User Tag List

Results 1 to 3 of 3

Thread: Resultat av min Bachelor i animasjon fra Australia (3D)

Standard Medlem

Default Resultat av min Bachelor i animasjon fra Australia (3D)

Hei! Jeg har nå fullført min bachelorgrad innen animasjon og interaktiv media, som jeg tok i Australia. Siden det er mange kreative sjeler her på forumet, tenkte jeg at det kanskje er noen som kan ha glede av å se produktet og litt av prosessen.

Det siste året var det kun en oppgave vi skulle prousere. Første semester gikk med på planlegging og pre-produksjon. Jeg slet litt med idé i starten, men falt til slutt på at jeg vill lage en steampunk verden, hvor en robot vedlikeholt alt.

noe concept art for roboten

Under preproduksjon skulle det skissen, skrive manus, lage cocept art, storyboarde og lage en animatic. Animatic er en film laget av storyboard med et basic lydspor. Her skal timing og dialog testes ut.

Etter 3 måneder ble alt dette samlet i et endelig hefte som ble levert inn til godkjenning.

For spesielt interesserte kan man se den her

Det siste semesteret be brukt til produksjonen av animasjonen. Etter en hektisk periode med modellering, texturering, rigging, animering, rendring og re-rendring ble jeg såvidt ferdig og fikk en ståkarakter. Og her er resultatet:

En del ting ble forandret illøpet av prosessen, men jeg er alt i alt fornøyd. Selv om det er et par feil som jeg ikke rakk å rette opp i.

Har du spørsmål eller tilbakemeldinger?
    svarer jeg gjerne

Default Re: Resultat av min Bachelor i animasjon fra Australia (3D)

Det første jeg vil si, er at jeg... Hadde egentlig ingen anelse hva historien var generelt, og er like forvirret etter å ha sett snutten dessverre..
    Men jeg regner med at historie fortelling ikke kommer til å være din sterke side uansett.

Modelleringen så nokså solid og gjennomført ut, men så og si alt av teksturer så ut som sten, våt sten, med altfor mye refleksjon.
    Noe sier meg at du egentlig prøvde å gjenskape metall, men pga altfor kraftig bump, ser det hele ut som bump, noe som blir litt rart da du ikke har det som displacement map.

Her vil jeg heller råde deg med å bruke displacement maps istedenfor bump map, siden det er film.
    For å oppnå metall utseende, så hadde du også altfor mye gloss i refleksjonene dine, og derfor alt vått ut, her ville jeg redusert glossen kraftig, og dette ville da resultert i at det skarpe lyset som stråler ut fra kjernen av roboten vil opplyse mye mer enn bare flekker på veggene.
    Det siste med materialene er at de hadde for mye refleksjon, som igjen gjør at det så ut som våt sten. Siden det er så kraftige detaljer i veggene, og objektene, ville jeg tatt av refleksjoner helt.

Så alt i alt med materialer, ville jeg ha brukt mye lengre tid i forveien på å gjort litt research på hvilke materialer du prøvde å gjenskape. Tekstur jobben er tross alt det som gjør 3D modeller troverdige.

Jeg er ikke en ekspert på lys, men jeg synes du gjorde en god jobb på lyssettingen generelt. Det ser ut som du kanskje hadde noen tekniske utfordringer med glow, eller om det var en effekt du skulle ha.

Animasjonen i snutten din var generelt nokså fin, litt klumsete, men dette komme jo til å forbedre seg med tiden.
    Det var derimot et par plasser som det igjen så ut som du ikke helt fikk til, som turbinene som snurret i begynnelsen, her tror jeg de skulle ha snurret i en konstant hastighet istedenfor å begynne og slutte seint.
    Her må du inn i Curve editor, og velge start og slutt keyframen til linear. Du bruker mest sannsynligvis auto på alt.
    Et lite tips når du animerer, dersom et objekt skal få en hastighet før og etter klipp, animer lengre enn der du tenker å starte og slutte, eller ha lineære keyframes.

Utover det synes jeg snutten din var nokså pen, og generelt bra gjennomført, men dessverre for en person som selv driver på med 3D og 3D animasjon, så la jeg merke til hvor du hadde tekniske problemer, men igjen, jeg fatter ikke bæra av hva historien er.

Standard Medlem yui_alex's Avatar

Default Re: Resultat av min Bachelor i animasjon fra Australia (3D)

Personen som har kommentert en del oppom meg kom med det som kan hjelpe deg videre, jeg derrimot kan ikke komme med noe nyttig ettersom jeg ikke har peiling på animasjon, annet enn noen venner av meg pleide å lage noen enkle spill med figurer jeg tegnet når vi gikk på VGS.

Alt i alt var det for meg en koslig sekvens. Føler absolutt at tiden var godt brukt. Sa til og med høylytt "awww" når jeg såg at blomsten hadde begynt å blomstre på maskinen.
    Likte og at robåten hadde personlighet i måten den bevegde seg.

Det er godt mulig jeg tar feil, men oppfattet historien noe alla "Roboten fjernet vannet fra grunnlaget slik at ingen blomster/ugress skulle gro, men når den drepte den blomsteren og fikk et frø på seg, som etterhvert ble en blomst, ville den ivareta blomsters mulighet til å gro og derfor satte den opp vannspredningen (eller blomsteren begynte å styre roboten)"

Ønsker deg all lykke til med fremtidige prosjekt. (^___^)V

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)