User Tag List

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 22

Thread: Hvor går grensen?

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

Default Hvor går grensen?

Har lest litt om disse jentene som bruker så og si all sin tid på å være "dukker" eller i dette tilfellet en anime karakter.
    Ser de popper opp hyppigere med tiden og jeg klarer ikke helt å bestemme meg for om jeg synes det er å dra det for langt eller om det er aweome.

En ting er jo om det gjøres bare for lols, men det å leve slik. Nei jeg vet ikke. Må da være fryktelig slitsom å ikke minst dyrt med denne livsstilen også

Uansett man kan lese litt mere om det jeg snakker om her.
    http://www.side2.no/livsstil/article3483416.ece

Men det er ikke bare jentene som har hivd seg på dette. It's a trap faktoren her er... ...skummel ^^:
    http://www.majiroxnews.com/2012/04/0...japanese-fans/

Standard Medlem jannzky's Avatar

Default Re: Hvor går grensen?

jeg synes hu jenta så creepy ut...det hadde kanskje vært awesome eller lol om det var på desucon eller lignende, men ute offentlig til vanlig er....creepy...
    min mening i hvertfall o3o

Uten å lyde som en hater så syntes jeg det ser helt latterlig ut. Klær og hår og sånt er jo helt greit, I guess, men øynene ser jo helt rart ut. De ender opp med å se "derp" ut med øynene alt for tettsittende ettersom sminken får øynene til å virke bredere, med irisene skjøvet inn mot nesen. Men for all del, folk må jo få gjøre som dem vil! Regner ikke med at det blir en trend

Standard Medlem Katsura's Avatar

Synes det er drøyt å være sånn til offentlig. Greit i forbindelse med con, at de har planlagt det på forhånd og sånn inni mellom, men de faller utenfor det 'vanlige' samfunnet dersom de fortsetter å være (bokstavelig talt) noen eller noe de ikke er. Skills å få til å likne så mye, de skal ha creds for det, men ikke noe man bør gjøre en levestil ut av etter min mening

Standard Medlem

Å sidestille de to tilfellene blir for dumt. Det handler jo om to vidt forskjellige ting.

De som bruker 4 timer hver dag på å sminke seg for å se mest mulig ut som en dukke, går for langt, etter min mening. Det er kanskje et avhengighetsaspekt ved det? Det blir litt absurd. Greit nok, folk kan bruke 4 timer på å sminke seg før et con, men det er en sjelden anledning.

At folk eksperimenterer med å bryte de uskrevne kjønnsnormene i samfunnet, er en positiv ting. Hvorfor skal kvinner kunne gå med bukse, men menn ikke kunne gå med kjole? Verden trenger folk som kan vise at det ikke er svart-hvitt. Er det å gå for langt at kvinner kler seg maskulint? Eller gjelder det kun andre veien? Det er jo absurd. Selvfølgelig er det sunt at normer utfordres, at verden går fremover.

It's-a-trap-begrepet er nedsettende, og å kalle noen det handler egentlig kun om å seksualisere noe som i utgangspunktet ikke er seksuelt - at noen kler seg i klær som samfunnet av en eller annen grunn ser ned på. Hvorfor det er så "skummelt" har jeg vanskelig for å fatte.

Standard Medlem Raiga's Avatar

Må si meg enig med eiriks; hun jenta og vennen hennes tar det alt for langt. Det er kanskje andre litt mer mainstream jenter som også bruker rundt 3-4 timer på å sminke seg hver dag, men å bruke så mye tid hver dag på å se slik ut på en hverdagslig basis...Det er tid ihvertfall jeg ville brukt på ganske mye annet som er mer produktivt. Jeg elsker å cosplaye, jeg elsker å dra på en wig nå og da, ta en dag hvor jeg er en eller annen karakter uttafor con fordi jeg føler for det, men for meg så er ikke cosplay om å være så lik karakteren i uutsende med giga øyne og urealistisk tynn midje etc som mulig. For meg så handler cosplay om å ta en karakter ut av anime og manga verdenen og vise hvordan denne karakteren ville sett ut om han/hun var et ekte menneske, en virkelig person med menneskelige proposjoner og et naturlig utseende, og det hun jenta gjør...jeg får vondt av å se på henne.

Han svenske...er åsom, og eiriks dekket mer eller mindre alt jeg hadde å si på det emnet.

Quote Originally Posted by eiriks View Post
    It's-a-trap-begrepet er nedsettende, og å kalle noen det handler egentlig kun om å seksualisere noe som i utgangspunktet ikke er seksuelt - at noen kler seg i klær som samfunnet av en eller annen grunn ser ned på. Hvorfor det er så "skummelt" har jeg vanskelig for å fatte.

Quote Originally Posted by urbandictionary
    A young boy who, due to insecurity, dresses up and pretends to be a girl. Usually are femenine in their appearence and over shy.

The anime definition is a boy dressed as a girl to encourage viewers to question their own sexuality when they find out they've been fapping to...yes...a boy
    a man who likes to dress up in women's clothing and make-up. He even thinks he's a woman at times, also acts like one and has an odd phobia of not wanting to showing his naked body. Out of shame? We can only guess, but he definetely has something 'extra' to hide you know where.
    Sal, the pre-op tranny decided he would start taking hormones to become a woman. Unfortuntely, it didn't work as well as he planned so he just decided to act like one.
    A man who dresses like a woman and is somewhat feminine in appearance. Could almost be mistaken for a woman until you are in the bedroom with one. Watch out for these types, they are usually afraid to get intimate because you might discover their little 'secret', but sooner or later you find out the truth!
    A male of whom appears or dresses in a feminine way in order to lead people to believe he is female.
    (Usually, traps fool unsuspecting teens into fucking them. However when the pants come off, the unsuspecting teens freak out)

Used to define a person that is transgendered or extremely feminine that "traps" males and then turns them gay

Det er hva urbandictionary har å si om det utrykket. Jeg har på ingen måter noe imot Shemales, Transer, Crossdressers, M2F, F2M osv men når de selv bruker it's a trap på seg selv og sine så gjør jeg det også. Og ja klart det blir seskualisert, tenkt det om vi alle skulle vært aseksuelle... da hadde jo verden fungert bra du.
    Hva denne Svenske gutten angår skal jeg utale meg fint lite om da musikken er langt fra min kopp te men synes å ha lest at han går rundt slik til vanlig og. Altså ikke noe galt i det i seg selv men nå var det å etterliggne anime karakterer på daglig basis som var saken.
    Last edited by Gorerotten; 15th October 2012 at 08:30.

Standard Medlem yui_alex's Avatar

Mine meninger passer muligens ikke inn i samsvar med andres i den store graden.

For det første når det gjelder han som kler seg ut som ei jente, "a new force..." ? seriøst? For rundt ti år siden var de fleste visul kei artister kledd ut som damer. Husker jeg pleide å ha en kalender hvor etterhvert som ukedagene ble brukt opp så linte jeg inn bilder av j-rockere. En kompis av meg kommenterte en dag at det var ei deilig dame, mitt svar var "det er en mannlig gitarist i et heavy band". Dir en grey, Malize Mizer (og gack på den tiden), merry, MUCC, x- japan (bare for å neven et fåtall) var alle utkledd som damer nesten hele tiden. Den som har tatt det lengst er nok Mana fra tidligere Malize Mizer og nå leder i gruppen Moi Dix Mois. Leste et intervju med han en gang på hvorfor han aldri snakket, svaret? fordi han ikke ville at noen skulle høre den maskuline stemmen. Han vant forreten Miss nail japan 2001 om jeg ikke husker feil.

Når det gjelder hun som etterligner animefigurer til daglig har jeg egentlig en skikkelig respekt fordi hun virkelig går inn for det. Jeg skjønner fullt ut at flere av de tingene hun gjør mot seg selv ikke direkte er sunt, og det vet hun sikkert selv også, likevel føler hun så sterkt for det at hun vier livet sitt til det. Hun tør å skille seg ut, og at hun muligens lever i en "annen verden" gjør henne muligens lykkligere enn samfunnet hvor resten av oss lever som alle andre for å ta fram "hobbien" våres et par gang er i året. Hadde jeg ikke fryktet holdninger fra de rundt meg hadde jeg vært langt mer spesiell, men slik som ting er nå er jeg 25 år og skal mest trolig begynne i en kontorjobbb i en kommmune. Som en voksen person i dagens norske samfunn settes det en del begrensninger som jeg ikke hadde når jeg var ung og ofte gikk gotisk lolita på ungdomsskolen, vidergående og folkehøyskole.

Standard Medlem

Så urbandictionary er en pålitelig ordbok man kan basere ordforrådet sitt på?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=faggot
    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nigger

At et ord eller uttrykk har et oppslag på urbandictionary betyr ikke nødvendigvis at man ukritisk bør ta det inn i dagligtalen.
    Det finnes noen crossdressere som bruker "It's a trap" om seg selv og mener det selvironisk, men det betyr jo ikke at andre vil få den klistret på seg ;-)
    Når jeg først er inne på det; "shemale" og "transe" er tilsvarende; noen få bruker det om seg selv, resten anser det som støtende. Omtrent som å si "soper" om homofile, eller "neger" om personer med mørk hudfarge.
    Trans (uten -e på slutten) regnes ikke som nedsettende, FTM og MTF er også ok. Dog; noen liker ikke å få disse begrepene heller påklistret.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by eiriks View Post
    Så urbandictionary er en pålitelig ordbok man kan basere ordforrådet sitt på?

http://www.urbandictionary.com/define.php?term=faggot
    http://www.urbandictionary.com/define.php?term=nigger

At et ord eller uttrykk har et oppslag på urbandictionary betyr ikke nødvendigvis at man ukritisk bør ta det inn i dagligtalen.
    Det finnes noen crossdressere som bruker "It's a trap" om seg selv og mener det selvironisk, men det betyr jo ikke at andre vil få den klistret på seg ;-)
    Når jeg først er inne på det; "shemale" og "transe" er tilsvarende; noen få bruker det om seg selv, resten anser det som støtende. Omtrent som å si "soper" om homofile, eller "neger" om personer med mørk hudfarge.
    Trans (uten -e på slutten) regnes ikke som nedsettende, FTM og MTF er også ok. Dog; noen liker ikke å få disse begrepene heller påklistret.
    Enig med dette. Urbandictionary er fint for å slå opp slang og uttrykk, men det er tross alt en brukerskrevet ordbok og må behandles deretter. F.eks navnet mitt Thomas. Selv om det selvsagt stemmer om meg (jeg er jo fantastisk flott på alle måter), så er neppe alle som heter Thomas vidunderlige, perfekte mennesker.

yui_alex: Jeg tror det langt på vei er dine egne forventninger til hvordan du forventer andre oppfatter deg som hindrer deg i å fortsette med lolitaklær i det daglige. Det er mange uskrevne regler, men min erfaring er at folk flest er ganske ok med det meste. Du trenger jo ikke dra det helt 100% superlolita, men jeg tror (uten å vite akkurat hva slags kontorjobb du snakker om) at du fint kan gå i noe av det uten problemer. Jeg føler at nordmenn generelt er veldig aksepterende for slikt, selv om "ingen tørr" å gjøre det selv.

Om hun jenta i artiklen så synes jeg det ser helt forferdelig kleint ut å prøve å se ut som en stilisert tegnestil, men meg om det.

Quote Originally Posted by Sensei View Post
    Enig med dette. Urbandictionary er fint for å slå opp slang og uttrykk, men det er tross alt en brukerskrevet ordbok og må behandles deretter. F.eks navnet mitt Thomas. Selv om det selvsagt stemmer om meg (jeg er jo fantastisk flott på alle måter), så er neppe alle som heter Thomas vidunderlige, perfekte mennesker.
    Ser egentlig ikke problemet her. Man har vel en viss formening om hva et ord eller utrykk betyr i utgangspunktet og man kan da kryssjekke med Urbandictionary. Og hva så om det er en brukerskrevet ordbok, med tanke på alle ord og utrykk som oppstår hver dag så er det vel like greit. Eneste jeg ser som kunne ha gjort den siden bedre er om det ble lagt til hvor i verden hvert brukerskrevet utrykk blir sagt. Mange land som har samme utrykk men to helt forskjellig betydning.

Uansett, kom over dette i dag.
    http://www.venusangelic.com/

Standard Medlem Xarien's Avatar

Quote Originally Posted by Sensei View Post
    Joda, det er vi da - eller er vi 2 unntaket mener du?

Men å slanke seg til 38 kilo for noe slikt er...ikke helt sunt.

Standard Medlem Theriza's Avatar

Når det kommer til å utfordre samfunnets ideer om " normalt utseende" så synes jeg i stor grad dette er positivt. Finner det litt interesant at personer som snasynligvis selv ikke går etter den mest standariserte moten ikke ser ironien i å kritisere andre som tar det litt lenger.

Om noen ønsker å bruke timesvis av dagen sin på sminke og annet image for å se ut som en barbie/animefigur så er det helt ærlig helt greit for meg. Personlig hadde jeg ikke orket, og jeg synes det er ganske så overfladisk og kropsfokusert. Men helt ærlig er det mange værre interesser man kan bruke tiden sin på, og hvem er du eller jeg til å dømme om dette er noe værre en en dedikert cosplayer som kan bruke ukesvis sittende alene bak en symaskin? Hvor psykologisk sundt det er å være så fokuser på utseende kan jo så klart diskuteres, men i såfall får man la diskusjonen gå ut på det, og ikke hvordan du selv eller samfunnet oppfatter det.

Det finnes riktignok en grense for alt, og for min del går den omtrent der ting begynner å bli gå på helsa løs. Ekstrem slanking for utseendet skyld er aldri bra, og å skulle opperere det tynnere når du allerede veier alt for lite er direkte farlig. Å velge andre kosmetiske operasjoner for slike grunner synes jeg heller ikke noe om, ettersom det er veldig permanent, fort kan gå galt og ikke minst støtter en industri som lever på skjønnhetspress og menneskers usikkerhet.

Om man skal ta for seg eksempel nr. 2 her skjønner jeg ikke hvorfor dette på noe vis kan være et problem. Samfunnet er alt for dypt ankret i at er du født med kvinnelige eller manlige organer skal du puttes i en boks av regler for oppførsel, personlighet og utseende, og der har du værsågod å bli. Virkeligheten er mye mer komplisert, og det er på tide verden begynner å venne seg til det. Vi er på god vei (jenter kan for eksempel stort sett gå i manneklær uten at noen blir kritiske) men det er urettferdig at dette ikke gjelder andre veien. Er glad idoler som dette kan hjelpe til å løse opp i standarene.

Og anngående begrepet "It's a trap" så har det sabla lite å si hva urbandicitionary mener om saken. Om du skal gå etter internettets definasjoner av ordbruk ville det også være helt akseptabelt å bruke ordet gay om alt som var "dumt, teit eller feminint". Fakta er at alle ord og uttrykk er ladet med mening, og når man bruker dette utrykket gir man underbevist beskjed om at hvem enn dette angår gjør som de gjør for å tiltrekke seg folk seksuelt. Noen du ikke har noe grunnlag for å si ettersom alt du vet om denne personen er at han er en (forøvrig hetrofil) musiker.

Quote Originally Posted by Theriza View Post
    Og anngående begrepet "It's a trap" så har det sabla lite å si hva urbandicitionary mener om saken. Om du skal gå etter internettets definasjoner av ordbruk ville det også være helt akseptabelt å bruke ordet gay om alt som var "dumt, teit eller feminint"
    Quote Originally Posted by wikipwdia
    Gay is a word (a noun or an adjective) that primarily refers to a homosexual person (noun) or the trait of being homosexual (adjective).

The term was originally used to refer to feelings of being "carefree", "happy", or "bright and showy"; it had also come to acquire some connotations of "immorality" as early as 1637
    Nå aner ikke jeg hvem eller hva du henger med med i min vennekrest så hører jeg ordet gay bli brukt til bare mere en å presentere homofile, og med det mener jeg at ordet blir brukt i mere posetivt forstand som det å beskrive en rar situasjon eler noe som er litt merkelig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gay

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by Gorerotten View Post
    Nå aner ikke jeg hvem eller hva du henger med med i min vennekrest så hører jeg ordet gay bli brukt til bare mere en å presentere homofile, og med det mener jeg at ordet blir brukt i mere posetivt forstand som det å beskrive en rar situasjon eler noe som er litt merkelig.

http://en.wikipedia.org/wiki/Gay
    Problemet er at det neppe vil fungere utenfor din vennekrets (eller offentlige situasjoner). Derfor.

Fair enough men nå hører jeg det bli brukt utenfor min vennekrets også, feks i teater og liggnende. Så det så.

Ordet gay betydde originalt "glad eller lystig" som er hvorfor man i en del gamle tekster/filmer/skuespill. Men denne bruken av ordet har så godt som dødd ut etter at den mer moderne betydningen av ordet ble akseptert, men det forekommer fremdeles oftere i teater, noe som vil forklare hvorfor du hører det der.

Min vennekrets har en ganske streng antihomofobisk policy, og bruker veldig sjeldent ordet gay om noen annet en noe som faktisk er homofilt. Om du lurer på hvor jeg tar infoen min fra så kan jeg ønske deg velkommen til internettet. For å understreke poenget: http://www.nohomophobes.com/#!/today/

Utrykket "that's so gay" er faktisk såpass mye misbrukt at de laget en egen avareness tv-reklameserie. Eksempler: http://www.youtube.com/watch?v=yzeba...eature=related

Helt ærlig, selv om du menere det positivt som for eksempel om noe kreativt eller artistisk så er det ikke greit å bruke det utrykket. For det første kan ikke andre vite at du mener det positivt, siden det oftest blir brukt negativt. For det andre marginaliserer det homofile og er med på å bygge opp slitsomme stereotypier.

Du kan si hva du vil om hva du og dine venner mener når dere sier det, det endrer ikke fakta at det er sårende og til og med kan oppleves som mobbing av homofile. Dette er for eksempel en av tingene som ble tatt opp under aksjonsinnledningen til LGBT gruppa her på universitetet, så det er langt ifra noe jeg bare finner på.

Jeg ser hvor dette går, bare fordi folk ikke forstår betydningen og historien bak ordet så skal ikke vi som kan det få lov til å bruke det. Eller enda bedre det er bare homofile som får lov til å bruke det for jeg hørte en kompis som da er homofil for ikke en time siden bruke gay til noe han syntes var ok.

Blir vel litt som ordet neger. Tar den hvite mann ordet i sin munn så er helvete løs men sier en sort person neger til en annen sort så er det helt ok uansett betydningen eller situasjon.

Det er viktig å forså at alle ord har lag på lag med assosierte betydninger. Sier du for eksempel ordet "hytte" til en nordmann vil de aller fleste tenke ikka bare på konseptet hytte, men også assosiasjoner som varme, kos, ferie, glede. Det samme gjelder alle ord, spesielt når de blir brukt som adjektiver, ettersom en del adjektiver så å si alltid har en intensjonel mening fra brukeren (for eksempel har ordene fin og stygg mye sterkere positiv/negativ ladning en for eksempel ord som hanske eller blomst).

Når du bruker ordet gay som et adjektiv skjer det samme. Enten det er positivt ment (stort sett som et annet ord for kreativt eller festlig) eller positivt ment (dumt, teit, feminint) så gir du automatisk ordet disse assosiasjonene. Dette er ikke i seg selv et problem med de fleste ord, som alltid vil utvikle seg i hvilke assosiasjoner som knyttes til dem. Gay er derimot et beskrivende ord for en veldig utsatt minoritet som allerede opplever mye trakasering. Dette skaper 2 pronlemer:

1. Når noen hører ordet gay vil de automatisk tenke på disse assosiasjonene, selv om ordet i det tilfellet kanskje kun var ment å ha sinegentlige mening. Den underbeviste tankeprossesen vil da gå "He is gay --> gay=negative assosiasjoner (dumt, teit) --> det er negativt at han er homofil". Det samme gjelder eventuelle andre assosiasjoner som f.eks "He is gay --> gay=festlig, kreativ --> han må passe inn i den standariserte stereotypien om feminie, kreative homofile".

Med andre ord, bru av ordet gay for å mene noe annet en homofil forsterker og underbygger stereotyper. Det er fult mulig homofile bruker ordet til andre ting også, det er ikke alle som ser på det som støtende og de ser ikke nødvendigvis effekten av det noe bedre enn de fleste andre. Spesielt her i Norge der homofili er veldig godt akseptert i forhold til resten av verden (det at ordet brukes på engels hjelper også å distansere det, om noen hadde sag "det der er skikelig homsete" hadde det fått mye større reaksjoner enn thats so gay.

Men helt ærlig, burde ikke det at det finnes tv-kampanjer og nettsider dedikert til overvåkning av bruken av uttrykke ringe noen varselsbjeller?

Quote Originally Posted by Theriza View Post
    Men helt ærlig, burde ikke det at det finnes tv-kampanjer og nettsider dedikert til overvåkning av bruken av uttrykke ringe noen varselsbjeller?
    Nei men det sier litt om hvor mye enkelte folk vil presse sine synspunkter på andre. I stedet for å heller gå tilbake til ordets opprinnelse som egentlig bare ville vært logisk så drar de det heller den andre veien å tilsmører ordet med enda mere hat og dritt.
    Ser for meg om ikke så alt for fjern fremtid så vil man få listet opp ord og utrykk som det ikke lengre er lov å yttre som tideligere var helt harmløse. Det er nå da godt på vei siden noen da har tatt steget på å overvåke diverse sosiale medier.

Eneste jeg blir litt satt ut av her er egentlig overvåkingen av diverse ord og utrykk men det er en helt annen sak.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)