User Tag List

Results 1 to 9 of 9

Thread: Videodagbok - Oslo rådhus til Bygdøy vår 2012

Standard Medlem Shinke's Avatar

Default Videodagbok - Oslo rådhus til Bygdøy vår 2012

Første video fra Norge!
    Den er også veldig annerledes fra de andre i det at det den bare er et langt shot!
    Fergetur fra Oslo Rådhus til Bygdøy.

https://vimeo.com/43394542

Alle tilbakemeldinger verdsettes!

VIP SoulCandy's Avatar

Default Re: Videodagbok - Oslo rådhus til Bygdøy vår 2012

Ytterst sommerleg, Shinke! Elsker den retro sommer-feelen filmen gir! Minner meg eigentleg bittelitt om eit reisebyrå-reklame eg ikkje kommer på i farten.

Teksten var på visse tider kanskje litt for stor og vanskelig å lese, men det er berre flisespikkeri.

GJ!

KLØFTA Takashi's Avatar

Haha, VANN OG BÅTER!
    Som SoulCandy sier her, skikkelig sommerlig! Har du brukt noe slags filter på filmen?

Og jeg ventet litt på at du skulle snu kameraet litt mer rundt, men var det kanskje meningen at det var litt "reklame" for norsk kyst(ish)? Jeg synes ikke teksten var for stor, men derimot skjønte jeg ikke at det stod "FROM" inne i O-en før jeg så at det stod "TO" i B-en.

Ellers veldig fin! Håper du lager mer snart!

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Syns filmen fløt bra! Likte særlig effekten med å slowe ned hastigheten når båtene som kom forbi.

Standard Medlem Serine's Avatar

jeg syns filmen var super! Likte hvordan du redigerte hasighetene. Nå er jeg jo veldig nyskjerrig på hvordan du fikk dette til Hvilke filmkamera er det du har? og hvilke redigeringsprogram bruker du? ^^ Er det kansje teit av meg å spørre? Jeg syns hvertfall det er en fryd å se på filmene dine

KLØFTA Takashi's Avatar

Å, ja, det er jeg helt enig i!! Kjempekul effekt med hastigheten!

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

<3

Den effekten man får når man tar ned hastigheten når man viser "credits" (Hva faen kaller man det på norsk? Jeg nekter å kalle det for rulletekst, for det er det ikke) er så flott! Fin film, utover det er vel ikke båtturen til bydgøy det mest spennende i verden.

Standard Medlem Shinke's Avatar

SoulCandy: Tusen takk! Glad du liker den! Litt sånn reklame-feel/travel documentary var vel det jeg prøvde å gå for sånn rent visuelt!
    Takk for at du rettet oppmerksomheten min mot teksten! Jeg ser nå at det jeg gjorde med størelse på den ikke funker så veldig, men er greit å ha eksperimentert litt.

Takashi: VANN, nå med BÅTER!
    Takk skal du ha Takashi! Jeg har ikke brukt noe filter, men jeg har brukt et verktøy som heter curves som er fint når du vil kontrollere fargene i bilde eller film.
    Det er fire kanaler som kan justeres. RGB - som tar for seg balansen mellom svart, grått, og hvitt, og fargene rødt, grønt, og blått!
    Justerte på de kanalene for å få fargene slik som de ble, også har jeg også laget en vignette i photoshop, som jeg så bare har slengt oppå i premiere! Så ikke noe filtre! Alt er gjort "for hånd", for da får jeg bedre kontroll over resultatet

Og kameraet lot jeg stå ganske stasjonert, for jeg presset det mot båten for å få minst mulig kamerabevegelsen utenom det båten lagde selv, så jeg fikk ikke beveget det særlig rundt!

From-To fungerte ikke så bra slik jeg har implementert det ser det ut til!
    "From" og "To" i teksten hadde kanskje fungert bedre hvis jeg hadde brukt en tykkere font for "Bygdøy" og "Oslo", men det er lettere å se det hvis man har en hi-res versjon av filmen! Desverre er det ikke så lenge siden jeg lastet opp sist video, så vimeo.com nektet å la meg laste opp enda en video i HD-kvalitet denne uka!

Serine: Tusen takk skal du ha!
    Kameraet jeg brukte er et Canon Kiss x5 (Canon Rebel-et-eller-annet i USA, og Canon 600d i Europa), som er et nokså billig consumer-vennlig speilreflekskamera!
    Når det gjelder redigeringsprogrammer bruker jeg gjerne Adobe Premiere, men jeg liker Final Cut Pro X enda bedre! Desverre er Final Cut Pro bare til mac, og jeg synes ikke det programmet alene er god nok grunn til å gå over til Apple

Angående slow motion og skiftende hastighet i et klipp, så er det ganske enkelt å få til i et hvilket som helst klippe/redigeringsprogram, så lenge du har passet på å gjøre riktige forberedelser når du filmer!

Film slik vi kjenner det i dag vises gjerne i 24fps (frames per second - bilder per sekund), og filmes også i samme hastigheten for å oppnå den visuelle stilen vi er vant med fra TV og kinolerret. Når man får film til å spille av i sagte film, halverer man gjerne hvor mange bilder i sekundet som vises, siden det samme materialet strekkes ut over lengre tid.
    Hvis du har filmet 24fps, og kjører filmen i halv fart vil du få sakte film, men du vil da bare få 12 bilder i sekundet, noe som blir hakkete og stygt.
    Derfor er det viktig å ha et kamera som kan fange opp flere bilder i sekundet. Minst 60fps er påkrevd for å få en god sakte-filmeffekt, men 90fps er bedre, og har du et high speed kamera som kan filme i 1000fps kan du skape noen magiske effekter i forhold til hvordan f.eks vann beveger seg.

Kameraet kan desverre bare filme i 60 fps, men det blir en ganske god saktefilm-effekt likevel, særlig siden resten av filmen kjøres i 1000 ganger vanlig fart!
    Det viktigste er å klippe i fila først. Planlegge hva du vil vise fort, og hva du vil vise sakte, og hva du vil vise fort, også klippe til fila! Deretter setter du opp farten på materialet som skal gå fort, og ned farten på materialet som skal gå sakte. Beklager rotete forklaring! Håper det slukker nyskjerrigheten noe! ^^

Sensei: Tusen takk! Ehr... jeg vet heller ikke egentlig hva vi skal kalle det når det ikke er rulletekst! Titteltekst, kanskje? Det er vel ikke det heller! bleh
    Og takk! Nei, turen er ikke så spennende egentlig, men det er ganske pent mellom Rådhuset og Bygdøy, og jeg laget denne hovedsakelig for å eksperimentere med farger, kunstig skarphet, og hi-speed/slomo, og lærte masse mens jeg var i gang! ^^

KLØFTA Takashi's Avatar

Skjønner, skjønner! Du er flink, Bjørne

Jeg ville, bare for å ha nevnt det, kanskje rett og slett kalt "credits" i dette tilfellet bare for "tekst".

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)