sett. Bare den syke åpningsscenen alene får deg hektet (O.o). Flott serie.

sup. Digoru's Avatar

Elfen lied ^^,
    Den serien er så utrolig vakker og mørk
    Klart en av de beste jeg har sett!
    Fin intro du skrev btw

Standard Medlem

Drit bra intro. må nok være enig med grimmy med at det er en av de beste animene jeg har sett^^

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Elsker denne serien! Uten tvil det beste i sin sjanger. Ja, musikken til denne serien er helt nydelig, og skaper stemning. Hver gang jeg hører den melodien fra den lille spilledåsen får jeg gåsehud og en rar følelse kribler rundt i hele kroppen.

Så serien for andre gang nå for litt siden og jeg må faktisk si at jeg likte den bedre den andre gangen jeg så den enn den første. Jeg vet ikke helt hvorfor, men det kan ha noe med at jeg forstod litt mer denne gangen.

Helt enig med deg at blodet og volden ikke gjør serien noe mindre bra. Det hadde vært dumt, som du sa hvis de hadde sensurert vekk mye av det - den hadde mistet så mye av innholdet og fattningen.

Be your girl er fin

EDIT: Veldig fin anmeldelse, Shadow ^^ Du forklarte handlingen veldig bra.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Elfen Lied er en av mine soleklare favoritter. Historien er veldig dyp, om man faktisk gidder å prøve å forstå den.
    Denne serien er noe alle bør se.

Standard Medlem Mette's Avatar

Jeg anbefaler denne serien på det varmeste og, kanskje fordi jeg liker drama og thriller. Det er mye blod i serien, så jeg for min del vil advare på en god del groteske scener i denne her, bare sånn at folk er klar over det. Det er ikke en serie for barn.

Personene er greie nok de, jeg for min del liker best dicloniusene og hvordan de oppfører seg, det er ikke akkurat lett. Som sagt så er det greiere når man ser serien for andre gang.

Noe som er sært er den søte tegnestilen i kontrast til alvoret og alle drapene som finner sted. Men de passe bra til noen artige øyeblikk hvor man må le oppe i alt sammen.

Standard Medlem

Elfen Lied er den beste serien jeg har sett til nå på først og fremst på grunn av historien. Jeg liker også hvordan skaperne har klart å putte all volden inn i serien, den får allt til å virke så seriøst. Jeg mener at hovedpersjonen Lucy/Nyuu er den beste anime characteren noensinne.

Standard Medlem Gammis's Avatar

Elfen Lied er en av de beste seriene jeg har sett, handlingen/historien er bra og ja, serien er bra^^
    liker godt lillium sangen^^
    skulle ønske at mer av mangean var på engelsk har bare til ch. 32

bra, første post Shadowleaf *two thumbs up*

Standard Medlem

Absolutt den beste serien jeg har sett... Den har en utrolig handling, super tegning, karakterer, musikk. Ja, alt er bra. Jeg så denne serien for 2 dager siden faktisk. Hele skiten i en smekk.

Elske på Elfen Lied..
    Det må være den mørkeste, tristeste, rareste og beste anime serien jeg noen gang har sett. Likte alt med den. Til og med blodet! Og hele opplegget. Har ikke så mye mer å si som ikke er sagt allerede... Anbefales til alle. *Frysning*

Elfen Lied er definitivt den beste animen jeg noen sinne har sett!.. den er så mørk og tragisk, samtidig som den er søt og morsom..(til tider iallefall)
    Jeg så alle episodene etter hverandre, og har sett dem mange mange mange ganger etterpå også..

Musikken er utrolig fengslende, og historien river deg i sjela.. *frysninger her også*

Anbefales!!!

Standard Medlem NinkeKuN's Avatar

Yeah, jeg liker den godt jeg også.. veeeeldig trist og spennende T_^! Og den anbefales!

Standard Medlem

Jo godeste LillYokoChan her anbefalte meg Elfen Lied... Det skal også nevnes at det var min første anime serie...

Den var enormt trist, klarer ikke å være særlig macho når man ser på det hehe

Standard Medlem Jarlaxle's Avatar

Ett lite spørsmål; Er Elfen Lied mangaen bra? Grunnen jeg spør er at jeg leste på wikipedia at animeen sluttet omtrent halvveis ut i mangaen, så det jeg egentlig lurer på er om det er verdt å lese mangaen etter å ha sett animeen.

Jeg leser mangaen og er ikke skuffet. Har dessverre ikke lest forbi animeen ennå, men jeg vil likevel anbefale den, da mangaen har flere viktige detaljer som ikke vises i animeen.

Halvveis tilbake! Antony's Avatar

Vel, nå som jeg har lest i de to siste postene her at det finnes en Elfen Lied manga, er jeg meget hypp på å lese den. Enda mer fristende er det å lese den når jeg leser at mangaen går enda lengere ut enn det animen gjør.
    Den slutten i animen - awwwww...jeg vil vite hva som skjer videre.

sup. Digoru's Avatar

one thing though... Er det ikke 18 år som er aldersgrensen?

Default Re: Elfen Lied

Det kommer helt an på hvilket land du tar utgangspunkt i. Elfen Lied har ikke blitt lisensiert i Norge ennå, så jeg tok utgangspunkt i England der aldersgrensen er rundt 15+, og satte den litt høyere med tanke på at Norge reagerer litt mer på vold enn det England gjør.

I USA har serien derimot 18 års aldersgrense.

Standard Medlem Gammis's Avatar

tror egentlig at den vil være på 18 år i Norge, men hvem vet.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)