User Tag List

Page 2 of 3 FirstFirst 123 LastLast
Results 21 to 40 of 53

Thread: The Hobbit or There And Back Again: Holy shit, two doctors!

Standard Medlem Gorerotten's Avatar

Default Re: The Hobbit or There And Back Again: Holy shit, two doctors!

http://www.escapistmagazine.com/news...bbit-a-Trilogy
    Gledelige nyheter, håper dog å se Tom Bombadil ^^:

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Han er da ikke med i hobbiten en gang! At denne boka skal bli en trilogi føles veldig som melkeku på meg. Med den logikken de bruker med antall filmer pr antaller sider i boka burde vi hatt 9 og ikke 3 Lotro-filmer. :I

Let me fix that for you
    Quote Originally Posted by Sensei View Post
    At denne boka skal bli en trilogi føles veldig gjennomført ut
    Uansett, med Tom så mente jeg at jeg håper de legger til de scenene til LOTR. De sitter jo på timesvis med råmateriale som bare venter på å bli børstet støv av.

-He asserts that "much of the story of Bilbo Baggins, the Wizard Gandalf, the Dwarves of Erebor, the rise of the Necromancer, and the Battle of Dol Guldur will remain untold if we do not take this chance." The films could contain a fuller description of the rise and fall of Sauron prior to the events of The Hobbit, extending on the prologue from The Lord Of The Rings: The Fellowship of the Ring.

Ser egentlig ikke problemet her, når man ser en film som Hobbiten og kommer til veis ende så sitter man som regel og ønsker at det var mere og nå får vi det.

JAAA Gleder meg noe Syykt til Hobbiten kommer ut ^^ Og det beste er, jeg er i New Zealand for øyeblikket ^^ Så da blir det premiere på meg

Standard Medlem nekish's Avatar

Nå er det tre dager igjen til norgespremieren, og alle hjerter gleder seg! (Tja, mitt gjør ihvertfall det.) Men gud så forferdelig det blir å vente på neste film. (Og den ettter der?) :<

Og ang. Tom Bombadil så har jo Peter Jackson skrevet om så mye for å få tilbake Galadriel m.fl. (litt unødvendig fanservice i mine øyne, men det får så være) at det ville egentlig ikke forundret meg dersom han dukket opp, selv om det sikkert ikke er et aktuelt diskusjonstema lenger.

Er det noen egentlig som har sett denne nå og vil dele sin mening? Personlig har jeg vært to ganger og jeg elsket den, og hadde ingenting å utsette på kvaliteten, selv om jeg så den fikk en del kritikk for det. Det skal også nevnes at jeg er ganske sikker på at jeg så den i 24fps istedet for den kritiserte 48fps, men skal definitivt se den med sistnevnte og når jeg får tid. Ellers syntes jeg animasjonene ble litt for... vel, animert, og følte at godt over halvparten av filmen inneholdt elementer som ikke var i boken--eller, ikke i de første åtte kapitlene ihvertfall, som filmen tok for seg til punkt og prikke. Jeg klager ikke, jeg er kjempefornøyd med både dvergene og Freeman og alt, men konstanterte fort at dette er svært melkeku. Noen andre som har gjort seg opp noen tanker om The Hobbit: An Unexpected Journey?

Problemet med denne filmen er at den ikke klarer å bestemme seg for om den skal være en film rettet mot barn (som boken er) eller om den skal følge sporene til LotR. Likte veldig godt at Orcene ikke snakket engelsk men det at Trollene og Goblin King snakket skikkelig bred britisk ble igjen en nedtur. Stemmene passet rett og slett ikke til karakterene etter min mening. Problem nr. 2 er at filmen er en teknisk og visuell berg og dalbane noe som ble i litt overkant mye. Her virker det som om det var om å gjort å gjøre alle action scenene så pompøst som overhodet mulig. Normalt sett så fokuserer man på en eller 2 karakterer i en scene men her var det hele "slagmarken" og alle karakterene i fokus noe som gjorde det vanskelig å følge med på hva som egentlig skjer. Hele greia ble bare rot etter min mening men det gjør igjen at man får lyst til å se filmene flere ganger for å virkelig få det med seg.

Personlig så nekter jeg å se film i 3D så jeg så da 2D varianten og er sterkt fornøyd med det.

Når det kommer til det å kalle Hobbiten for et melkeprosjekt så finner jeg det litt rart. PJ's største feil var jo å ikke gå all in på LotR og det fikk han jo mye pes for men når han da går all in på Hobbiten så er det da plutselig melking? PJ sitter jo med plenty materiale som Tolkien etterlot seg etter hans bortgang, materiale som Tolkien selv ønsket var med men fikk aldri tid til (mest sannsynlig). Det at han heller velger å gjøre som Tolkien ville en det å følge boka burde vel heller bare være posetivt. Men det er enkelte elementer som PJ selv har lagt til.

Kan vel til slutt poengtere at Hobbiten er en prequel til LotR noe som folk ikke har fått med seg, altså filmen(e) er ikke ment å følge boka men heller bygge opp til LotR. Så for en person som har lest kun 2 historie fortellende bøker i sitt liv og ingen av de er fra Tolkien så synes jeg filmen gjorde en god jobb å fortelle mere om hvordan LotR fungerer samt filmen fungerer også helt fint på egenhånd.
    Last edited by Gorerotten; 15th December 2012 at 14:00.

Standard Medlem Lisu's Avatar

Uff nei. Jeg har ikke ord til å beskrive hvor bra jeg syns hobbiten var. Men nå er jeg kanskje litt innhabil som den Tolkien-fanen jeg er. Så langt har jeg sett den 2 ganger, begge ganger i 3D 48fps, også skal jeg i hvertfall se den en gang til med familien og da blir det vel 2D.

Første gang jeg så den må jeg innrømme var den beste 3D opplevelsen jeg noen sinne har hatt. Jeg har så langt vært veldig i mot 3D, vanligvis for jeg vondt i hodet/øynene av det. Denne gangen merka jeg det ikke en gang. Jeg så den i england og da var det ikke noen undertekster. Jeg ble helt dratt inn i historien og det var en helt vanvittig opplevelse. Andre gangen var det i norge, og da med undertekst, og i forhold til uten så ødela det veldig for meg. Øynene ble låst til teksten, i stede for å fokusere på alt som foregikk, spesielt med 48fps, og jeg angra etterpå at det ikka var 2D. Jeg hadde lenge vondt i øynene etterpå.

Leste boka ut i sommer, og jeg syns filmen fulgte boka overraskene bra, selv om det er noe småpirk her og der. Jeg husker jeg var kjempe nervøs når jeg hørte det skulle være 3 filmer, og jeg trodde kanskje det kom til å gjøre at filmen ville bli veldig dratt ut, men etter å ha sett den første så syns jeg det ikke virker sånn. Veldig positivt til at hendelser som ikke er fortalt direkte i boka, men som skjer på samme tid som Bilbos reise, er tatt med, og jeg syns det gir et enda bedre overblikk over prequelen til LotR, men også gjør den mer Tolkien verdig (ihvertfall i forhold til LotR filmene); det ikke bare er helt enspora med det som skjer med Bilbo og dvergene men også de andre hendelsene som skjer andre steder på samme tid (f.eks. dette med Necromancer [Åndemaneren på norsk? :s] som så vidt nevnes i boka i det hele tatt, men som i den store sammenhengen har mye og si for Middle Earth, og videre det som skjer i LotR).

Har egentlig ikke lyst til å dømme filmen for mye før de 2 neste kommer ut, og er veldig spent på hvordan det kommer til å gå. Så langt syns jeg det virker positivt. c:

Quote Originally Posted by Gorerotten View Post
    Likte veldig godt at Orcene ikke snakket engelsk men det at Trollene og Goblin King snakket skikkelig bred britisk ble igjen en nedtur. Stemmene passet rett og slett ikke til karakterene etter min mening.
    Det du mener med britisk engelsk og sånn. En bred britisk slang syns jeg passet perfekt til både troll og goblins. Jeg husker spesielt trollene snakket med slang i boka. Det hadde blitt for harry med amerikansk eller hva det nå enn ellers skulle være. Det hadde vært værre med sånn pretty-prince-english eller hva? =P (Historien er jo engelsk, og jeg syns det var veldig skuffende at det ikke var noe Tolkien i OL åpninga til britene i sommer, den (OL) ringen de lagde teller ikke.)
    Men det er vel smak og behag.
    Last edited by Lisu; 20th December 2012 at 21:42.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Filmen var veldig bra. 48fps var en fryd og gjorde at 3D ikke var en lidelse å se på (gleder meg til det blir bransjestandard), men 3D er fortsatt oppskrytt. Ellers synes jeg de kunne spart seg for noe av slapstick-humoren og den "morsomme" linja Goblin-kongen liret av seg når før han ble drept var bare pinlig teit.

Utover det er jeg veldig fornøyd med filmen og ser frem til fortsettelsen.

Egentlig er jeg fornøyd des mer jeg får, så jeg skal egentlig ikke "klage" mer på at det blir tre filmer. At det blir tatt med mer bakgrunninformasjon er egentlig bare bra, både for oss som har lest og de som ikke har lest boken. (Forøvrig gruer jeg meg som en hund til The Battle of Five Armies.)

Bare meg det plagde at Glamdring og Orcrist ikke glødet, som Sting? Fordi wow, plagsomt. De valgte jo å ikke la Glamdring gløde i LOTR heller (se: Gandalf og Balrogen), men det regner jeg med var for å slippe å dele ut mer bakgrunnsinformasjon enn de hadde plass til. Allikevel syntes jeg det var utrolig synd at de valgte å droppe det i The Hobbit, etter å ha understreket noe som at, "it's of Elven make--it means that it glows blue when orcs or globins are nearby". Eneste gangen vi så Orcrist gløde var i et par sekunder på broen før de falt ned--og dette etter flere close-ups på Orcrist, for eksempel når det lå foran beina på Goblin-kongen. Synd.

Nå som du nevner det så streifet meg også sist jeg så filmen. hvorfor er det bare sting som gløder? ...men det var jo bare det i LOTR også. Filmen legger opp til at alle sverd som er laget av alver gløder, og det er jo Glamdring og Orcrist også, og sier ikke om det bare er sting eller ikke. (Glødet Orcrist i det hele tatt? det kan jeg ikke huske) Sånn med hensyn til boka så kan jeg ikke huske at det var noe annet sverd en sting som skulle gløde da, men nå er husken min som en gullfisk. Men det er vel veldig småpirk da. Hadde alle med alve sverd drevet å slåss rundt med glødende sverd så hadde det kunnet minnet litt om Star Wars, no? hehe neida

Det har sikkert ikke noe med om sverdene gløder eller ikke; Men vet at det er en rekke opplysninger som de ikke hadde lov til å putte på lerretet pga copyright rettigheter. Sånn f.eks. navnene på "The two blue wizards" som Gandalf sier han ikke huskeri filmen, men som han i Unfinished Tales forteller at heter Alatar og Pallando. Siden de ikke hadde rettighetene til det i Unfinished Tales kunne de heller ikke ta med det i filmen, og det er derfor Gandalf har litt dårlig hukommelse akkurat da. Sånne bagatell opplysninger som jeg synes er litt morsomt å vite

Eneste jeg vet er at de så absolutt skulle glødet, både ifølge boken og alt annet. Forøvrig fra Wikipedias side om Midgards våpen:
    The filmmakers opted not to make Andúril glow at all, keeping that property only for Sting. (Gandalf's sword Glamdring also did not glow in the presence of orcs. Peter Jackson notes, in his DVD commentary on The Fellowship of the Ring, that this was an oversight, not a deliberate change from the books.)
    Vel, da er det jo uten tvil en 'oversight' Hobbiten òg...

Visste faktisk ikke at de ikke hadde rettighetene til å nevne Pallando og Alatar fordi de ikke hadde rettighetene. Morsomt! themoreyouknow.png

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by nekish View Post
    Eneste jeg vet er at de så absolutt skulle glødet, både ifølge boken og alt annet. Forøvrig fra Wikipedias side om Midgards våpen:

Vel, da er det jo uten tvil en 'oversight' Hobbiten òg...
    Det kan hende at det gjorde det bevisst denne gangen, for å få en slags synergi med LOTRO. Men hvem vet!?

Sensei's chewtoy #1 Marshmellow's Avatar

Føler meg litt militant, men Hobbiten er noe som betyr en del for meg, og jeg føler at filmatiseringen var ren slakt av originalverket. Det eneste de burde ha til felles er universet. Bortsett fra det er det to helt forskjellige bøker rettet mot helt forskjellig publikum, og det burde de ha tatt med over til filmene.

Dette er Hobbiten, ikke LOTR. De prøver å melke så mye ut av LOTR-fansen som mulig, og gjør dermed filmen mer lik Ringenes Herre enn det den ellers ville vært. Å legge til LOTR-scener og karakterer da er bare feil, til hvem enn som sa det lenger oppe.
    For ikke å snakke om at halve filmen var bare slåssing, noe som er helt forskjellig fra boka.

Blæh, sikkert en grei film, men dårlig adaptasjon av originalverket.

Hvilke Lotr scener og karakterer mener du er lagt til som ikke børr være der? har du noen eksampler? ble litt nyskgerrig.

Er litt enig med deg da, noen steder. Men tror det er viktig å ha i hodet at filmene er historien gjenfortalt gjennom Peter Jacksons øyne, og siden Peter Jackson ikke er Tolkien selv, må man være åpen for at ting blir forskjellige fra originalverkene.
    I tillegg syns jeg man bør vente til de neste 2 filmene er ute til å gå så langt som å si at adaptasjonen er en slakt av original verket. =P Kan være det tar seg opp, men det kan være det går til helvete også ^^

Quote Originally Posted by Lisu View Post
    Hvilke Lotr scener og karakterer mener du er lagt til som ikke børr være der? har du noen eksampler? ble litt nyskgerrig.
    Scenene med Sauroman og Galadriel var feks ikke med i boken. Det vil også komme flere tinger som ikke er med som feks Tauriel som Jackson selv har kommet på.
    http://lotr.wikia.com/wiki/Tauriel

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Scenene med Sauroman og Galadriel var feks ikke med i boken. Det vil også komme flere tinger som ikke er med som feks Tauriel som Jackson selv har kommet på.
    Radagast er heller ikke med direkte i boka, kun nevnt så vidt.

Sensei's chewtoy #1 Marshmellow's Avatar

Quote Originally Posted by Lisu View Post
    I tillegg syns jeg man bør vente til de neste 2 filmene er ute til å gå så langt som å si at adaptasjonen er en slakt av original verket. =P Kan være det tar seg opp, men det kan være det går til helvete også ^^
    Ingenting blir bra med dårlig utgangspunkt. Legger man grunnlag for en helt annen historie i første filmen blir de andre sannsynligvis ikke noe bedre, og for å bli det blir de dårlige etterfølgere av den første filmen. Tap-tap situasjon uansett. Kan hende det ikke blir så ille, men tviler sterkt på at det blir bra.

Mente først og fremst ting fra ringenes herre i hobbiten som ikke burde være der. Men blir spennende å se hva som blir gjort med Tauriel. Litt skeptisk må jeg innrømme at jeg er.

For ikke å nevne alt med (og som kommer i de neste filmene) om Necromancer, som så vidt nevnes med et par ord i mot slutten av boka. Radagast er med fordi de har valgt å ta med denne delen av historien også, som ikke ble fortalt i boka. Så vidt jeg husker/vet er det hentet fra apendix og upobliserte tolkien notater, og er tatt med fordi det som skjer der har noe å si på hvorfor ting er som det er i Ringenes Herre.
    Spoiler Spoiler: For de som ikke har lest rubbel å bit av Tolkien og ikke vil ha spoiler, selv om det kan være obvious:
    Spoiler Spoiler: Ting for Film nr 2
    Vedlig spent på hvordan denne delen blir.

Quote Originally Posted by Marshmellow View Post
    Ingenting blir bra med dårlig utgangspunkt. Legger man grunnlag for en helt annen historie i første filmen blir de andre sannsynligvis ikke noe bedre, og for å bli det blir de dårlige etterfølgere av den første filmen. Tap-tap situasjon uansett. Kan hende det ikke blir så ille, men tviler sterkt på at det blir bra.
    I mine øyne så synes jeg utgangspunktet kunne endt mye verre. Filmen fulgte ikke boka til akkurat punkt å prikke, men jeg hadde forventet verre. Spesielt med tanke på hva som skjedde med Lotr.
    Husker også at da jeg leste at det skulle være 3 filmer fikk jeg hetta fordi jeg trodde filmene kom til å være veldig dratt ut. 3timer x3, how? Men Necromancer biten forklarer jo en del.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Synes det er litt rart å være så negativ til tillegg når det i all hovedsak kommer fra Tolkiens egne notater og de andre bøkene. Jeg synes det er fint at de fyller på, det gir mer "kjøtt på beinet" i universet som helhet. Filmen er veldig tro mot boka i den forstand at de knapt tar ut noe. Den er ikke tro mot boka i den forstand at den henter inn ekstramateriale fra de andre bøkene og notatene, men det er jo strengt tatt en positiv ting. Hobitten er ikke en veldig detaljert bok for seg selv. Mye som bare nevnes i bisetninger er utdypet i de andre bøkene og det er jo dette som blir tatt med i filmen.

Det du syter over med Galadriel og Sarumann som feil mot hobitten er riktig mot lore. Jeg mener å huske det nevnes at han hadde opptill flere møter med "the White Council" i denne perioden. Sarumann er ikke nevnt i Hobitten fordi han ikke eksisterte på det tidspunktet. Men han ble skrevet til Ringenes Herre og gitt medlemskap av "the White Council" som gjør at han må ha vært en del av disse møtene. Selv om det ikke nevnes direkte i boka er dette høyst relevant for universet som helhet. Om det er noe man kan klage på her er det at Jackson har forskjøvet tidslinjen. White Council During the Third Age

Det virker på meg, Marsh, at du har gode minner om boka, men begrenset kunnskap om helheten i historien til Midgard og alt det Tolkien selv la til etter at boka var ferdigstilt?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)