User Tag List

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 21 to 40 of 40

Thread: Lære Japansk

Standard Medlem Dai-Suke's Avatar

Default Re: Lære Japansk

Pensumet forandrer seg hele tiden nesten. Jeg velger å høre på de som tok eksamen i år. Så enkelt er det.
    Pensum:
    Nivå 1 eksamen: Genki 1 (egentlig til kapittel 10 + alle kanjiene).
    Nivå 2 eksamen: ca. halve Genki 2, men alle kanjiene.
    Begge de to til sammen har da 300 kanji som du må kunne.

Her er det jeg har funnet av pensum, men jeg ambefaler å gjøre som nevnt ovenfor.

Spoiler Spoiler: Pensum ark 1
    http://forum.japani.no/images/smilies/lulz/zorro.gif
    Spoiler Spoiler: Pensum ark 2

Spoiler Spoiler: Pensum ark 3

Standard Medlem fanzypantz's Avatar

Hei har vert å søkt masse plasser på internett og sett på de videoene om å studere i Japan, og jeg lurer på om dere vet om noen skoler der jeg kan studere Japansk fra Genki 2 nivå til ja ganske høyt. Kansje to eller tre år. et pluss hvis det er mulig å få stipend(fra norge eller japan)

Og et annet spm hvordan funker det med stipend fra japan? scholarship elns

Jeg anbefaler programmet "Kanji Gold" får å lære kanji : ) det er genialt.

*har planer om å gå opp som privatist om litt tid. når jeg har lært nok Kanji, Ord og Utrykk^^

Hei! Jeg bor i Tokyo og går på skole her, og kan anbefale skolen min på det varmeste. Desverre er det ingen stipendordninger fra hverken Norge eller Japan som vil dekke skolepenger til denne skolen - og det er en rimelig dyr skole. Det er heller ikke mulig å søke om lån fra lånekassen, for skolen er ikke registert hos dem. Men om du har råd og lyst (og får visum), er det en god skole. De har godt rykte, de er registert hos CSN (den svenske lånekassen), og alle som går her trives veldig godt.

Om du vil starte på et høyere nivå er det fullt mulig - du tar bare en test hos dem som bekrefter at du kan det du skal først. Opplegget på skolen er rimelig intensivt - da jeg startet i Level 1 fikk vi totalt 4 dager til å lære hiragana før vi hadde en prøve, og vi måtte vi skrive vår første lille stil etter 3 uker, så vær forberedt på å være skikkelig motivert, for du må virkelig jobbe for å henge med i svingene. All undervisningen på skolen min er på japansk - det er ikke lov å snakke noe annet språk i klasserommet, og det er helt fra første skoledag i Level 1. De bruker også sine egne lærebøker - der absolutt all tekst er på japansk. Nå er jeg kommet halvveis i Level 3, og det tilsvarer det aller meste i både Genki 1 og 2 - på litt under 9 måneder.

Her er lenke til både skolen sin hjemmeside og facebook-side:

http://kaij.co.jp/

http://www.facebook.com/kaijls

Lykke til!

wow. det høres skikkelig intensivt men jeg liker press.
    Men 60k på forhånd og i tilleg bokostnader skolen ser god ut, det skal den ha, og 60k er ikke mye for et år da. Hm.... flytte til Sverige og bli svensk statsborger XD

Har sett på en CGi skole der et år er 400k og ingen støtte

関西人
    I.Q. Boss
    Saixl's Avatar

Quote Originally Posted by Dai-Suke View Post
    Pensumet forandrer seg hele tiden nesten. Jeg velger å høre på de som tok eksamen i år. Så enkelt er det.
    Pensum:
    Nivå 1 eksamen: Genki 1 (egentlig til kapittel 10 + alle kanjiene).
    Nivå 2 eksamen: ca. halve Genki 2, men alle kanjiene.
    Begge de to til sammen har da 300 kanji som du må kunne.

Her er det jeg har funnet av pensum, men jeg ambefaler å gjøre som nevnt ovenfor.

Spoiler Spoiler: Pensum ark 1
    http://forum.japani.no/images/smilies/lulz/zorro.gif
    Spoiler Spoiler: Pensum ark 2

Spoiler Spoiler: Pensum ark 3
    Denne pensumlisten er bare for "Japansk I", ikke sant?

Er det noen som vet om det finnes en slik liste for Japansk II? Jeg skal opp i "Japansk I + II" om litt over to uker, men har fremdeles ikke funnet noe som ligner noe som helst på noen pensumliste eller krav man burde møte. Noen som vet hvor jeg kan finne slikt? c:

Det later i alle fall til å ligge gamle eksamensoppgaver her:

http://www.udir.no/Eksamensoppgaver/

Men det merkelige er at det ser ut som om de bruker samme oppgave for B- og C-språk, og for forskjellige nivåer. Kanskje de vurderer dem hver for seg?

Det ligger en generell læreplan for fremmedspråk der og, men det ser mest ut som en lang festtale som ikke sier noe konkret om faget.

関西人
    I.Q. Boss
    Saixl's Avatar

Quote Originally Posted by Rounin View Post
    Det later i alle fall til å ligge gamle eksamensoppgaver her:

http://www.udir.no/Eksamensoppgaver/

Men det merkelige er at det ser ut som om de bruker samme oppgave for B- og C-språk, og for forskjellige nivåer. Kanskje de vurderer dem hver for seg?

Det ligger en generell læreplan for fremmedspråk der og, men det ser mest ut som en lang festtale som ikke sier noe konkret om faget.
    Det var pretty much det jeg fant ut også. Og de gamle eksamensoppgavene (ekskl. V10) forstår jeg ingenting av siden jeg ikke kan de gamle navnene. C:

Jeg skal også opp i Japansk I + II. Pesumet er Genki 1 såvidt jeg vet. Mens nivå III er Genki 1 + ca. halve Genki 2. Kulturkunnskap kommer i tillegg.

Standard Medlem Mikari's Avatar

Quote Originally Posted by Dai-Suke View Post
    Jeg skal også opp i Japansk I + II. Pesumet er Genki 1 såvidt jeg vet. Mens nivå III er Genki 1 + ca. halve Genki 2. Kulturkunnskap kommer i tillegg.
    Chigau! D:<

Nivå 1 er fram til kapittel 10 i Genki I + alle kanjiene, og nivå to er resten av Genki I og ca halve Genki II (konkret, I know >w>') + alle kanjiene i Genki II. : 3

Quote Originally Posted by Mikari View Post
    Chigau! D:<

Nivå 1 er fram til kapittel 10 i Genki I + alle kanjiene, og nivå to er resten av Genki I og ca halve Genki II (konkret, I know >w>') + alle kanjiene i Genki II. : 3
    Som jeg sa. Men jeg tror det kommer helt ann på om det er et begynnerspråk eller ikke. Jeg har ikke hatt språk på ungdomsskolen, så da tror jeg det blir andreledes.

Det er uansett altfor dårlig informasjon om dette på skolene.
    Last edited by Dai-Suke; 8th November 2010 at 18:43. Reason: glemte noe

Hva er forskjellen på Kun og On lesninger på Kanji? F.eks på 1 så står det på On-ichii og på 7 står det nana på Kun ikke On

EDIT: fant forskjellen, men når vet jeg når det er unntak? og 3 står det kun mi

Det finnes ikke alltid en enkel måte å vite når det er unntak på. On-lesningen brukes oftest når det står flere kanji på rekke ("国際関係"), mens kun-lesningen oftest brukes når de står hver for seg ("山") eller alene med kana etter seg ("食べる"). Men grunnen til at man kaller "unntak" for "unntak" er jo at de ikke følger hovedregelen. Det er nok lettest å lære en god del japansk først, og så heller finne ut av når de dukker opp etterhvert.

Noen som har peil på et eneste studie i Japan med japansk som er godkjent av lånekassen og er mulig å få støtte til.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Hvis du tar Japansk ved Universitetet i Oslo, foregår hele tredje semesteret i Japan, og du kan velge å ta et tredje år med japansk helt i Japan, altså halvannet år til sammen i Japan.

Åh kult jeg hadde forstått det som at det var kun det ene semesteret

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Hvis du tar Japansk ved Universitetet i Oslo, foregår hele tredje semesteret i Japan, og du kan velge å ta et tredje år med japansk helt i Japan, altså halvannet år til sammen i Japan.
    Nevnte du ikke at det var et semester i løpet av de tre årene og så et til hvis du fikk 4 i en annen tråd? Hvis man kommer på ventelisten, er det liten sjanse for at man kommer inn?

Spm2: Graden er ikke så viktig for meg. Så hvis jeg sparer litt etter VGS og går på f.eks KAI. ville det vert i praksis bedre og raskere? Utenom at man bruker 60.000 mer elns

Quote Originally Posted by fanzypantz View Post
    Nevnte du ikke at det var et semester i løpet av de tre årene og så et til hvis du fikk 4 i en annen tråd?
    Vel, det kommer an på hvordan du tenker på det. Hvis man tar en bachelor, tar den vanligvis tre år, og da er det utveksling det tredje semesteret. Hvis man gjør det bra nok (altså C eller bedre) på eksamen etter to år, kan man ta et ekstra år i Japan innimellom det andre og tredje året av bacheloren. Dette gjør at graden totalt vil ta fire år i stedet for tre. Dette ekstraåret (Japansk 5 og 6) er ikke obligatorisk, og man får ikke brukt det til noe særlig, men det er anbefalt for de som skal videre på en master, og er uansett en gyllen sjanse til å lære seg språket en del bedre (selv etter to år merker man at det er mye som mangler).

Hvordan er de utvekslingsemestrene? Er det liksom vanlig utveksling og at man bare blir sotte i en klasse? Eller blir det en egen klasse for de som er med på dette?

Det er egne klasser for utvekslingselever. Hadde jo ikke fått så mye ut av å sitte i et vanlig japansk klasserom.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)