User Tag List

Results 1 to 5 of 5

Thread: Lære/studere koreansk?

Standard Medlem miechan's Avatar

Default Lære/studere koreansk?

Hei!
    Jeg lurte på om det er noen her inne som snakker koreansk? Jeg er veldig interessert i å lære meg det språket og lurer på hvordan man kan studere eller lære det. Jeg finner nemlig ingen studier om det, så jeg regner med at det ikke finnes, så da vil jeg lære det på egenhånd
    Flere som har gjort dette eller tenker på det?

Jeg har funnet noen YouTube-channeler hvor man kan lære språket, men om noen vet om noen bøker eller andre nettsider eventuelt andre metoder å lære språket på, så blir jeg glad

Default Re: Lære/studere koreansk?

Hei, hei! Det er kult at flere vil lære koreansk!

Det kan nok bli litt av en utfordring å gå i gang med koreansk helt på egen hånd. Koreansk er jo temmelig forskjellig fra de fleste europeiske språk – På overflaten minner det mye om japansk, og noen foreslo at det også kan minne litt om tyrkisk(?). Derfor tar det mye innsats og mange timer med studier å beherske språket godt. Du kan nok regne med å bruke tid tilsvarende to-tre års studier for å bli temmelig stø i språket.

Hvis du er super-seriøs og ønsker å gå denne veien og studere koreansk på universitetsnivå, tilbys det i alle fall ved Københavns Universitet og Stockholms Universitet. For tiden kan man ikke studere koreansk i Oslo, og det spørs om den muligheten kommer tilbake med det første.

Om du har lyst til å prøve det ut, men ikke gjøre karriere av det, kan det jo hende at det finnes lokale kurs elle lærere der du bor? Det finnes helt sikkert mennesker rundt om i landet som har vilje og evne til å lære bort koreansk, men som ikke annonserer sine tjenester gjennom Folkeuniversitetet eller andre steder hvor det er lett å finne dem. Kristiansund har tydeligvis også en Taekwondo-klubb – Kanskje noen av medlemmene der vet hvor man kan få kurs i koreansk? Det går jo an å spørre.

Standard Medlem

Koreanske universitetet Sogang har et offisielt onlinekurs som lærer deg veldig mye koreansk! Her jeg har studert mesteparten av koreansken.

http://korean.sogang.ac.kr/

Standard Medlem Orersama's Avatar

Kan anbefale intensivkurs i Seoul, Korea. Gikk selv et halvt år på Hanyang International Language Institute og fikk 400timer bak beltet. Det holder til enkel tale og dagligdags bruk. Tar man alle nivåene fra 1-6 (1,5 år, 1200 timer) vil jeg tippe man blir relativt stødig. Ei venninne lærte det på egenhånd her borte iløpet av et år, og besto eksamen for toppnivået!

Personlig så synes jeg ikke det er så vanskelig, men det er mye letter å lære hvis man allerede har bakgrunn fra japansk da grammatikken er heller lik. Alfabetet er det enkleste og mest logiske i verden synes nå jeg.

Jeg vet det finnes undervisning for adopterte koreanere i Norge, men aner ikke hvor lukket det er.

Standard Medlem

Hei! jeg kan snakke koreansk, jeg lærte meg det på egenhånd på under 1 år ved hjelp av å låne bøker på biblioteket, ta lessons på internett, studerere språket og uttale når jeg ser på drama og fikk meg masse brevenner for å øve på språket ! Det er et fantastisk fint språk, og det er ikke så KJEMPE vanskelig og lære, eneste er at det er så mange forskjellige måter og uttale ord og setninger både høflige og uhøflige uttalslser, men kan du hangul, og øver på dette, så vil det gå seg til etterhvert, det er bare interesse og viljestyrke som skal til, snakker selv flytende koreansk nå etter 4 år med selvstudie (kunne det lenge før da) og har nå møtt min bedre halvdel som tadaaaa er koreansk såklart så jeg får snakke koreansk i hverdagen og være omringet av koreansk musikk, drama, studier, og alt dette pga den enorme interessen jeg hadde for dette språket!

Det finnes mange forskjellige nettsteder og lære seg koreansk på. men du kan jo begynne med når du ser koreansk drama eller noe sånt så skriver du ned ord du ikke forstår og går og øver og øver og øver på disse, tilslutt kan du prøve og sette de sammen i setninger!, LYKKE til og husk IKKE gi opp!^^HWAITING!

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)