User Tag List

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 28

Thread: Korttenkte japanere

Default Korttenkte japanere

Etter å ha tilbrakt en god stund i J-land har jeg kommet til den konklusjonen at det store flertallet av unge japanere, kanskje spesielt jenter, er usedvanlig tjukke i hue. De tenker omtrent like langt som til nesetippen:

UTSUNOMIYA —

A 23-year-old woman was arrested for vehicular manslaughter and fleeing the scene of an accident on Sunday, after she allegedly hit an 80-year-old woman with her car as she was driving home from a friend’s house in Utsunomiya City.

Michiko Sato, a technical school student, is accused of hitting Shige Ami, 80, on Route 293 just after 4 a.m. with the impact sending Ami partly through the windshield. Sato then continued driving and parked her car at home some 7 kilometers away from the scene of the accident, before calling a friend who in turn called police.

Police went to Sato’s home and found Ami’s body still on the bonnet of the car with her head through the windscreen. An ambulance was called but Ami was confirmed dead at the scene, and is believed to have died shortly after the impact.

Sato has admitted to hitting Ami and said she panicked which is why she didn’t stop and went straight home. Sato was not injured in the accident, police added.

(http://www.japantoday.com/category/c...net-in-tochigi)

Default Re: Korttenkte japanere

Som det heter i det gamle ordtaket: Når ting først går galt i Japan, går det skikkelig galt!

Gamlefar sortulv i trappen bak macen
    Nallefjant
    sortulv's Avatar

Quote Originally Posted by Krobling View Post
    Sato has admitted to hitting Ami and said she panicked which is why she didn’t stop and went straight home
    At man gjør noe fryktelig korttenkt er ikke unormalt dersom man får panikk, og slettes ikke unikt for Japan.

Quote Originally Posted by sortulv View Post
    At man gjør noe fryktelig korttenkt er ikke unormalt dersom man får panikk, og slettes ikke unikt for Japan.
    Jeg har snakket med japanere som ikke har tenkt til å stemme ved valget ettersom hun "er ikke noe interessert i politikk.. det er jo det vi har politikere til." Men på den annen side kan det jo godt hende at hun hadde fullstendig panikk ettersom en utledning spurte henne om politikk. De hender forresten også de får panikk om du klarer å bruke spisepinner.

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Etter å ha studert USA en stund, har jeg kommet til den konklusjon at det store flertallet av amerikanere, kanskje særlig menn, er usedvanlig tjukke i hue. De tenker omtrent like langt som til nesetippen:

TAMARAC, Fla. -- Authorities said they know who broke into a Tamarac woman's home because the robber left his cell phone at the scene of the crime.

The Broward Sheriff's Office said Scano Sinclair, 28, of Miramar, broke into the 25-year-old woman's home Tuesday afternoon while she was sleeping in her bedroom. She told deputies she awoke to find two men standing over her with guns and demanding cash.

As one of the robbers fled the scene, he dropped his cell phone, which contained several pictures of Sinclair. BSO robbery detectives said the victim identified Sinclair as her assailant.

Images: See Cell Phone Photos

Detectives said Sinclair recently tried to rob the victim's boyfriend at his Palm Beach County home but was unsuccessful.

(http://www.wpbf.com/news/21428686/detail.html)

Jeg har snakket med japanere som ikke har tenkt til å stemme ved valget ettersom hun "er ikke noe interessert i politikk.. det er jo det vi har politikere til." Men på den annen side kan det jo godt hende at hun hadde fullstendig panikk ettersom en utledning spurte henne om politikk. De hender forresten også de får panikk om du klarer å bruke spisepinner.
    Jeg har snakket med nordmenn som ikke har tenkt å stemme ved valget ettersom han "er ikke noe interessert i politikk... alt virker bare som det samme uansett."

Eller, med andre ord: rasistiske fordommer må nesten underbygges med statistikk, ikke anekdoter og enkle nyhetssaker som kunne ha kommet fra hvor som helst i verden, for at du skal ha noen som helst håp om å bli tatt seriøst.

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Eller, med andre ord: rasistiske fordommer må nesten underbygges med statistikk, ikke anekdoter og enkle nyhetssaker som kunne ha kommet fra hvor som helst i verden, for at du skal ha noen som helst håp om å bli tatt seriøst.
    Jeg trodde fordommer var sånne man hadde på forhånd av selve opplevelsen, og ikke meninger man gjør seg opp i etterkant. Men jeg har jo tatt feil før. Som den gangen jeg trodde at sosialantropologiske undersøkelser kunne brukes til å oppnå en viss forståelse av andre samfunn.

Jeg trodde fordommer var sånne man hadde på forhånd av selve opplevelsen, og ikke meninger man gjør seg opp i etterkant. Men jeg har jo tatt feil før. Som den gangen jeg trodde at sosialantropologiske undersøkelser kunne brukes til å oppnå en viss forståelse av andre samfunn.
    Poenget var mer at dine opplevelser tvilsomt representerer Japan som helhet så godt, og om de gjør det så uttrykker du det dårlig i tråden. I førsteposten sier du at japanere (særlig unge jenter) er dumme, og det eneste du legger frem for å underbygge denne påstanden er én enkelt nyhetssak hvor én japansk jente gjorde noe dumt etter å ha fått panikk. Å trekke din konklusjon fra (tilsynelatende) denne hendelsen, kombinert med en anekdote om en annen person, altså basert på 2 personer av svært mange millioner unge japanske jenter, virker dermed for oss utenforstående som om det er basert på fordommer.

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Poenget var mer at dine opplevelser tvilsomt representerer Japan som helhet så godt, og om de gjør det så uttrykker du det dårlig i tråden. I førsteposten sier du at japanere (særlig unge jenter) er dumme, og det eneste du legger frem for å underbygge denne påstanden er én enkelt nyhetssak hvor én japansk jente gjorde noe dumt etter å ha fått panikk. Å trekke din konklusjon fra (tilsynelatende) denne hendelsen, kombinert med en anekdote om en annen person, altså basert på 2 personer av svært mange millioner unge japanske jenter, virker dermed for oss utenforstående som om det er basert på fordommer.
    Poenget i denne tråden var dog ikke å si at alle japanere kjører nærmere en mil mens den 80 år gamle dama hun nettopp har kjørt på, stirrer på henne gjennom frontruta. Det var mer en observasjon av en noe spesiell nyhetshistorie jeg tenkte kanskje kunne være interessant for enkelte medlemmer som ikke nødvendigvis er overbevist om at Japan er akkurat som i anime. Selv om jeg eventuelt supplerer med et par anekdoter og meninger, tror jeg ikke dette er det ideelle forumet til å komme med inngående analyser av japansk samfunn og kultur, da jeg er overbevist om at et par hoder her ville implodere av slike realiteter. Og ikke missforstå meg nå da - selv om jeg personlig er hellig overbevist om at hoder vil implodere, betyr ikke det nødvendigvis at den seneste statistikken over imploderte hoder vil peke mot samme resultat.

Poenget i denne tråden var dog ikke å si at alle japanere kjører nærmere en mil mens den 80 år gamle dama hun nettopp har kjørt på, stirrer på henne gjennom frontruta. Det var mer en observasjon av en noe spesiell nyhetshistorie jeg tenkte kanskje kunne være interessant for enkelte medlemmer som ikke nødvendigvis er overbevist om at Japan er akkurat som i anime. Selv om jeg eventuelt supplerer med et par anekdoter og meninger, tror jeg ikke dette er det ideelle forumet til å komme med inngående analyser av japansk samfunn og kultur, da jeg er overbevist om at et par hoder her ville implodere av slike realiteter. Og ikke missforstå meg nå da - selv om jeg personlig er hellig overbevist om at hoder vil implodere, betyr ikke det nødvendigvis at den seneste statistikken over imploderte hoder vil peke mot samme resultat.
    Problemet her var måten du fremstilte dine meninger om japansk ungdom helt uten relevante eksempler, statistikk eller bevis av noe fornuftig slag. Men greit, dette er jo bare et idiotforum fylt med narutards, så seriøs diskusjon er uønsket her, og vanskelige konsepter som samfunnsfag og andre kulturer er vanskelige for oss simple mennesker.

Standard Medlem Elfhybrid's Avatar

Altså, nå har jeg verken vært i Japan eller kjenner spesielt mange japanere,men den der må du bygge litt oppunder, for de tingene der er faktisk ikke begrenset til japan. Det med politikk er ganske utbredt i hele verden.

Og du må ikke være stokk dum,bare fordi man ikke vil diskutere politikk. I mange kretser er det ansett som særs uhøflig å dra frem politiske spørsmål om man ikke er VELDIG godt kjent.

Nallefjant
    sortulv's Avatar

Krobling: ingen av de seriøse medlemmene mener i ramme alvor at japansk er overlegent alt annet, og at det er det perfekte landet. Tvert imot, men å bruke en enkelthendelse – som dette – som bevis for at alle unge damer og jenter i et land er korttenkte og dumme, blir for banalt. Det finnes flere slike hendelser som dette, i hvert eneste land hver bidige dag. Er samtlige mennesker korttenkte og dumme av den grunn?

Standard Medlem moritvri's Avatar

ja.
    neida, men jo er jo litt sånn typisk også da damene her får heller sånne blondie spøker mot seg og sånt. den der morrofaktoren med at noen kan kjøre med en gammel dame in ruten i 15 min vil jeg heller kalle typisk japansk i sin failgang. for å være ekstremt stereotypisk da..

Standard Medlem Elfhybrid's Avatar

Quote Originally Posted by moritvri View Post
    ja.
    neida, men jo er jo litt sånn typisk også da damene her får heller sånne blondie spøker mot seg og sånt. den der morrofaktoren med at noen kan kjøre med en gammel dame in ruten i 15 min vil jeg heller kalle typisk japansk i sin failgang. for å være ekstremt stereotypisk da..
    Forklar hvordan det er typisk japansk?
    Det har da skjedd i usa også,der var det riktignok en ung gutt som kjørte bilen..

Standard Medlem Akamaru's Avatar

Jeg vil gjette at det finnes en prosentandel av verdens befolkning som er litt korttenkte og dumme, denne andelen vil mest sannsynlig være spredt utover hele kloden, ganske likt. Men det vil også si at i land med flere innbyggere vil det være litt flere slike saker som det er vist til i den første posten. Dette betyr ikke at noe slikt ikke kunne ha skjedd i Norge.

Er dere ikke litt vel harde mot Krobling her, folkens?

h*n ville jo bare dele en sær historie med oss, og det h*n skrev i tillegg, med at japanere kan være ganske dumme, var jo helt sikkert generelt ment og ikke ment som "japanere er dummERE", enn andre folk i verden. For at noen av dem er ganske dumme, det er jo helt sikkert. Like sikkert som det er at noen Nordmenn er dumme. Og noen Amerikanere, osv. Uansett mente h*n det kanskje ikke 100 % serriøst?

Og uansett, det bor veldig mange folk i Japan, og logisk sett, jo flere mennesker som bor i et land, jo større sjanse er det for at noen i det landet kommer til å gjøre noe idiotisk, ikke sant? Derfor har kanskje Japan en større fail-rate enn Norge, med vår stusselige befolkning på under 5 millioner?

Geez, det er grunn til at denne posten er tagga som "nyheter" og ikke "samfunn". Det er nyheten som er sentral, ikke nødvendigvis mine heller generaliserende kommentarer. Men når det er sagt, så mener jeg faktisk at unge japanere i dag er til de grader naive og lite fremmadtenkende. Tror dog jeg skal la den ballen ligge før enda flere begynner å grine.

Nallefjant
    sortulv's Avatar

Jeg ønsker gjerne en kildehenvisning som tar for seg nettop det du hevder der, Krobling, eller snakker du av en lang erfaring med yngre mennesker i dagens Japan? Jeg tenker vi lar ballen ligge først når du får bevist dine påstander.

Jeg ønsker gjerne en kildehenvisning som tar for seg nettop det du hevder der, Krobling, eller snakker du av en lang erfaring med yngre mennesker i dagens Japan? Jeg tenker vi lar ballen ligge først når du får bevist dine påstander.
    6 år med universiteter og arbeid i Japan.

Nallefjant
    sortulv's Avatar

Vel og bra, dét, men det er nå heller anekdotisk. Hva slags arbeid? Og hvordan er de unge i Japan mer naive og mindre fremadtenkende enn resten av verden? Det virker som en ganske fin fellesnevner for ungdommen verden over.

Vel og bra, dét, men det er nå heller anekdotisk. Hva slags arbeid? Og hvordan er de unge i Japan mer naive og mindre fremadtenkende enn resten av verden? Det virker som en ganske fin fellesnevner for ungdommen verden over.
    Men i alle dager. Hvorfor skal alle ha meg til å bevise mine meninger? Det er vel en overhengende sannsynlighet for at du mener hamburger er godt, så kjør på og bevis at den påstanden er sann! Om vi hadde hatt en folkeavstemning i Norge om at vi skulle gjøre bensin gratis, skal du ikke se bort i fra at flertallet hadde stemt for det, men det betyr ikke at det er en god ide. Folk har forskjellige meninger og sånn er det bare. Eneste forskjellen mellom meg og deg, er at jeg, etter alt å dømme, har uendelig mye mer grunnlag for å gjøre meg opp en mening på området.

Jeg kunne vel forøvrig skrevet en lengre avhandling som argumenterer for at japanere fortsatt lever i sin egen boble. Hvordan de har liten interesse for hva som skjer utenfor landets grenser, og hvordan de velger og ikke tenke på landets fremtidige velferd så lenge de har det godt nå. Greia er at dette er et nettforum. Jeg har ytterst liten interesse av å legge ned timer av arbeid på å overbevise en gjeng som begynner å sutre så fort noen sier noe stygt om Japan, og som dessuten sannsynligvis ville avfeie det hele som anekdotisk.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)