User Tag List

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 28

Thread: ferie i japan?

Standard Medlem Ponchogrande's Avatar

Default ferie i japan?

jeg og en kamerat vurderer nå å ta turen til Tokyo en 2 ukers tid i sommerferien, noen som har noen som helst erfaring med Tokyo i den forstand? hvilke steder burde man ture innom mens man er der nede? er de like uvillige til å snakke engelsk som spanjolene og franskmenn? er det spesielle regler man burde forholde seg til? (hørte noe om at de ikke liker tatoveringer der nede?)
    ser veldig fram til respons

Standard Medlem Katsura's Avatar

Default Re: ferie i japan?

Var der 3 uker i sommer på språkreise, så kan komme med litt tips.
    Først, hvor du skal dra. Det er mange som mener noe her, men jeg syntes Harajuku, Nakano Broadway og Akihabara var steder som folk bør dra innom dersom man er i byen.
    Bodde i nærheten av en ganske stor park, som ligger nærme øvre del av Harajuku, likte meg veldig godt der inne, så kanskje det er noe å se også.

Folk snakker engelsk så godt man kan, men de blir kjempe glade dersom man kan snakke litt japansk. Virket ikke som om de hadde noe særlig i mot å snakke engelsk, bare det at de sleit litt med uttale og noen kunne ikke så mye (da hjalp det med peking og kroppsspråk faktisk)

Har ikke vært borti tatoverings-"regelen", men jeg vet at de ikke aksepterer det på visse badesteder som onsen. Tror det er best å skjule tatoveringer så godt som mulig egentlig.

Andre ting som jeg kan komme på er at dersom man skal hilse på en japaner, for all del IKKE forvent at de skal klemme deg som vi gjør her i det vestlige samfunn. Møtte brevvennina mi og jeg visste at klemming var noe skikkelig kleint å gjøre, men de som jeg dro sammen med insisterte på klemmerunde. Stakkars jente, jo visste ikke helt hvor ho skulle gjøre av seg :/

Godt råd: Spis masse ny mat! Ikke spør hva ting er før etterpå, bare smak. Fant masse jeg likte og jeg er sinnsykt kresen av meg. Spesielt likte jeg udon, NAM! Dumplings var godt det også, men det kan man overspise seg på og bli kvalm av.

Gjør dere kjent med undergrunnssystemet. Dersom man kommer inn i det, er det sabla enkelt å komme seg rundt i byen på 1-2-3 og det koster ikke all verden heller. Skal dere dit på sommeren, så er undergrunnsvognene et herlig sted å stikke innom og kjøle seg ned, for det er sinnsykt varmt og klamt i byen etter regnperioden (juli-ish).

Håper dere får en knallfin tid i Tokyo o( ^ u ^) o

Standard Medlem Ikana's Avatar

Hei. Jeg har bodd i Tokyo siden august, fantastisk by. Enig med Katura - spis masse ny mat - mange spisesteder har bestillingsautomat der du trykker på retten du ønsker deg og får en kuppong, diss er som regel billige og lette å bruke når du skal prøve ut noe nytt - mange av dem har bilder også.

Det er langt i fra alle japanere som kan engelsk, de fleste kan engelsk som normen flest kan fransk - begrenset. Det er helst yngre japanere som kan engelsk - men du kommer langt hvis du kan noen fraser. Ikke bruk for avanserte settninger og en settning om gangen.

Metrosystemet er superpraktisk - det er bare å skaffe seg er Suika/pasmo kort(samme som flexus) på en automat på en hvilken som helst stasjon og fyll det med reisepenger - da slipper dere å kjøpe billett hver gang dete skal hoppe på toget.

Selv om en ikke kan bruke internettet på telefonet (dyrt) kan en på en smartphone bruke kartfunksjonen i ofline modus - bare last opp kart data over de stedene du trenker å dra til, mens du er på trådløst nett på hotellet.

Når det gjelder tattoveringer kommer det litt an på størrelse, plassering og motiv - har du tattovert halsen og ryggen kan du bli skulet litt på og kan bli kastet ut hvis du drar på Onsen. Det finnes også steder som ikke slipper inn utlendinger, men har ikke sett noen av dem ennå.

Tokyo er en veldig stor og variert by - så finn litt ut på forhånd hva som kan være verdt å se. Og hvis du blir litt lei av opparbeidede steder er det bare å ta toget noen minutter ut av kjernen til litt mere lokale steder. Serlig langs Tokyu linjen fra Shibuya med stasjoner som Naka-Meguro og Jiugaoka kan en finne gater med koselige spisestedrer. Alltid spennende med en dag på måfå

håper noe av dette var til hjelp

Standard Medlem dier90's Avatar

var ikke min post, men hjalp meg også xD endte vist opp med å reise til japan 3 mars first time in japan merker jeg begynner å glede meg, selv om d kansje blir smålig kleint å reise alene til japan xD ler^^

Standard Medlem Ikana's Avatar

Quote Originally Posted by dier90 View Post
    var ikke min post, men hjalp meg også xD endte vist opp med å reise til japan 3 mars first time in japan merker jeg begynner å glede meg, selv om d kanskje blir smålig kleint å reise alene til japan xD ler^^
    reiser en alene får en mer tid til å sose og gjøre som en selv vil. Jeg skulle opprinnelig på utveksling med en fra skolen min, men hun fikk seg jobb i Sverige, så endte opp med å utveksle alene til et universitet der jeg er den eneste utlendingen. Men trives en i eget selskap, er ikke det noe problem. Håper du får et fint opphold i Japan i mars

Standard Medlem

Er det mange som skal feriere i japan iår? Vi er også 5stk som reiser i slutten av mars, 2uker.
    skal besøke hiroshima, kyoto, nara, osaka og tokyo, gler meg fælt!

Standard Medlem

Hei! Jeg skal på ferie til Japan nå i sommerferien, skal besøke Tokyo og Kyoto. Også skal vi bestige mt. Fuji for å se soloppgangen, det er jo tross alt "soloppgangens land" Men alt dette skal jeg og mine to foreldre godt oppe i 40-årene gjøre på bare èn uke! Pappa har ikke spesielt stor interesse for Japan, men han har et hjerte stort nok til å ta meg på tiiiiidenes råeste ferietur Med mamma i håndbagasjen, da. Jeg elsker Japan og japansk kultur, det har jeg vel gjort i flere år.
    Men anyway, jeg er bare 13 år, og lett stressa av å ikke få ting som jeg hadde håpet eller så for meg Jeg tenker jo også på å dra til Himeji og besøke slottet (borgen) der, mens pappa f.eks. kan ta seg en tur til Nagoya på Toyota-fabrikken. Men det er jo så sykt stramt tidsskjema! Men, litt er jo bedre enn ingenting.
    I Tokyo skal vi besøke Ueno-parken, Tokyo Sky Tree (har litt høydeskrekk, så jeg ender vel opp med å stirre på fisker i 1 etg. i Tokyo Tower) og Akihabara. Er stooor fan av anime og manga. Har hørt at Akihabara er et paradis for otakuer som meg, men hvorfor er det mest kjent for elektronikk da? Håper jo heller å på kjøpt masse billig anime og manga-stuffs, kanskje også oppdage et par "kun i Japan"-mangaer, fordi bilder sier mye (merk-merk: ikke anime fordi jeg har hørt de fleste japanske CD-er og DVD-er fungerer i vestlige DVD og CD-spillere? Vent, glem det. Vi har Sony). Også har jeg satt meg som mål å kjøpe meg en kimono, for å understreke at jeg har vært i Japan på 17. mai. Uansett, tenkte også på det store fiske-markedet, men har hørt at det kun er åpent så tidlig så... meh, blir sikkert ikke noe av. Men videre til Kyoto, da. Hadde hatt veeeldig lyst til å prøve å ligge på et tradisjonelt hotell i Gion med shoji og helle pakka, men det er bare det at mamma og pappa er så sykt skeptisk til at man bare ligger på madrasser (futon). Noen som har erfaring med disse? Men det store "se hva jeg har gjort"-skriket hadde vel vært å fått et bilde med en geisha eller maiko. Derfor jeg vil ha vindu mot Gion så jeg kan spurte ut med en gang jeg får øye på en Men uansett. I Kyoto skal vi vel til keiserpalasset, Kyoto-tårnet, Den Gylne Paviljongen og selvfølgelig Gion. Skrev jeg vi skulle bestige mt. Fuji?

Hvordan er flyturen og hva gjør dere om bord på en sååå lang flytur? Hva og hvordan pakker dere bagasjen? Hva skal man ikke og hva kan man ta med ut og inn av Japan? (Vil gjerne ha med meg et par yen hjem, som et minne). Er det noe av dette vi skal dere kan eller ikke vil anbefale? Er det enkelt å finne fram på togstasjonene? Hva med mt. Fuji? Jeg er jo bare 13 år, helt normal kondisjon... ikke astma eller epilepsi eller noe. Er jo et ganske høyt fjell, tynn luft ogsånt ~

Noen som i det heletatt likte planen min?

Quote Originally Posted by grillpølse View Post
    Hei! Jeg skal på ferie til Japan nå i sommerferien, skal besøke Tokyo og Kyoto. Også skal vi bestige mt. Fuji for å se soloppgangen, det er jo tross alt "soloppgangens land" Men alt dette skal jeg og mine to foreldre godt oppe i 40-årene gjøre på bare èn uke! Pappa har ikke spesielt stor interesse for Japan, men han har et hjerte stort nok til å ta meg på tiiiiidenes råeste ferietur Med mamma i håndbagasjen, da. Jeg elsker Japan og japansk kultur, det har jeg vel gjort i flere år.
    Men anyway, jeg er bare 13 år, og lett stressa av å ikke få ting som jeg hadde håpet eller så for meg Jeg tenker jo også på å dra til Himeji og besøke slottet (borgen) der, mens pappa f.eks. kan ta seg en tur til Nagoya på Toyota-fabrikken. Men det er jo så sykt stramt tidsskjema! Men, litt er jo bedre enn ingenting.
    I Tokyo skal vi besøke Ueno-parken, Tokyo Sky Tree (har litt høydeskrekk, så jeg ender vel opp med å stirre på fisker i 1 etg. i Tokyo Tower) og Akihabara. Er stooor fan av anime og manga. Har hørt at Akihabara er et paradis for otakuer som meg, men hvorfor er det mest kjent for elektronikk da? Håper jo heller å på kjøpt masse billig anime og manga-stuffs, kanskje også oppdage et par "kun i Japan"-mangaer, fordi bilder sier mye (merk-merk: ikke anime fordi jeg har hørt de fleste japanske CD-er og DVD-er fungerer i vestlige DVD og CD-spillere? Vent, glem det. Vi har Sony). Også har jeg satt meg som mål å kjøpe meg en kimono, for å understreke at jeg har vært i Japan på 17. mai. Uansett, tenkte også på det store fiske-markedet, men har hørt at det kun er åpent så tidlig så... meh, blir sikkert ikke noe av. Men videre til Kyoto, da. Hadde hatt veeeldig lyst til å prøve å ligge på et tradisjonelt hotell i Gion med shoji og helle pakka, men det er bare det at mamma og pappa er så sykt skeptisk til at man bare ligger på madrasser (futon). Noen som har erfaring med disse? Men det store "se hva jeg har gjort"-skriket hadde vel vært å fått et bilde med en geisha eller maiko. Derfor jeg vil ha vindu mot Gion så jeg kan spurte ut med en gang jeg får øye på en Men uansett. I Kyoto skal vi vel til keiserpalasset, Kyoto-tårnet, Den Gylne Paviljongen og selvfølgelig Gion. Skrev jeg vi skulle bestige mt. Fuji?

Hvordan er flyturen og hva gjør dere om bord på en sååå lang flytur? Hva og hvordan pakker dere bagasjen? Hva skal man ikke og hva kan man ta med ut og inn av Japan? (Vil gjerne ha med meg et par yen hjem, som et minne). Er det noe av dette vi skal dere kan eller ikke vil anbefale? Er det enkelt å finne fram på togstasjonene? Hva med mt. Fuji? Jeg er jo bare 13 år, helt normal kondisjon... ikke astma eller epilepsi eller noe. Er jo et ganske høyt fjell, tynn luft ogsånt ~

Noen som i det heletatt likte planen min?

Til flyturen: Noe å lese på, noe å høre på (hvis dere drar med Lufthansa så har man en egen mini-skjerm på stolryggen foran seg hvor man kan se filmer, dokumentarer og annet diverse på engelsk), noen behagelige klær man kan sitte/sove i på flyet siden soving er det mest nyttige man kan gjøre etter min mening på en så lang flytur.

Akihabara er kjempe stort og masse greier der, men veldig mange tvilsomme butikker du garantert IKKE vil ha med folka dine inn på, trust me. Harajuku er verdt et besøk også, er veldig mye å se på der både for deg og foreldrene dine (f.eks. de har en egen sjappe for lolitastuff og parykker, det er opp en veldig synlig trapp i en av endene i Harajuku).
    Book-Off er en genial butikk med brukte/nye spill, bøker, mangaer, kort og alt i de duren der. Kan også kjøpe konsoller, kjøpte min DSi derborte i sommer~
    Gikk ikke så mye i fjellet, men husk å ta med deg noe å drikke (helst vann såklart), gode joggesko å gå i, gnagsårplaster for sikkerhets skyld og et fullada kamera for å dokumentere alt for senere mimring og lengselsfulle tilbakeblikk

Og som nevnt tidligere: spis mye rart, selv om du ikke vet hva det er. Du kan bli positivt overraska over mye rart dersom man smaker før man vet hva det faktisk er!

Ellers høres planen din som en knallbra en for min del, bare synd dere har så kort tid i Japan før dere skal tilbake :/

Standard Medlem

haha, var ikke min post, men hjalp meg veldig. vil reise til japan i mars. har ikke planleggt hvor lenge reisen skal være. jeg gleder meg allerede!!! har hørt mye om det og nå skal jeg se det også!!
    Last edited by maarit; 27th February 2013 at 11:24.

Dere som har vært der, hvordan var budgettet sånn ca?

Jeg hadde 10 000 kr bare i lommepenger på 3 uker og jeg brukte opp nesten alt sammen på ting + mat og drikke utenom det vi fikk servert (var på språkreise med alt betalt og fikset på forhånd)
    Drar man på sommeren og det er perioden etter at det har regna mye, så trenger man en del penger på å kjøpe seg drikke, ellers går man i dørken eller i verste fall dør
    Men skal man fikse all mat og slikt selv må man nok ut med enda mer penger (tror nå jeg)

Jeg tenkte mer på fly og overnatting.
    Om du kan finne ut sånn ca hva dere brukte per pers hadde det vært supert!

Vel, jeg betalte 30 000 kr for reisa alene, da var det med fly tur/retur, mat på skolen vi bodde på, undervisning + materiale og utflukter
    Aner ikke om dette er mye eller lite i forhold til å dra utenom et selskap som tilbyr språkreiser
    De prisene jeg selv har funnet på nettet er ca 10 000 kr tur/retur med fly og veldig varierende utgifter angående sted å bo. Har faktisk funnet helt ned i 4000 kr for 2 pers i 2 uker xD

Leste bloggen din, Katsura, og jeg har så lyst å reise at jeg blir grønn! Er det like gøy/fint som "vi" tror?

Quote Originally Posted by momiji View Post
    Leste bloggen din, Katsura, og jeg har så lyst å reise at jeg blir grønn! Er det like gøy/fint som "vi" tror?
    Så koselig at noen leser den fremdeles ^^
    Vel, jeg gikk en stund før jeg fikk "jeg er endelig i Japan" følelsen. Den kom ikke hos meg før 4-5 dager hadde gått
    På en eller annen måte minnet det meg om Norge, så jeg fikk ikke følelsen av å være et annet sted, tror det var mest på grunn av naturen visse steder
    Men når jeg først begynte å se på det mindre bildet, på maten, på folkene, på hele holdningen til alle rundt meg så innså jeg hvor anderledes det var og det var da jeg fant ut at jeg måtte dra tilbake en gang i fremtiden
    Jeg ble i alle fall ikke skuffa av turen (snarere tvert i mot) og ønsket om å dra tilbake brenner fremdeles sterkt hos meg
    Så absolutt like kult/gøy/fint/awesome som man forestiller seg!

Å, vil så gjerne høre mer om hvordan det er der. Er langt borte, og helt fremmed, så er lurt med masse kunnskap før man drar

Man kan høre masse rart, men det er en opplevelse i seg selv å dra dit
    Trenger ikke masse kunnskaper før man drar, men kanskje greit med noen helt grunnleggende (som at japanere ikke håndhilser/klemmer folk, man skal være veldig høflig og takke for alt mulig rart osv) Fikk merke det da jeg møtte brevvenninna mi som bor i Japan og de som ble med meg ikke visste/tenkte over at japanere ikke klemmer hverandre sånn som nordmenn gjør, så det ble et pinlig farvel kan man si når de mente vi burde klemme hverandre og ingen av oss var oppsatt på å klemme xD

Standard Medlem Aangell's Avatar

Har du mulighet ta toget til en tilfeldig stasjon. Du oppdager mange små perler bare ved å spasere helt tilfeldig. Husk å alltid ha kontanter, det er fremdeles mange butikker som ikke tar kredittkort.

Å dra til Kabukicho på kveldstid er en opplevelse i seg selv, mange spennende mennesker å se på. Inkludert hoster og hostesser.

Ellers er jeg personlig stor fan av Harajuku og Shibuya, begge sprekfulle av flotte butikker med noe for en hver smak. Husk å ta purikura, det er utrolig gøy og et godt minne å ta med hjem til Norge.

Litt selv reklamering, ta gjerne en titt innom bloggen min (www.ulrickealette.com). Der skriver jeg innlegg og deler bilder av mine turer og opplevelser i Japan. Blir mange flere innlegg når jeg reiser nedover igjen til sommeren.

Standard Medlem Friera's Avatar

Heisann,

Vi er vår første dag i Tokyo, etter å ha tilbringet den siste uka på Okinawa. Vi skal på Studio Gibhlimusem, FF museum, Nakano Broadway, Kattecafe og Animate, samt sjekke ut Harajuku, Shibiya, (Bl. annet sjekke ut Fugelen) Ikubukuro (by night!) og Akihabara. Er det noe annet vi burde få med oss?

Standard Medlem

Shinjuku Gyoen (nasjonal park)
    Meiji Shrine (Veldig vakket)
    Shibuya gangfeltet (UTROLIG mange menensker… omlag 1million personer krysser gangfeltet daglig)
    Karaoke (dette er et must!)
    Takoyaki og Ramen stands er også noe jeg sterkt anbefaler, fantastisk mat og en generelt fantastisk (og veldig annerledes) opplevelse å sitte der å høre lydene fra byen og folk som går forbi

jeg ville også anbefalt å ta turen nedover kafé strøket (husker ikke hva det heter) og ta turen innom en av de mange kaféene som er der, er litt dyrt (spessielt på maid kaféer) men det er definitivt en opplevelse du ikke burde gå glipp av.

Uten om dette så foreslår jeg å ta toget i rushtida og selvfølgelig se på en av de mange "varsels pandaene" rundt om i byen x)

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)