User Tag List

Results 1 to 16 of 16

Thread: Aldersgrense på anime?

Standard Medlem Rima-chan's Avatar

Default Aldersgrense på anime?

Hei!
    På sider som www.myanimelist.net står det ofte aldersgrensen på en anime(satt av folk som har sett den, hva de synes).
    Er disse viktig å følge? Til nå har jeg alltid fulgt dem, men det begynner å bli litt irrterende når mange animer jeg har lyst til å se har for høy aldersgrense(R algså 18+ og sånt).

Animer jeg har lyst til å se med disse aldersgrensene er:
    Higurashi no naku koro ni
    Umineko no naku koro ni
    Elfen Lied
    Jigoku Shoujo(allerede sett 1 episode, ikke så gale synes jeg)

En venninne av meg(som også er snart 14) så Umineko og synes det bare var litt gale, en del var jo sensurert men når jeg prøvde å se det før vi visste aldersgrensen klarte jeg det ikke.
    Er det andre enn meg som følger aldersgrensene?
    Takk for svar.
    =D

Standard Medlem Adamant's Avatar

Default Re: Aldersgrense på anime?

Siden dette kun er aldersgrenser satt av tilfeldige fans, hvorfor i alle dager skulle du bry deg om dem? Det er ikke annet enn hva "folk på den siden mener", hvor mye bryr du deg om disse meningene?

Og husk, dette er folk som mener Sailor Moon bør har 13-årsgrense.

Standard Medlem UchihaAlita's Avatar

Jeg følger ikke aldersgrenser. Jeg har jo sett på/lest Naruto fra jeg var 8-9 år, Men det er vell 12/13 år aldersgrense.

Jeg syntes at de fleste aldersgrenser på anime handler mest om mental alder egentlig. For det er jo ikke alle 11 åringer eksempel som ikke tåler/bør se ting om gale folk, mord, nakenhet osv . I elfen lied er det jo en del nakenhet på de første episodene, mord osv.

Men i myanimelist så står det da det aldersgrensa faktisk er.

Quote Originally Posted by UchihaAlita View Post
    Jeg følger ikke aldersgrenser. Jeg har jo sett på/lest Naruto fra jeg var 8-9 år, Men det er vell 12/13 år aldersgrense.
    Det er Shonen. Den går i Jump, som hovedsaklig sikter seg inn på målgruppen "gutter mellom 9 og 14". Hva en eller annen bedreviter i USA mener om det har egentlig ikke så mye å si.

Quote Originally Posted by UchihaAlita View Post
    Men i myanimelist så står det da det aldersgrensa faktisk er.
    "Faktisk aldersgrense ifølge en eller annen amerikaner", ikke "faktisk målgruppe for serien". Hverken Naruto eller Sailor Moon er laget for "ungdommer over 13", samme hva en eller annen lisensfyr i USA skriver på DVD-boksene.

Quote Originally Posted by Adamant View Post
    Det er Shonen. Den går i Jump, som hovedsaklig sikter seg inn på målgruppen "gutter mellom 9 og 14". Hva en eller annen bedreviter i USA mener om det har egentlig ikke så mye å si.

"Faktisk aldersgrense ifølge en eller annen amerikaner", ikke "faktisk målgruppe for serien". Hverken Naruto eller Sailor Moon er laget for "ungdommer over 13", samme hva en eller annen lisensfyr i USA skriver på DVD-boksene.
    F.eks Naruto har en del vold så jeg mener den burde fått 10 eller 11 årsaldersgrense. Det er mange jenter som ser/leser Naruto og jeg er enig med at den egentlig er laget mest for gutter. Men ikke mellom 9 og 14, mange som er mye eldre og ser på det, kommer egentlig an på person. =)

Quote Originally Posted by Rima-chan View Post
    Men ikke mellom 9 og 14, mange som er mye eldre og ser på det, kommer egentlig an på person. =)
    Klart det gjør. Men bladene sikter seg nå stort sett inn på begrensede målgrpper, og Jumps serier, Naruto inkludert, er hovedsaklig tilsiktet gutter mellom 9 og 14.

Det går fint ann å lese serier som er skrevet for andre enn dere, vet du.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Hvis du er en person som blir ukomfortabel av vold, blod, nakenhet, sex eller lignende, kan det jo være en idé å se etter aldersgrensene for å avgjøre om en anime er noe for deg. Som Adamant dog nevner har "aldersgrensene" på sider som MyAnimeList lite å gjøre med den opprinnelige målgruppen til serien, da forskjellige deler av verden (f. eks. Japan og USA) har radikalt forskjellige syn på hvilke typer materiale som egner seg for barn og ungdommer.

Hva angår vold/blodig innhold pleier det dog ikke være så voldsomt grotesk i anime som går på TV, så hvis du greit tolererer Elfen Lied eller Umineko, bør det meste gå greit på den fronten. Mitt råd hvis det er serier du vil se, men som har høy "aldersgrense", er å se litt av dem, og hvis du synes det er skummelt eller ekkelt, så ser du ikke mer. Det er ikke så vanskelig.

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Hvis du er en person som blir ukomfortabel av vold, blod, nakenhet, sex eller lignende, kan det jo være en idé å se etter aldersgrensene for å avgjøre om en anime er noe for deg. Som Adamant dog nevner har "aldersgrensene" på sider som MyAnimeList lite å gjøre med den opprinnelige målgruppen til serien, da forskjellige deler av verden (f. eks. Japan og USA) har radikalt forskjellige syn på hvilke typer materiale som egner seg for barn og ungdommer.

Hva angår vold/blodig innhold pleier det dog ikke være så voldsomt grotesk i anime som går på TV, så hvis du greit tolererer Elfen Lied eller Umineko, bør det meste gå greit på den fronten. Mitt råd hvis det er serier du vil se, men som har høy "aldersgrense", er å se litt av dem, og hvis du synes det er skummelt eller ekkelt, så ser du ikke mer. Det er ikke så vanskelig.
    Tusen takk =D Et veldig bra svar. Prøvde litt av Umineko og Elfen Lied men taklet det ikke xD Vil nok se de når jeg er litt eldre men med noen venner.

Standard Medlem

rules are meant to be broken.
    har vell aldri brydd meg om aldersgrenser, her heller aldri angret på det. se det du vil se=^.^=

Standard Medlem Lilium~'s Avatar

Iseteden for å se på aldersgrenser kan du jo lese reviews som frteller mye om hvor mye nakenhet,vold etc det er i det. Selvfølgelig, aldersgrenser er en enkel måte å se dette på, men problemmet med det er at det ofte ikke forteller noe om hva som er galt. (sett at du ikke liker vold, men ikke har noe imot nakenhet?)

Uansett, animeer som elfen lied og higurashi blir jo beskrevet som "fulle av blod" i reviews (jeg tror elfen lied fikk en pris for det....husker ikke helt.)

Så, stol mer på det du selv kan takle enn det din aldersgruppe kan takle.

Standard Medlem ArcaneFox's Avatar

Det er jo helt opp til deg. Som tidligere nevnt har alle forskjellig tolleranse ovenfor blod, vold, nakenhet, etc. Og utifra det så kan du jo bestemme selv om du vil se de seriene eller ikke. Jeg personlig har sett alle seriene du har skrevet opp og vil anbefale de sterkt. Jeg så Elfen Lied når jeg var tolv, om jeg husker rett, og det har vært min favorittserie siden.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Quote Originally Posted by Lilium~ View Post
    Iseteden for å se på aldersgrenser kan du jo lese reviews som frteller mye om hvor mye nakenhet,vold etc det er i det. Selvfølgelig, aldersgrenser er en enkel måte å se dette på, men problemmet med det er at det ofte ikke forteller noe om hva som er galt. (sett at du ikke liker vold, men ikke har noe imot nakenhet?)

Uansett, animeer som elfen lied og higurashi blir jo beskrevet som "fulle av blod" i reviews (jeg tror elfen lied fikk en pris for det....husker ikke helt.)

Så, stol mer på det du selv kan takle enn det din aldersgruppe kan takle.
    Problemet med reviews er jo dog at de av og til har en tendens til å spoile serien, noe en aldersgrense ikke gjør. Dessuten, om man vet nok om en serie til å vurdere å se den, kan man som oftest tenke seg til grunnen til at den har aldersgrensen den har. Er sjangeren for eksempel "ecchi", er aldersgrensen som regel der av en annen grunn enn om det er en horror-serie.

Har fått mange gode tips nå, takk alle sammen ^^

Standard Medlem Elyana's Avatar

Jeg har sett alle animeene du nevnte og taklet alle helt fint selv om jeg er under grensen.
    Higurashi er VELDIG skummel (synes jeg), så hvis du skal se den tror jeg du kanskje burde gjøre det med noen andre.
    Umineko synes jeg ikke er fullt så skummel, men det er mye vold og blod der, selv om masse er sensurert. Kanskje lurt å se denne med andre også.
    Elfen Lied har aldersgrensen pga nakenhet, blod og vold. Jeg synes ikke denne er særlig skummel denne heller.
    Jigoku Shoujo tror jeg du kan takle best. egentlig skjønner jeg ikke hvorfor den har attenårsgrense, men den har jo en ganske creepy stemning.

Sånn alt i alt er det mye blod, vold, skvettescener og litt sånt. Hvis du synes dette er skummelt kan du kanskje prøve å se med noen andre, og hvis du ikke føler at du vil se på det da heller så kan du vente til du blir eldre. Hva man tør kommer an på personen. ^^

Quote Originally Posted by Elyana View Post
    Jigoku Shoujo tror jeg du kan takle best. egentlig skjønner jeg ikke hvorfor den har attenårsgrense
    Er vel en pupp i den

Quote Originally Posted by Elyana View Post
    Jeg har sett alle animeene du nevnte og taklet alle helt fint selv om jeg er under grensen.
    Higurashi er VELDIG skummel (synes jeg), så hvis du skal se den tror jeg du kanskje burde gjøre det med noen andre.
    Umineko synes jeg ikke er fullt så skummel, men det er mye vold og blod der, selv om masse er sensurert. Kanskje lurt å se denne med andre også.
    Elfen Lied har aldersgrensen pga nakenhet, blod og vold. Jeg synes ikke denne er særlig skummel denne heller.
    Jigoku Shoujo tror jeg du kan takle best. egentlig skjønner jeg ikke hvorfor den har attenårsgrense, men den har jo en ganske creepy stemning.

Sånn alt i alt er det mye blod, vold, skvettescener og litt sånt. Hvis du synes dette er skummelt kan du kanskje prøve å se med noen andre, og hvis du ikke føler at du vil se på det da heller så kan du vente til du blir eldre. Hva man tør kommer an på personen. ^^
    Takk for tipsene =D Vel Jigoku Shoujo har jeg tenkt å se med min kusine, så da har jeg noen å se den med og blir vel ikke så redd xD

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)