User Tag List

Results 1 to 8 of 8

Thread: Populasjon/populært anime

Standard Medlem Agnomaahh's Avatar

Default Populasjon/populært anime

Jeg har en stor oppgave om anime og hadde likt å hatt noen tall på hvor populært det var og eventuelt hvor i verden det var mest populært, så jeg kunne lagd noen grafer ut av det, eller funnet en ferdig graf, det hadde vært til stor hjelp. :)

Community Manager
    Fridator of many talents.
    Fridator's Avatar

Default Re: Populasjon/populært anime

Jeg kunne ikke finne noe statistikk på dette når jeg gjorde et kjapt søk, men du kan regne deg frem til det ved å finne tall på forbruk i hvert land, enten TV-titting, DVD-salg e.l. Du får selv vurdere om du ønsker å justere for folketall, dvs. om du ønsker å vite forbruk per person eller bare forbruket totalt per land. Det kan også være lurt å få med at det er store mørketall fordi mange ikke ser anime på lovlig vis.

Standard Medlem Milla's Avatar

Hei jeg kan gi liten brief av det jeg vet:

Indonesia - Asia er det veldig populært spesielt Filipinen tar anime helt av med dubbing i deres morspråk. Cosplay conene dere er veldig ofte.
    Spania - Italia har mye grunnet deres dubbing av anime er hverdagslig med alt av filmer. I Spania er det mye klubber og Conventions med cosplay konkurranser hvor de inviterer cosplayere fra verden rundt.
    USA - Begynner bygge seg opp til å bli en hverdagslig syn, men Marvel har mest taket.

Det er det lille jeg vet

Standard Medlem yui_alex's Avatar

Nå vet jeg ikke direkte i hvilket omfang oppgaven er, og ut fra alderen vil jeg tippe VGS nivå. Tror det kan være lurt å kokretiserer langt mer for at det ikke bare skal bli en oppgave med mange grafer og lite forklaring, i min tid på VGS var den største oppgaven 8 sider (når jeg ekskluderte grafer, bilder ol), noe som ikke er spesielt mye.

Om du skal ha fremføringer i oppgaven vil jeg anbefale deg å ta utgangspunkt i serier som flere av studentene har hørt om, som naruto eller pokemon, men vis til at serier og kan være rettet mot et eldre publikum (og at vi ikke alle er geeker som er oppheng i tegneserier for barn!).
    Hadde selv en fremføring på ungdomsskolen om animasjon og hadde tatt opp fra tv'n på VHS for å vise medstudenter hva animasjon var for noe. På den tiden eksisterte ikke youtube, og internettshopping og brenning av cd/dvd plater var for kun de som var ekstremt opptatt av gadgets. Måtte vise klipp fordi de fleste hadde ikke hørt om japansk animasjon som unge folk i dag.

- vis til at det har gått på norsk fjernsyn, for eksempel at dine medstudenter har sett det uten at de har vert oppmerksom på det. nå er det lang mer utbrett, men i min tid var det mange som var sjokkert når de fant ut at sonci var japansk animasjon
    - anime er en japansk forkortning på animasjon, det vil si at oppgaven din om handler alt fra amerikanske serier som futurama/simpsons til de japanske seriene. lurt å konkretisere og si du velger å fokusere på anime laget av japanere (hvis det er dette du gjør selvsagt)
    - om du søker på enkelte serier, som naruto, eksisterer der alt mye statistikk i ferdige grafer.
    - husk selv om du alt kan veldig mye om det du skriver om så har mange alt har fordommer mot det (tegneseier er for barn, eller at de kun har simpel humor og lignende), og derfor bør du forklare mer uten at det blir kjedelig for dem du skal presenterer for eller den som leser det.
    - kildehenvisning er ikke så ekstremt viktig på dette nivået, men det kan faktisk utgjør noe karaktermessig.

vet dette innelgget ikke direkte hjelper deg med det du sprø etter, men tro meg, det kan gjøre saken langt lettere for deg, og karakteren kan bli bedre.
    hilsen ei som har skrevet mange oppgaver gjennom 19 års skolegang

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by yui_alex View Post
    ... brenning av cd/dvd plater var for kun de som var ekstremt opptatt av gadgets ...
    Virkelig? Dette kjenner jeg meg ikke igjen i fra mine år på ungdomskole og videregående. Vi brente ut anime til hverandre i stor skala. Husker jeg hadde en boks på 50 disker for å få tatt vare på Naruto når jeg gikk tom for harddisker. Om jeg skal regne på alt jeg hadde av anime på brente CD-plater som ble lånt bort og lånt, er vi oppe i hundrevis. Om forskjellen på det var så stor på øst- og vestlandet er det interessant i seg selv.

Jeg vil også poengtere at selv om du har rett i at anime bare er en japansk forkorting av animasjon, så referer man med "Anime" i vesten til utelukkende den typiske japanske tegnestilen/japanskprodusert og nok ikke trenger å presiseres generelt sett. Det er ikke uvanlig at man ser at ord bli tatt inn i et språk for så å se det nye ordet bli tatt tilbake til det originale språket med en ny betydning.

Community Manager
    Fridator of many talents.
    Fridator's Avatar

For å sikre seg mot misforståelser, kan man skrive "med anime mener jeg [din avgrensing av temaet]" i oppgavens innledning.

Standard Medlem yui_alex's Avatar

Sensei:

Hadde en kompis som hadde brenner, men eide ikke selv, han fikk cdplatene (ikke dvd på den tiden) med anime fra en i molde, og brente en kopi til seg selv, for så å brenne til meg og ei annen venninne av han i begynnelsen, ble utrolig dyrt etterhvert skal jeg si. Kjente bare tre personer utenom meg selv som visste hva anime var for noe i begynnelsen. Etterhvert ble jeg oppmerksom på flere rundt om i landet når jeg ble medlem av anime.no.
    Husker at jeg en gang såg kenshin ep 1-25 på en vanlig cd... kvalitet var ikke mye å skryte av. Nå er jeg to år eldre enn deg, og når jeg først begynte med anime var det mest vanlig å kun ha internett når telefonen var nede, og da var det ikke lett å se ting over nettet. Kaza var ikke mye å skyte av heller.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Ett år eldre. Jeg har snart bursdag.

Jeg fikk forøvrig ADSL i 2001 eller 2002 hjemme hos meg; og før det hadde vi isdn, så vi trengte ikke ta ned telefonen for å bruke internett.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)