User Tag List

Results 1 to 9 of 9

Thread: Kjøpe Worbla og arbeide med hobbyleire?

Standard Medlem Ashaman's Avatar

Default Kjøpe Worbla og arbeide med hobbyleire?

Hei!

Jeg håper noen kan hjelpe meg med noen spørsmål jeg har?

1. Jeg har prøvd å jobbe litt med hobbyleire (denne typen) og føler den stivner og småsprekker litt for fort. Finnes det noen gode måter å myke den litt mer opp (er varme en dårlig idè), og muligens tilføre litt fuktighet? Har planer om å prøve meg på en maske, men etter å ha prøvd å lage noen småting for å teste egenskapene har jeg blitt redd for å prøve noe så stort uten å lære meg litt mer først.

2. Er det noen gode steder å kjøpe Worbla, og som sender til Norge? (se her for info) Jeg har funnet noen steder i england, men det virker som det er lite på lager de fleste stedene. Ønsker en side hvor man kan betale med PayPal.

Jeg har laget endel forskjellig opp gjennom, bla. en Iron Man hjelm fra Pepakura som enda er "work-in-progress", og diverse andre småting. Jeg har ikke laget noen cosplay enda, er mest interessert i props, men håper å kunne prøve meg på noen fulle kostymer etterhvert.

På forhånd takk for svar!

Community Manager
    Fridator of many talents.
    Fridator's Avatar

Default Re: Kjøpe Worbla og arbeide med hobbyleire?

Jeg har brukt den typen leire du viser til der, og jeg har hatt litt blandede erfaringer med den. Det største jeg brukte den til var tenner på ca. 5cm til et kostymehode, så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den oppfører seg på større gjenstander, men jeg har opplevd mye det samme som deg. Dog går det greit å bruke litt vann for å gjøre leiren enklere å arbeide med. Jeg ville kanskje brukt en annen type leire, uten at jeg har prøvd den selv så kan kanskje denne være brukbar? Mulig den er litt i mykeste laget, men jeg har ikke hatt problemer med at Fimo-leire får sprekker før eller etter herding.

Worbla er jeg ikke sikker på, kanskje noen andre har bedre greie på det?

Post gjerne WIP-bildene dine i "In progress"-tråden på forumet, det er også lov å poste ting som ikke er en del av et komplett cosplay :)

Standard Medlem Ibelin's Avatar

Worbla får du hos Coscraft, veldig bra side, god service, og pakkene kommer som oftest innen en 14 dagers tid, det kommer veldig ann på. Har fått pakke etter 16 dager, etter 7 dager og sånt, så tror det har noe med tollen å gjøre.
    Må også legge til at worbla er et fantastisk materiale å holde på med, og jeg ble forelsket fra første stund jeg jobbet med det.
    Eksempel på hva jeg har laget med worbla (ikke ferdig) :

Takk for svar og tips!

Leiren du linker til Fridator, ser jo ut som den er mer beregnet til det jeg skal gjøre ja, men stivt med tre ganger prisen til hobbyleire... Jeg har jo 2 kg hobbyleire liggende nå, så får heller prøve med det først og se om det går. Tenker å kjøpe meg en sprøyteflaske så jeg kan sprøyte på vann mens jeg jobber med det.

Skal få lagt inn litt i "In-progress"-tråden med en gang.

Takk for tipset Ibelin, var den siden jeg hadde sett på, men ser de er "Out of Stock" på de store arkene, tenkte å kjøpe to av dem i slengen når jeg først var i gang. Får bare smøre meg med tålmodihet, for ser virkelig ut som det er verdt det, selv om det er litt dyrt!
    Ser ut som du har starten på noe veldig bra der!

Tusen takk, håper å få det ferdig til Desu 8 ^^
    Det er noen få ganger de er out of stock ja, så kan hende du har vært veldig uheldig de gangene du har vært innom, har kun måtte vente en gang, og da var det snakk om få dager. Du kan jo følge dem på facebook og høre med dem når de får det inn igjen, er som oftest ikke lang tid mellom hver gang de restocker.
    Er dyrt ja, men kan jeg gi det et tips? Kjøp heller litt over en mindre periode, f.eks mellomstore arket flere ganger, bare med noen dagers mellomrom.
    Det er ikke verdt å kjøpe den største rullen, siden du får en baksmell på 200kr i toll, som du lett kan bruke på å kjøpe mer worbla. Ligger du rundt 25 pund er du safe.
    Om du har penger til å kjøpe alt med toll inn så go for it, er bra å ha mye av det, for det kan gå fort i svingene!

Også lite tips når du skal jobbe med det, om du ikke er kjent med Kamui Cosplay, sjekk ut henne tutorials.
    Bruker alltid å ha mosegummi (craftfoam) i mitten av to worbla ark som base.

( annen ting, Worbla blir VARMT, mye brenning av fingre, så det er ikke helt smertefritt å jobbe med det )

Takk for mange gode tips!

Jeg klarte jo ikke å vente, så bestillte 3 ark av den mellomstore typen i går.
    Har planer om å bruke handsker når jeg jobber med det ja. Tror du det går bra med slike handsker, eller vil de sette merker i materialet?

Det tror jeg ikke, men for å være ærlig så har jeg ikke peiling. Det må du teste ut, for worbla kan sette seg fast i endel ting.
    Btw, om du jobber med craftfoam i midten, er det best å bruke noe hardt spist og trykke ned alle kantene rundt craftfoamen så du får tetta det helt før man klipper (du ser dette i tutorial til Kamui). For min del bruker jeg bare neglene mine, men jeg har ekstremt lange så
    Anyways lykke til, håper du blir like fornøyd med det som jeg er! ^^

Takk for tips igjen!

Får bare prøve meg frem, br ha nok med 3 ark til å begynne med tror jeg. Gleder meg til det kommer i posten ja!
    Hva er fordelen med craftfoam/mosegummi i midten? Er det kun for å bygge tykkelse, eller har det andre fordeler?

For min del er det for tykkelse, og det blir stivere enn om det skulle bare vært ett lag eller to av worbla. Fordeler vet jeg ikke, er det jeg har gjort og funnet ut passer for mitt eget bruk også, men det er jo noe man må teste fram og se hva man synes ser best ut og fungerer

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)