User Tag List

Results 1 to 4 of 4

Thread: mat alergi i japan?

Standard Medlem

Default mat alergi i japan?

hei, jeg har drevet å lest litt her på forumet og alle sier at om man skal til japan må man bare spise og ikke spørre hva det er før etterpå, men hvorfor det? er det frekt eller er det bare for å kunne smake på noe nytt?

har en del matalergier som peanøtter og fisk (spesielt skalldyr) og alle e kjenner sier at "de der nede" alltid friterer maten sin i nøtte oljer å stapper peanøtter i alt de lager, men er det sant? hva gjør man når man må spørre om noe er i maten og hvordan sier man på en høflig måte at man har dødelig peanøtt og skalldyrs allergi på japansk?
    skulle gjerne ha hat kanjiene oppskrevet så jeg eventuelt kunne vist frem om e skulle finne på å kjøpt noe...

og i aller verste tilfelle kunne e tenkt meg å vist om noen vet hva som skjer om man må ha ambulanse hjelp..

vil gjerne dra, men kan nesten ikke dra på ferie alene før jeg vet disse tingene

Standard Medlem Katsura's Avatar

Default Re: mat alergi i japan?

Det er vel heller det at dersom man vet hva man spiser, så kan man gjøre seg opp en mening om maten før man i det hele tatt putter den i munnen (I should know, har hatt Sosial Psykologi xD)
    Ikke frekt å spørre, men mange rare retter som smaker overraskende godt, jeg for min del smakte oksetunge uten å vite det da jeg var i Japan sist

Jeg også er allergisk mot peanøtter, men fikk slettes ingen problemer med det. Når det gjelder fisk, så er det en helt annen sak, jeg ville nok lært meg å spørre (på japansk) om ting har fisk i seg pga allergi
    Litt usikker på hva det er, men sikkert en eller annen som veit det! Så peanøtt allergien kommer neppe til å stoppe deg der (jeg er også dødelig allergisk, så jeg reagerer sterkt på peanøtter for å si det mildt)
    Mange steder har også faktiske versjoner av maten på utsiden av restaurantene, så man kan se hva som er oppi. Fritert ville jeg nok ha passa meg for, de friterer fisk og skalldyr der ofte.

Om du skulle trenge ambulanse, så er japanerne mer enn behjelpelige med å hjelpe, spesielt om du spiser i restauranten og det er deres feil at du blir slik.

Så utvid japansk vokabularet ditt litt, spenn på deg sekken og dra er mitt tips

Standard Medlem yuukoku's Avatar

Hvis du har fiskeallergi så er det vel det største problemet hvis du vil spise japansk mat i Japan siden de bruker dashi i nesten alt:
    http://en.wikipedia.org/wiki/Dashi

Standard Medlem

Nyttige allergi-kort kan du finne på mange nettsteder. For eksempel her: http://justhungry.com/japan-dining-out-cards

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)