User Tag List

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 21 to 40 of 52

Thread: Tera Online

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

Default Re: Tera Online

Beta testing er for å teste ALLE aspektene ved et spill, ikke bare for å finne buggs. Så da hjelper det jo fint lite med beta testing om ikke alle kan/får delta. Det er ingen regel som sier at en hardcore rpg gamer som finner mere buggs og glitches en en casual gamer som spiller kun på kveldene/helgene.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Veldig sjelden at en Beta-test legges ut for å teste "alt" på en gang. Pleier å være veldig spesifikke ting som skal testes når de legger ut. Typ stresstesting av servere ved pålogging, testing av ytelsen ved større grupper på en server. De trenger ikke mer folk enn det én server skal ha. De driter lang marsj i om en enkeltperson ikke kan så lenge de før nok folk. Ta GW2-betaen som eksempel: De fikk én million signups, og de kommer til å trekke ut "lodd" om hvem som får bli med, kanskje noen tusen i starten og øke litt etter hvert, men aldri verden at de trenger i nærheten av en million beta-testere. De skal faktisk få tid til å gå gjennom informasjonen de får, lese tilbakemdeldinger osv. Du klarer ikke få med deg en million generelle tilbakemeldinger uansett, og det er heller ikke det de er ute etter ved beta-testing. Jeg er ganske sikker på at 9/10 som melder seg på en beta uansett bare gjør det for å teste spillet for sin egen del, ikke fordi de er "aktive beta-testere".

Er enig at en beta test er en gedigen ego trip men jeg synes det er galt å sette tids restriksjoner på en test annet en fra og til dato. Har selv vært beta tester i flere mmoer mens jeg har hatt jobb og slikt og det har fungert gull. Fungerte faktisk så bra at jeg ble forum moderator og ingame moderator (ikke GM) på et av de ^^

Standard Medlem Sparkie's Avatar

Quote Originally Posted by Gorerotten View Post
    Hvorfor kan du ikke forstå det? Er det så vanskelig å forstå at folk har ting å gjøre om dagene? som feks skole, jobb og kanksje tillogmed et sosialt liv? En beta er for alle og ikke bare for de som kan sitte 24/7 foran skjermen.
    Poenget er fortsatt at beta testing er et privilegium ikke en rettighet til å delta på.

Ja, folk flest går på skole og jobber mandag til fredag, Derfor det er helt naturlig at beta testing foregår i helgene.
    Å majoriteten har faktisk fri i helgene. Det er heller en langt langt lavere andel som jobber i helgene. Er alltid kjipt når det er beta testing midt i Uka som Rift hadde av og til. Da folk flest har jobb, skole, trening. Mens i helgene tar man på seg jogge buksa å spiller fra morgengry til sent på kvelden

Skal inrømme at det er litt snasent å være beta tester MEN før i tiden så fikk folk faktisk betalt for å teste spill, noen hadde det faktisk som jobb.. så dette er jo egentlig bare ren utnytelse av gratisk arbeidskraft så jeg synes at det burde være et minimum at folk kan få diktere seg til bedre test tider.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Skal inrømme at det er litt snasent å være beta tester MEN før i tiden så fikk folk faktisk betalt for å teste spill, noen hadde det faktisk som jobb.. så dette er jo egentlig bare ren utnytelse av gratisk arbeidskraft så jeg synes at det burde være et minimum at folk kan få diktere seg til bedre test tider.
    Alle store spillselskaper har betalte folk som tester spill. Det heter Quality Assurance. Dog består det sjelden av mer en 20-30 personer, så når man skal masseteste MMOer er "åpne" betaer eneste mulighet.

EDIT: Men la oss stoppe å spore av Tera-tråden med urelaterte poster om beta-testing på generelt grunnlag.

mnja BF3 brukte i hovedsak kun gratis betatesting fra communitien og beta testerne i The Darkness fikk heller ikke betalt...
    Uansett, det er forskjell mellom beta testing og Q.A, beta testing foregår når utvikklerne mener de har et spillbart produkt men må testest, mens Q.A tar for seg det som da effektivt er sluttproduktet før produktet går til printing.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

mnja BF3 brukte i hovedsak kun gratis betatesting fra communitien og beta testerne i The Darkness fikk heller ikke betalt...
    Uansett, det er forskjell mellom beta testing og Q.A, beta testing foregår når utvikklerne mener de har et spillbart produkt men må testest, mens Q.A tar for seg det som da effektivt er sluttproduktet før produktet går til printing.
    Du vet virkelig ikke hva du snakker om. Nå er riktignok ikke lenkene videre herfra i live, men Dice ansatte 14 personer til å jobbe med QA for BF3. http://ve3d.ign.com/articles/news/61...d-3-QA-Testers. Dessuten har du rekkefølgen feil; QA er med helt fra starten av utviklingen av et spill. Beta-testing er siste stadie.

Og igjen: Dette har ingenting med Tera å gjøre lenger.

Nei jeg vet vel ikke hva jeg snakker om http://career-resources.dice.com/job..._testing.shtml

Og alle selskaper har Q.A
    Men det får bli det siste vi snakker om med den saken

Dette er ikke en diskusjonstråd om Quality Assurance og Beta-testing!

Denne tråden er om Tera Online, g
    o off-topic somewhere else!

Den europeiske CBT2 starter Fredag rundt 1500 og vil bli holdt åpen til søndag ca klokken 1200. Av ny viten som vi har nå vil EU Tera få de samme patchene som US Tera, til samme tid. Noe som er litt fint, fordi mange spill som er konverteringer av asiatiske spill sender de først til usa, så til europa. Mest fordi det da ofte er en tysk server eller lignende.

En Masse er teknisk sett formet at Bluehole Studios ansatte, så det jobbes ganske nært korea med patchene. Når spillet går live vil det vel ikke være lenge til de ruller ut patcher fortløpende.

Skal vi samles for Beta testesting i helga?

Community Manager
    PONIES<3
    Tornadochicken's Avatar

Må man ikke ha beta key? Jeg har ikke :c Kunne ønske jeg hadde men...

Standard Medlem Jikap's Avatar

Quote Originally Posted by Sparkie View Post
    Forstår ikke at folk kan være missfornøyd med tidspunktet for beta, da det er et privilegium og ikke en rettighet å delta.
    Vanligvis er jeg enig med deg, men i dette tilfellet selger de faktisk tilgang til betaen som en "Digital Pre-Order Mini" pakke.
    Tilsvarende nedsatt pris og "pre-order items" får du bare hvis du skulle kjøpe hele spillet senere, det eneste man faktisk kjøper med pakken er tilgang til betaen.
    Etter min mening har da de som har kjøpt denne pakken en rettighet til å få delta i betaen som de har kjøpt tilgang til...

På den annen side så burde det være nok at de passer på at kunden vet når serverne holder seg åpent før de kjøper pakken.
    Hvis kundene kjøper tilgang til en beta som de vet de ikke har tid til å delta i, så har ikke selskapet en plikt til å utvide tiden de holder serverne åpent av den grunn.

Edit:
    Har selv vært med på CBT2, og liker grafikken og kamp systemet. Er ikke like glad i quest systemet, men det kan være mine forventninger til Guild Wars 2 som snakker...
    Last edited by Jikap; 7th March 2012 at 13:11. Reason: svakt forsøk på å holde meg forholdsvis on-topic. :p

Quote Originally Posted by Jikap View Post
    Vanligvis er jeg enig med deg, men i dette tilfellet selger de faktisk tilgang til betaen som en "Digital Pre-Order Mini" pakke.
    Tilsvarende nedsatt pris og "pre-order items" får du bare hvis du skulle kjøpe hele spillet senere, det eneste man faktisk kjøper med pakken er tilgang til betaen.
    Etter min mening har da de som har kjøpt denne pakken en rettighet til å få delta i betaen som de har kjøpt tilgang til...

På den annen side så burde det være nok at de passer på at kunden vet når serverne holder seg åpent før de kjøper pakken.
    Hvis kundene kjøper tilgang til en beta som de vet de ikke har tid til å delta i, så har ikke selskapet en plikt til å utvide tiden de holder serverne åpent av den grunn.
    Men tenk deg om. Hvor mange jobber i helgene? Kanskje 1 av 10? 2 av 10? Trenger ikke pre-ordre for å delta i beta, men preordrerer du får du garantert beta. Betydelig forskjell.
    Men som sagt, denne saken her er avsluttet, så back on track.

Noen som testa nå i helga på EU?

charuru zi britannia ilifin's Avatar

Testet i helga, antakelig launch purchase. Jeg skal dog teste US CBT3 i denne helga for å se om pingen min er bedre der, siden Frogster er aids. 230 ms ping? Really? Jeg har 11ms i WoW.

Spillte US CBT2 og syntes egentlig at det var ganske stiv combat, så spillte jeg CBT2 EU, og gameplayet var langt mer fantastisk. Jeg ser at mange klager på Frogster, men så langt så finner jeg dem løsningsorientert og raske til å ekspidere feil, hadde samme problemet med Enmass, preordret å fikk ikke beta key. Når jeg fikk betakeyen så var klokka 12 på fredagsnatt.
    Frogster sendte meg 5 timer før testingen startet. Men over tid vil vi se om Frogster holder mål eller ei. Spennende blir det uansett.

https://forum.tera-europe.com/showthread.php?t=46768

Da er CBT 3 klar for denne helgen om du henger med enda, her har de oppdatert med en hel del som du ser litt av her;

The 3rd CBT will offer an increased level cap to level 32.
    Opening Times:

Our servers for CBT 3 will be available between Friday, the 16th of March 2012, at 3pm and midnight on Sunday, the 18th of March 2012.
    All times are CET / GMT +1.
    Server Setup and Languages:
    • Server 1: Arborea – Type: PvE – Language: EN/EU
    • Server 2: Velika – Type: PvE – Language: EN/EU
    • Server 3: Essenia – Type: PvP – Language: EN/EU
    • Server 4: Westonia – Type: PvP – Language: EN/EU
    • Server 5: Sylvanoth – Type: PvE – Language: DE
    • Server 6: Baldera – Type: PvE – Language: FR
    ^Altså nye servere som er language-specific, en ting som har blitt spurt utallige ganger ettersom det er så forskjellige språk.

Server Setup and Languages:
    • Server 1: Arborea – Type: PvE – Language: EN/EU
    • Server 2: Velika – Type: PvE – Language: EN/EU
    • Server 3: Essenia – Type: PvP – Language: EN/EU
    • Server 4: Westonia – Type: PvP – Language: EN/EU
    • Server 5: Sylvanoth – Type: PvE – Language: DE
    • Server 6: Baldera – Type: PvE – Language: FR
    PATCH NOTES:

Patch Notes – CBT 3:

Guild vs. Guild changes:

• Based on the latest feedback, the costs for the guild vs. guild battles have been reduced for the closed beta tests:
      • To declare war: 30,000 Gold instead of 3,000,000 gold
      • To forfeit: 3,000 Gold instead of 300,000 gold
    UI changes & Chat Channels:
    • The command “/bug” was added (remove the quotation marks if you want to use this command in-game). This will bring up the support UI.
    • In response to the latest feedback, we set two server-wide chat channels to be off by default (Trade and LFG). These channels can be turned on if you want to have them displayed again. Remember to use the correct channels for your communication and watch your language at all times.
    • Some players reported problems with the legibility of certain displayed texts so we changed the default UI scale from 80 to 90 to improve visibility. Remember that you can change the scale of the UI yourself in the options menu so you can choose the best possible setting for your playing style and reading preferences.
    Quest Changes:
    • A lot of people tried to hunt down Vekas and other quest-related monsters during the first CBT. Vekas will now spawn three times per channel in the same area and we have also adjusted the spawn timers of the following monsters:
      • Vekas: 20 sec -> 10 sec
      • Acharak: 20 sec –> 10 sec
      • Kugai: 20 sec –> 10 sec
    • In order to finish the mount quest at level 11, players are no longer required to collect carrots so that the quest can be completed within Velika.
    • The quest “Ride off into the Sunset” is no longer a prerequisite for the outlaw skill quest.
    Bug Fixes and Other Changes:
    • Several text updates for all language versions have been implemented
    • Several achievements have been disabled for the current beta and will be active again at a later time.
    • A previous issue in which the client crashed due to server changes has been fixed. Players should no longer experience client crashes when selecting a different server while in an active server queue.
    Fixes have been applied to the display of the server list, as some players could not always see the active list of servers.

Additional:

Your characters won’t be deleted until the end of CBT 5, and there is no NDA in place for our tests, so you’re free to take and share screenshots and videos.
    Noe som jeg syns er litt spesielt er at denne gangen så vil alle som har brukt en CBT kode få tilgang til CBT3, hvor i motsetning til de tre andre gangene så var det bare preorder-gjengen samt de med spesifikke koder som fikk tilgang. Nå har det ikke noe å si om koden din var for bare CBT 1 eller 2, du har likevel tilgang nå.

Men jeg er blitt litt skeptisk til måten de driver med salg av beta-access. Det er ikke snakk om mange penger men det er heller ikke noe fullt lovlig med hva de driver med, ifølge det jeg har lest meg opp på. De skriver nemlig ikke i "ToA"en sin at om du kjøper en beta-acces kode så sier du klart ja til at spillet ikke er ferdig og at det du får tilgang til er et uferdig produkt. I mange land er det nemlig slik at et firma eller en person ikke kan selge et uferdig produkt fordi det strider mot konsumer lovene til landet.(Alle land har en slik type lov for å beskytte konsumerne/folket mot illegale firma og scams.)

Det er også blitt en del snakk om det i senere tid, hvor et firma lanserer et uferdig spill hvorpå de patcher det i ettertid og i mange tilfeller bare lar være å patche det. Et eksempel på det kan være wwe smackdown som hadde mange bugs der scenen ble grå og teksturene plutselig ikke stemte noe som gjorde spillet uspillbart. Dette er jo faktisk ulovlig(fordi de selger noe som ikke funker som reklamert for) og det er da snakk om boikotting av mange spill som ikke har nok playtesting og er fulle av bugs som påvirker spillene. Dette gjelder klart ikke bare spill, det var jo han herren som for et par dager siden saksøkte Apple fordi Siri ikke forstod han.

Men det er mange threads rundt på nettet om dette, en del er tatt opp i noen rettsystemer og utviklere har fått nyss om det så det er noe som kommer mer i lys nå, spesielt siden mange utvikler team blir presset av produsenten og ikke får nok tid eller de prøver å gjøre form mye med for lite penger osv.

Jeg skal ikke gå mer inn på det nå xD

Du finner hele tråden hos Tera Online Europe forumet i linken på toppen av posten her.

Standard Medlem Jikap's Avatar

Kan vel også nevne at de har en liten mini-test fra 14:00 til 16:00 på torsdag, som er mest for å se at systemene funker som de skal.
    https://forum.tera-europe.com/showthread.php?t=46804

Sensei's chewtoy #1 Marshmellow's Avatar

Har begynt å spille litt TERA, som er gratis nå, så bumper denne.
    Noen fler som spiller?

Ja spiller litt av og på for tiden. Spiller på Freya. Går vel egentlig bare for det meste å tjener penger for tiden. Økonomien er jo ikke akkurat gunstig ATM.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)