User Tag List

Results 1 to 9 of 9

Thread: Dungeons And Dragons - Dominating TTRPG Since 1974

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Default Dungeons And Dragons - Dominating TTRPG Since 1974

Dungeons And Dragons ble publisert av Tactical Studies Rules Inc i samarbeid med skaperne Gary Gygax og Dave Arneson.

Etter selv en periode på mer enn tretti år står fortsatt Dungeons And Dragons som dominerende mester på tronen over TableTop Rollespill.

Dungeons And Dragons går veldig i basis ut på at man har en karakter i et parallellt univers som man styrer via tale og terninger. Spillet består gjerne av flere spillere samt en person som klassifiseres som Game Master.

Game Masterens rolle er å lage verdenen som spillerene opplever, samt sørge for at det blir en givende verden for karakterene. Game Masteren har som regel også tenkt ut et plott i forkant som spillerene må mestre og gjennomføre.

Spillerenes oppgave er å skape en karakter, denne karakteren skal være så realistisk som mulig og ha særegne egenskaper.
    Karakteren som du lager er også noe som må spilles til punkt og prikke. Er denne handlingen noe som karakteren ville gjort? Er dette moralsk riktig for karakteren?

De aller fleste sesjoner med rollespilling skjer ved hjelp av en regelbok og tale mellom spillerene, men det er også noen som spiller med kart og figurer for å gjøre spillingen så livaktig som mulig.

I de senere årene har det kommet revisjoner av både regler og spillesystem, og disse revisjonene er det som som oftest blir kalt versjoner av spillet. Dette er så spillerne selv kan velge hvilket regelsett de vil bruke for sine sesjoner.

De mest brukte versjonene per dags dato er 3.5 og 4.0. Ikke-lisensierte versjoner som Pathfinder er også ganske populære.

Wikipedia om Dungeons and Dragons
    Faktaside for Versjon 3.5

Standard Medlem tanketom's Avatar

Default Re: Dungeons And Dragons - Dominating TTRPG Since 1974

Kva er hovudskilnadane mellom 3.5 og 4.0? Har høyrd mange sverge til 3.5, men samtidig, så veit eg om fleire som held seg til 3.0 óg.

Som evt. ny D&D-spelar, er det ikkje like greit å hive seg på 4.0 med ein gong?

Sutrefaen Sharingan's Avatar

Som ny spiller vil det lønne seg å gå for enten Pathfinder eller 4.0. Den største grunnen til dette er at bøkene fortsatt er i salg og er relativt enkle å få tak i. Noen andre grunner er at reglene har endret seg oppigjennom tidene, nå kan jeg ikke huske spesifikt hva som gjør at folk sverger til 3.5 eller 3.0 men jeg mener å huske at det var grunnet hvordan magi i 4.0 er bygd opp og brukt i spillsesjoner. Det har også vært snakk om at skills og spells har blitt dumpet inn i større kategorier så klassene ikke er like unike som det dem var før. Dette er dog noe jeg kun har hørt snakk om da jeg ikke spiller 4.0 selv.

Standard Medlem Orersama's Avatar

Nå spiller jeg Pathfinder selv, men vil si at 4e har mer balansert og taktisk system, mens Pathfinder (som er en delvis "fikset" 3.0/3.5) har flere og mye bedre ferdiglagde eventyr.

Moderator
    Fantasy og Spill
    Beast's Avatar

Har ikke spilt D&D på mange, mange år. For min del er det litt for mye "number crunching" og litt for lite fokus på rolleutvikling og gruppedynamikk for min del. Jeg foretrekker systemer som Mouse Guard/Burning Wheel som oppfordrer til fokusere på nettopp disse tingene, til fordel for en evig jakt etter XP, fett utstyr og übermektige karakterer.

Nå kan man selvsagt si at et spill er hva du gjør det til selv, men jeg mener fortsatt at man bruker ikke stekeovn og muffinsformer dersom man vil lage vafler. Det smaker sikkert godt, dét også, men vaffeljernet gjør det litt enklere å fokuser på å oppnå det man vil. Hvis jeg vil ha en spillopplevelse som går ut på å "vinne" og å bli "awesome", så spiller jeg D&D, hvis jeg ønsker et creepy og dystert senario med en konstant følelse av håpløshet, så drar jeg frem CoC-bøkene, hvis jeg vil spille i en kul fantasy-setting, velger jeg WFRP og vil jeg ha en session fokusert på drama mellom roller og utvikling av rollens personlighet gjennom spill, så velger jeg Mouse Guard, Burning Wheel, Romanse eller A Song of Ice and Fire.

That's my two cents.

Standard Medlem Orersama's Avatar

Hvert system har jo sine fordeler og ulemper, og varierer jo mellom grupper hvordan man ønsker å spille.

Selv skulle jeg gjerne prøvd Savage Worlds, men det falt ikke i smak hos de jeg spiller med. Så det blir WH40k Rogue Trader istedenfor.
    Fordelen med d20 enten det er D&D 3.0/5 (og til en viss grad 4.0) eller Pathfinder er at det er så utbredt og har enormt med materiale tilgjengelig. Ikke minst alle variantene som kom med OGL.

Mouse Guard tegneserien er moro.

Standard Medlem Elfhybrid's Avatar

Jeg vil gjerne lære mer om D&D, for å se om det er noe jeg kunne tenkt meg å starte med..hvor bør jeg begynne da?

Standard Medlem tanketom's Avatar

@Elfhybrid: Eg såg gjennom heile «D&D Robot Chicken» denne helga. Skaparane av Robot Chicken — både nye og erfarne spelarar — går gjennom ein liten campaign i 4.0. Kanskje litt langt (nesten 4 timar), men eg føler eg kjenner spelets gang litt betre no

Del 1 (av 25):

Standard Medlem Elfhybrid's Avatar

Flotte greier, den der skal jeg studere !

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)