User Tag List

Results 1 to 7 of 7

Thread: Noen spørsmål fra en noob

Default Noen spørsmål fra en noob

Jeg skal på mitt første cosplay con den til lørdag (Desucon: Fantasy. Jeg kjenner ingen andre cosplayere og drar inn alene så jeg har en rekke med spørsmål som jeg håper noen kan svare litt på. Rangerer sikkert fra veldig dumme til mindre dumme, men jeg håper på det beste.

1. Hvor stor andel av personer på slike cons går i cosplay?

2. Har man i tilfelle på seg cosplayet sitt igjennom hele conet?

3. Pleier man å skifter iløpet av conet?

4. Ser på DC:F programmet at man kan kjøre et veldig tettpakka løp om man ønsker. Hvor mye bør man fokusere på å bare traske og henge, og hvor mye på programrelatert?

5. Pleier det å skje mye spontane greier man kan være med på?

6. Hvor høyt nivå pleier kostymekonkuranser å være? Skal jeg med mitt aller første kostyme i det heletatt vurdere å være med?

7. Hvordan blir man best kjent med nye personer?

8. Tips til hva jeg burde pakke med meg?

9. Andre råd og tips til en noob som ikke aner noen ting?

Standard Medlem gullfisk's Avatar

Default Re: Noen spørsmål fra en noob

Hei der. Skal prøve å svare på spørsmålene, de er ikke egentlig dumme. Har ikke så mye erfaring, men har i hvert fall vært med på NOEN con-ting før.
    1: En god andel cosplayer, men det er forskjellig til hvilken grad; noen velger noe enkelt, andre har et komplisert kostyme som det tok lang tid å lage. Noen går i vanlige klær. Alt er akseptert (gitt at du følger reglene angående våpen og slikt).
    2: Du kan ha cosplayet på gjennom hele conet, men om du ønsker det kan du gå uten cosplayet deler av tiden, eller etter for eksempel etter et par timer. Det er opp til deg, men pass på at du har et trygt sted å oppbevare cosplayet, og klesskiftet du har med deg. Å dra rundt på en haug med klær du ikke har på deg er ikke så veldig gøy.
    3: Noen cosplayer forskjellige ting de forskjellige dagene, noen cosplayer det samme alle dagene, noen cosplayer bare noen av dagene, eller ikke i det hele tatt. Du får det gjerne lettere uten cosplay på (fra "paparazzi" og ved at det gjerne er behageligere) hvis du bare vil se på progamposter eller (er usikker på om DC Fantasy har dette) bodene en av dagene.
    4: Hvis du ser noe kult på programmet, er det kanskje lurt å gå på det. Da får du sitte litt, og gjerne se noe kult/lærerikt! Det er opp til deg hvor stor andel av tiden du tilbringer på de forskjellige programpostene og på bare å traske. Å være med på et par foredrag/poster skader ikke, men du vil gjerne ikke tilbringe HELE conet med programposter.
    5: Ingen anelse, beklager.
    6: Det varierer vel fra år til år og con til con hvor nivået ligger, men det skader ikke å delta. Det er gjerne lettere å bli vant til erfaringen, og du kommer inn i miljøet. Hvis du har laget kostymet ditt selv ser jeg ingen grunn til ikke å prøve i hvert fall, man vet jo aldri.
    7: Ingen ANELSE, men du kan jo prøve å snakke med tilfeldige folk. (Hvis noen snakker til deg av en eller annen grunn, bare rop ut "KAN JEG HENGE SAMMEN MED DEG JEG ER ENSOM!", det går enten bra, eller helt, forferdelig, dårlig. xD)
    8: Klær etter vær, kanskje skoskifte, klesbytte hvis du er usikker på om du orker å gå i cosplayet hele dagen. Ellers må du ha med deg MAT, og DRIKKE. Spesielt hvis du har et varmt/tungt cosplay.
    9: Go for it! Bare prøv å ha det gøy, det går sikkert bra. (Og du er ikke en noob, du er en newbie. Newbie er en nybegynner, noob er en som burde vite bedre men som fortsatt oppfører seg som en nybegynner.)

Community Manager
    Fridator of many talents.
    Fridator's Avatar

Noe er ren gjetting, men jeg svarer i alle fall etter beste evne:

1. Hvor stor andel av personer på slike cons går i cosplay?
    Ca. 75% går i cosplay, kigurumi eller en eller annen fancy outfit.

2. Har man i tilfelle på seg cosplayet sitt igjennom hele conet?
    De fleste har dette, men folk med store cosplay (fursuits, store rustninger e.l.) velger gjerne å ta pauser der de går uten kostyme.

3. Pleier man å skifter iløpet av conet?
    Om du tenker å skifte til/fra cosplay, så tror jeg de fleste møter opp i cosplay, eventuelt med passende ytterklær om det er kaldt ute. Mange gjør dog siste finpussen foran speilene på toalettene, enten de legger sminke eller tar på kostymedeler de ikke hadde på seg da de kom.

4. Ser på DC:F programmet at man kan kjøre et veldig tettpakka løp om man ønsker. Hvor mye bør man fokusere på å bare traske og henge, og hvor mye på programrelatert?
    Det er litt opp til hver enkelt. Om du ikke har vært på con før, vil jeg anbefale å få med seg cosplaykonkurransen, enten hele eller bare finalen og Cosplay blind date, da får du ganske raskt følelsen av hvordan stemningen er på con. Ellers er det alltid verdt å få med seg i alle fall ett foredrag dersom man finner noe man er interessert i. Her er det ingenting som er rett og galt, noen løper fra programpost til programpost for å rekke absolutt alt, mens andre kommer mest for å treffe venner og se en konkurranse eller to.

5. Pleier det å skje mye spontane greier man kan være med på?
    Det er vel en stund siden sist det var spontan Caramelldansen i foajeen, men du finner alltid noen du kan være sammen med om du ikke er redd for å ta kontakt.

6. Hvor høyt nivå pleier kostymekonkuranser å være? Skal jeg med mitt aller første kostyme i det heletatt vurdere å være med?
    Du bør absolutt delta om du har lyst til det, nivået i cosplaykonkurransen varierer fra helt nybegynnere til de som har cosplayet i flere år. Det er mange ulike premier som deles ut, og om man ikke vinner får man likevel muligheten til å bli kjent med og dele erfaringer med andre cosplayere slik at man blir flinkere.

7. Hvordan blir man best kjent med nye personer?
    Selv har jeg opplevd at jeg lett kommer i prat med andre cosplayere dersom jeg cosplayer selv. Om du finner en person som ser snill ut, er det bare å gå bort og si hei og at du synes personen har et fint kostyme. Jeg husker selv at det var litt skummelt første gangen jeg dro, og selv om jeg ikke er den mest pratsomme personen i verden, kom jeg raskt i kontakt med andre folk.

8. Tips til hva jeg burde pakke med meg?
    Kontanter om du skal handle på stands (minibanken på huset går stort sett tom), vannflaske og kamera er det jeg kommer på som folk pleier å glemme å ha med. Jeg er ikke sikker på om Cosplayførstehjelpen har stand i år, hvis ikke kan det være greit å ta med en liten rull gaffateip og nål og litt tråd om du skulle være uheldig og ødelegge noe på cosplayet underveis.

9. Andre råd og tips til en noob som ikke aner noen ting?
    Senk skuldrene og kast deg ut i det. Ikke vær redd for å hilse på folk :)

Oi, supre svar. Takk!
    Jeg får nok våge meg på kostymekonkuransen tror jeg. Hadde vært gøy å kunne vist frem det jeg har brukt så lang tid på. Hvordan pleier slik konkuranser å foregå. Skal man bare stå på scenen og vise seg frem? Gjøre noe spesielt?
    Hva er kigurumi? Aldri hørt om det før.

Standard Medlem Milla's Avatar

Man poser litt og har det moro på scenen tenker jeg Kigurumi er one jump piece drakt med flere motiver av hel figur f.eks katt, hund, eller andre karakterer eller en hel drakt med maske med da gjerne anime fjes motiv på.

Standard Medlem gullfisk's Avatar

Kostymekonkurranser på cons er vel litt forskjellige fra con til con, men fra det jeg vet så går du opp på scenen, viser frem kostymet ditt (går en runde på scenen, sier noe typisk for den karakteren du cosplayer hvis det er en bestemt karakter, poserer...), og blir kanskje spurt et par spørsmål (angående laging av kostyme osv.). De fleste konkurransene har flere runder, så i første omgang er det gjerne bare å vise seg frem, mens finalistene/de som kommer videre til senere runder blir spurt spørsmål.
    Google kigurumi på bildesøk; det er akkurat det. xD

Community Manager
    Fridator of many talents.
    Fridator's Avatar

Mesteparten av det som pleier å skje på cosplaykonkurranser er allerede nevnt over, eneste som bør legges til er at de som kommer til finalen gjerne får anledning til å vise seg ekstra frem på scenen. Da får man et visst antall minutter til rådighet der man kan gjøre det man måtte ønske, og på noen konkurranser får man også muligheten til å komme med ønsker rundt lyd og lys. Nøyaktig hvordan dette foregår på Desucon: Fantasy kan du lese om her og her.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)