User Tag List

Results 1 to 15 of 15

Thread: ETTERLYSER Coscon's regler for EuroCosplay-konkurransen.

Crazy Yaoi-fangrl (Aicon arrangør) Silli-zicuni's Avatar

Default ETTERLYSER Coscon's regler for EuroCosplay-konkurransen.

Ja, tittelen på tråden er egentlig ganske selv-forklarende. Jeg (og sikkert en del andre) ønsker veldig å få høre reglene Coscon setter til EuroCosplay-konkurransen. Ang. type kostymer som er tillatt (Bare japanske medier, videospill, filmer, bøker, etc.). Cosplay.no har postet ang EuroCosplay sine offisielle regler, men conet setter sine egne regler også. Derfor trenger man gjerne litt forbredelsestid til å følge disse!

Det er jo selvsagt en stund til Coscon enda, og arrangørene har masse å planlegge og sette i stand, så man forventer ikke at de skal postes sporenstreks. Men samtidig er det greit å 'si fra' at dette er en bit informasjon som deltakerene gjerne ønsker å få så snart som mulig.

Standard Medlem chrix's Avatar

Default Re: ETTERLYSER Coscon's regler for EuroCosplay-konkurransen.

Jeg ønske gjerne litt detaljer om selve gjennomførelsen av konkurransen på coscon også. (litt i regi av tilbakemeldingene fra desucon) så slipper man å ta alt på sparket

jeg har brukt alle mine sparepenger på deet jeg trenger, og sitter 24/7 inne på rommet mitt og lager kostymet.
    jeg gleder meg sånn til å konkurere med det. så mye at jeg ikke får sove om natten fordi jeg gleder meg sånn ^^

Quote Originally Posted by chrix View Post
    Jeg ønske gjerne litt detaljer om selve gjennomførelsen av konkurransen på coscon også. (litt i regi av tilbakemeldingene fra desucon) så slipper man å ta alt på sparket
    Jeg er veldig enig i dette! Håper de legger mer vekt på forhåndsinformasjon denne gangen. Det var virkelig ikke nok av dette til Desucon, og jeg følte iallefall at det ble litt som å fomle i blinde, ting skjedde veldig fort, og ja, det ble generellt veldig stressende :/ Men jeg gleder meg til Coscon. Vet arrangørene er flinke med å ta til seg konstruktiv kritikk C:

Standard Medlem Theriza's Avatar

Ikke meningen å være overdrevet negativ her, men synes virkelig at om man skal ha denne typen konkurranse burde det annonseres og gies dato og retningslinjer i mye bedre tid.

Å lage et cosplay på dette nivået tar mye tid, både til planlegging, innkjøp av materialer og det å faktisk lage kostymet. For de som var uheldige og ikke fikk med seg annonseringen av dette på desucon viste kanskje ingenting om Eurocosplay før nå. Selv de av oss som fikk det med oss på desucon hadde lite eller ingen detaljer når det kom til tidspunkt eller retningslinjer, og da blir det vanskelig. Skal man i gang nå rekker man ikke engang få tak i en god parykk før connet. Er kjempeglad for at dere har fått eurocosplay, men skulle veldig gjerne ønske at neste gang ga dere oss både dato og detaljer mye tidligere. Vet dette kan være vanskelig når det kommer til arrangering, men det er virkelig viktig for oss cosplayere...

Skulle forøvrig ønske dere tok kåringer som dette på desucon, da folk ofte allerede har store planer for dette, og tidspunktet gjør det enklere for de fleste å delta.

Quote Originally Posted by Theriza View Post
    Ikke meningen å være overdrevet negativ her, men synes virkelig at om man skal ha denne typen konkurranse burde det annonseres og gies dato og retningslinjer i mye bedre tid.

Å lage et cosplay på dette nivået tar mye tid, både til planlegging, innkjøp av materialer og det å faktisk lage kostymet. For de som var uheldige og ikke fikk med seg annonseringen av dette på desucon viste kanskje ingenting om Eurocosplay før nå. Selv de av oss som fikk det med oss på desucon hadde lite eller ingen detaljer når det kom til tidspunkt eller retningslinjer, og da blir det vanskelig. Skal man i gang nå rekker man ikke engang få tak i en god parykk før connet. Er kjempeglad for at dere har fått eurocosplay, men skulle veldig gjerne ønske at neste gang ga dere oss både dato og detaljer mye tidligere. Vet dette kan være vanskelig når det kommer til arrangering, men det er virkelig viktig for oss cosplayere...

Skulle forøvrig ønske dere tok kåringer som dette på desucon, da folk ofte allerede har store planer for dette, og tidspunktet gjør det enklere for de fleste å delta.
    Jeg er veldig enig med deg, Theriza. Sånt her trenger man tid på, og halvannen måned som det nå er igjen er jo faktisk IKKE NOE tid. Veldig mange starter på skole nå også, som du jo er ganske klar over selv. Antakeligvis har de funnet ut av Eurocosplay ikke så lenge før Desucon, når det var for seint å annonsere noe slikt. Og de har satt det til Coscon, fordi finalen er i London i slutten av Oktober... Men å fomle slikt i blinde, og vite at man har alt for lite tid er frustrerende. Jeg er ikke hjemme selv for å få jobbet noe med mitt litt uferdige kostyme før slutten av September, men jeg vet ikke engang om det er et kostyme de vil godta i konkurransen :/

Standard Medlem Mtani's Avatar

Quote Originally Posted by Theriza View Post

Først og fremst: det er HELT supert at Norge endelig viser interesse for Eurocosplay! Jeg var en av de som ønsket meg dette allerede i fjor.

Men når det er sagt, så må jeg bare si meg enig med Theriza her. Jeg skulle gjerne ha deltatt, men får ikke anledning til dette siden sommeren og høsten allerede var fullbooket med andre planer, så jeg har ikke mulighet til å lage en cosplay med god nok kvalitet.
    Derfor håååper jeg at arrangørene ikke tar det som et dårlig tegn at det ikke blir så mange som melder seg på (for jeg regner med at det ikke bare er meg som er i denne situasjonen?). Så i år får bare jeg og mine likesinnede lene oss godt tilbake i stolen og la oss imponere av de som fikk tid til å lage et cosplay. Og så håper vi at Norge melder seg på til neste år også! Men at vi får bedre tid på oss!

Standard Medlem Zaijin's Avatar

dette er akkuratt det samme problemet jeg husker fra forrige Coscon. Vi som ble invitert til være veteraner fikk invitasjon bare måneden før selve connet og selve konkurransen var ett eneste rot <.< sangene vi hadde blitt lovet kom ikke, dårlig informasjon og kryssmeldinger i hytt og gevær.

Detaljer og lignende må komme snart!

You will need a larger parking lot after 3 months p33r's Avatar

Eurocosplay + Coscon ble jo forsåvidt anonsert på avsluttningsshowet på Desucon, mulig vi undervurderte litt hvor raskt informasjon sprer seg i communitiet men tre-fire månder er da en grei forvarsel? Neste år vil det jo være klart at det blir Eurocosplay på Coscon, så jeg regner med at problemet forsvinner. Dette er ikke ett ett-årsprosjekt, vi vil at Coscon skal bli det beste eventet for Cosplay i norden og Eurocosplay er en naturlig del av det.

Detaljer om konkurransen:
    Vi har jo i første omgang de formelle kravene til Eurocosplay (som ikke burde overaske noen som faktisk har satt seg inn i hva Eurocosplay er): http://cosplay.no/2011/08/09/eurocosplay-en-innføring/ :
    * Må være 18, må ha laget mesteparten av kostymet selv og det må være fra anime/manga/spill.

Det som jeg faktisk kan svare på er at selve konkurrasen blir en konkurranse verdig en såpass viktig begivenhet, klassisk i utforming (mer lik Desucon enn sist års Coscon) og klar i utvelgelse av cosplayer. Vi skal tross alt velge ut den som skal representere Norge. Event-teamet sitt fulle fokus på Coscon i år er først og fremst cosplay-konkurransen, så jeg er sikker på at den kommer til å bli fantastisk.

Alle arrangementene våre formes av feedback og Coscon er ikke noe unntak: Vi har hørt hva dere sier, Cosplaykonkurransen må være perfekt, og det skal den bli!

(Og til slutt @Silli-zicuni, å si at vi "fant ut av Eurocosplay rett før Desucon" er tull, vi har vist om Eurocosplay/World Cosplay Summit siden London Expo startet med konkurransen. Det er tross alt godt over 100 folk som er med i crew og mange av dem er ihugga cosplayere.)

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

"Replikaer av våpen o.l. på scenen er tillatt. Ekte våpen og prosjektiler er forbudt."

Vil det si at Airsoft våpen uten Gass/Batteri og kuler vil bli/er tillatt?

Quote Originally Posted by p33r View Post
    Eurocosplay + Coscon ble jo forsåvidt anonsert på avsluttningsshowet på Desucon, mulig vi undervurderte litt hvor raskt informasjon sprer seg i communitiet men tre-fire månder er da en grei forvarsel? Neste år vil det jo være klart at det blir Eurocosplay på Coscon, så jeg regner med at problemet forsvinner. Dette er ikke ett ett-årsprosjekt, vi vil at Coscon skal bli det beste eventet for Cosplay i norden og Eurocosplay er en naturlig del av det.

Detaljer om konkurransen:
    Vi har jo i første omgang de formelle kravene til Eurocosplay (som ikke burde overaske noen som faktisk har satt seg inn i hva Eurocosplay er): http://cosplay.no/2011/08/09/eurocosplay-en-innføring/ :
    * Må være 18, må ha laget mesteparten av kostymet selv og det må være fra anime/manga/spill.

Det som jeg faktisk kan svare på er at selve konkurrasen blir en konkurranse verdig en såpass viktig begivenhet, klassisk i utforming (mer lik Desucon enn sist års Coscon) og klar i utvelgelse av cosplayer. Vi skal tross alt velge ut den som skal representere Norge. Event-teamet sitt fulle fokus på Coscon i år er først og fremst cosplay-konkurransen, så jeg er sikker på at den kommer til å bli fantastisk.

Alle arrangementene våre formes av feedback og Coscon er ikke noe unntak: Vi har hørt hva dere sier, Cosplaykonkurransen må være perfekt, og det skal den bli!

(Og til slutt @Silli-zicuni, å si at vi "fant ut av Eurocosplay rett før Desucon" er tull, vi har vist om Eurocosplay/World Cosplay Summit siden London Expo startet med konkurransen. Det er tross alt godt over 100 folk som er med i crew og mange av dem er ihugga cosplayere.)
    Min uttalelse om at "fant ut av Eurocosplay rett før Desucon" var ikke ment slik, men mer i retning av at jeg funderte over hvorvidt dere kanskje hadde funnet ut av og bestemt at Norge skulle delta i Eurocosplay ikke så veldig lenge i forkant av Desucon, slik at dere ikke hadde nok av tid til å annonsere det hvis det skulle tatt plass der, siden det connet er størst. Det var ikke noe i det om at dere ikke visste noe om det tidligere, men jeg ser hvor den konklusjonen kan dras, så jeg beklager for min utydelige og lett feiltolkede ordføring. Det var ingen kritikk i det, og jeg tviler ikke på at crewet er godt og vel informert om viktige arrangementer innenfor con-miljøet verden over. Utenom det synes jeg det er et godt valg å ha Eurocosplay på Coscon, ettersom det er det connet som handler om cosplay, og ikke noe annet.

Jeg har bare et spørsmål angående reglementet i konkurransen:

Dette lurer jeg veldig spesifikt på, fordi i Eurocosplay-innføringen til Cosplay.no står det "Kostymene kan være fra anime, manga eller spill, og de trenger ikke nødvendigvis være fra japanske medier."

Utifra hva jeg har forstått etter mye leting på internett og mye hjelp av andre cosplayere, så står de individuelle connene fritt til å velge slikt detaljert reglement selv. Er spesifikt interessert i denne reglen på grunn av at kostymet jeg hadde tanker om å bruke ikke er fra anime/manga eller spill. Av denne grunnen startet jeg også egentlig denne tråden. Så ja, fint å få understreket dette veldig spesifikt så jeg kan få det klart om jeg kan delta med kostymet mitt eller ikke.
    Last edited by Silli-zicuni; 30th August 2011 at 18:38.

Standard Medlem Issa-san's Avatar

Quote Originally Posted by p33r
    "Vi har jo i første omgang de formelle kravene til Eurocosplay (som ikke burde overaske noen som faktisk har satt seg inn i hva Eurocosplay er " :
    Kanskje enkelte hadde forventet at det skulle stå noe om dette på DETTE forumet, da, ettersom det tross alt er på Coscon denne konkurransen skal foregå? Bare en link til nettopp den nettsiden kunne jo bli lagt ut et sted her tidligere, så folk vet hvor det er å finne informasjon...
    3 - 4 måneder virker også som ganske lang tid, men det går fortere enn man tror.. :/ Man gjør tross alt flere ting enn å sy hele dagen når det er ferie..... ( xD ) Mange smådetaljer og plukk som skal fikses, kanskje ting som må bestilles fra flere steder, så ting tar dessverre tid................

Standard Medlem Theriza's Avatar

3-4 måneder er ok tid til å få laget et godt cosplay ja, men om man virkelig skal legge så mye arbeid i det trenger man en dato. Mange jobber og går på skole, og trenger tid til å skaffe fri. Det går mye tid og krefter inn i et cosplay, og man har liten lyst til å stresse det om man ikke er helt sikker på at man har mulighet til å delta på arrangementet det gjelder.

Må gjenta at jeg er kjempeglad for at dere holder kvalifisering til Eurocosplay i Norge, og vet det nok er mye jobb med det. Skulle bare ønske så mange som mulig kunne delta ^^

Standard Medlem Shookiemonster's Avatar

Leser veldig mye interessant her.

Jeg er selv blant de som er storfornøyd med at Norge også har blitt med i årets EuroCosplay, og med tanke på tidsskjemaet (organisering, praktiske ting osv.), så er det forståelig at EuroCos landet på Coscon og ikke Desucon. Som p33r nevner, så ble det annonsert på Desucon at EuroCos avholdes på Coscon, så den delen er jo grei. Selv om 3-4 mnd. virker som lenge nok, så vil nok en del se fremdeles se på det som svært lite tid til å lage et velgjennomført cosplay, spesielt om man ser på det de andre landene/bidragene har kommet med så langt. Derfor blir det en slags tidsklemme for å få frem noe nice til EuroCos. Men men, det er bedre at vi er med nå. Da får vi mye bedre tid på å forberede oss til neste år iallefall, hehe. Vi får bare forsøke å gjøre det beste av den tiden vi har frem til MCM Expo/EuroCos. Med den kvaliteten og kreativiteten som mange av landets cosplayere besitter, både de kjente og ukjente, så har jeg god tro på at Norge kommer til å få frem en finfin representant for årets EuroCos. Vi kan iallefall se på det slik at etter EuroCosplay i år, så har man altså 1 år til neste EuroCosplay, og hvem vet, da har nok også Norge 2 av 2 mulige representanter med i EuroCos, så det tror jeg blir meget bra og spennende. PS: Bare for å ha det klart, så kan det altså ikke komme 2 representanter fra samme convention/organisasjon.

Forøvrig kan dere se noen av bidragene som allerede er klare for årets EuroCos her; http://www.mcmexpogroup.com/forums/v...?f=377&t=16947 - Som dere ser, så er kvaliteten høy, men har absolutt tro på at Norge kan få frem noe bra.

For å svare på det Silje (og mange andre) egentlig lurer på; For selve EuroCosplay i London så kan en cosplaye det meste innenfor illustrasjonens verden (spill, manga, comics/cartoons og anime). Landets origin (dvs. om karakteren er japansk eller vestlig) har ingenting å si, så lenge de utgitte og opplyste reglene for EuroCosplay blir fulgt. Hva Coscon spesifikt har bestemt seg for er vel opp til p33r å opplyse om. Jeg personlig håper og tror at Coscon kjører samme linje som har blitt mer og mer vanlig for EuroCos-landene/conventions; nemlig en regel om at du MÅ ha hjemmelaget kostyme for å være med i konkurransen/kvalifiseringen. Dette for at vi kan se samt du kan vise frem dine kunnskaper, egenskaper og kreativitet innenfor cosplay og kostymelaging. Jeg har i 2011 vært innom en rekke conventions å sett på de ulike bidragene til EuroCos-representanter, og stadig flere kjører regelen om at kostymet MÅ være hjemmelaget/self-made for å kunne være med i EuroCos-konkurransen. Så ja, en får jo tro og håpe på at Coscon også kjører den linjen, men det får p33r svare på. PS: Bare så det er klart, så KAN du ha kjøpte deler på kostymet ditt i EuroCosplay i London, men at det skal være så lite som mulig på kostymet som er kjøpt. Har du noen kjøpte deler på kostymet, så må også disse være modifisert/fikset på. De forventer jo ikke at folk/deltakerne skal lage sko fra scratch heller såh...

Håper jeg ikke var for uklar nå, men hvis det er noe, så er det jo bare å spørre ivei.

*dobbelpost*

Ser at dette ikke er spesifisert noen andre steder, men jeg kan godt nevne det også ettersom det har noe å si i saken. I selve finalen i London legges det selvfølgelig mest vekt på kostymet, men er man in-character har man mulighet å sanke ekstra points! Hver dommer kan gi maks 50 poeng, hvor poengene er fordelt slik: 20 poeng for oppbyggingen av kostymet, 20 poeng for nøyaktighet og 10 poeng for det man gjør på scenen, dvs. helhetlig gjennomføring og om man er in-character. Man får også bruke mikrofon på selve finalen om man vil. De 10 poengene kan altså være avgjørende...

Standard Medlem

Jeg skal være skikkelig mongo nå og spørre etter våpenregler igjen. Jeg har muligens planer om å være med i propskonkuransen men trenger spesifikasjoner på våpenreglene. Jeg orker ikke ta med meg et 2 meter langt våpen om jeg ikke kan ta det med inn og / eller stille det ut liksom.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)