User Tag List

Results 1 to 3 of 3

Thread: Hardsuit hjelp

Standard Medlem MoNoLith's Avatar

Default Hardsuit hjelp

Hellu^^Jeg beklager for å ha laget enda en tråd om hjelp med å lage kostymet men dette er første gang jeg skal lage kostymet så trenger all hjelpen jeg kan få

Nå er det slik at jeg har tenkt å holde på med et prosjekt hvor jeg skal lage kostymet av Priss Asagiri fra Bubblegum Crisis Tokyo2040. Altså denne hardsuiten:

Men det har det seg slik at jeg vet ikke HVOR jeg skal begynne. HVA jeg skal bruke og HVORDAN jeg skal få det til å se mest mulig realistisk ut. Har letet etter på nettet og har funnet et par sider hvor noen har laget samme suiten men greier er at de var amerikanske og jeg bor i Norge(Bergen) hvor det er minimalt med utstyr man kan ta i bruk for å lage noe sånt. Så jeg hadde håpet på om noen av dere var flinke med sånt og kunne gitt tips hva som kan brukes?
    Jeg vet dette er kanskje for advanced for en noob som meg men alle må begynne et sted, bare det at jeg valgte å gå for en hel suit istedet for bare en del av en suit

All hjelpen settes utrolig stor pris på!

Standard Medlem Theriza's Avatar

Default Re: Hardsuit hjelp

Hm...nå er jeg langt ifra noen ekspert på hardsuits, men jeg har jo gjort litt research opp gjennom tidene. Så altså, ikke stol alt for mye på meg xp

Med tanke på designet ville jeg kanskje sjekket om pepakura kan være en ide. Det er slik veldig mange hardsuits som f.eks de fra Halo eller Iron man lages. Det finnes nok av tutorials og tips for dette med en liten runde på google, men så vidt jeg vet er du avhengig av at noen alt har laget mønsteret for akkurat denne drakten, med mindre du har skills i 3D modelering, så det kan muligens være tricky med litt mer obskure karakterer.

En litt mer frihånd-løsning er å bruke wonderflex eller andre typer termoplast som kan varmes opp og formes. Har igjen ikke brukt det selv, men det skal vist være relativt solid, og med riktig maling/lakkering får du en skikkelig god plast/metal feel av det. Kamui-cosplay har en del gode tutorials for dette.

Sånn designmessig vil jeg i allefall si at det er en god ide å skaffe en svart bodysuit av noe slag, helst en som også dekker nakken, slik at du ikke får masse hud som vises gjennom leddene i kostymet, ettersom dette kan ødelegge illusjonen ganske kraftig. Jeg regner med det er nettop leddene som blir det mest tricky på et kostyme som dette, så jeg vil anbefale å prøve ut alt du lager i et billig materiale som papp for å sjekke at leddene beveger seg bra før du bruker et dyrere materiale eller legger masse mer arbeid i det.

Jeg finner det altid hjelpsomt å ikke se på kostymet som en enhet når jeg prøver å finne ut hvordan jeg skal produsere det, men heller dele det se på de individuelle delene jeg det består vv. Da blir det straks mer overkommelig og letterere å få oversikt over hvor mye man trenger å lage og hvordan hver del må formes. Noe jeg ser mange hardsuitere gjøre, og soom jeg tror vil være bra for dette kostymet, er å ikke forkusere for mye på å dekke til absolutt alt, da dette vil gjøre konstruksjonen, og ikke minst å bevege seg i den, mye vanskeligere. Med en svart bodysuit under vil det ikke se rart eller unaturlig ut med utildekkede områder runst de mest bevegelige delene av kroppen.

Beklager jeg ikke kan gi mer konkret hjelp, men håper denne lille samlingen tips i det minste er til litt nytte ^^

Standard Medlem Kroenen's Avatar

Default Re: Hardsuit hjelp

Har bygget noe "armor" som jeg kaller det.
    Det er mange måter å bygge denne karakteren du har bilde av der: Du får tak i det aller meste som trengs i Norge for å lage en slik drakt, og hvis du lager den med resin og sånt, så kan du få det til en grei kostnad, men kan ta lang tid... Eller du kan gjøre det superdyre, å printe alt i 3D plast.. noe som er svindyrt, så der er det nok lurt å droppe det med mindre du er steinrik

Ellers så har Theriza nokså rett med at Pepakura funker greit, spesielt for både armor og hjelm. Og det er lett å jobbe med hvis du er flink med pepakura og kan krongle med å fikse deg en modell av det du skal ha i pepakura.

Eller bare Søk på Youtube,Ebay,Google, og så kan du evt sende en commission request til et cosplay firma..
    Link til de som kan ta imot en commission / søknad om å bygge en drakt for deg: http://www.cosplayhouse.com/commissi...est-howto.html

Er nok ikke altfor mye hjelp jeg heller kan tilby, men hvis du skal bygge det og trenger hjelp så kan jeg se framover mot sommern om jeg kan bidra med noe bygging Og hvis du skal bytte til annen karakter eller no sånt så er det bare å si ifra her så får du nok den hjelpen du trenger ellers også!

Lykke til!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)