User Tag List

Results 1 to 2 of 2

Thread: Akb48

Community Manager kakashi-san's Avatar

Default Akb48

Er egentlig litt interessert i å vite hvor mange her på forumet som er fans av gruppa. Noen her har sikkert allerede hørt om AKB48 etter at så og si hele verden hørte om skandalen til Minami Minegishi (hun barberte bort håret sitt pga dette). Tror det var lagd en tråd her på forumet til den saken.

Om du ikke vet hvem AKB48 er, kan man fortelle litt om det:

AKB48 er en forkortelse for Akihabara48 og er produsert av Akimoto Yasushi. AKB har sitt eget teater, lokalisert på 8. etasje Don Quijote-butikken i Akihabara. Førstegenerasjon-medlemmene var annonsert i oktober 2005. Debutsingelen til AKB heter "Sakura no Hanabiratachi" og var lansert 1 februar 2006.

AKB48 består per nå av 6 teams:
    -Team A
    -Team K
    -Team B
    -Team 4
    -Team 8
    -Kenkyuusei (studenter)

AKB har også 6 søstergrupper navnet:
    -SKE48
    -NMB48
    -HKT48
    -JKT48
    -SNH48
    -SDN48 (ble brutt opp i 2012)

AKB har også årlig en senbatsu sousenkyo der fans stemmer på sin favoritt innenfor gruppa. Om hvor korrekt denne faktisk er, er en annen sak, da senbatsu går vel nesten mer på hvor mye penger fansen til vært medlem har. Senbatsu foregår slik, om jeg forstår det riktig, at du kjøper et produkt til din favorittmedlem og i det produktet skal det ligge noe (husker ikke helt hva) som du bruker for å stemme på din favoritt. Det som er kjedelig, er at for oss utenfor Japan ikke får stemt, om man ikke bruker en form for proxy. Om dette har forandret seg, er en annen sak.

Sant skal sies, AKB består ikke bare av 5 teams + Kenkyuusei, men også flere undergrupper. Der kan vi nevne blant annet NO NAME, No Sleeves og DiVA.

Som nevnt litt tidligere, har fans sine favoritter innenfor AKB og kan vel si også at dette gjelder alle j-pop (og k-pop?)-grupper: de som har favoritter i disse gruppene, blir kalt oshimen. Oshimen er satt sammen av det japanske ordet "oshi" som betyr å "dytte/støtte" og det japanskengelske (engrish) ordet "menba" (medlem?). Kort og greit betyr oshimen det å støtte sitt favorittmedlem.

Så dere som allerede liker AKB48 på dette forumet: hvem er deres oshimen? For meg, så er det Watanabe Mayu. (Hadde Akimoto Sayaka faktisk vært et medlem enda, er det godt mulig at jeg hadde vært hennes oshimen, hun er fantastisk) But still, Mayu er fantastisk og hun og Oshima Yuko har startet sitt eget lille team kalt "Team Oshiri"!

Kan også nevne at når et medlem ønsker å forlate gruppen ("graduated" har ingen anelse om hvordan jeg skal oversette dette ordet), blir det gjort med stil. Det blir en stor konsert for den som skal forlate gruppen.

Anyhow: fortell, fortell oss hvorfor du liker AKB48 og hvem din oshimen er.

Last notes: Jeg kan virkelig anbefale å se på AKBingo om du ønsker å..... vite mer om medlemmene!

(Beklager for avkappet bilde)

Standard Medlem Xarien's Avatar

Default Re: Akb48

Jeg liker flere av sangene og har hørt om episoden. Jeg har ett par
    Japanske venner som fortalte meg om dette og omstendighetene
    rundt det.

Selv har jeg egentlig aldri satt meg inn i de forskjellige medlemmene
    da jeg kun hører på noen sanger og har ikke involvert meg noe mer
    enn det.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)