User Tag List

Page 2 of 2 FirstFirst 12
Results 21 to 36 of 36

Thread: Fattigdom i Norge!

Standard Medlem hireshi's Avatar

Default Re: Fattigdom i Norge!

Quote Originally Posted by Tito Kato View Post
    Må si det er urovekkende at ingen på japani har tatt fatt i dette emnet.
    Anser vi det som ubetydelig? - Kanskje fordi det ikke gjelder akkurat deg?
    Det er jo tross alt et viktig tema dette her.
    Det finnes faktisk fattigdom i Norge! Vi kaller det "relativ fattigdom" fordi vi er så rike at vi aldri kunne sammenlignet oss som fattige med land som Zambia, India og nepal.
    Men det betyr ikke at vi ikke blir berørt av den så kallte relative fattigdommen.
    Der i mot ser flere og flere unge studenter mer til denne fattigdommen enn før.

Jeg håper noen på forumet har interesse for nasjonal fattigdom. Det er et viktig tema og jeg regner med vi vil få høre mer om akkurat dette med tiden som kommer.

Er det noen som faktisk vet hva Norges fattigdoms grense ligger på idag?
    Og hva er ditt personlige syn på når man er fattig i Norge?

Vi kan ikke akkurat kalle oss fattige. Vi lever i luksus, uansett hvordan man ser på det. Vi har mat og ly, noe som er det eneste man egentlig trenger her i livet.. Folk har gjort seg alt for avhengig av ting man egentlig ikke trenger for å ha det bra. Folk som ikke har noen ting får som regel betalt av sosial kontoret eller NAV igjennom kurs. Og ifølge Norsk lov har alle krav på hushold, selv med Kommunen's hjelp. Med mindre man er alkoholikere eller rus-misbrukere/ulovlig innvandrer.

I forhold til mange andre land her i verden, i Amerika, Asia og Europe så har vi det utrolig godt. Selv om ikke alle har jobb for tiden, har vi tak over hodet, mat, og relativt mange har internett. Andre land er det ikke alle som har ett sted å bo en gang, og noen må til og med gå dager uten noe mat, selv om man er ett vanlig menneske. Siden det er så få folk i Norge og det er så rikt, har vi råd til å passe på folket.

Uansett hva som ville skjedd med meg her i livet. Så vet jeg at jeg vil aldri få det bedre enn det jeg har her i Norge.
    Last edited by hireshi; 10th August 2010 at 14:48.

Beklager å måtte bringe frem et eldre tema på banen. Kanskje det til og med er "lover" mot det her inne. Burde i hvertfall vært det, men der er isåfall en annen debatt.
    Jeg ser at flere argumenterer mot nasjonal fattigdom basert på internasjonal, men da mister ikke bare debatten sin grobunn, men også argumentet i seg selv.
    Er det faktisk sånn idag at utviklingen skal stoppe opp fordi det er andre som ikke har kommet like langt som oss?
    I 2010 var jeg på likestillingskonferanse i strassbürg, hvor land som bla. Algerie, Palestina, Marokko og Libanon også deltok. Jeg så et klart skillet mellom vest, øst og sør(om du vil). Jeg skal også innrømme at det var i flere situasjoner jeg stilte meg spørsmålet; " Hva gjør vi her?" . Politikken, velferden, moralen og etikken, ingen av disse kunne sammenlignes.
    Der i mot lærte jeg meg den største leksen av alle! Vi, dvs. de Norske representantene var de eneste som ønsket oss vekk og undret på hva vi kunne bidra med og til.
    Jeg prøver ikke å si at de ikke himlet med øynene, eller fnøs når vi tok podie, men heller at de forstod i mye større grad hva denne forskjellen egentlig representerer.
    Hovedargumenter deres for at vi, som et av de mest fungerende landene fremstod som arrogante, var ikke at vi alle "hadde det så bra", men heller at vi ikke så potensialet. Vi var for dem en fungerende stat, et ideal av et samfunn, men mente også at vi hadde mistet vårt ideal.

Vi har fattigdom og alle andre problemer. Vi har grupper som er, eller risikerer å bli avik i samfunnet. Studenter er et eget samfunn innad i samfunnet vårt, som hele tiden risikerer å bli fattigere enn "nødvendig". Så er det sant at studentgruppen ikke er en originalitet i denne debatten, men fremdeles et viktig eksempel.
    Skal vi virkelig slutte å forbedre vårt eget samfunn, fordi vi rett og slett er så "rike på olje"?
    Denne debatten om utviklingen av samfunnet kunne stått for seg selv. Den kunne omhandlet et hvert tema, men i denne konteksten er det økonomi og fattigdom i Norge.
    Skal vi ikke ivareta og prøve å forbedre den økonomiske levestandarden vi har i Norge?
    Jeg mener vi kan både være rike og fattige her i Norge. Det handler om hvilket ideal du selv og den Norske stat velger.

Standard Medlem Milla's Avatar

Jeg har mitt syn på være fattig, etter komme tilbake til Norge har jeg hatt ett sammenbrudd hvor jeg ikke er jobbklar. Jeg prøver hver dag og okkupere meg selv eller bygge opp til den jenta jeg var før. Nå føler jeg meg som en snylter og prøver i herdig med holde motet oppe bare til betale regninger, eller stille opp til kurs. Det lille jeg har levd på fra Desember har gjort det vanskelig for meg til få pengene til gå rundt. Nå som jeg har kommet i oppfølging sier de at jeg skal få litt mer penger, men alt går nå til nye regninger som skal hjelpe meg som psykolog, legetimer og annet. Jeg prøver ikke tenke på hvor fattig jeg er, men kan ikke unne meg en tur på cafe med venner eller lage 3 måltider hver dag. Men jeg tenker som så jeg er egentlig ikke lut fattig heller, for panter flasker når virkelig er i nød. Men det er utrolig flaut prøve gjøre ting og har da litt penger som da jeg bruker på ufornuftige ting som jeg har hatt lyst på og har nå en frihet til bruke egne penger. Egentlig er jeg ganske heldig, men og uheldig med en ufornuftig sans for bruk av penger. Er nok det samme med flere folk som har nådd bunnen, det er veldig enkelt å kjøpe en liten kortvarig lykke fordi vi fortjener det.

Sensei's chewtoy #1 Marshmellow's Avatar

relativ fattigdom er alltid kjipt
    skaper sosiale skiller og hindrer at alle har like muligheter

avskaff kapitalismen og nasjonaliser mer, så går nok alt greit.

Forslaget om å avskaffe kapitalismen og nasjonalisere mer, stiller jeg meg imot.

Å avskaffe relativ fattigdom, eller en gang absolutt fattigdom, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alt liv, så hadde problemet vært løst. Vi må nødvendigvis også se på hvilke andre konsekvenser det ville få.

De gangene å avskaffe kapitalismen og nasjonalisere mer har blitt forsøkt, har det gått dårlig, og ofte veldig dårlig. Ofte har man oppnådd lite annet enn å gjøre alle like fattige, og i tillegg har samfunnet blitt mye verre på andre områder. Blant de minst mislykkede forsøkene vi har sett har vi vel Cuba og den tidligere Sovjetunionen – Det aller verste i vår tid må være Nord-Korea.

I tillegg innebærer i praksis alle forsøk på å regulere økonomien tvangsbruk, og jo mer man vil regulere, jo mer må man bruke tvang. Tvangsbruk er et onde, som man derfor bør være meget forsiktig med å bruke. Blir man kvitt fattigdom, men får et stort statlig tvangsregime i bytte, kan man risikere å ende opp i en verre situasjon enn den man var i fra før.

Quote Originally Posted by Rounin View Post
    Forslaget om å avskaffe kapitalismen og nasjonalisere mer, stiller jeg meg imot.

Å avskaffe relativ fattigdom, eller en gang absolutt fattigdom, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alt liv, så hadde problemet vært løst. Vi må nødvendigvis også se på hvilke andre konsekvenser det ville få.

De gangene å avskaffe kapitalismen og nasjonalisere mer har blitt forsøkt, har det gått dårlig, og ofte veldig dårlig. Ofte har man oppnådd lite annet enn å gjøre alle like fattige, og i tillegg har samfunnet blitt mye verre på andre områder. Blant de minst mislykkede forsøkene vi har sett har vi vel Cuba og den tidligere Sovjetunionen – Det aller verste i vår tid må være Nord-Korea.

I tillegg innebærer i praksis alle forsøk på å regulere økonomien tvangsbruk, og jo mer man vil regulere, jo mer må man bruke tvang. Tvangsbruk er et onde, som man derfor bør være meget forsiktig med å bruke. Blir man kvitt fattigdom, men får et stort statlig tvangsregime i bytte, kan man risikere å ende opp i en verre situasjon enn den man var i fra før.
    synes det er urettferdig å bruke dårlig gjennomførte og Stalinistiske stater som eksempel
    verden var uheldig til at kommunisme først kom til makten i form av Bolshevikene, som rett og slett var et drittparti og på ingen måte hadde majoriteten men bare timet statskuppet riktig. Dette formet kommende regimer grunnet størrelsen og utenrikspolitikken til Russland i de kommende årende, noe som sugde for alle.

Cuba gjorde det heller ikke 'bra' i forhold til å holde en ren ideologi. Grunnen til at de støttet Sovjetunionen var i hovedsak at statskuppet var mot et USA-vennlig styre, noe som gjorde en av superkreftene til en fiende. You know how it goes, my enemy's enemy is my friend.

Man trenger da ikke overhodet å bruke tvang for å forandre lover..?
    Det er rett og slett snakk om å endre en lov, og arrestere de som bryter den i etterkant. Så lett er det, og det er fullstendig legitimt.

Og jeg er uenig med at å utslette fattigdom ikke burde vært et mål. Hvordan hadde du likt å være svakerestilt i et land uten velferd, for eksempel? Du vet, som Afrikaner i 80-talls Sør Afrika, Sudra i dagens Nepal, Jøde i 40-talls Tyskland eller Palestiner i dagens Israel.
    Bruker ekstreme eksempler, men de er alle eksempler på klasse-basert diskriminering.
    Eller rett og slett bare å bli født inn i en svakerestilt økonomisk klasse. Om du kommer fra en fattig familie er sjansene ikke alltid så greie for å løfte deg fra den slumpen grunnet at de ikke har like godt utgangspunkt for å klare seg.
    Og selv om man klarer seg, hvordan er det på noen måte rettferdig at andre mennesker som har en milliard ganger mer enn deg, og lever mye bedre?
    Er det fordi de rett og slett er bedre mennesker? Er det fordi at man automatisk fortjener et godt eller relativt dårlig liv basert på hvor du er født og hva du er født inn i?
    "Hah, de dumme afrikanerne fortjener å sulte. Der har de for å bli født på feil sted til feil tid" - din logikk
    og det er jo slettes ikke slik at det ikke er noe man kan gjøre med det. vi kan iallefall gjøre mye mer enn det vi gjør nå.
    (neste valg blir det sikkert borgerlig regjering også, blæh.)

la meg bare sammenligne prinsippene i disse to utsagnene

"Å avskaffe relativ fattigdom, eller en gang absolutt fattigdom, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alt liv, så hadde problemet vært løst."
    "Å avskaffe diskriminering av Jøder, eller en gang absolutt Jødeforfølgelse, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alle Jødene, så hadde problemet vært løst."

hoho ok nazifar.
    bare fordi noe ikke ble skapt som en oppgave menneskene skal følge betyr ikke at det er rettferdig å la det skje. Den logikken er bare fullstendig idiotisk.

Her var det sannelig mye rart, så jeg tar det litt punkt for punkt.

Quote Originally Posted by Marshmellow View Post
    synes det er urettferdig å bruke dårlig gjennomførte og Stalinistiske stater som eksempel
    verden var uheldig til at kommunisme først kom til makten i form av Bolshevikene, som rett og slett var et drittparti og på ingen måte hadde majoriteten men bare timet statskuppet riktig. Dette formet kommende regimer grunnet størrelsen og utenrikspolitikken til Russland i de kommende årende, noe som sugde for alle.

Cuba gjorde det heller ikke 'bra' i forhold til å holde en ren ideologi. Grunnen til at de støttet Sovjetunionen var i hovedsak at statskuppet var mot et USA-vennlig styre, noe som gjorde en av superkreftene til en fiende. You know how it goes, my enemy's enemy is my friend.
    Det kan knappest være urettferdig å kritisere de mest vellykkede forsøkene på sosialistisk styre man kommer på. Dette var de mest rettferdige eksemplene jeg kom på, og det finnes mange som er verre.

Man trenger da ikke overhodet å bruke tvang for å forandre lover..?
    Det er rett og slett snakk om å endre en lov, og arrestere de som bryter den i etterkant. Så lett er det, og det er fullstendig legitimt.
    Å arrestere folk er tvang. Å kalle noe "legitimt" fordi det står i en lov, en underlig ordbruk. Mange historiske grusomheter har vært fullkomment lovlige i de landene de ble begått i, og de fleste av oss kan nok komme på land som har urettferdige lover. Når vi kan si at et land har urettferdige lover, er det fordi vi har moral og samvittighet som står over lovene.

Og jeg er uenig med at å utslette fattigdom ikke burde vært et mål.
    Den eneste som har kommet med dette argumentet er deg selv.

Hvordan hadde du likt å være svakerestilt i et land uten velferd, for eksempel? Du vet, som Afrikaner i 80-talls Sør Afrika, Sudra i dagens Nepal, Jøde i 40-talls Tyskland eller Palestiner i dagens Israel.
    Bruker ekstreme eksempler, men de er alle eksempler på klasse-basert diskriminering.
    Eller rett og slett bare å bli født inn i en svakerestilt økonomisk klasse.
    Fattigdom i Norge er ikke forårsaket av klassebasert diskriminering av den art som fant sted i Nazi-Tyskland! Bor vi på samme planet?

Om du kommer fra en fattig familie er sjansene ikke alltid så greie for å løfte deg fra den slumpen grunnet at de ikke har like godt utgangspunkt for å klare seg.
    Og selv om man klarer seg, hvordan er det på noen måte rettferdig at andre mennesker som har en milliard ganger mer enn deg, og lever mye bedre?
    Finnes det noen regel som sier alle må ha likt? Hvis vi for alvor skulle leve etter en slik regel, kunne ingen bytte eller kjøpe eller selge noe, siden hver eneste transaksjon ville ødelegge balansen. Alle måtte leve som jegere og sankere, og kun leve av det de selv fanget.
    Men for å svare på spørsmålet direkte; det er rettferdig hvis det har skjedd gjennom frivillig handel og uten lureri. Det er altså ikke sikkert det alltid er rettferdig, men det kan være rettferdig.

Er det fordi de rett og slett er bedre mennesker? Er det fordi at man automatisk fortjener et godt eller relativt dårlig liv basert på hvor du er født og hva du er født inn i?
    Synes du det, eller hvorfor foreslår du det egentlig?

"Hah, de dumme afrikanerne fortjener å sulte. Der har de for å bli født på feil sted til feil tid" - din logikk
    Byttet du om "din" og "min"? Dette var det jo du selv som skrev.

og det er jo slettes ikke slik at det ikke er noe man kan gjøre med det. vi kan iallefall gjøre mye mer enn det vi gjør nå.
    Igjen et argument som ingen andre enn deg selv har kommet med. Det er kanskje lettere å vinne en diskusjon når man snakker til seg selv...

(neste valg blir det sikkert borgerlig regjering også, blæh.)
    Det kan vel hende, men har du tenkt på at de store partiene er ganske like? Det betyr ikke så mye for meg personlig om Det Blå Partiet vinner i stedet for Det Røde Partiet. Det som er interessant er at ikke flere stemmer på de partiene som mener noe.

la meg bare sammenligne prinsippene i disse to utsagnene

"Å avskaffe relativ fattigdom, eller en gang absolutt fattigdom, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alt liv, så hadde problemet vært løst."
    "Å avskaffe diskriminering av Jøder, eller en gang absolutt Jødeforfølgelse, er jo ikke menneskets høyeste mål. Dersom det var det, kunne vi jo bare utslette alle Jødene, så hadde problemet vært løst."

hoho ok nazifar.
    Igjen disse argumentene mot ord fra egen munn. Er det deg selv du kaller nazifar?

Det var kanskje ikke alle som fikk med seg at idéen om å utslette alt liv for å utrydde fattigdom var et eksempel på noe som ville være dumt å gjøre selv om det virket. Å rasere verdensøkonomien for å utslette relativ fattigdom ville også være fullstendig katastrofalt, både fordi det ville skapt voldsom absolutt fattigdom ved at man gjorde alle fattige, og krevd at man innførte totalitære marerittregimer for å holde økonomien under kontroll.

bare fordi noe ikke ble skapt som en oppgave menneskene skal følge betyr ikke at det er rettferdig å la det skje. Den logikken er bare fullstendig idiotisk.
    Igjen et argument du bare har kommet med selv.

[QUOTE=Rounin;298180]Her var det sannelig mye rart, så jeg tar det litt punkt for punkt.

Det kan knappest være urettferdig å kritisere de mest vellykkede forsøkene på sosialistisk styre man kommer på. Dette var de mest rettferdige eksemplene jeg kom på, og det finnes mange som er verre.
    Nei. Det er urettferdig når alt bled startet av ett marerittregime som svertet resten.

Å arrestere folk er tvang. Å kalle noe "legitimt" fordi det står i en lov, en underlig ordbruk. Mange historiske grusomheter har vært fullkomment lovlige i de landene de ble begått i, og de fleste av oss kan nok komme på land som har urettferdige lover. Når vi kan si at et land har urettferdige lover, er det fordi vi har moral og samvittighet som står over lovene.
    Å opprettholde lover er ikke tvang over hva som er akseptabelt. Ganske sikker på at lov og orden er en av grunnsteinene i sivilisasjonen. Om man har lover basert på likestilling og rettferdighet tviler jeg på at det kan sammenlignes med "alle X må utryddes" eller "alle må stå på hoppestokk baklengs til jobb på tirsdager".

Neida, les posten jeg besvarte.

Fattigdom i Norge er ikke forårsaket av klassebasert diskriminering av den art som fant sted i Nazi-Tyskland! Bor vi på samme planet?
    Nei, jeg påpekte at jeg brukte ekstreme eksempler for å gjøre poenget mitt mer tydelig. Prøv igjen.

Finnes det noen regel som sier alle må ha likt? Hvis vi for alvor skulle leve etter en slik regel, kunne ingen bytte eller kjøpe eller selge noe, siden hver eneste transaksjon ville ødelegge balansen. Alle måtte leve som jegere og sankere, og kun leve av det de selv fanget.
    Men for å svare på spørsmålet direkte; det er rettferdig hvis det har skjedd gjennom frivillig handel og uten lureri. Det er altså ikke sikkert det alltid er rettferdig, men det kan være rettferdig.
    Likhet og likestilling er gode kvaliteter som et samfunn burde streve etter å oppnå. For å gjøre det lettere er "Like muligheter for alle" et begrep som oppsummerer hva jeg mener godt. Man burde prøve å gjøre ting rettferdig så ofte man kan. Og jeg tror ikke helt du skjønner greia med å nasjonalisere bedrifter. Om staten tar nok kontroll så slipper man å ha en balanse å ødelegge. Iallefall innenriks.

Dårlig gjort å ta deler av argumentet out of context. Besvar heller på spørsmålet du, framfor å trekke ut en del rettet mot deg og din logikk og vri det rundt.

nei, jeg forklarte hva argumentene dine innebærer. Lær deg å lese 'a.
    Igjen et argument som ingen andre enn deg selv har kommet med. Det er kanskje lettere å vinne en diskusjon når man snakker til seg selv...
    Du la kanskje ikke merke til det, men en av de to utsagnene var fra deg, og den andre var for å gjøre narr av prinsippet i ditt utsagn.
    Litt vanskelig med alle disse ordene, synes du? Er det lettere å argumentere når du ignorerer budskapet i noen andres argument og vrir det rundt for å virke lurere i ditt eget hode?
    så gøy.

Det kan vel hende, men har du tenkt på at de store partiene er ganske like? Det betyr ikke så mye for meg personlig om Det Blå Partiet vinner i stedet for Det Røde Partiet. Det som er interessant er at ikke flere stemmer på de partiene som mener noe.
    Det er jeg helt klar over. Det er trist i prinsippet, og i de marginale forskjellene det utgjør, blant annet nedskatting av visse ting.

Igjen disse argumentene mot ord fra egen munn. Er det deg selv du kaller nazifar?
    Er du høy? Les igjen, slik at hovedargumentet ditt slipper å være "Det var det du sa selv ))) haha lol" istedenfor noe som faktisk gir et motargument.

Det var kanskje ikke alle som fikk med seg at idéen om å utslette alt liv for å utrydde fattigdom var et eksempel på noe som ville være dumt å gjøre selv om det virket. Å rasere verdensøkonomien for å utslette relativ fattigdom ville også være fullstendig katastrofalt, både fordi det ville skapt voldsom absolutt fattigdom ved at man gjorde alle fattige, og krevd at man innførte totalitære marerittregimer for å holde økonomien under kontroll.
    Enhver ville skjønt eksempelet ditt, det var bare vanvittig dumt, noe jeg refererte til opptil flere ganger. Det finnes lite grunnlag for å tro at alle ville leve i absolutt fattigdom. Hvor blir alle resursene av, i så fall? Poff, borte vekk? Det er fullt mulig å få til avskaffing av kapitalisme på verdensbasis, spesielt med tanke på resursene og arbeidskraften man har i verden. Det er bare at levestandarden til de som har det best ville senkes, mens ting ville blitt bedre for de som har det værre enn gjennomsnittet. Og når det gjelder på nasjonalt nivå burde det gå superlett med unntak, spesielt i et land som Norge.

hoho, den var god. Nå, prøv å komme med et motargument på ekte.

Neida, les posten jeg besvarte.
    Dårlig gjort å ta deler av argumentet out of context. Besvar heller på spørsmålet du, framfor å trekke ut en del rettet mot deg og din logikk og vri det rundt.
    nei, jeg forklarte hva argumentene dine innebærer. Lær deg å lese 'a.
    Du la kanskje ikke merke til det, men en av de to utsagnene var fra deg, og den andre var for å gjøre narr av prinsippet i ditt utsagn.
    Litt vanskelig med alle disse ordene, synes du? Er det lettere å argumentere når du ignorerer budskapet i noen andres argument og vrir det rundt for å virke lurere i ditt eget hode?
    så gøy.
    Er du høy? Les igjen, slik at hovedargumentet ditt slipper å være "Det var det du sa selv ))) haha lol" istedenfor noe som faktisk gir et motargument.
    hoho, den var god. Nå, prøv å komme med et motargument på ekte.
    Alle i en diskusjon må stå for det de selv har sagt. Selv om man forsøker å parodiere en meningsmotstander når man sier noe, har man fortsatt sagt det selv.
    Utsagn som "hoho ok nazifar", "Lær deg å lese 'a" eller "Er du høy?" bidrar heller ikke særlig til diskusjonen. Skal jeg komme med et motargument, må motparten først ha kommet med et argument.

Nei. Det er urettferdig når alt bled startet av ett marerittregime som svertet resten.
    Da overlater jeg til noen andre å nevne hvem disse resten av sosialistlandene var eller er. Cuba og Sovjetunionen var de beste eksemplene jeg kom på.

Å opprettholde lover er ikke tvang over hva som er akseptabelt. Ganske sikker på at lov og orden er en av grunnsteinene i sivilisasjonen. Om man har lover basert på likestilling og rettferdighet tviler jeg på at det kan sammenlignes med "alle X må utryddes" eller "alle må stå på hoppestokk baklengs til jobb på tirsdager".
    Hvorvidt det er akseptabelt kommer an på lovene, spør du meg. Enig med deg i resten.

Nei, jeg påpekte at jeg brukte ekstreme eksempler for å gjøre poenget mitt mer tydelig. Prøv igjen.
    Eksempelet ble nok så ekstremt at poenget falt bort.

Likhet og likestilling er gode kvaliteter som et samfunn burde streve etter å oppnå. For å gjøre det lettere er "Like muligheter for alle" et begrep som oppsummerer hva jeg mener godt. Man burde prøve å gjøre ting rettferdig så ofte man kan. Og jeg tror ikke helt du skjønner greia med å nasjonalisere bedrifter. Om staten tar nok kontroll så slipper man å ha en balanse å ødelegge. Iallefall innenriks.
    Jeg synes frihet er langt viktigere enn at alle skal ha like mye, så her får vi nok bare være uenige.

Enhver ville skjønt eksempelet ditt, det var bare vanvittig dumt, noe jeg refererte til opptil flere ganger.
    Da forstår jeg bedre hvor du ville hen med "nazifar"-kommentaren din. Skal ikke terpe mer på dette, nå som jeg forstår hva du mente.

Det finnes lite grunnlag for å tro at alle ville leve i absolutt fattigdom. Hvor blir alle resursene av, i så fall? Poff, borte vekk? Det er fullt mulig å få til avskaffing av kapitalisme på verdensbasis, spesielt med tanke på resursene og arbeidskraften man har i verden. Det er bare at levestandarden til de som har det best ville senkes, mens ting ville blitt bedre for de som har det værre enn gjennomsnittet. Og når det gjelder på nasjonalt nivå burde det gå superlett med unntak, spesielt i et land som Norge.
    De forsøkene på sosialistisk styre jeg kjenner til har ikke gått så bra, men jeg skal si meg enig med deg i at det finnes lite grunnlag. De gangene sosialisme har blitt utprøvd har det vært mange faktorer som ødela. Det hadde vært fint om alternative politiske ideologier, både sosialisme i ulike former og andre, kunne prøves ut under mer ideelle forhold, så vi kunne lære mer om dem og om hvordan de artet seg over tid. Vi kan bare håpe en slik mulighet dukker opp en dag.

Du har rett, det har ikke gått så bra. Poenget mitt var at når en ting ødelegger alt sammen burde ikke det brukes som et grunnleggende argument imot sosialisme generelt. De mer 'ekstreme' røde statene har som sagt blitt gitt veldig innflytelse av Russland, som startet på helt feil måte til å begynne med. Men så har man også stater som har hatt litt svakere sosialisme som det har gått kjempefint for.

hei. om noen bare ville gi meg en jobb, så hadde norge hatt en fattig mindre. jeg er flink med penger, jeg har bare veldig lite penger å være flink med i et land der alt er dyrt.

Lær deg å skrive CV, og søk på mange av jobbene du er kvalifisert til.

Kan skrive under på forslaget over. Har man tid til overs, lønner det seg å søke på alt man kunne tenke seg å jobbe med, og gå på alle intervjuer – I verste fall er det en anledning til å få litt øvelse, en gratis kopp kaffe, snakke litt om seg selv og bli kjent med et nytt menneske, og det er jo hyggelig. Søknaden og CVen må selvsagt rette seg mot den stilligen man søker på, men bedre med en søknad for mye enn en søknad for lite.

I min bransje, programmering (eller Systemutvikling som fintfolket kaller det nå til dags), tråler mange bedrifter Finn.no for å selv finne mulige kandidater til sin bedrift. Ikke alle lyser ut stillingen i en annonse man kan se, fordi det koster ekstra, så det kan lønne seg å legge ut CV på Finns CV-tjeneste. Noen får også noen tilbud via LinkedIn.

Selv fikk jeg de fleste intervjuene jeg var på nettopp gjennom CVen på Finn.no. Et rekrutteringsfirma som allerede hadde hatt meg i sine databaser i et halvt år kontaktet meg til og med først når de fant meg på Finn. Det var også gjennom den CVen at jeg fikk min nåværende jobb, og enda jeg ikke trodde jeg var særlig kvalifisert til jobben da jeg så på annonsen, dro jeg på intervju allikevel, og fikk jobben. Så man må gripe alle muligheter.

Standard Medlem Katsura's Avatar

Men hjelper ikke med god CV og søknad dersom man ikke har erfaring. Man må ha enten eller ha erfaring eller kontakter for å få noe jobb i det hele tatt.
    Selv har jeg søkt på så mange jobber at jeg har mista tellinga for lengst, men får fremdeles ingenting.
    Så for en fattig student som ikke har nok erfaringer eller som kjenner de riktige folka, får man seg rett og slett ikke jobb

Standard Medlem gullfisk's Avatar

Du trenger erfaring for å få jobb, og jobb for å få erfaring. Kjenner til den, ja.

Det er et underlig krav å stille til noen som kommer rett ut av universitetet, ja. De fleste bedriftene håper vel at noen andre skal ta jobben med å gi de nye årskullene med studenter en god innføring i yrket, og så kan de rekruttere dem over til seg når studentene har fått noen års jobberfaring. Hvem disse "noen andre" er tror jeg ikke de alltid har tenkt på.

Egentlig virker det litt som om bedriftene ikke alltid vet hva de skal se etter, og endre opp med å forsøke å gjøre det samme som alle de andre. Alle programmeringsbedriftene skriver om skiturene sine, for eksempel. Mon tro om gode programmerere går spesielt mye på ski? Det er kanskje ikke så lett å få oversikt over hva som gjør en god ansatt til en god ansatt. Da er det lettere å ta noen som har klart seg i bransjen i noen år, eller noen man kjenner, og dermed lettere kan stole på.

Det går jo heldigvis an å bli kjent med noen. Gå på sammenkomster hvor folk fra ens bransje går (det kan være moro uansett), spørre venner-av-venner, venner av familie, famile av venner etc. Og enda anbefaler jeg fortsatt Finn.no altså. Men det er sant at det kan ta tid. For meg tok det mange måneder, og for noen har det tatt år. Man må bare stå på.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)