User Tag List

Results 1 to 6 of 6

Thread: Kimono

Standard Medlem

Default Kimono

Når jeg er i Japan nå i sommer, skal jeg kjøpe en kimono til meg, altså en gutteversjon og en til en venninne av meg. Er det mange kimonoskreddere i Tokyo? Vil helst ha kvalitet, så jeg antar at en kimonoskredder lager kvalitetskimono. Uansett, jeg kommer til å kjøpe to tilegnet voksne, så vi kan ha dem hele livet. Hvilke deler har en komplett formell manne og dame-kimono? Hva med farger? Og hva koster de som oftest? Og hvordan kan jeg se forskjell på kvalitet og slark? Takk

Standard Medlem gullfisk's Avatar

Default Re: Kimono

Kan ikke svaret på spørsmålet, men ha i tankene det at du faktisk ikke vet hvor høy du blir når du er voksen! Du risikerer å sitte igjen med et plagg som er altfor lite, eller som du aldri vokser inn i. For stort er vel å foretrekke siden plagget antageligvis kan sys inn senere, men er det ikke smart å vente til litt senere, når du er eldre? (Skal ikke stoppe deg, men det koster vel litt...) Du kan jo kjøpe noe billigere nå, og heller gå amok med skredder og slikt når du er utvokst.

Standard Medlem

Du har et poeng, men til trodd for at jeg er 13, har jeg vokst fra mamma, søsteren min og snart pappa og broren min. Men takk for tipset likevel

Edith: fant nettopp ut at jeg tydeligvis må stå i kø i flere måneder for å få den skreddersydd, men går det an å få kjøpt en ferdigkimono av en skredder?

Standard Medlem

Tross*

Sensei's chewtoy #1 Marshmellow's Avatar

Det går helt sikkert, men kanskje ikke av en skredder, og de vil ikke være like fine.
    Du burde ikke kjøpe nu.

Standard Medlem Avnia's Avatar

Quote Originally Posted by grillpølse View Post
    Når jeg er i Japan nå i sommer, skal jeg kjøpe en kimono til meg, altså en gutteversjon og en til en venninne av meg. Er det mange kimonoskreddere i Tokyo? Vil helst ha kvalitet, så jeg antar at en kimonoskredder lager kvalitetskimono. Uansett, jeg kommer til å kjøpe to tilegnet voksne, så vi kan ha dem hele livet. Hvilke deler har en komplett formell manne og dame-kimono? Hva med farger? Og hva koster de som oftest? Og hvordan kan jeg se forskjell på kvalitet og slark? Takk
    Jeg kan ikke si noe om skreddere, men jeg kjøpte kimono undertøy hos proff butikker. MEN kimonoer er dyre, tenk fra 1000 - 15000 for en kimono, skreddersydde nye ting koster. Jeg vil anbefale bruktmarkeder for kimonoer, japanere liker nye ting og selger de "gamle" til spottpris. Har selv shoppet flere kimonoer til spotpris (rundt 250,- pr stk) Du finner flere av de på listene til de forskjellige turist kartene. Det du trenger for et komplett guttekimono er: Underkjortel sett (fåes kjøpt i de fleste japanske kimono butikker, nesten litt som underskjorte til oss) juban, geta, tabi og obi. Du kan også kjøpte en Hakama.
    Jenter trenger i tillegg: Obimakura, Obijime, Obiage, Datejime, Haneri

Det er INGEN problemer med å kjøpte kimono når man er yngre, bare husk å kjøpe lang nok (du bretter kimonoen under obien, "perfekt" lengde kimono er kun noe som eksisterte før masseproduksjonen av kimonoer) Jenter trenger også en bredere kimono, tenk hofte/byst størrelse (regelen er 1,5 x bredeste omkrets) Siden du skal dit i sommer så vil det være masse av forskjellige steder som selger kimonoer, og yukata. Shinjuku station har (hadde i alle fall) en egen kimono butikk/utstilling i en av de øverste etasjene, de er svært hjelpsomme der.

Hvis du er ut etter noe mer uformellt (kimono brukes oftest i dag slik vi bruker bunad) så anbefaler jeg en yukata (litt som jeans + tskjorte) Jeg brukte i alle fall min svært ofte, den var ganske deilig å gå med i varmen.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)