User Tag List

Results 1 to 9 of 9

Thread: Desu.no - Ofte stilte spørsmål

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Default Desu.no - Ofte stilte spørsmål

I denne tråden kan du få svar på de mest stilte spørsmålene om Desu.no, bruken av forumet, brukerkontoer og regelbrudd. Hvis du har noen spørsmål som ikke er besvart her så er du velkommen til å sende en PM til en moderator eller administrator og spørre.

Innhold

Forumfunksjoner

• Hva er en PM?
    • Hvordan sender jeg en PM?
    • Hva er profilbeskjeder?
    • Hva er sosiale grupper?
    • Hva bør jeg huske på når jeg oppretter en sosial gruppe?
    • Hvordan virker chatten?
    • Hvordan endrer jeg avatar?
    • Hvorfor er forumet på engelsk når man skal skrive på norsk?
    • Hvordan sitere/multi-sitere/rapportere/sette inn bilde
    • Hva gjør jeg om jeg finner bugs eller har andre tilbakemeldinger?

Brukerkonto

• Hva gjør jeg hvis jeg vil bytte brukernavn?
    • Kan jeg slette kontoen min?
    • Kan jeg få en annen tittel enn "Standard Medlem?

Tråder

• Hva må jeg huske på når jeg skal opprette en ny tråd?
    • Hvorfor må jeg skrive så mye i førsteposten?
    • Hvorfor er det to Sånn ser jeg ut-tråder, en for diskusjon og en for bilder?
    • Hvordan planlegger man et treff?
    • Hva som bør være med i en god treff-tråd

Regler og regelbrudd

• Hva skjer med de som bryter regler?
    • Hva er forskjellen på infraction og warning?
    • Jeg har postet noe feil, hva gjør jeg?
    • Hva gjør jeg hvis jeg ser noen som bryter reglene?
    • Hva gjør jeg hvis jeg har fått en ufin PM?
    • Hvorfor får jeg ikke skrive på dialekt?
    • Hvorfor er det ikke lov å linke til fansubs/scanlations osv?
    • Hvorfor får jeg ikke poste i gamle tråder?
    • Hvorfor er dere så strenge på spam?
    • Hvorfor kan jeg ikke legge ut fullt navn/mobilnummer uten tillatelse?
    • Jeg føler meg urettferdig behandlet av en moderator! Hva gjør jeg?
    Last edited by Heika-sama; 3rd August 2013 at 15:49.

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Default Re: Desu.no - Ofte stilte spørsmål (in progress)

Forumfunksjoner

Hva er en PM?
    PM står for Personal Message eller "personlig melding". Det er en melding du kan sende privat til en bruker uten at noen andre enn du og vedkommende ser den. Den er lur å bruke for samtaler du ikke vil skrive som profilbeskjed siden du ikke vil at andre skal se den, eller som inneholder adresse/kontonummer o.l. hvis du skal kjøpe/selge noe.

Hvordan sender jeg en PM?
    Dette finnes det flere metoder for.

Du kan for eksempel klikke på brukernavnet til brukeren du vil sende PM til i en tråd. Da vil det komme opp en meny med bl.a. "Private Message". Klikk på denne hvis du vil sende en PM.

Du kan også gjøre det via profilen til brukeren, der det ligger en linje med linker under brukernavn og profilbilde. Klikk på "Send Private Message".

Den siste metoden er via PM-innboksen eller via settings. Du klikker på "Notifications" i teksten oppe til høyre på forumet, der det også står "Welcome, [ditt brukernavn]". Deretter klikker du "Inbox", og du vil komme automatisk til PM-innboksen din. Eventuelt kan du klikke på "Settings" i toppmenyen. Når du har gjort det vil du få en venstremeny, og under "My Messages" vil det stå "Send New Message". Derfra skriver du inn brukernavnet på den du vil sende til. Etter 3 tegn vil det komme opp en liste over brukernavn som passer, så du slipper å skrive hele.

Hva er profilbeskjeder?
    Profilbeskjeder er det samme som et vegginnlegg på Facebook, eller en melding i gjesteboka. Dette er noe som er synlig for alle som kikker på din profil.

Hva er sosiale grupper?
    Sosiale grupper, eller "Groups" som det heter i menyen, er grupper du kan opprette og bli medlem av som kan handle om det meste mellom himmel og jord. I gruppene finnes det et slags miniforum der du kan opprette og poste i tråder. Her er det mye mindre strengt på spam, ettersom man har mye mindre sjanse for å "plage" andre, da de sosiale gruppene er litt mer bortgjemt. Sosiale grupper er et perfekt sted å planlegge treff, cosplaygrupper eller rett og slett skravle. Regler mot deling av ulovlig materiale, flaming/mobbing og personsikkerhet gjelder også her.

For å finne de sosiale gruppene, klikker du på "Groups" i toppmenyen ved siden av der det står "Welcome, [ditt brukernavn]".

Hva bør jeg huske på når jeg oppretter en sosial gruppe?
    Siden sosiale grupper er en såpass "fri" del av forumet, er det viktig at alle bruker fornuft når de oppretter egne grupper, slik at forumet ikke blir oversvømt av meningsløse grupper uten medlemmer. Noen enkle punkter man kan tenke gjennom når man vil opprette en gruppe er;
    • Tilfredstiller denne gruppen en reel interesse?
    • Oppmuntrer denne gruppen til diskusjon? (Du bør kunne opprette hvertfall en diskusjon om temaet.)
    • Er det allerede lignende grupper på Japani? (Noen ganger finnes det f.eks mer generelle grupper, hvor du heller kan opprette en diskusjon om akkurat det du er interessert i, enn å lage en helt ny gruppe.)
    • Kommer jeg til å gidde å opprettholde tråden?

Omtrent som reglene for å opprette en ny tråd altså. Dersom du ser en gruppe uten noen som helst aktivitet går det alltids ann å rapportere den, sånn at vi får ryddet opp litt.

Hvordan virker chatten?
    Chatten er for deg som liker å være der ting skjer. Chatten er koblet opp mot #desu på irc, og i tillegg vil en live-feed sørge for at nye poster og innlegg bli synlige etterhvert som de kommer under selve chat-vinduet. Du trenger ikke gjøre noe annet enn å trykke på "connect" for å bli med.

Hvordan endrer jeg avatar?
    Først må du ha bildet du vil bruke som avatar. Størrelsesgrensen er 128x128 piksler og 976.6 KB. Deretter klikker du deg inn på "Settings" (innstillinger, brukerkontrollpanel) som ligger til høyre i toppmenyen (nest sist før "Log Out"). Her vil du finne "Edit Avatar" under "My Settings". Når du har klikket deg inn dit er det bare å velge "Bla gjennom" og klikke deg frem til bildet du vil bruke. Velg "Save Changes" og din nye avatar skal være oppe og gå.

Hvorfor er forumet på engelsk når man skal skrive på norsk?
    Fordi det for øyeblikket ikke finnes en god, stabil norsk språkpakke til vBulletin (forumsoftwaren vi bruker). Å lage den selv er et veldig stort og omfattende arbeid.

Hvordan sitere/multi-sitere/rapportere/sette inn bilde:
    Vi har en fin tråd som forklarer fremgangsmåten for dette her.

Hva gjør jeg om jeg finner bugs eller har andre tilbakemeldinger?
    Det kan du poste i denne tråden eller sende det på PM til Sensei.
    Last edited by Sakuya; 7th March 2011 at 15:18.

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Brukerkonto

Hva gjør jeg hvis jeg vil bytte brukernavn?
    Hvis du virkelig mener du har et dårlig brukernavn, og vil bytte til noe bedre, kan du prøve å sende en PM til en administrator hvor du forklarer grunnen til at du vil bytte. Vær oppmerksom på at vi ikke garanterer at du får lov til å bytte, dette bruker vi skjønn på. Du får heller antageligvis ikke bytte navn flere ganger, derfor er det viktig at du prøver å finne et godt brukernavn som du kan bruke lenge den første gangen.

Kan jeg slette kontoen min?
    Nei, det kan du dessverre ikke. Dette vil skape problemer i databasen da hver bruker har et ID-nummer og hull i disse numrene blir veldig problematisk, særlig når det opprettes nye brukere senere. Men du kan fjerne alt av informasjon om deg der, inkludert mailen din og slutte å bruke kontoen. Dette vil være så godt som å slette den, da det bare vil være et tomt skall igjen.

Kan jeg få en annen tittel enn "Standard Medlem?
    Nei. Brukertitler er noe vi deler ut når vi føler at noen har fortjent det på en eller annen måte. Hvis du spør om en, minsker det sjansene for at du får.
    Last edited by Sakuya; 23rd February 2011 at 22:39.

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Tråder

Hva må jeg huske på når jeg skal opprette en ny tråd?
    Det første du bør gjøre er å søke på forumet og se om det allerede finnes en lignende tråd, ettersom det ikke er behov for mer enn én. Du bør også tenke på innholdet av tråden. Om du skal lage en tråd om en serie, et band e.l. så bør den inneholde noe mer enn "hvem har sett, hvem hører på x", da dette tross alt er et diskusjonsforum, og ikke ett oppropsforum. Skriv din egen mening først, ikke bare spør etter andres. Skriv tilstrekkelig med informasjon så folk vet hva du snakker om. Les stickyene i toppen av underforumet du skal lage tråden i. Der kan det står viktig informasjon. Tenk også over hvilket underforum du poster i. Om du skulle være usikker så er det bare å spørre en moderator/administrator. Opprett i hvert fall ikke flere like tråder på forskjellige steder.

Her er noen enkle huskeregler:
    • Sjekk om det finnes det en lignende tråd fra før
    • En tråd bør inneholde så mye informasjon om temaet som mulig
    • Husk å skrive hva du selv mener, ikke bare spørre etter andres meninger
    • Les stickyene i toppen av underforum før du lager tråden
    • Usikker? Spør en moderator / administrator!

Hvorfor må jeg skrive så mye i førsteposten?
    For å gjøre det så lett som mulig for andre å svare. Jo lenger førstepost, jo lenger svar.

Hvorfor er det to "Sånn ser jeg ut"-tråder, en for diskusjon og en for bilder?
    Vi har valgt å splitte opp diskusjonen og bildene for å gjøre det enklere å finne frem til bilder uten å måtte ble gjennom side på side med tekst. Om du vil sitere et bilde kan du klikke "Siter" på innlegget i bildetråden og klippe ut teksten du får til et svar i diskusjonstråden.

Hvordan planlegger man et treff?
    Finn fram til gruppen for det geografiske området du ønsker å holde treffet i, og opprett en diskusjon med ideen her. Folk følger som regel med på disse gruppene, og da kommer beskjeden fram til de som faktisk har mulighet til å komme på treffet. Det kan også være lurt å reklamere for treffet med diskusjoner i sosiale grupper som omhandler temaet for treffet ditt. Å opprette en egen sosial gruppe for treffet ditt lønner seg som regel IKKE, siden den da forsvinner i massen, og de treffet er relevant for ikke finner den.

Når man har kommet tilstrekkelig langt i planleggingen (funnet dato, sted og tema) oppretter man en tråd på treff og sosialt-delen av forumet. Her skal det ikke diskuteres eller spammes, men bare postes rene fakta relevant for treffet. Som regel lønner det seg å linke til den sosiale gruppen hvor diskusjonen foregår, og lage en liste over hvem som kommer, som man oppdaterer underveis (treff blir vanligvis mer populære dersom man ser at det allerede er flere andre som kommer).

Hva som bør være med i en god treff-tråd:
    • Tema for treffet/tittel
    • Dato/sted/tid
    • Kort oppsummering av hvorfor man holder treffet og hva man planlegger å gjøre (eventuelt hva man bør ha med).
    • Link til den sosiale gruppen
    • Hvem som allerede kommer
    Last edited by Sakuya; 23rd February 2011 at 22:44.

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Regler og regelbrudd

Hva skjer med de som bryter regler?
    De vil motta warnings og infractions fra moderatorer og administratorer.

Hva er forskjellen mellom en warning og en infraction?
    En warning er, som navnet sier, en advarsel. Det er vår måte å si "unnskyld meg, du gjorde noe feil her, prøv å ikke gjøre det igjen". En infraction kommer når du har gjort noe galt, og burde ha visst bedre. Det er vår måte å si "hei, slutt med det" på. Infractions gir deg infraction-poeng (det gjør ikke warnings), og hvis du får for mange av disse kan det føre til midlertidig utestengelse fra forumet. Med andre ord, hvis du begår et mindre regelbrudd når du er ny, vil dette antageligvis gi deg en warning, men hvis du gjør det samme igjen, må du forvente en infraction.

Jeg har postet noe feil, hva gjør jeg?
    Rapporter posten din, så ser vi at du innser at du har gjort noe feil, og kan slette posten din for deg uten å gi deg warning eller infraction.

Hva gjør jeg hvis jeg ser noen som bryter reglene?
    Rapporter innlegget. Knappen ligger til venstre på en egen linje under avatar og brukerinformasjon (trekanten med et utropstegn inni). IKKE påpek det i tråden, da det er moderatorenes jobb å ta kontakt med brukeren.

Hva gjør jeg hvis jeg har fått en ufin PM?
    Bruk rapporteringsfunksjonen på PM-en, så kan moderatorene og administratorene ta seg av dette. I alvorlige tilfeller kan det å sende ufine PM-er bety utestengelse fra forumet.

Hvorfor får jeg ikke skrive på dialekt?
    Fordi det kan være vanskelig for andre å forstå deg, og alle skal kunne bruke nynorsk eller bokmål.

Hvorfor er det ikke lov å linke til fansubs/scanlations osv?
    Fordi det er ulovlig. Ja, vi vet at mange driver med det, men vi ønsker å holde forumet rent for ulovlig materiale av alle typer. En del av grunnen er også at Forward Motion ofte samarbeider med selskaper som skal tjene penger på anime og manga, blant annet i forbindelse med Desucon, og da blir det feil av oss å tillate denne typen materiale på forumet.

Hvorfor får jeg ikke poste i gamle tråder?
    Om det ikke har skjedd noe i en tråd på flerfoldige måneder ser vi helst at man skal tilføye tråden noe nytt hvis man har tenkt å gjenopplive den. Ny informasjon om temaet, for eksempel. Det er ikke mye vits i å poste i en to år gammel tråd for å skrive "enig". Det kalles bumping og er en u-ting. Tråden har dødd for en grunn.

Hvorfor er dere så strenge på spam?
    Desu.no er et stort forum og har mange brukere. Om vi ikke hadde vært strenge hadde trådene fort blitt fylt opp av urelaterte innlegg ("søppelposter") og man ville fort blitt flere sider mellom hvert "interessante" innlegg. Det er rett og slett for at det skal være enklest mulig for folk å lese og finne det relevante, og vi fjerner derfor mye av det som ikke er interessant for så mange.

Hvorfor kan jeg ikke legge ut fullt navn/mobilnummer uten tillatelse?
    Først og fremst fordi det ikke er så lurt å legge ut denne typen informasjon offentlig. Hvem som helst kan komme inn på forumet og se det, selv uten konto. Det er også sjelden nødvendig. Men om du skal arrangere et treff e.l. hvor det faktisk er nødvendig kan du sende en PM til en administrator for å få det godkjent.

Jeg føler meg urettferdig behandlet av en moderator! Hva gjør jeg?]
    Hvis du ikke vil kontakte moderatoren det gjelder kan du sende en PM til Sensei, eller en mail til forum-at-desu.no. Sensei er den øverste administratoren på Desu.no og den som har hovedansvaret for forumet og moderatorene.
    Last edited by Sakuya; 7th March 2011 at 15:25.

Default Re: Desu.no - Ofte stilte spørsmål

hvordan bytter man profilbildet?
    jeg er ny her, elelr har nylig blitt aktiv, men jeg ser ikke helt hvordan jeg kan bytte profilbilde!

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Quote Originally Posted by ericachan92 View Post
    hvordan bytter man profilbildet?
    jeg er ny her, elelr har nylig blitt aktiv, men jeg ser ikke helt hvordan jeg kan bytte profilbilde!
    Forum Actions - Edit Profile i toppen, så ligger edit profile pic i venstremenyen. Eventuelt kan du klikke her for å komme rett til der du endrer.

Standard Medlem Koe's Avatar

Da jeg satte opp kontoen her fikk jeg velge mellom oppsett for e-postvarsling: - umiddelbart, - en gang i uken, osv. Nå har jeg lett og lett, og lest det jeg kunne finne av FAQs, men klarer ikke å finne igjen disse settingene. Hvor har de gjemt seg?

Takk for hjelp!

@ Sensei.
    Takk, det må være den, og antagelig er det "Default Thread Subscription Mode:" jeg har vært på jakt etter. Det er det eneste jeg ser som kan ligne. (Antagelig har jeg blitt skjermblind. Du aner ikke hvor mange ganger jeg har gransket den sida. )

Unnskyld bryderiet, og takk igjen!
    Last edited by Koe; 24th February 2012 at 17:00.

Administrator
    Pumpecrew
    Sensei's Avatar

Quote Originally Posted by Koe View Post
    Da jeg satte opp kontoen her fikk jeg velge mellom oppsett for e-postvarsling: - umiddelbart, - en gang i uken, osv. Nå har jeg lett og lett, og lest det jeg kunne finne av FAQs, men klarer ikke å finne igjen disse settingene. Hvor har de gjemt seg?

Takk for hjelp!
    Det er subscription-feltet her du tenker på?

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)