User Tag List

Results 1 to 2 of 2

Thread: Ulike entertainmentselskaper og deres "policy"

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Default Ulike entertainmentselskaper og deres "policy"

Hva slags oppfatning har dere av ulike koreanske entertainmentselskap?
    Eksempler er S.M. Entertainment, YG Entertainment, JYP Entertainment, Loen, osv.

Dette har jeg egentlig tenkt på en stund, siden det ofte florerer rykter om hvordan de ulike selskapene behandler sine artister. Jeg merket spesielt at jeg ble oppmerksom på det etter at TVXQ ble splittet, der JYJ hevdet de arbeidet under 13 årige slavekontrakter. Nå har det riktignok kommet nye regler, men kontraktene er fortsatt ofte 10 år lange. Er dette en god eller dårlig ting synes dere? Og har dere noen egen formening om de ulike selskapene?

Personlig synes jeg SME er fantastisk på å plukke folk de vet vil selge. Så og si alle de større artistene deres er utrolig godt kjent innenfor k-pop-miljøet. Allikevel er det også SME jeg tror har mest urent mel i posen, og av og til lurer jeg på om de kjører artistene sine så hardt at de rett og slett ikke orker mer. Dette blir såklart kun spekulasjoner, men SHINee har vært ganske ofte nedkjørt blant annet.

Når det gjelder JYP har jeg fått for meg at disse er mest "fair". Allikevel er de brutale når det kommer til å velge folk de mener har talent. Derfor har de kanskje mange bra sangere også, men de er nok ikke like gode på promotering som SME. Samme gjelder forøvrig YG Ent.

Selskapet jeg er genuint imponert over er NH Media, der artistene faktisk får lov til å bo for seg selv eller hjemme både under perioden som trainees og artister. I tillegg har de ikke kontrakter som er superlange, og tidligere artister som har vært under selskapet har et ganske avslappet og godt forhold til de. U-kiss er vel premieeksempelet på det. Alexander forlot gruppa, men er fortsatt registrert under NH Media, og har et helt greit forhold til både selskap og gamlegruppa. Sånt varmer litt hos meg da, spesielt når man leser om hvor kynisk bransjen kan være.

Hva tror dere?

Master of Prefixes Tharanee's Avatar

Default Re: Ulike entertainmentselskaper og deres "policy"

YG virker for min del de som gir mest frihet til sine artister men igjen det krever at du klarer og jobbe selvstendig. Noen sier at mange av grunnene til at tidligere artister har forlatt YG er fordi de ikke har den beste oppfølgningen. Men det virker som de er en stor familie som dyrker og utvikler sine talent. en ting er sikkert YG satser på kvalitet fremfor kvantitet er kanskje derfor de har få artister og trainee's?. Samt de som har vært i selskapet en stund tar på seg en slags fadder rolle for de nye artistene og hjelper dem. Alt dette er ting jeg har sett andre har sagt og selv observert igjennom program og slikt, men betyr ikke at det er slik YG er. Dette er slik jeg oppfatter dem.

Helt enig med Sakuya at SM Ent er rågode på markedsføring, jeg syns bare de er liit for glade i å ha mange folk i en gruppe. Dette er jo og en strategi som virker som funker (Super Junior og SNSD) men for min del virker det som de drukner talentene sine. Jeg tror det er mange av artistene til SM som er rågode men stilles i skyggen av de penere eller mer populære. Selvfølgelig selger det mer men Jeg tror SM har noen gjemte diamanter. Igjen dette er mitt intrykk av dem. Jeg hater ikke SM ( bare fatter ikke hele promoteringen deres for EXO) Jeg liker både Super Junior og SHINee men tror mange av de enkelte artistene hadde kommet mer fram i mindre grupper.

JYP virker som det milde selskapet. aka de er snille med sine artister, ikke så strenge etc. men igjen jeg tror det er og grunnen til at JYP ikke er like stort som SM. De er ikke agressive nok. Samt jeg er litt biased med hele Jay Park vs JYP skandalen, Jeg mener JYP kunne håndtert den bedre.

Cube Ent virker som broder selskapet som durer og går og har Beast som gjør det bra og er blant de store populære gruppene. Ellers føler jeg vi ser lite til dem som selskap, men det kan jo hende er en av deres strategi at det er artistene som er de som vises.

CCM er jeg litt irrtert på, de virker som surrer no veldig i både promotions og håntering av artistene sine. Noe som er synd for de har T-ara som er flotte og hadde muligheten for god Co-ED gruppe med CO-ED School men den gikk dårlig. Nå som de promoterer guttene og jentene hver for seg lurer jeg på om selskapet i det hele tatt har en plan. De bytter ut artister i gruppene og SPEED (guttegruppen) promoterer med remake av T-ara sang? fansen kan si mye om at det ikke var debuten deres men kun promo sang men uansett, selv om remaken var god var hele opplegget med musikkvideoen forferdelig, og tvillingen gjorde det ikke bedre. Nei jeg lurer virkelig på hva de gjør.

Brand New Stardom er og et snodig selskap. Jeg er stor fan av Block B men lurer ofte på hva BNS driver med. Fantastisk at gutta får alle royalties selv og stor kontroll på sin egen produksjon etc men for de oppgavene BNS burde være der for gruppen er på promotering .Ofte sagt at fansen selv gjør endel av promoteringen ved å hendvende seg til Tv-selskaper og skrive artikler etc. Mange valg som BNS har gjort som virker snodige. Jeg er spent på hvordan de skal håndtere sin nye jentegruppe EVOL når de debuterer.

De var de jeg kom på i farten. Mesteparten av dette er tatt utifra hva jeg har sett og opplevd etter å ha fulgt Kpop i løpet av litt over et år. Hvis det er noen faktafeil gjør meg oppmerksom på dem og jeg retter^^

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)