User Tag List

Results 1 to 11 of 11

Thread: generell studiekompetanse selv om utveksling i japan?

Standard Medlem Hmm's Avatar

Default generell studiekompetanse selv om utveksling i japan?

hei.
    fikk vite av rådgivern at man neppe får studiekompetanse hvis man tar et utvekslings år fordi språket er så vanskelig at en ikke klarer pensummet...
    vet d er veldig induvidielt, og jeg kan ikke mye japansk, men vil lære!
    så d jeg lurer på er om noen som har vært på utveksling i japan har fullført med bare 3 år på skolebenken... vil ikke gå 4 år og måtte betale hele reisen selv.. hvis d er noen som har et forslag til hvordan dette kan fungere, så gi tips!

har veldig lyst på et år i japan

Default Re: generell studiekompetanse selv om utveksling i japan?

Skjønner ikke helt hva du skal gjøre i et år ved en japansk skole, men en ting det virker som du ikke skal, er å studere. Hvis man skal lære noe av undervisning er det jo en fordel å faktisk forstå det lokale språket. Så jeg går ut i fra at du bare vil dra fordi det er Japan, og Japan er kult. Det er jo greit nok, men i og med at alle andre på din alder vil være opptatt med å faktisk gjøre skolearbeid, kan det jo bli en noe ensom opplevelse. Det er grenser for hvor mange parker og historiske bygg man gidder å se alene, mener jeg. Og når du antageligvis ikke er gammel nok til å drikke deg full alene foran tv-en i Japan heller, ser jeg egentlig ikke vitsen. Ta deg en måneds ferie - det er mer en nok tid til å få drøssevis av tempelbesøk trykt ned i halsen.

ロン! 大三元! Sakuya's Avatar

Dersom du skal ta et utvekslingsår på videregående skole i Japan, må du nok regne med å få et ekstra år på VGS i Norge, altså gå fire år. Jeg vet om fler som har gjort nettopp dette. Norske utdanningsplaner sammenfaller ikke med alle utenlandske siden spesifikasjonene i de er forskjellige, og dermed blir du nødt til å ta opp fag for å kunne få generell studiekompetanse. Derfor vil ikke året ditt i Japan telle i sammenheng med generell studiekompetanse, men det er jo garantert verdt det for opplevelsen og japansken sin skyld selv om man ikke får det godkjent i den videregående opplæringen.

Du kan få støtte til utvekslingsåret ved å søke forskjellige stipend (jeg vet det finnes noen der ute, men det kan ikke jeg noe stort om, så det lønner seg å søke rundt hvis det skulle være aktuelt), men disse dekker nok ikke alle utgiftene. Du blir nok nesten nødt til å betale en del selv.

Standard Medlem Akamaru's Avatar

Jeg vet ikke så mye om utveksling til Japan, men vet om noen som har dratt dit. Det eneste jeg kan si til deg om du virkelig har lyst er å ikke vente for lenge, de fleste firmaene som tilbyr utveksling, tilbyr bare opptil en viss alder (tror det er 18 år?).

Utover det kan jeg virkelig anbefale å reise til Japan (uansett om det er på utveksling eller på tur), du får en opplevelse for livet og også mange gode venner det er mulig å holde kontakten med lenge etterpå. Selv var jeg på språkskole i Japan i 6 uker og det var definitivt noe av det kuleste jeg har opplevd. Det Krobling sier om tempel og det å være alene er bare tull...

Det kunne vært en ide å prøve å lære litt japansk før du drar (spesielt hiragana og katakana!), men jeg lærte temmelig fort og kunne holde enkle samtaler allerede etter et par uker.

Standard Medlem Sappy's Avatar

Quote Originally Posted by Akamaru View Post
    Utover det kan jeg virkelig anbefale å reise til Japan (uansett om det er på utveksling eller på tur), du får en opplevelse for livet og også mange gode venner det er mulig å holde kontakten med lenge etterpå. Selv var jeg på språkskole i Japan i 6 uker og det var definitivt noe av det kuleste jeg har opplevd. Det Krobling sier om tempel og det å være alene er bare tull...
    Hvilken skole / opplegg var det da ? EF ?

Standard Medlem Akamaru's Avatar

Quote Originally Posted by Sappy View Post
    Hvilken skole / opplegg var det da ? EF ?
    Nope, de har ikke reiser til språkskoler (så vidt jeg vet) kun utveksling. Jeg fikset og ordnet selv jeg. Jeg kontaktet språkskolen jeg ville gå på, og de ordnet med sted å bo på for meg og slikt. Jeg bestilte billetter, og reise ;D

Quote Originally Posted by Akamaru View Post
    Jeg kontaktet språkskolen jeg ville gå på, og de ordnet med sted å bo på for meg og slikt. Jeg bestilte billetter, og reise ;D
    hvilken språkskole var det da? jeg kunne tenke meg å finne ut litt av det der selv.. (og mulig reise en gang ^^ )

hmmm....virker som folk har fått feil inntrykk. dt jeg vil dit for er all kunnskapen og erfaringen man får. d at jeg vil ta dt på 3 år har å gjøre me stipend fra lånekassen. jeg vil lære! mest mulig! og forkunnskaper har jeg planer om å få. jeg tenker bare på åssen jeg skal få stipend til dt og om dt var en mulighet for å ta alt på 3 år dt var alt

forresten lurte jeg på om dt er noen andre enn EF som sender studenter dit i august?

Stipend og slikt via den japanske ambassaden hadde en frist på 15. januar om det har noen hensikt. Om du vil ta alt via videregående, må du ta siste året i norge så det blir ikke tre år i japan, bare to. Stipend må du søke om med en gang imo, snakk med en rådgiver på skolen din, ofte suger rådgivere på ungdomsskolen, så du må heller be om å få kontakt med en rådgiver på en vgs skole.

Skal du gjøre noe med å dra til japan neste skoleår, må du gjøre ting . Du må prate med rådgiveren om at du virkelig vil, at dette er noe du vil satse på. Selv ble jeg alrdi tatt seriøst og gav opp. Tenk på at du må ha en plass å bo, du må ha penger for å komme inn på skolen(stipend via lånekassen eller noe), hva du skal ta mens du er der, må du ha språkkurs? Kan du noe fra før? Hvor ligger du an på JLPT skalaen? Hvilken skole vil du gå på? Hvilken skole har hva du vil inn på?

Dette burde du snakke med rådgiver om. Be om ca 2 timer til å prate, skriv ned alt du kan tenke deg å diskutere, få rådgiver til å forstå at du vil til japan, ikke på Finnmark villmark og tur og katedral skole.

Det er basisen egentlig.

Litt mer relevant:

Generell studiekompetanse i Japan kommer til å bli tøft. Ikke "kult", men hardt. Du må ikke bare få med deg alt av allmennfaglig stoff, men også på japansk. Det forutsetter egentlig at du studerer som en gal og ærer deg å lese og forstå japansk akkurat nå. Hvis du klarer en deal med skolen, og en skole i japan i samspill med ambassaden kan du gjøre det. Det blir uansett veldig tøft og det blir ikke anime "hei jeg er utvekslings student fra zzzzz og håper det blirfint her^^ *insert lovely drama and school fun*". Du kommer til å slite imo.

Note; skrev første del før jeg faktisk leste første post. Skrev andre del etter jeg leste første post. Bear with me if I didn't get your intention.

har nå funnet ut at hvis jeg reiser blir det med AFS. menne så lurer jeg på om det er noen som har reist med dem og veit om dem sender ut elever i august i tillegg. er fullt klar over at d står mars, april på sidene deres, men har hørt noe om august også.
    noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
    Last edited by Hmm; 30th January 2010 at 19:16.

Standard Medlem Diva's Avatar

Quote Originally Posted by Hmm View Post
    har nå funnet ut at hvis jeg reiser blir det med AFS. menne så lurer jeg på om det er noen som har reist med dem og veit om dem sender ut elever i august i tillegg. er fullt klar over at d står mars, april på sidene deres, men har hørt noe om august også.
    noen som kan bekrefte eller avkrefte det?
    EF sender i august, YFU og AFS i mars, tror jeg..

Jeg vil også reiser på utveksling til neste vår, men da må jeg få året godkjent, samt stipend.. Lurer dermed på det samme som deg

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)