9th December 2005, 17:05
Awesome
Sv: Harry Potter og sånn.
Enig med Akikaze:
Jeg sikter her til det med å holde styr på karakterene. Tilogmed jeg som leser har jo en viss oversikt! Riktignok har jeg lest bøkene gjentatte ganger, men hun lager sikkert skjemaer eller lignende for å holde orden.
Jeg har også på følelsen at i de førswte bøkene skrev hun opp hver gang hun nevnte et navn og bruker dem bevisst igjen senere slik at det virker mer helhetlig. For selv om alle bøkenes plott ble skapt før den første boka ble skrevet tror jeg ikke alle slike detaljer var avklart.
I den første boka ble magiministerens navn på norsk oversatt til Kornelius Bortforklar. Dette stemmer jo ikke med de senere oversettelsene som jo var Blouf! skjerpings, her Høverstad
Jeg leser for tiden bok nummer fem om igjen, og la merke til noe Slur sa da han skulle lære Harry Occlumency:
"The Dark Lord, for instance, almost always knows when somebody is lying to him. Only those skilled at Occlumency are able to shut down those feelings and memories that contradict the lie, and so can utter falsehoods in his presence without detection"
Dette kan jo være et hint til det vi alle trodde i den forrige HP-tråden, nemlig at Slur egentlig ikke er ond! På den annen side, hvis Humlesnurr også er god på legilimency kan jo Slur ha brukt det mot ham, men jeg syns det var slikt et klart hint at jeg måtte skrive det^^
Beklager blanding av engelsk og norsk her fra min side! Siden jeg leste bøkene på norsk fra de kom ut kaller jeg personer fra 1-3 bok automatisk for norske navn, mens det andre leste jeg først på engelsk, og de to siste bøkene har jeg ennå ikke lest på norsk. Derfor sier jeg f.eks Humlesnurr og McSnurp, men også Umbridge og Fudge.
12th December 2005, 22:15
Standard Medlem
Er det ikke sånn med alle forfattere som slår an? Det kommer konspirasjonsteorier om at de ikke har klart det selv.
Hvis noen anklagde Tolkien om noe sånt, så ville det blitt ramaskrik. Og skal da liksom ikke ei dame kunne lage sin egen fantasiverden og kunne holde oversikt over den? Seriøst. Hvor dumme går det ann å bli? Hvis man skal kunne komme med en sånn påstand, hvor er bevisene? Det er ikke en sak uten det.
Ikke at jeg leser eller bryr meg om Harry Potter, men jeg synes seriøst det er helt tåpelig å prøve å sverte Rowling. Som om alle fansene hennes vil tro noe annet. Det eneste man pådrar seg er å gjøre alle Harry Potter fansene pisssure. Og med tanke på hvor mange det er, tviler jeg på at det er en god ide...
13th December 2005, 00:25
Tao Te Ching
Å herregud, denne teorien er bare for oppmerksomhet.
Jeg syntes at hvis en så elendig skribent som Nina Grunfeld skal begi seg ut på en konspirasjonsteori, skal hun jammen meg drive opp minst et overbevisende argument for hvorfor i all Guds gode grønne solgte Rowling filmrettighetene?
Hvis det er et stort firma bak kulissene som visste alt skulle slå an så ville de jo aldri gitt bort filmrettighetene, det er så latterlig opplagt at Nina bør tiltales for brudd på vær varsom-plakaten sin undergrunnsregel nummer en:
Tenke, tenke, tenke. - Ole Brumm
Ah, stress! Skole imorgen! *whine*
3rd January 2006, 17:31
Standard Medlem
Jeg elsker Harry Potter bøkene- og filmene(Selv om det er mye som er utelatt fra bøkene)
Jeg storlo da jeg så artikkelen til Grünfeld! Noe teitere har jeg aldri hørt! Jeg skjønner ikke hvordan det går an å finne på noe sånt. Det er på lik linje med "The Spaghetti Monster" opplegget... Haha 8D
3rd January 2006, 18:55
Tao Te Ching

Originally Posted by
Narutard#1
Jeg elsker Harry Potter bøkene- og filmene(Selv om det er mye som er utelatt fra bøkene)
Jeg storlo da jeg så artikkelen til Grünfeld! Noe teitere har jeg aldri hørt! Jeg skjønner ikke hvordan det går an å finne på noe sånt. Det er på lik linje med "The Spaghetti Monster" opplegget... Haha 8D
Ha!
Du kan ikke sammenligne Church of The Flying Spaghetti Monster(FSM) med denne patetiske konspirasjonsteorien.
Først og fremst, FSM er likestilt som kristendommens undervisning i utviklingslære, ID-teorien*. Og FSM er en velsignelse, tenk at nå kan ikke de sprut gale overhodene i Kansas skolestyre tvinge barna til å lære om Gud. Det var forstyrrende å høre at de tilogmed ville legge ned siden om FSM, men nå er heldigvis dette over; Kansas skolestyre får ikke gjennomført sine planer for ID-undervisning; og det kan du takke Gud for. ^^
Nina Grunfeld sin teori suger hemningsløst i forhold til FSM-teorien som bruker i det minste skeptisisme til å forsterke sitt fotfeste. Og FSM sin kirke har flere tusen medlemmer uansett, Grunfeld har så vidt nok medlemmer til å kjøre tandem-sykkel-demonstrasjon** ned Karl Johan. Og ja, en tandem-sykkel er for to personer.
* = Intelligent Design-teorien; vitenskapelig utvidet forklaring om gudelære hvor den kristen gud skapte universet. Motsetter seg altså Darwins utviklingslære.
** = tandem-sykkel-demonstrasjon; hvis det ikke var et ord før nå, så er det pokker meg lagt til i ordboken. Les og lær!
Thread Information
Users Browsing this Thread
There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)