User Tag List

Results 1 to 3 of 3

Thread: Steven Erikson - Verdt alle timene du eventuellt kommer til å bruke

Standard Medlem Ixiaz's Avatar

Default Steven Erikson - Verdt alle timene du eventuellt kommer til å bruke

Som min første tråd i det nye Fantasy-forumet tenkte jeg det ville passe å slenge på en oppfordring til å lese en av mine personlige favoritter, Steven Erikson.

Han er mest kjent for sin bokserie kalt "A tale of the Malazan book of the Fallen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Malazan_Book_of_the_Fallen

Det kanskje flotteste med disse bøkene er den rå, brutale og hensynsløse humoren karakterene fremviser, og forfatterens vilje til å ta livet av viktige og betydningsløse personer i flust, om det driver historien spektakulært videre.

Jeg kan anbefale alle interesserte å løpe til enten outland eller ditt nærmeste bibliotek for å låne den første boken, Gardens of the Moon, for dere vil ikke angre på det. Ikke bli overrasket om dere plutselig innser at dere ikke har spist på flere timer og klokka er 05.00 på natta, for bøkene er bra nok til å veie opp for det.

Moderator
    Fantasy og Spill
    Beast's Avatar

Default Re: Steven Erikson - Verdt alle timene du eventuellt kommer til å bruke

Leser Gardens of the Moon for tiden. Jeg lenge usikker på om jeg faktisk likte skrivestilen hans eller ikke. Det tok litt tid før jeg kom meg igjennom den ytre membranen av settinga, litt som den noe strevsomme affæren av å starte ilden i peisen på en kald vinterdag. Men nå som jeg omsider har kommet meg innunder vannskorpa flyter historien avsted som bare det!

Erikson er en krevende forfatter. Han forventer din fulle oppmerksomhet og at du anvender alt av ditt intellekt. Han gir lite, om noe i det hele tatt, gratis, men belønner deg for ditt harde arbeid med en levende og intens historie.

Har man lest George R.R. Martins "A Song of Ice and Fire", vil man sette pris på humoren og det store rollegalleriet, men man vil kanskje også føle at der Martins bøker er drevet av karakterene, er Eriksons drevet av verdenen historien er satt i. Det er på mange måter en mindre personlig skrivestil, men samtidig en dyp og detaljert en. Det var nok også dette som gjorde at det tok litt tid for meg å omfavne den, rett etter å ha slukt Martins bøker. Men det er ikke uten grunn at Erikson og Martin, i manges syn, deler tronen som kongene av fantasylitteratur.

Standard Medlem Ixiaz's Avatar

Default Re: Steven Erikson - Verdt alle timene du eventuellt kommer til å bruke

Mange likheter mellom hvor grusomme Erikson og Martins kan være mot karakterene sine ja. Men der jeg mistet driven til å lese R.R Martins midt inni enten Storm of Swords eller Feast of Crows har jeg pløyet gjennom alle Eriksons bøker uten stopp

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)