User Tag List

Page 1 of 2 12 LastLast
Results 1 to 20 of 26

Thread: Hva kan man bli med Japansk?

Standard Medlem MoNoLith's Avatar

Default Hva kan man bli med Japansk?

Heysann. Jeg har et lite problem med foreldrene når det gjelder japansk.
    Jeg kom inn på språk(japansk) på universitetet i Bergen. MEN foreldrene mine er helt fullstendig imot det. Når jeg sier fullstendig så mener jeg det, de kommer ikke til å støtte meg økonomisk sett eller sånn sett og det er veldig trist for meg. Faren min også sagt at hvis jeg ikke vet hva jeg vil så skal han velge for meg.

Jeg prøver å bevise til dem at jeg KAN bli noe med japansk(selvfølgelig skal jeg ikke BARE ha japansk,kommer til å ha noe mer etterpå). Vet at man kan jobbe med noe som tolk, turisme, handel(?) eller lærer. MEN når man får bachelor i det, hva står det liksom på diplomen? står det bare at jeg har bachelor i japansk. og blir det da vanskelig å få jobb etter jeg har fått bachelor i det?

Jeg trenger hjelp! Skal sende inn svaret på søndag og trenger virkelig råd!

Standard Medlem Ripten's Avatar

Default Re: Hva kan man bli med Japansk?

Hvis du er veldig ambisiøs, så kan du prøve og komme inn i Utenriksdepartetmentet... Handel har du selv nevnt, lærerstillinger vil det alltid være...

Viktigst av alt, er å kombinere det med noe! Feks, jeg studerer ikke bare japansk språk, men også Japans historie, politikk, pop-kultur og literatur... Jeg skal også ta 40 studiepoeng i et samfunnsfag. Programmet mitt heter "Asiatiske og afrikanske studier", om du lurte...

Ved å kunne Japansk, så kan du også flytte til Japan. Det studiet du tar høres ut som et rent språkstudium, og hvis det er tilfellet så må du mest sannsynlig ta et språk ved siden av japansk. Hvis du feks tar engelsk, så vil du få en grad i engelsk(noe som er viktig i Japan). Da kan du være engelsklærer på videregående i Japan, hvis jeg ikke tar feil... Uten grad må du forholde deg til barne og ungdomsskole...

Dette var bare noen eksempler

På Universitetet i Oslo tror jeg man får "Bachelor i Kultur- og Samfunnsfag, Studieprogram: Språk" dersom man tar språk, og dersom man tar "Asiatiske og Afrikanske Studier" er det antakelig det det står på studieprogram. Hva det er i Bergen vet jeg ikke, men det er vel antakelig noe lignende. Det kan du i alle fall antakelig sjekke på nettsidene deres.

Disse programmene er ikke direkte yrkesrettet, og hva man blir med denne kompetansen er dermed i stor grad opp til en selv. Oversettings– og guidejobber er to muligheter, men de betaler antakelig ikke nok til at man blir rik av det. Tolking er godt betalt, men krever så høye ferdigheter i japansk at man overgår selv den jevne japaner, samt tilsvarende ferdigheter i engelsk dersom man skal tolke mellom noe annet enn japansk og norsk.

Den mest realistiske løsningen er nok dermed å ta sikte på å drive med noe i tillegg til japansk, slik at du enten kan jobbe med språk ved siden av andre ting, eller jobbe med ting som krever at man kommuniserer med, drar til eller bor i Japan. Dersom du kjenner noen i Japan som kan skaffe deg en jobb og bare trenger en bachelorgrad for å få visum, samt språkkunnskaper nok til å klare deg, kan en bachelograd i japansk for eksempel være det som trengs.

Men som du ser får du ingenting på sølvfat her; du må stå på egne ben og være kreativ dersom du skal satse på japansk. Om du skal høre på mor og far er det vel bare du selv som kan bestemme, men det kommer vel egentlig an på hvor hardt du vil.
    Last edited by Rounin; 21st July 2009 at 19:37.

Standard Medlem kirbymaster's Avatar

du kunne flytte til japan men det var kanskje et dårligforslag :l

Standard Medlem tanketom's Avatar

Kjem an på kva fag du tar, men eg vil tru du får Bachelor i Kultur- og Samfunnsvitskap, med fordjupning i japansk. Evt. bachelor i språk, med fordjupning i japansk.

Ellers, så vil eg anbefale deg å lese på sidene til UiB. Der står faktisk veldig mykje av det du spør om (som du óg kanskje burde ha lest før du søkte?): http://www.uib.no/studieprogram/BAHF-SPRAK#presentasjon

Sjekk #yrkesveg, #utveksling, #oppbygging og #vidare for nokre svar

Standard Medlem sketch's Avatar

japansk alene er et potetfag av rang, du er nødt til å ha noe ved siden av.
    Og for å få jobb i UD må du nok ha en master som regel, hjelper fint lite med bare bachelour.
    Selv studerer jeg japansk, og vet alt for godt om dette.

Et lurt valg å ta ved siden av japansken kan være økonomi, siden det er mange japanske firmaer rundt i verden, og har du da økonomi i tillegg da, så skal du nok se at jobbmulighetene dine øker litt ihvertfall

Standard Medlem MoNoLith's Avatar

tanketom: jeg sjekket siden men det er så limited med info at jeg endte opp med å ringe til UiB. Dessuten ville jeg også ha svar fra folk som går denne linjen og som har bedre erfaring enn meg.

Rounin: nei nei selvfølgelig hadde jeg ikke tankt å BARE ha japansk. Jeg vil ha noe annet i tillegg.

Sketch: ja tusen takk for forslaget^^ Var litt redd for at jeg måtte KUN ha japansk.Som sagt fikk nettopp snakket med en veileder og han mente at jeg kan velge noe annet i tiellg til japansk. Så langt høres økonomi veldig greit ut, selv om jeg er ikke en stor fan av mattematikk.

tusen takk for hjelpen folkens

Standard Medlem NinkeKuN's Avatar

Jeg skal ta Afrika og Asia studier på UiO til høsten. Jeg har tenkt på å kombinere språket med reiseliv, enten i Japan eller for japanere i Norge. Vet ikke hvor lenge jeg kommer til å gå på den linjen, men jeg får se om jeg får det til eller ei.

Ripten, skal du også begynne der eller er du på ditt andre år?

NinkeKuN:

Jeg begynner på mitt andre år nå til høsten...

Standard Medlem NinkeKuN's Avatar

Ah, så du skal til Japan?

Jepp, drar til Sapporo 1 september!

Standard Medlem Orersama's Avatar

Som er sakt ovenfor så er det lurt å ha noe i tillegg ja.

Selv tar jeg en master i internasjonale studier, for å faktisk kunne brukes til noe utenom å snakke japansk.. Du kan jo kombinere japansk med lærerstudier også, men en master i språket er nok fortrukket da^^

God tur til Sapporo! Har lyst å dra tilbake dit en gang..

Standard Medlem miechan's Avatar

Bra innlegg!
    Jeg tenker også veldig mye på å ta disse studiene selv, og da er det kjekt å vite litt mer om det. Jeg tenker på å ta noe med samfunnsfag eller reiseliv i tillegg, ikke bare Japansk. Jeg vil til Oslo.

Kos deg masse i Sapporo, Ripten ^_^

Standard Medlem Chichi's Avatar

Jeg har mest tenkt til å lære meg japansk, fordi jeg skal gå på skole i Japan. Fordi Japan har skillz i å lage spill, så jeg skal lage spill i Japan.

Standard Medlem Sober's Avatar

Quote Originally Posted by Chichi View Post
    Jeg har mest tenkt til å lære meg japansk, fordi jeg skal gå på skole i Japan. Fordi Japan har skillz i å lage spill, så jeg skal lage spill i Japan.
    Hvis du skal lage spill er det nok ikke japansken som er første prioritet.

Standard Medlem

@Chichi Hvis du lærer japansk for å gå på skole der foreslår jeg at du tar et år i Japan på en seriøs språkskole for så å starte HAL-Mode privatskole i Japan.
    Det er en veldig bra spillrpoduserings linje der og de fleste Japanske spillskapere har en eller annen tilknyttning til den skolen.

Standard Medlem Lawliet's Avatar

Jeg har lyst til å lære japansk en gang. Det finnes jo ganske mange muligheter. Du kan jo lære andre personer japansk ien lærerstilling, eller du kan bli tolk. Turistguide for japanske turister som kommer til Norge og trenger en tur i f.eks Oslo. Du kan flytte til Japan å få jobb der, eller studere der. Mange spennende muligheter.

jeg har også ett spørsmål. Går det an å studere jus og i tilleg japansk?

Standard Medlem Nøve's Avatar

Jeg tror kanskje ikke jus og japansk samtidig er verdens beste idé, siden jusstudiet er veldig hardt (har jeg iallefall hørt), og det er jo språkstudier også, iallefall hvis du begynner på et helt nytt språk.

Skjønner i grunnen ikke hvorfor "alle" føler at de må ty til skole for å lære fremmedspråk (f.eks: japansk) -- Nå til det dags er det jo så utrolig enkelt (samt billig/gratis) å kunne erverve seg de nødvendige lærematerialer osv.

Om man går litt inn for det så kan man utrette mye selv ved å bare studere, notere, ivrig kryssjekke, pugge osv. [/rant]

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)