User Tag List

Results 1 to 20 of 20

Thread: Striden om Senkaku øyene

Standard Medlem Xarien's Avatar

Default Striden om Senkaku øyene

Det har vært en del nyheter rundt eskaleringen rundt disputten om disse øyene i det siste.
    Som om Japan ikke har nok å forholde seg til fra før av med gjenoppbyggingen. For de av
    dere som ikke har lest noe om dette så legger jeg ved noen linker :

http://en.wikipedia.org/wiki/Senkaku_Islands
    http://www.google.com/hostednews/ap/...c3b770624da5b4
    http://www.huffingtonpost.com/2012/0...n_1912562.html

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

Default Re: Striden om Senkaku øyene

Synes ikke politikk har noe på dette forumet å gjøre om det ikke har noe direkte med anime eller spill å gjøre... men det er bare meg.

Jeg trodde forumet hadde mer å by på enn animerte/digitaliserte interesser.
    Hvorfor ellers ha en egen tag for "samfunn"? ..correct me if I am wrong..
    Det handler om Japan og ligger i kategorien for "Japan" og kan ikke huske å
    ha lest noe om at dette ikke var tillatt i reglene - og ja, jeg har lest dem...

Linkene er ganske nøytrale politisk da det er ikke Japan Times eller noe politisk
    propaganda byrå de stammer fra. Hvis du ikke synes noe om et tema så kan du
    jo bare simpelthen la være å lese og kommentere og finne noe som interesserer
    deg. Valget er ditt tross alt, er ikke 'mandatory' å lese og/eller kommentere på
    alt. Hvis ingen synes det er interessant så vil tråden simpelthen ikke bli besvart
    eller lest og dø ut av seg selv ganske fort...

Standard Medlem

Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt ser vitsen med å stride om de øyene. Det beste hadde vel vært å spørre de som bor på øyene hvilket land de vil tilhøre, og høre på flertallet. Problem solved.
    Then again, så er get ikke sånn slike konflikter vanligvis løses...
    Jeg blir litt oppgitt av alle konflikter som finnes om bittesmå landområder; det beste hadde vel bare være å faktisk høre med de som bor i områdene. Det finnes så mye bedre ting å ta seg til enn å krangle, etter min mening.

For all del, dette forumet burde utvide spekteret utover cosplay og cons som ser ut til å dominere. Men av mine erfaringer så er det å diskutere politikk om det er på, vg.no eller på forum en eneste stor kilde til flamewars og tårer.

Quote Originally Posted by WinonaFlammery View Post
    Jeg må ærlig talt si at jeg ikke helt ser vitsen med å stride om de øyene. Det beste hadde vel vært å spørre de som bor på øyene hvilket land de vil tilhøre, og høre på flertallet. Problem solved.
    Then again, så er get ikke sånn slike konflikter vanligvis løses...
    Jeg blir litt oppgitt av alle konflikter som finnes om bittesmå landområder; det beste hadde vel bare være å faktisk høre med de som bor i områdene. Det finnes så mye bedre ting å ta seg til enn å krangle, etter min mening.
    Sakens strid handler her om naturressurser, som fiske, olje og gass noe det skal finnes mye av rundt disse øyene. Øyne i seg selv er ikke så viktige.

Dobbel Post *slett*

Standard Medlem

Quote Originally Posted by Gorerotten View Post
    Sakens strid handler her om naturressurser, som fiske, olje og gass noe det skal finnes mye av rundt disse øyene. Øyne i seg selv er ikke så viktige.
    Ja, har forsåvidt sånn halvveis fått med meg det, men jeg synes likevel at de som bor der burde få bestemme. Såvidt jeg har forstått, er de ikke en gang sikre på om det finnes olje og gass der (men ny informasjon kan ha kommet til siden jeg leste). Jeg synes, uansett hvordan man ser på det, at det er en konflikt laget over lite, men så er jeg vel mer pasifist og realist enn politiker og samfunnsmenneske også da...

Med tanke på at både Kina og Japan har mange munner å mette samt de trenger gass/olje på lik linje med oss andre så synes jeg ikke det er så rart da de vil ha kontroll på området.

Tja, det er som å kreve Island & Grønland m.m. tilbake til Norge på sett og vis, men øyene har
    tross alt tilhørt Japan siden 1895 (117 år).

"The Japanese central government formally annexed the islands on 14 January 1895. Around
    1900, Japanese entrepreneur Koga Tatsushirō
    constructed a bonito processing plant on the
    islands with 200 workers. The business failed in 1940 and the islands have remained
    deserted ever since."

Kina hadde ingen interesse i disse øyene før 1968 hvor det ble påvist mulige ressurser av olje
    og gass. Og der startet det... Bare vi ikke får en ny "Falklandskrig" over disse øyene *sukk*

Hvis Kina eller Taiwan vil ha dem så kan de jo kjøpe dem spør du meg. USA kommer uansett
    ikke til å stå på sidelinjen da de har en traktat på å forsvare dem sammen med Japan bl.a.

Jeg for min del håper diplomatien vinner ett slag her og at ikke urokråkene lager oppstyr og
    tyr til unødvendige og ulovlige handlinger her.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by Gorerotten View Post
    Synes ikke politikk har noe på dette forumet å gjøre om det ikke har noe direkte med anime eller spill å gjøre... men det er bare meg.
    Det er nok bare deg. Vi har hatt debattforum siden starten, som riktignok senere har blitt erstattet med samfunns-tagen for fleksibilitet.

Xarien, hvorfor legger du inn linjeskift hele tiden? Det ser så rart ut på PC-skjerm.

On topic: Det er jo litt kleint av Kina. Det er selvsagt at det er naturressursene som er grunnen til at nærliggende alle land plutselig eide disse øyene. Den åpenbare løsningen er at Norge - som nøytral 3.part - tar på seg jobben med å ta all olje og gass, slik at de slipper å krangle mer om det. (Vi er jo tross alt verdensledende på både olje og gass så det er jo bare logisk at det løses slik.)

LInjeskift er fordi da ser setningene kortere ut og ikke evig lange siden forumet ikke har
    en max vidde og for en som bruker fra 1920x1080 til 2560x1600 i oppløsning så ser da
    noen av setningene evig lange ut og innleggene umm.. korte ut

Master of Prefixes Tharanee's Avatar

Takk for linkene^^ selv om man kanskje ikke vil joine den store debatten er det veldig greit og få en oversikt over hva det hele dreier seg om.
    Jeg trodde først det gjalt de samme øyene som Korea og Japan krangler om og så nå vet jeg mer.

Om man først skal ha en debatt så er det viktig å få med seg hva som skjer i saken.

http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ki...artid=10046302
    http://www.vg.no/nyheter/meninger/ar...artid=10046255

Morsomt nok så satt en kompis å spilte C&C Gernerals i går og nå og da så dukket disse opp

"We will claim it for China"
    "We will station there"
    "Expanding China's borders"
    Last edited by Gorerotten; 27th September 2012 at 13:48.

Hahaha... Genialt spill forsovet - kona lo også godt første gangen hun fikk høre :
    "Thank you for the new shoes...!"

Har ikke hatt tid til å lese noe særlig med nyheter enda idag så takk for linkene

Og vi fortsetter med litt nyheter.
    http://www.vg.no/nyheter/utenriks/ki...artid=10054184

Uff...Jeg håper at de kan bli enige og at dette dør ut.

Last edited by Gorerotten; 27th January 2013 at 17:37.

Standard Medlem himechan's Avatar

http://www.youtube.com/watch?v=uphmMnppCLY

Jeg stoler på at hun kan sakene sine, og jeg synes hun forklarer det ganske godt, så har man hele greia i en video. Ikke oppdatert info, men hva selve konflikten handler om ihvertfall

関西人
    I.Q. Boss
    Saixl's Avatar

Her i Beijing har mannen-i-gata-engasjementet dødd noe ut, men fremdeles ser du folk som dekorerer bilene sine med "钓鱼岛是中国的!" (Diaoyu-øyene tilhører Kina!) og massevis av leftover propaganda fra forskjellige interessegrupper som prøver å rally'e folk til å demonstrere for at myndighetene skal ta affære mot Japans brutale og stygge væremåte. Vi har nok ikke sett det siste i denne saken, desverre. :I

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)