User Tag List

Results 1 to 12 of 12

Thread: ????????????? (La oss studere japansk!) - Liste over gode ressurser

Default ????????????? (La oss studere japansk!) - Liste over gode ressurser

Jeg søkte her på forumet for resurser for å lære japansk, men fant ingen samle-tråd for å liste opp gode resurser, så jeg tenkte at jeg kunne starte tråd her. Jeg legger til noen resurser som jeg har funnet nyttig, og håper at andre kan supplere med sine egne favoritt-resurser.

Genki-bøkene
    Selv kan jeg anbefale Genki-bøkene, de har en god blanding mellom grammatikk, vokabular og øvingsoppgaver. Jeg anbefaler å skaffe både hovedboken og arbeidsboken. Dersom man studerer på egen hånd og ikke har lærer, har genki-bøkene også en blå fasitbok, slik at man kan løse oppgavene både i hovedboken og arbeidsboken, og sjekke svarene sine i den blå fasitboken. Genki-bøkene kan kjøpes hos Norli, og mange steder på nettet. Her er lenken til Genki-bøkene:
    http://genki.japantimes.co.jp/index.en.html

Kanjibox for facebook
    Kanjibox er en facebook-applikasjon der man kan trene på vokabular og kanji m.m. Det er delt opp etter JLPT-levels - så start på nummer 4 dersom du er nybegynner. Her er lenken til Kanjibox for facebook:
    http://kanjibox.net/kb/

Kanjibox for iPhone
    Dersom du har en iPhone og 17kr, kan du kjøpe kanjibox for iPhone. Personlig synes jeg dette er en bra applikasjon i forhold til prisen - og man kan øve vokabular og kanji når man har noen minutter til overs på bussen, venterommet osv. Her er lenken til Kanjibox for iPhone
    http://kanjibox.net/iphone/

Kotoba for iPhone
    En helt fantastisk og GRATIS japansk ordbok til iPhone. Den tar opp mye plass på iPhonen, men er vel verd det. Du kan søke på engelsk, hiragana/katakana, kanji, romanji og til og med multi-radikal-søk dersom du ikke vet hvordan kanjien du ser etter uttales. Dersom du har skrudd på kinesisk tastatur, kan du også tegne inn kanjien du vil slå opp. Jeg er fullstendig forelsket i Kotoba. Nevnte jeg at den var gratis? Her er linken til Kotoba for iPhone:
    http://kotoba.pierrephi.net/

Manythings.org/japanese
    Her er en enkel lenke til japanske vokabularquizzer i romanji - så om du er på en datamaskin som ikke har japansk tegnsett, kan denne kanskje være nyttig.
    http://www.manythings.org/japanese/romaji/

Og sist, men absolutt ikke minst, her kommer min favoritt:

Renshuu.org
    Renshuu.org er et fantastisk bra sted på nettet for å lære japansk. Den har innebygde quizzer (bl.a. med ferdig vokabular fra Genki-bøkene og mange flere lærebøker), den har en utrolig bra grammatikk-side der man kan lese japansk grammatikk og skrive inn nye eksempelsetninger selv som andre brukere kan kommentere på og evt rette på. Du får genki-poeng når du svarer rett på quiz-spørsmål eller når du legger til eksempelsetninger, og du får også genki-poeng når du hjelper andre med deres setninger. Det er også tilgjengelig statistikk for å se hvor mye bedre du blir i ulike deler av japansk språk over tid. Det eneste negative med renshuu.org er at grammatikk-delen ikke er helt for nybegynnere, men om du har kommet deg gjennom litt mer enn de første kapitlene i en lærebok, er dette stedet uvurderlig. Gå og registrer deg, det er gratis, og en kjempeflott måte å lære japansk på! Her er lenken til renshuu:
    http://www.renshuu.org/

Så folkens! Hva er deres favoritt-resurser?

Standard Medlem

Default Re: ????????????? (La oss studere japansk!) - Liste over gode resurser

Fantastisk tiltak!

Selv har jeg brukt Brak Softwares "Human Japanese 2.0" - det er betalvare men kan gå an å skaffe ellers, uten at dette er rett plass å diskutere akkurat dét...

En del ganske bra forklaringer av en stor mengde konsepter. Kan være greit å studere katakana utenom, men programmet klarer seg bra med setninger, "oppskrifter" på vanlige setningsmønstre ("X wa Y desu"), og forskjellige vanlige verb og substantiver, eksempelsamtaler osv.

http://www.humanjapanese.com/features.html Mer info.

Global Moderator
    Pumpecrew
    Heika-sama's Avatar

Smart.fm
    Veldig godt gratis flashbasert læreverktøy for å lære kana. Den husker hva man sliter med og driller deg ekstra på det. Den har også kanji og generelt ordforråd, men jeg vet ikke om det er like bra på det. Det virket ikke like egnet da jeg testa, i hvert fall. De har visst også en iPhone app, men den har jeg ikke prøvd.
    http://smart.fm/
    Last edited by Heika-sama; 10th March 2010 at 09:36.

Scrub Scrub Scrub Krisbam's Avatar

Har selv brukt masse tid og (litt) penger på akkurat dette, så jeg kan godt komme med et par tips og lure programmer!

ReadWrite Kanji
    Declan Softwares ReadWrite kanji er et flott program til læring av kanji. Programmet har en bratt læringskurve (tok meg kun et par minutter for å sette meg inn i det) og muligheter for mange forskjellige læringsmetoder. Programmet består av en serie tester du kan ta (enten hver for seg eller samlet) som innebærer å velge stroke-order, plukke ut kanjien fra et rutenett av kanjier, huske lesemåte osv. Programmet koster penger, dog veldig lite og jeg synes dette er en fin investering og du har mulighet til å prøve ut programmet med full funksjonalitet (men færre kanji) i noen dager.

Yokozuna!
    Et gratis, lite program til læring av kanji. Det spesielle med dette programmet er at den har øvelse i tegning av kanji. Selvsagt er dette på data og ikke papir, noe som kan være litt knotete (tegne med mus, tjohei!) men for de av oss som har tegnebrett er det en innmari fin og systematisk måte å jobbe på. Eneste problemet med dette programmet er at stroke-gjenkjenningen kan være litt streng til tider, noe som kan bety MANGE (nærmest riktige) forsøk før du får til kanjien. En ting å passe på her er avstanden mellom streken du tegner og rammen, siden programmet i stor grad bruker denne avstanden til å måle om du har tegnet riktig.

NJStar Japanese WordProcessor
    Et skriveprogram (tenk Word) for å skrive på japansk. Ved første øyekast kan dette virke unyttig siden man har skriveprogrammer fra før av, men dette programmet har en HAUG av nyttige funksjoner. I tillegg til mange måter å skrive på tilbyr dette programmet on-the-fly oversettelse av ord (hold pekeren over og den kommer med alle måter ordet kan oversettes på) og en stor ordbok som er lett å søke i både på engelsk, japansk, romaji og radikal-søk (en av grunnene til at jeg elsker programmet!).

Nihongo Resources
    En fantastisk side med MYE info om alt som er å vite om. Her finner du mange fine artikler om grammatikk skrevet på et ganske forståelig og allment språk. Det er mange oppgaver du kan gjøre (øvelse gjør mester) og en ordbok du kan søke i på forskjellige måter. Anbefales på det sterkeste!

Rikaichan
    Rikaichan er en Firefox-plugin som lar deg oversette japanske ord i nettleseren "on-the-fly". Hold pekeren over ordet og du vil få et lite popup-vindu med informasjon. Dette kan selvsagt også skrus av og på som ønsket

Jisho
    Fantastisk og enkel ordbok på nett. Mange eksempelsetninger, lett å bruke.

Tae Kims Guide to Learning Japanese
    Flott side for læring av grammatikk.

Teach Yourself Japanese
    Stor side med masse informasjon og lite estetisk sans! Bra gjennomgang av grammatikk, verbbøyning, litt ordforråd og tale.

RealKana
    Sist, men ikke minst RealKana for øving av kana. En dag eller to med dette nettbaserte programmet, og kanaene burde sitte ganske greit. Anbefales til dere som vil lære kana!

Nå er det sikkert en hel del jeg har glemt, men dette er nå i det minste en grei oversikt over noen av programmene og nettsidene jeg brukte/bruker mest og hva de gjør. Håper det kan være til hjelp for noen!

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Default Re: ????????????? (La oss studere japansk!) - Liste over gode ressurser

Kan selv også anbefale Genki-bøkene, RealKana og NJstar.

Flashcardexchange
    Nyttig hvis du vil ha flashcards, både til kanji og andre ting. Ligger masse forskjellige sett med kort der, og et kjapt søk finner masse. Man kan betale for å få masse ekstrafunksjoner, men selv uten å betale har man et veldig greit flashcardsystem, og midt i blinken hvis du vil øve kanji.

timwerx.net

Denne siden er både enkel, systematisk og glimrende til å kunne erverve god grammatikkunnskap.

For en flott liste over resurser så langt! Jeg tenkte at jeg skulle legge enda noen nye som jeg har benyttet meg i av i større eller mindre grad i løpet av den siste tiden:

Kanji Converter
    Denne nettsiden er rett og slett for å lime inn japansk tekst, og få den konvertert til hiragana og/eller romaji. Veldig nyttig dersom du leser en tekst som inneholder en del kanji du ikke forstår, bare lim inn teksten og les den som hiragana/romaji. Den har også noen små finesser som er nyttig, som furigana og "Detailed word info".

Read the kanji
    Denne siden har jeg ikke brukt så mye selv enda, men det virker som et greit system for å lære kanji. JLPT 4 er gratis, de andre må man betale for.

www.lang-8.com
    Dette er i utgangspunktet en side for å studere et hvilket som helst språk. Konseptet er at du skriver bloggposter på språket du ønsker å lære, merker hvilket språk det er du skriver på, og bloggposten din blir rettet av mennesker som har språket som morsmål. Jeg har til gjengjeld rettet norske og engelske bloggposter for bl.a. japanere og andre som skriver på norsk og engelsk. Det er mange japanske brukere på denne siden, så det tok meg 10 minutter å få seks responser på bloggposten jeg skrev på japansk. Veldig nyttig dersom man ønsker å skrive hele setninger og bloggposter istedenfor å bare pugge ord og grammatikk. Det er også en fin måte å bli kjent med japanere.

Nihongo (Japanese)
    Dette er en applikasjon til iPhone/iTouch som koster litt penger (rundt 100 norske kr). Den likner på "Kotoba!" som jeg har nevnt tidligere (gratis ordbok til iPhone/iTouch), men har en del andre finesser som "study mode" - et innebygget flashcard-system. I denne applikasjonen kan du lage vocabulary lists, og du kan studere en hvilken som helst liste du selv har laget, samt alle typer lister som programmet allerede har innebygget. Av lister som allerede ligger i Nihongo/Japanese er JLPT, som er veldig nyttig. Nihongo/Japanese har også en bra måte å slå opp kanji på - SKIP, i tillegg til å slå opp ved hjelp av radikaler. Du kan også se animasjon av stroke order til kanji. Absolutt verd pengene, og mye billigere enn å kjøpe en elektronisk ordbok. Denne applikasjonen laster du ned fra Apple sin application store.

Standard Medlem Isindil's Avatar

Nettordboken jeg bruker:

Tangorin
    En enkel og oversiktlig ordbok hvor en kan søke etter i ord, kanji, eksempelsetninger, navn m.f. Det er også en funksjon for å finne ut av kanji / ord med kanji ut i fra radikalene de inneholder. Det står også for hver oppføring om det er f.eks et u-/ru-verb eller et i-/na-adjektiv.

Mange kjenner kanskje til ordboken WWWJDIC, men ikke alle kjenner til WWWJDICs Example Search, hvor man kan søke i en samling av japanske setninger med omtrentlige oversettelser til engelsk, for å se hvordan et vanlig uttrykk eller setningsmønster på engelsk kan tenkes å bli på japansk og vice versa.

Dersom man man har flere idéer til hvordan noe kan uttrykkes, men ikke er helt sikker på hvor gode de er, kan det også være lurt å ta turen innom "gode gamle" google.com. Hva er for eksempel best av "日本語に興味があります" og "日本語に興味を持っています"? Er "日本語はですか" en meningsfull frase? Svaret er bare et klikk unna. Ved å søke det opp på Google kan man enkelt se hvor mange som har skrevet det før.
    Last edited by Rounin; 7th June 2010 at 23:43.

Standard Medlem Batni's Avatar

Jeg også! Jeg har noen ressurser! Mye bra ting som er nevnt her allerede. Her er de jeg kan komme på akkurat nå.

Rhinospike
    Last opp tekst på japansk og få en innfødt japaner til å lese det høyt for deg som mp3. Veldig fin å bruke sammen med Lang-8 ved at du først får rettet teksten din der og senere får den lest inn på Rhinospike. Både Lang-8 og Rhinospike er gratis.

All Japanese All The Time
    Masse gode ressurser her inne, men side navigasjonen er litt rotete. Dette er en motivasjonsside mer enn noe annet, den hjelper deg å fokusere på at det er mulig å lære språket , rydde unna hindringer i hverdagen og finne ut hvordan du skal få japansk til å passe inn i livet ditt. Gir tips til et opplegg man kan følge for å lære seg flytende japansk i løpet av 18 måneder. Immersion-teknikk, gratis alternativet til Rosetta Stone, og forkjellige bloggere hevder den er bedre fordi du rett og slett blir utsatt for mer Japansk ved å følge denne metoden. Mesteparten her er gratis.

Texfugu
    Online japansk-lærebok. Lagt opp for begynnere til videregående nivå. Har en fin kanji seksjon. Lettlest, engasjerende og lekent. Første sesongen er gratis og vel verdt å sjekke ut! I motsetning til vanlige papirlærebøker får du her mye lydinspillinger hele veien, plus noen videoer som hjelper deg å både se og utale ting. Personlig har jeg kjøpt meg evighets-abonnement her fordi jeg fant ut at denne lærestilen passer meg perfekt.

NihongoUp
    Enda en online japansk-lærebok. Bra saker som er for begynnere til de litt mer avanserte. Har et belønningssystem likt det du finner på Xbox for hver fullførte leksjon og quiz. (Gøy!) Første sesongen er gratis, men krever medlemskap fordi den lagrer belønningene dine i en fin feed på profilsiden din. Ved å betale for medlemsskap får du noen ekstra spill med, NihongoUp desktop og Toaster. NihongoUp er vanvittig gøy or lærerrikt, og Toaster er et lite program som ligger i taskbaren og popper opp med et spørsmål på japansk hvert 15 minutt. Leksjonene er litt mer tekniske og lange enn på Textfugu, og fokuserer mer på at du skal få forståelse for hvorfor alt fungerer som det gjør. Dette kan være slitsomt, så jeg vil anbefale at du bruker det sammen med en annen læremetode. (Som f.eks. Textfugu.)

Gakuu
    Har ikke teste ut denne enda, men dette er en side lik de to forrige som fokuserer på de som har nådd et videregående nivå i japansk. Sjekk den gjerne ut og si hva du synes. Som de to ovenfor nevnte har denne både gratis og betal-leksjoner.

MaggieSensei
    Maggie er en fransk bulldog som snakker Japansk. Her finner du korte leksjoner med søte bilder av Maggie som sier forskjellige ting på japansk. Under bildet finner du en grundig gjennomgang av vokabularet som har blitt gjennomgått. Alt her er gratis. Mest for videregående, men de har i det siste begynt å fokuserer mer på begynnere. Fin, fin side som gir deg litt påfyll til den vanlige læringsmetoden din.

Tae Kim's Guide to Japanese Grammar
    Nevnt tidligere, men vel verdt å repeteres. Denne er hyper-populær. Veldig grei introduksjon til det japanske språket, og en av de sidene du nesten må innom hvis du lærer deg japansk på egenhånd. Tar deg gjennom hiragana, katakana, kanji, grunnleggende gramatikk og nødvendig grammatikk. Finnes også som en gratis iPhone/iPod/iPad app. Last ned!

Reviewing the Kanji
    For de som benytter seg av "Remembering the Kanji" bøkene er denne siden et must. Det er et forum der som hjelper deg å beholde motivasjonen gjennom hele prosessen, og det er en veldig enkel og grei flashcard løsning der som gjør det enkelt å følge opp repitisjonene. Her får du hjelp til å løse problemene dine med de kanjiene du bare ikke klarer å huske.

Skritter
    Hjelper deg å huske rekkefølgen på strekene i kanjiene dine. Søt liten side med støtte for de mest populære bøkene. Koster penger, så jeg har ikke testet ut denne enda, men jeg hører pene ting om den. Du vet selv om dette er noe du trenger eller ikke.

Anki / Mnemosyne
    Anki er det definitivt mest populærer flashcard-programmet der ute nå om dagen og ikke uten grunn. Veldig avansert, men dersom du går igjennom videoene på YouTube først skal den ikke skaffe deg noen problemer. Noe av de mest spennende funksjonene ved denne er at den automatisk sett (kan) legge til furigana til kanjiene når du lager dine egene kortstokker. Den lar deg synce kortstokkene dine mellom forskjellige datamaskiner, du kan bruke den på nettet og du kan bruke den på iPhone. Alt uten å starte med ny statestikk. SRS (spaced repetition system) algoritmen den bruker har jeg bare hørt pene ting om, den lar deg få se kortene dine rett før du er i ferd med å glemme dem, hvilket hjelper deg å beholde dem i langtidsminnet. Anki er gratis for desktopen, (Windows, Mac OSX, Linux,) men koster penger for iPhone/iPod.

Mnemosyne er en mye enklere variant, men likevel et fint program. Jeg har brukt Mnemonsyne tidligere, men har nå skiftet over til Anki.

Human Japanese lite:
    Dette er en "lite" versjon av Human Japanese for iPhone/iPod. Veldig bra liten sak og lar deg komme ganske langt før du er ferdig med den. En av de tingene jeg anbefaler folk å laste ned dersom de vil lære seg japansk. Fine små quiz på slutten av kapitlene og mye kulturel informasjon.

Det var de jeg hadde akkurat nå. Personlig lurer jeg litt på å skaffe meg en papir-ordbok for kanji, men er litt usikker på hvilken. Tenker litt på Kodansha's The Kanji Learners Dictionary. Er det noen som har noen anbefalinger?

-Ingrid
    Last edited by Batni; 2nd October 2010 at 21:44. Reason: Bøll og krøll

Standard Medlem Batni's Avatar

Et annet hot tips er god, gammeldags ruteblokk. 2x2 ruter er akkurat nok til å øve på å skrive kanji og kana, og det er mye billigere og enklere å få tak i enn en ordentlig øvelsesblokk fra Japan eller Kina. I tillegg får du da strekene i midten som hjelper deg med å plassere elementene riktig i ruta.

Standard Medlem fanzypantz's Avatar

Har prøvd litt på istart Japanese på iphone. ganske bra app hele læringen går ut på en samtale neste, blandet med quizes osv
    Last edited by fanzypantz; 10th November 2010 at 00:30.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)