User Tag List

Results 1 to 7 of 7

Thread: Innkalling til forsvaret. Noen med erfaringer?

Standard Medlem

Default Innkalling til forsvaret. Noen med erfaringer?

Hei!

Nå er jeg straks ferdig med min bachelor i Australia. Jeg har tidligere fått innkalling til forsvaret men har fått utsatt siden jeg har studert, og regnet egentlig med at de ville glemme meg.

Jeg har ingenting i mot forsvaret og har alltid hatt en "Hvis forsvaret vil ha meg inn, blir jeg gjerne med" mentalitet.

Så det jeg lurer på er om noen her på desu har erfaringer med noen avdelinger/Tjenestemuligheter som var awesome. Så lenge jeg slipper vakt og sikring, vil det bli et festelig år.

Takk for innspill ^^

God i Tekken Dosu-kun's Avatar

Default Re: Innkalling til forsvaret. Noen med erfaringer?

vel, Jeg jobbet på elvebakken VGS i Oslo som bibliotekar under tjenesten. Jeg gikk jo på skolen, og kjente de jeg jobbet med, men det var en fantastisk jobb å drive med (selvom det høres kjedelig ut). jeg kan ikke si for sikkert at det er noen stillinger der nå, men ville hvertfall prøvd. veldig avslappende jobb faktisk

Har også hørt at natteravnene ikke er så verst heller, sitter for det meste bare på rompa og svarer på telefoner

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

Logistikk er faktisk ikke feil. Får muligheter til å kjøre opp på diverse kjøretøy samt selve jobben er helt kurrant.
    Ellers så er Ingeniørbataljonen en veldig etterspurt enhet i både inn og utland som bedriver, støtte manøveravdelingene innenfor mobilitet, antimobilitet, kamuflasje og stillinger.

Men om det er slik at du faktisk vil inn selv så hvorfor ikke prøve noe nytt å spennende som feks sjøforsvaret eller luftforsvaret?

http://forsvaret.no/fmr/Sider/grener.aspx

Standard Medlem yui_alex's Avatar

må innrømme jeg har aldri vært med i militæret, men har en del eksempler

hva du tok bachelor kan ha noe å si for hvilke jobber du får hos dem.
    en kompis av meg hadde en bachelor i informatikk, han ble tilbudt en jobb i forsvaret hvor han brukte utdannelsen sin, når han var ferdig ble han tilbudt fast jobb (han og kjæresten bodde sammen i oslo, så han fikk bo sammen med henne mot at forsvaret betalte alle reiseavgiftene hans + dekket hans del av huslånet) + han fikk den vanlige "lønnen".

søstren til ei venninne av meg er der nå, annet enn de tre første obligatoriske ukene driver hun nå å fullfører lærlingsperioden sin gjennom militæret. Arbeider med noe i økonomi.
    hun kommer hjem hver helg ettersom det koster kun 35 kr uansett nesten hvor hun reiser så lenge hun har på seg uniformen. tror det er 90 eller 95 % rabatt en får på reiser.

på vgs hadde ej en kompis som absolutt ville inn på befalskolen, han måtte bare fullføre den valige plikten først. Etter den perioden fant nicho ut at han ikke ville utenlands, men etter en å ha valgt å "arbeide" i syketeltene og lignende bestemte han seg for å bli sykepleier. noe han trives veldig med.

flere jeg kjenner har hatt kontorjobber. Ene eksen min bodde på hotell fast til og med, grett han måtte dele rom med en annan fyr, men det er langt mer tilfredsstilt enn et rom med mange fyrer.

Var oppe i kirkenes ved russergrensen på omvisning på flere baser. Dem nevnte at dem hadde for det meste fritid, men måtte være på vakt så de brukte mye av tiden til spilling av dataspill, wii og playstation. De hadde alle slags gamingboksene som eksisterer inne på det rommet. En av dem jeg snakka med sa at de hadde mye "død tid". Om men når de måtte ut så var det kaldt, og en må like naturen fordi en måtte tilbringe en del tid der. Tror de hadde snøskutere til dispossisjon, men de måtte ha øvelser både til fots og på ski. kirkenes er heller ikke den mest attraktive byen å gå for å ta seg noe drikke (snakker her av erfaring, mye mer spennende utelig på russersiden, men dit får dere nok ikke dra når en er i tjeneste).

Standard Medlem Bigbo's Avatar

Jeg tjenestegjør i WingOps i luftforsvaret akkurat nå, men dimmer i desember!

Forsvaret er en fin opplevelse, men kan være skremmende i starten. Jeg var sykt gira på det i lang tid, men så fort jeg gikk gjennom hovedporten på Madla, fikk jeg mixed feelings, haha (vurderte faktisk å dimme i løpet av de to første ukene).

Rekrutten (8 første ukene), er da du skal lære alt generellt om Forsvaret. Det kommer til å bli lite med fritid, og litt/mye stress. Du skal lære om etikk, moral og militærmakt, litt historie, normer og verdier i Forsvaret, sanitet, våpenbruk/regler, KBE (Kropp, Bevegelse, Energi), og noen andre ting. Men mestringsfølelsen og samholdet du får med troppen din er sykt bra. Er mange som gir opp i starten fordi de ikke tilpasser seg med en gang eller er usikre på om de faktisk vil dette, men det er bare å bite tennene sammen og fullføre det. Som sagt, mestringsfølelsen er det beste med rekrutten. Du blir mer rutinert med tiden, og alt blir til slutt gode vaner og kunnskaper du kan ta med deg i det sivile livet også.

Kan hvertfall fortelle litt om det WingOpsen gjør, og det er basically overvåking av norsk luftrom, sørge for informasjonsflyt og støtte forskjellige skvadroner. Det er kontorarbeid med veldig lite fysisk aktivitet, men jeg stortrives med det fordi det er veldig meningsfullt. Det arbeidet du gjør, kan spille litt rolle på hvilken base du er stasjonert på, fordi skvadronene er spredt ut og krever forskjellig type støtte.

Bare å sende meg PM om det er noe mer du vil vite. Enten generellt eller om spesifikke tjenester i Forsvaret. Vet sånn circa hva de fleste tjenestestillingene går ut på.

Har vært i Forsvaret i snart ett år nå, og jeg er sykt glad for at jeg bestemte meg for å fullføre førstegangstjenesten. Når jeg tenker tilbake på den tida jeg har hatt i Forsvaret, angrer jeg ikke i det hele tatt på at jeg valgte å bruke et år her.

EDIT: Du kan også ta opp fag/utdanne deg samtidig som du tar førstegangstjeneste. Etter min erfaring, er WingOps idéellt om du vil ta opp fag, fordi på nattvakt er det mye dødtid, og du får da masse tid til å studere.

Standard Medlem

Takk for masse god tilbakemelding! Liker at det er så bredt spekter av mennesker på dette forumet!

Jeg har prøvd å undersøke om jeg kan bruke bacheloren min til noe i forsvaret. Men akk og ve, det er ingen førstegangstjenester hvor de trenger animasjons-studenter. Jeg leverer min bachelor film om en uke (STRESS) så kobler av med å surfe litt på forsvarets sider.

Noen av mine nærmeste venner jobbet i soldatnytt og mediehuset (et ikke om mediehuset er navnet, men det var no fotogreier) så jeg vet en del om hva det innebærer å være journalist i førsteganstjenesten. De fikk mye "Død-tid" og bodde hos foreldrene sine i Oslo. Noe som igjen ga dem mer penger. Men selv om jeg er en habil fotograf og kan formulere en artikkel hvis jeg prøver, tneker jeg at hvis jeg først skal inn i forsvaret; vil jeg gjøre det sikkelig.

(Disklaimer: jeg suger på forum "greier", så jeg "svarer" slik)

@Dosu-kun
    Jeg merker at selv om bibliotekar på Elvebakken hadde vært et hyggelig gjensyn med skolen, så har jeg (som nevnt over) lyst il å gjøre førstegangstjeneste skikkelig

@Yui-alex
    Være stationert ved Russland høres egentlig ganske sjef ut. Er ikke fremmed overfor en slik opplevelse. selv om jeg kanskje ønsker å være mest mulig aktiv.

@Bigbo
    Jeg skal inn i Lyftforsvaret så har noen spørsmål anng.
    Tenker at det er like greit å ta det i en åpen forumpost, slik at mulig fremtidige rekrutter kan tjene på din lærdom (hvis ikke kan vi ta det i PM)

Jeg føler jeg vet en del om rekrutten, siden jeg har en del venner som har vært igjennom førstegangstjeneste. Men ingen har vært i Luftforsvaret. Kun Hæren og Sjøforsvaret. Er det noen signifikant forskjell få rekrutten mellom de forskjellige avdelingene?

Hvordan blir man stationer ut på f.eks. WingOps etter rekrutten? Er det tilfelidg? Melder man interesse? Eller er det som i Fallout hvor man tar en G.O.A.T. ?

Nå er det ikke sånn at jeg skyr død-tid som ilden. Jeg har jo en bachelor i Animasjon og jeg kan alltids animere på fritiden min. Utvilke portfolio og allt det der. Bare så det er notert.

Standard Medlem Bigbo's Avatar

Ganske greit å ta det her istedenfor PM, ja. I tilfelle flere folk her skal inn i Forsvaret og lurer på ting.

Rundt 3-4 uker inn i rekruttskolen, har dere en infodag, hvor dere får besøk av både vernepliktige og offiserer innenfor de forskjellige tjenestene i Forsvaret. Da får dere en presentasjon av hver tjenestegren, og etterpå kan dere gå bort til stands for de forskjellige tjenestegrenene, og snakke med erfarne offiserer om tjenesten. De deler også ut brosjyrer og har forskjellige medier for å vise frem tjenesten sin.

Du søker selv hva du vil inn på, og du går i tillegg gjennom en slags "G.O.A.T" muntlig for å finne ut hvilken tjeneste du ville passet inn hos. Men det er hva du selv søker som teller. Den "G.O.A.T"-greia er bare en slags veileder om du fortsatt er usikker på hvilke tjenester du vil søke om å komme inn på. Noen tjenester trenger færre folk enn andre, og det står hvor mange tjenesteplasser som er ledige i hver tjeneste på arket dere får.
    WingOpsen på Sola i Stavanger tar imot 3-4 rekrutter per rekruttkull. Men det finnes WingOps også på Rygge, Gardermoen, Bodø, Bardufoss, Ørland og Andøya. Kan hende noen av de tar imot flere, siden WingOpsen på Sola er ganske liten.

Jeg vet ikke med Hæren, men Sjø og Luft sine rekruttskoler er ganske like, bortsett fra at Sjø har øvelser for de som skal tjenestegjøre på båt.
    Det er noen tjenester som er eksklusive for visse grener av Forsvaret, men jeg husker ikke alle. F.eks WingOps er kun for Luft. Også har jo Sjø de forskjellige tjenestene på båt. Tror kaaanskje røykdykking/brannvern er eksklusivt for Sjø, men er usikker.

Også er det jo tjenester som Vakt & Sikring, Velferd, Transport, etc. som har blandede forsvarsgrener.
    Last edited by Bigbo; 22nd October 2012 at 20:24.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)