User Tag List

Results 1 to 20 of 20

Thread: Rettighetsdiskusjon ang. Bilder fra Coscon

Global Moderator Lena C's Avatar

Default Rettighetsdiskusjon ang. Bilder fra Coscon

OK nok en gang folkens, det er greit at dere setter opp bilder på facebook, men kan dere da laste det opp andre steder også så vi som ikke har Facebook og som ikke vil ha facebook kan se bildene? Som Photobucket. gratis og enkelt!

Default Re: Bilder fra coscon 2

Quote Originally Posted by kittypetro View Post
    OK nok en gang folkens, det er greit at dere setter opp bilder på facebook, men kan dere da laste det opp andre steder også så vi som ikke har Facebook og som ikke vil ha facebook kan se bildene? Som Photobucket. gratis og enkelt!
    Man trenger ikke å ha facebook for å se bilder på facebook så lenge den som legger ut bildene setter albumet til "offentlig".

Standard Medlem dramensboy's Avatar

det er jo bare dit problrm at du er i mot face men jeg skal laste dem opp i kvel sa for du tak i dem uten om face da

Standard Medlem Amaye's Avatar

Det har blitt sagt før, laster man opp bilder på face skal man også laste dem opp et annet sted..
    Når adminfolka eller hvem nå de enn er pleier å lage disse aftermath trådene spesifiserer de at man skal helst laste opp et annet sted enn face.. Ingen grunn til å bli helt hysteriske av den grunnC:

Quote Originally Posted by Amaye View Post
    Det har blitt sagt før, laster man opp bilder på face skal man også laste dem opp et annet sted..
    Når adminfolka eller hvem nå de enn er pleier å lage disse aftermath trådene spesifiserer de at man skal helst laste opp et annet sted enn face.. Ingen grunn til å bli helt hysteriske av den grunnC:
    men ddet er jo opp til hver enkelt det, for hvil du ikke seke face så er det dit problem ikke mit, men di som leger dem ut der for pase på at ale kan sedem, ikke bare hvenene dems.

Quote Originally Posted by dramensboy View Post
    men ddet er jo opp til hver enkelt det, for hvil du ikke seke face så er det dit problem ikke mit, men di som leger dem ut der for pase på at ale kan sedem, ikke bare hvenene dems.
    Eh, nei?
    Det har blitt sagt før(og krangelen har blitt tatt før), bilder skal _også_ legges ut et annet sted om de blir lagt ut på facebook. Det er ikke noe å krangle over. De som ikke har facebook konto og hvor facebooken driver å tuller skal få mulighet til å se bilder, hvertfall om det er bilder av dem selv der.
    Og nei, det er ikke opp til hver enkelt. Om man tar bilde av noen skal vedkommende ha mulighet til å se bildet som ble tatt.

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Om man tar bilde av noen skal vedkommende ha mulighet til å se bildet som ble tatt.
    Det korte svaret er: Nei.

Quote Originally Posted by sortulv View Post
    Det korte svaret er: Nei.
    Så om noen tar et bilde av deg så skal du ikke ha muligheten til å se det, med andre ord?

Så om noen tar et bilde av deg så skal du ikke ha muligheten til å se det, med andre ord?
    poenet er at hvis man tar blider av noen er det dine bilder nå så du bestemer hva du vil jøre med dem.
    hvis du bare hvi lege bildene ut på face er det dit hval ikke anders, for nå er det dine bilder ikke dem som er på bildene sine.
    men det er jort og jøre den personen du tar bilder av opp merksom på det da, slik at di foe besteme om di hvil bli tat bilder av,
    å selfølgeli hvis du blir tat bilder av på et ofentlig aranseman som coscon og desucon må du bare reine med at bildene ener opp på nete og med stor sansynlig het på facebook.

så med andere or, det er mine bilder nor jeg har tatem så jeg bestemer hvor di skal leges ut så hvis du ikke liker det så syn for deg da.

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Man kan gi sitt samtykke til hvorvidt bilder som tas av en kan publiseres eller ei, men det er ikke dermed sagt at man skal kunne ture frem og avgjøre hvor fotografen velger å publisere dem. Det er helt opp til han/henne å avgjøre.

Quote Originally Posted by dramensboy View Post
    poenet er at hvis man tar blider av noen er det dine bilder nå så du bestemer hva du vil jøre med dem.
    hvis du bare hvi lege bildene ut på face er det dit hval ikke anders, for nå er det dine bilder ikke dem som er på bildene sine.
    men det er jort og jøre den personen du tar bilder av opp merksom på det da, slik at di foe besteme om di hvil bli tat bilder av,
    å selfølgeli hvis du blir tat bilder av på et ofentlig aranseman som coscon og desucon må du bare reine med at bildene ener opp på nete og med stor sansynlig het på facebook.

så med andere or, det er mine bilder nor jeg har tatem så jeg bestemer hvor di skal leges ut så hvis du ikke liker det så syn for deg da.
    Så, si hvis kjæresten din tar bilde av deg i litt pikante klær kan hun bare gjøre hva enn hun vil med dem da?
    Du kan tenke deg det slik også.. Du har ikke bare rett til å gjøre hva enn du vil med bildene dine om folk på bildene ikke er enige.. Om du gjør noe slikt har man faktisk rett til å politiannmelde deg om du bruker bildene til noe folk på bildet ikke vil... Da er det jo bare synd for deg da?

Quote Originally Posted by sortulv View Post
    Man kan gi sitt samtykke til hvorvidt bilder som tas av en kan publiseres eller ei, men det er ikke dermed sagt at man skal kunne ture frem og avgjøre hvor fotografen velger å publisere dem. Det er helt opp til han/henne å avgjøre.
    Men for å kunne vite om man har blitt tatt bilde av må man jo kunne se albumet/bildene og enkelte uten fb konto får ikke sett bilder selvom albumet er offentlig for alle.. Sier bare at om man legger ut bilder på fb kan man jo kanskje legge de ut et annet sted også så alle, og da mener jeg alle, som er på de enkeltes bilder kan få se bildene også avgjøre om man vil at bildet skal være publisert... Det er ganske enkelt og greit..

1. Du kan ikke sammenligne bilder tatt i offentlig sammenheng med pikante bilder fra privat sammenheng. Det finnes ingen regler mot å poste bilder fra offentligheten og det går ikke an å politianmelde for bilder tatt i offentlig sammenheng (ingen lovhjemmel, og tror du virkelig at politiet ville prioritert det forran voldtekt, ran og trusler?). Så lenge bildene ikke er en del av en større svertekampanje ect har du ingen ting å komme med.

2. Fotografen eier alltid bildene, modellen gjør ikke det. Dersom du (som fotoobjekt) redigerer et bilde tatt av deg (f.eks ved å fjerne vannmerket med fotografens navn eller på annen måte forandre på bildet) kan du anmeldes for brudd på åndsverkloven dersom det ikke er avklart med fotografen på forhånd. I praksis skjer ikke dette, men vit at det er fotografen som sitter på ALLE rettigheter tilknyttet et bilde, også fra offentlige situasjoner. Alle mine bilder fra Desucon, Torucon og Coscon har min copyright info kodet inn i seg uavhengig av om jeg har satt vannmerke på bildet eller ikke.

3. Dersom bildene publiseres som offentlig på facebook kan alle se dem, uansett om du har facebook eller ikke. Dersom du alikevel ikke kommer inn på albumet er det et lokalt problem med din maskin og ikke noe fotografen kan holdes ansvarlig for. (prøv å bruke en annen nettleser? clear cache, fjern cookies ect)

Quote Originally Posted by danarki View Post
    1. Du kan ikke sammenligne bilder tatt i offentlig sammenheng med pikante bilder fra privat sammenheng. Det finnes ingen regler mot å poste bilder fra offentligheten og det går ikke an å politianmelde for bilder tatt i offentlig sammenheng (ingen lovhjemmel, og tror du virkelig at politiet ville prioritert det forran voldtekt, ran og trusler?). Så lenge bildene ikke er en del av en større svertekampanje ect har du ingen ting å komme med.

2. Fotografen eier alltid bildene, modellen gjør ikke det. Dersom du (som fotoobjekt) redigerer et bilde tatt av deg (f.eks ved å fjerne vannmerket med fotografens navn eller på annen måte forandre på bildet) kan du anmeldes for brudd på åndsverkloven dersom det ikke er avklart med fotografen på forhånd. I praksis skjer ikke dette, men vit at det er fotografen som sitter på ALLE rettigheter tilknyttet et bilde, også fra offentlige situasjoner. Alle mine bilder fra Desucon, Torucon og Coscon har min copyright info kodet inn i seg uavhengig av om jeg har satt vannmerke på bildet eller ikke.

3. Dersom bildene publiseres som offentlig på facebook kan alle se dem, uansett om du har facebook eller ikke. Dersom du alikevel ikke kommer inn på albumet er det et lokalt problem med din maskin og ikke noe fotografen kan holdes ansvarlig for. (prøv å bruke en annen nettleser? clear cache, fjern cookies ect)
    jeg må si meg helt enig i det du sier der, serlig his ojetet på bildet er klar over at bildet blir tat.

så hvis du er på desucon eler andere kons, gå bort til den du hvil ta blilde av, å visdem kamra slik at di er klar over at di blir tat bilde av, desuten så blir bildene mye bedere da, og da har du trosalt jort dem klare over at di blir tat bilder av dem:

...

Det jeg egentlig skrev før hele denne shaiten gikk ut av styr var: Mange kan ikke se facebookbilder, hva med å poste et annet sted i tillegg slik at alle kan se? Eller skal dere fototakere være gniene og sure og ikke gidde å vise alle bildene?
    Sett deg selv i modellens sko, om modellen ikke vil at bildet havner på facebook(hvor du mister rettighetene til bildene dine forøvrig), skal du da bare være vrang og nekte og tute frem som du selv vil da?

@dramensboy: Man skal spørre om man kan ta bilde, ikke bare holde frem et kamera.. I enkelte situasjoner er det ikke enkelt å vite at akkurat det betyr "hei! Kan jeg ta et bilde av deg?"

Baah og humbug!! Det jeg vil frem til er at mange ikke får opp facebook bilder, bare se på DesuCon bildetråden og andre gamle cons bildetråder!!
    Jeg mener også at hvis du tar bilde av en person og vil bruke bilde til noe annet enn å bare poste det på nettet er det greit å spørre før man gjør så! Man gjør det med musikk, filmer og sitater tatt fra andre, så hvorfor ikke bilder? Bare fordi du tar et bilde av en person i et kostyme betyr ikke at den personen samtykker til alt man kan gjøre med et slikt bilde!!
    (Siste er ment for kverulering. Jeg bare hater fotografer som gjør hva enn de vil med bilder uten at objektet har samtykket mer enn "greit, ta et bilde"-samtykket..)

@dramensboy: Man skal spørre om man kan ta bilde, ikke bare holde frem et kamera.. I enkelte situasjoner er det ikke enkelt å vite at akkurat det betyr "hei! Kan jeg ta et bilde av deg?"
    påener at du trener ikke og si det da, of du er jo ganske dom hvis du ikke søner at man hvil ta bilde av deg nor man prker på er kamra eler holer det opp,
    og bor du er på et con som dete, må du bare forvente deg at hvis du blir tat bilde av med eler uten spørsmol, så komer det til og bli lat ut på nete.

にゃんにゃんにゃんにゃん Uibeke's Avatar

Default Re: Rettighetsdiskusjon ang. Bilder fra Coscon

Tenkte denne ville være fin å ha her.
    Spoiler Spoiler: åndsverklovens § 45c.

Hvis fotografen har spurt om han/hun kan legge ut bildene på nett, så gjelder ikke denne, men om man kun har blitt tatt bilde av, uten å høre noe som helst om publisering på nett, så gjelder denne.
    Selv om man vet som fotografiobjekt at disse bildene mest sannsynlig kommer til å havne på nett (gjelder spesielt bilder fra cons osv,) så skal fotografen spørre først. Så, nei, bare fordi man vet at man blir tatt bilde av, så betyr ikke dette automatisk at det er greit å publisere bildene på internett.

Må bare selv legge til at det ikke er så innmari tungvint å laste opp bildene i photobucket eller flickr, hvor alle faktisk kan se de.

Vil også nevne at Roar blant annet sa dette
    Last gjerne opp bildene på galleriet vårt, dwimg, http://dwimg.com/. Vi vil gjerne be om at dere ikke poster linker til Facebook, Nettby eller andre slike sider, da folk som regel får problemer med å komme inn på galleriet, selv om man har satt det til offentlig. Ser du at noen har postet et galleri du ikke kommer inn på, er det fint om du rapporterer det i stedet for å svare i tråden.
    i bildetråden til Desucon 5.

Standard Medlem ywea's Avatar

Jeg spør alltid om jeg kan ta bilder av folk i offentlige sammenhenger. Når et fremmed menneske kommer bort til deg og spør om dette, må du også være klar over at disse bildene kan bli publisert på diverse stedet. (Ofte får fotografen tilbud etter at bildene har blitt tatt. typ magasier o.l. Spess om du freelancer. Dette er noe de ikke vet på forkandt) Om du har et stort problem med dette får du si i fra før du lar deg bli avbildet og spør hva som vil skje med bildene.

Jeg setter personvern høy og tar aldri bilder av folk som sier nei. Dette er noe jeg respekterer

Fotografen bør ikke ta snik bilder av folk uten at de vet det. Hadde du syns disse bildene var okay å få publisert om det var du som var avbildet. Som fotograf bør du tenke nøye igjenom begrepet "etikk" eller bare ikke klippe av deg de sosiale antennene ....

ellers kan jeg bare si meg hjertens enig i @danarki ovenfor.

Både modell og fotograf er begreper som brukes både i profesjonell, hobby og amatørforstand, og det er nyanser mellom hvilke rettigheter og plikter man forventes å ta hensyn til alt ettersom hvilken kategori man faller inn under. En profesjonell freelance fotograf har et helt annet ansvar enn kids som løper rundt og tar bilder på arrangementet de deltar på, og den som blir tatt bilde av er svært sjeldent en profesjonell modell tilknyttet et byrå.

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å spørre alle som blir avbildet om det er greit at jeg tar bilde av dem (med unntak av bilder som ikke avbilder spesifike personer, men f.eks en forsamling, en konkurranse, folk som danser ect), og sletter såklart bilder jeg har tatt om noen skulle protestere i etterkant. Hvis noen protesterer på et bilde jeg har lagt ut på facebook fjerner jeg det selvfølgelig, men av de nesten 400 cosplaybildene jeg har lagt ut i år er det fortsatt ingen som har bedt meg ta ned noe. Det forteller meg at problematiseringen av fotografens rolle på cons kanskje er noe oppblåst på forumet i forhold til realiteten. Når jeg ser igjennom diverse cosplay album på nett virker det som om de aller fleste synes det er kult å finne bilder av seg selv fra arrangementet, uansett om bildet var avklart på forhånd eller ikke.

Normal folkeskikk er forøvrig en fin ting.

Standard Medlem ywea's Avatar

Både modell og fotograf er begreper som brukes både i profesjonell, hobby og amatørforstand, og det er nyanser mellom hvilke rettigheter og plikter man forventes å ta hensyn til alt ettersom hvilken kategori man faller inn under. En profesjonell freelance fotograf har et helt annet ansvar enn kids som løper rundt og tar bilder på arrangementet de deltar på, og den som blir tatt bilde av er svært sjeldent en profesjonell modell tilknyttet et byrå.
    mye bedre formulert en det jeg prøvde å lire av meg over

Standard Medlem Shookiemonster's Avatar

Personlig prøver jeg så godt jeg kan å spørre alle som blir avbildet om det er greit at jeg tar bilde av dem (med unntak av bilder som ikke avbilder spesifike personer, men f.eks en forsamling, en konkurranse, folk som danser ect), og sletter såklart bilder jeg har tatt om noen skulle protestere i etterkant. Hvis noen protesterer på et bilde jeg har lagt ut på facebook fjerner jeg det selvfølgelig, men av de nesten 400 cosplaybildene jeg har lagt ut i år er det fortsatt ingen som har bedt meg ta ned noe. Det forteller meg at problematiseringen av fotografens rolle på cons kanskje er noe oppblåst på forumet i forhold til realiteten. Når jeg ser igjennom diverse cosplay album på nett virker det som om de aller fleste synes det er kult å finne bilder av seg selv fra arrangementet, uansett om bildet var avklart på forhånd eller ikke.

Normal folkeskikk er forøvrig en fin ting.
    Føyer meg i rekken over det danarki skriver ovenfor. Det er dog litt annerledes med meg og mitt cosplay. Selv om de fleste kommer å spør meg om å få ta bilde av og/eller med meg, så er det alltid maaange som tar bilde(r) uten å spørre. Dette er noe jeg har valgt å ta som et selvfølge da karakteren min er en slags alter ego av en annen karakter som er viden kjent. Jeg har x-antall med bilder på profilen min av flere hundre forskjellige personer, men som overnevnte skriver, så har også jeg til gode å få tilbakemeldinger på at jeg må fjerne noen av bildene jeg har pga. at det er personer som ikke ønsker å være tagget ellerno. Jeg går derfor ikke å forventer at folk SKAL spørre meg om å få ta bilde av meg. De får gjøre som de vil. Men ja, det gjør heller ingenting om de kommer bort å spør meg først om å få ta bilde av meg, selvfølgelig.

Så ja, jeg synes at hele dette har eskalert seg til unødige høyder innpå her. Selv om de fleste ikke bryr seg, så skal det allikevel (i utgangspunktet) tas hensyn til de som ikke liker å bli fotografert og iallefall ikke ha bilde(r) av seg selv tilgjengelig på nettet, noe som jo selvfølgelig er forståelig. Men da er det igjen dems oppgave å si ifra til personen som har bildet om å fjerne det. De aller fleste fjerner bildene om de blir bedt om å fjerne de.

Og det var vel det.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)