User Tag List

Results 1 to 5 of 5

Thread: Hjelp med Craft foam+litt annet

Standard Medlem Ibelin's Avatar

Default Hjelp med Craft foam+litt annet

Jeg trenger sårt hjelp fra litt mer erfarne craft foam-brukere der ute i verden! Aka mosegummi.
    Driver på med å lage cosplay nå, og jeg har funnet ut sånn ca hvordan det er man burde gå fram for å få farge på det, eneste problemet mitt er at alle tutorials er engelsk/amerikansk osv, og jeg har absolutt ingen aning på hvordan jeg kan få tak i alle disse forskjellige materialene man trenger for å beskytte, lakke og legge på gloss, pluss andre detaljer. Om noen har tips og vet om ting, og hvor man kan få tak i det hadde jeg vært evig takknemlig!

Og er det noen som har noe bra tips til når man lager sverd, hvordan basen burde være hvis du bruker craft foam og liknende til hele greia?

Et spørsmål til, er det noen her som vet hva jeg burde spørre etter i norske stoffbutikker når man skal ha Cotton Pique Knit Black med stretch i? Jeg finner det ikke ut, er nok utrolig dårlig til å lete men.
    Last edited by Ibelin; 27th April 2012 at 01:28.

Overlever! Vesnet's Avatar

Default Re: Hjelp med Craft foam+litt annet

Jeg har egentlig aldri brukt craft foam noe serlig. Har litt erfaring med wonderflex som er hardere og mer pappaktig enn craft foam men begge deler kan formes når de varmes opp. Søkte litt rundt og fant denne norsbasserte siden hvor en kan kjøpe craft foam i mange farger og prisen virker helt grei http://www.hobbykunst-norge.no/displ...closeBelow=341 Når det kommer til maling så kan jeg tenke meg at spraymaling og akrylmaling vil funke fint. Jeg kjøper selv den vanelige acrylmalingen fra Chlas Olson. Men pass på at du får aklyl og ikke olje. Tubene på Chlas Olson ser overaskende like ut.

Hva slags rustning var det du hadde i tankene? Hvilken teknikk som lønner seg avhenger også av hvordan rustningen skal se ut. Det samme kan også sies om sverd. Flate broadswords og katanaer kan lages blandt annet av gråpapp mens litt mer chunky world of warcraft/final fantasy aktige sverd må en nesten bruke fugesum, pappmasje eller leire. Hvis du er nervøs for å klippe feil å bruke opp dyrt matriale så lag en testversjon av papir og teip. Jeg gjorde noe liknende litt ned på siden her http://cosplay.no/2011/08/05/blood-e...ess/#more-1028 Bare med gaffateip.

Cotton Pique Knit Black er det en spesifik type stoff du er på jakt etter? Å finne spesifike stoffer i norge går somregel først ut på å finne ut hva det heter på norsk. Hvis jeg hadde vert i dine sko hadde jeg dratt i en stoffbutikk å spurt hva stoffet heter og om de har det. Kanskje ta med et plagg som har det samme stoffet eller et bilde siden det er vanskelig å beskrive stoffteksturer noen ganger.

Jeg kan også anbefale å ta en tur innom cosplay.no sin chat http://cosplay.no/chat/ Jeg andre hyggelige cosplayere pleier å henge der på ettermiddagene. Vi har hjulpet mangt en cosplayer med tips og råd før.

Standard Medlem Ibelin's Avatar

Takk for svar! Skal se litt rundt på dette. Craft foam har jeg nok av, det som er problemet er at jeg har sett på endel tutorialer hvor det blir forklart at man må legge på noe primer paint, før man sprayer det det maling. Man skal også legge noe glansaktig stoff over etterpå, men dette kommer vel helt ann på hvordan armoren skal se ut :]
    Glemte å nevne det, men dette er lightning sitt kostyme i ff13-2.
    Ang gunbladet hennes har jeg sett at det er mulig å bruke både papp med craft foam, med har lest om foamboard også som blir brukt. Hva det et i Norge har jeg ikke peiling på, men har funnet noen sider som selger det.

Stoffet som jeg har skjønt det er noe pique skjorte stoff med stretcj i, jeg skal se om jeg kan finne noen bilder når jeg er ferdig på skolen. Skal innom noen stoffbutikker, men det hadde vært greit å vite hvordan stoff det egentlig er, men jeg sjøs gå og spørre ^^

Men uansett takk for svar, skal se om jeg får tatt meg en tur innom!!

Overlever! Vesnet's Avatar

Imponerende kostyme altså. Mye detaljer. Med brystdelen tror jeg du faktisk kan bruke en del gråpapp. lime sammen deler så jeg får de fine kantene og ha på noe teip eller annet til å støtte det på baksiden. Skuldrene ville jeg lagd av expanding foam eller isopor. Ha på et lag papirleire eller pappmasje og sandpapire det helt gjevnt før jeg hadde på maling og lakk. Når det kommer til å male papp og andre ting til å se ut som metall så er det viktigt med å ha på noe blangt etterpå. Støvlene, lårbeskyttelsene og armbeskyttelsene ville jeg brukt wonderflex eller Craft foam. Hvordan du skal feste delene på kroppen er også noe som bør planlegges. Denne videoen gav meg noen gode tips jeg kommer til å bruke til mitt neste rustningkostyme http://www.youtube.com/watch?v=kujts...layer_embedded

Gun bladen har jeg ikke klart å tenke på ennå

Standard Medlem

Edit: Opprettet egen tråd i stedet!
    Last edited by Zuddybear; 8th September 2012 at 02:03.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)