User Tag List

Results 1 to 12 of 12

Thread: Lord of the rings Bøkene og tips

Standard Medlem retrolord's Avatar

Default Lord of the rings Bøkene og tips

hei nå har jeg lest alle Lotr bøkene og hobbiten .
    det var en fantasisk reise, skjønner godt hvorfor tolkien er en herlig forfatter.
    var veldig artig å se hva PJ hadde ikke tatt med i filmene og hva han tok md som han kortet ned på.
    Nå som jeg har lest ut bøkene føler jeg tom.. har ingen ting å lese før jeg skal sove

jeg gikk på Outland og så at det var en del andre bøker der også av tolkien om Middle earth og det som skjedde før.
    jeg er veldig keen å lese de men da lurer jeg på om det er noe rekke følge på de bøkene også? .
    simarilion (unnskyld vis det er feil skrevet) jeg hørte at det er en note bok som sønnen lappet sammen ,så for å gi mer info om Me.
    Noen som vet om det er sant ? eller

vært veldig godt med tips om andre bøkene

Standard Medlem

Default Re: Lord of the rings Bøkene og tips

Hobbiten tar plass (kronologisk) "rett før" handlingen i selve LOTR-serien. Det er ikke kritisk, men det er noe bakgrunnsinfo der, og boka er verdt å ta en titt på, selv om "barnebokstilen" passer meg personlig litt dårlig.

Silmarillion har jeg ikke lest, den virker litt for lang og tørr til at det skal være verdt å lese for min del.

Standard Medlem CatgirlMe's Avatar

Silmarillion er veldig bra synes jeg, men den er ikke akkurat lettlest. >w<
    Den har mange veldig bra historier fra tiden før Hobbiten og Ringenes Herre på tidslinjen, og den gir masse bakgrunnsinfo om de forskjellige folkeslagene og landene, og historiene som førte til mange av tingene som skjedde i Ringenes Herre.

Jeg anbefaler den i alle fall! Og Hobbiten er bra den óg

Standard Medlem Sakujo's Avatar

Jeg vil si at resten av bøkene fra samme univers som Ringenes Herre krever at du er spesielt interessert. De er selvsagt veldig bra på sin måte, men det meste har en helt annen fortellerstil enn Ringenes Herre og Hobbiten. Nesten alt ble publisert etter J.R.R. Tolkiens død, og det er hovedsakelig hans sønn, Christopher Tolkien, som har stått for utgivelse og ofte redigering av sin fars tekster. Jeg kan liste opp de jeg har mest kjennskap til:

Silmarillion: Denne bør absolutt være neste i rekken for å forstå ytterligere bøker bedre. Tenk alt fra verdens skapelse til etter Ringenes Herre. Hendelsene i Ringenes Herre er satt helt på slutten av tredje tideverv, så den favner om de tre første tidevervene og litt om begynnelsen på det fjerde. Silmarillion er egentlig Tolkiens forsøk på å skape en engelsk mytologi, og språket er ganske tungt. Den norsk utgaven er for eksempel full av ord som "I" og "eder". I tillegg er det MANGE navn, masse karakterer, og det hele kan til tider minne om en slags sagafortelling fra middelalderen. Boka er delt i fem hoveddeler:

Ainulindalë: Skapelsen av verden og Ainuene (guddommelige vesner) under gud Eru/Ilúvatar, og starten på det onde.
    Valaquenta: Informasjon om Valaene (de mektigste Ainuene) og noen Maiaer (mindre mektige Ainuer under Valaene).
    Quenta Silmarillion: Hoveddelen av boka. Satt i første tideverv, og kapitlene har ofte sin egen historie. Navnet refererer til historien om silmarilljuvelene, som kan ses på som en rød tråd gjennom historiene. Den store trusselen er den rebelske Valaen Melkor/Morgoth, som er Saurons mester.
    Akallabêth: Satt i andre tideverv, og handler om Númenors fall (altså om de gamle menneskekongene som ble skjenket langt liv av Valaene og var forfedrene til Aragorn). Sauron er en viktig karakter her.
    Of the Rings of Power and the Third Age: Handler om akkurat det tittelen tilsier. Her får du informasjon relatert til Ringenes Herre og Hobbiten som du har savnet gjennom resten av boka.

Absolutt verd å lese hvis du er en fan av Tolkien.

Unfinished Tales/Ufullendte fortellinger: Denne boka er full av bruddstykker og uferdige fortellinger og informasjonstekster som Tolkien etterlot seg da han døde. Det meste er direkte knyttet til Silmarillion og første tideverv, med noen av de samme stedene og karakterene. Hver ufullendte tekst er fulgt av lange avsnitt der Christopher Tolkien prøver å forklare og utdye det du nettopp leste. Skal den leses bør det være etter Silmarillion.

The Children of Húrin/Hurins barn: Utdypning av en historie fra første tideverv i Silmarillion som handler om Húrins forbannede slekt, og hvor galt det går med barna hans. Denne kom ut i 2007, og jeg skammer meg litt over å ikke ha lest den enda. Fortellerstilen omtales som en blanding av Ringenes Herre og Silmarillion. Den kan visstnok leses som en frittstående bok, så du trenger egentligt ikke å ha lest noe annet av Tolkien for å lese denne. Likevel er det sikkert lurt å ha lest Silmarillion først.

The History of Middle-Earth: En serie på tolv bøker av Christopher Tolkien som kom ut på 90-tallet og inneholder bruddstykker og analyser av tekster av Tolkien. Mye av innholdet kommer fra Silmarillion, men det er også helt nye tekster i bøkene. Ofte er det flere versjoner av samme tekstutdrag. Har så vidt sett litt på disse, men har ikke lest dem skikkelig. Vil kun anbefales dem til store fans av Tolkiens mytologi, med forbehold om at jeg ikke har lest dem skikkelig.

I tillegg er det gitt ut diverse diktsamlinger, lange dikt, brev og enda flere bruddstykker av tekster som Tolkien etterlot seg etter sin død. Det er bare å slå opp Tolkiens bibliografi.

Til alle som er villige til å gå utenfor Tolkiens verden kan jeg forøvrig anbefale serien A Song of Ice and Fire av George R.R. Martin.

Standard Medlem Corinth's Avatar

Jeg har leste Lotr og Hobbiten og var storfornøyd med begge. Jeg begynte med silmarillion, men ga meg etter ca.150 sider fordi jeg ikke ble engasjert av historien, syns det var litt for mye oppramsing og for mange karakterer involvert.

Gå heller for A song of Ice and Fire som Sakujo sier.

Ellers så kan jeg anbefale:The Lies of Locke Lamora , American Gods og Wheel of Time (og alt annet Neil Gaiman har skrevet)

Standard Medlem Veleda's Avatar

One word: Silmarillion

Noe av det beste jeg har lest. Anbefales på engelsk, men er veldig tung å lese så om man ikke er så stø på engelsken sin så les den på norsk.
    Det er sagaen sin det!

takk for all infoen folkens.
    hmm så resten av bøkene er så og si notater som ble lappet sammen av sønnen.
    jeg spurte en kompis ,han anbefalte silmarillion. men vet ikke om jeg hadde klart å lest den..
    jeg skal sjekke på ice and fire og de andre, se om de frister

Standard Medlem

Nå som andre har "gått der" føler jeg jeg like gjerne kan ta meg den friheten å anbefale verker av David Eddings - spesielt The Belgariad og The Malloreon. Bare førstnevnte er, såvidt meg bekjent, oversatt til norsk.

bare så det er sagt så er ikke alle bøkene notater som er satt sammen av sønnen. Silmarillion, f.eks, var noe som Tolkien hadde skrevet en god del, som han hadde tenkt å gi ut før han døde. Det manglet litt sammeheng, så det var det sønnen gjorde, han fullførte den sammen.

The history of middle earth serien er mer notater som er satt sammen...

tror jeg skal prøve meg på simarillion. men er litt usikker om jeg skal kjøre engelsk eller norsk. nå har jeg lest de andre bøkene i englesk. men tror språket på simarillion er litt hardere

Standard Medlem Sakujo's Avatar

The Silmarillion og The Children of Húrin var de mest komplette bøkene, og et tidligere utkast av Silmarillion ble til og med prøvd gitt ut før Ringenes Herre. Så selv om sønnen har satt sammen og redigert litt for å skape samsvar og flyt, er beggge veldig nærme Tolkiens intensjon.

Når det kommer til norsk mot engelsk vil jeg alltid anbefale originalspråket, med mindre du har problemer med litt gammeldags engelsk. Men den norske utgaven av Silmarillion er veldig imponerende oversatt, og det er egentlig verd å lese den to ganger (gjerne på forskjellige språk) for å få med seg alle detaljene. Prøv og finn ut.

Standard Medlem Jarlaxle's Avatar

Som mange andre har sagt så er Silmarillion en bok som er verdig å lese for de som ønsker å vite litt mer om verden som Tolkien skapte. Jeg har selv lest den flere ganger, både fra perm til perm (vel, ikke alle appendixene hver gang), og enkelte utvalgte kapitler enda flere ganger. Og det er nettopp at man kan lese et kapittel uten å måtte lese alt fra starten av som jeg liker spesielt godt; og mest av alt historien om Beren og Lúthien som er helt fantastisk!
    Det jeg prøver å si; les silmarillion helt gjennom en gang, etter det gå tilbake og les kapittelene du likte godt om igjen.

Children of Hurin er god, men følte ikke at den var helt 'over the top'. Nå skal det sies at jeg bare har hørte den som lydbok, ikke lest den selv (oh the shame).

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)