User Tag List

Page 1 of 3 123 LastLast
Results 1 to 20 of 48

Thread: Harry Potter og Halvblodsprinsen (film)

Default Harry Potter og Halvblodsprinsen (film)

Jeg kan ikke tro at ingen har laget en tråd om dette ennå!

Som en som har lest alle bøkene etterhvert som de kom ut, og vokst med serien (tok igjen Harry aldersmessig ved sjuern) syns jeg dette var den absolutt beste filmen så langt.

For det første hadde manusforfatter Steve Kloves bortimot klart å følge historien til punkt og prikke, og inkludere mye mer enn jeg hadde trodd. Dessuten elsker jeg måten filmen var løst på. Alle anmeldere og journalister påpeker hvor mørk den var. Joda, det var en mørk film, men det som preget den aller mest, og gjorde at jeg likte den så godt, var all ironien som var lagt i den. Humoren var gjennomsyrende på en veldig bra måte. Det at Snape, Flitwick og McGonagall får lov til å være så stiliserte og urealistiske karakterer er i mine øyne bra. Jeg syns også det var fint at det var såpass mye fokus på Malfoy, og syns ikke det gjorde noe at planen hans blir avslørt nesten helt i begynnelsen, i motsetning til i boka, der vi ikke får vite hva han driver med før i siste kapittel.

Når det er sagt, likte jeg ikke helt forholdet mellom Snape og Dumbledore. Nå vet jeg ikke hva de som ikke har lest boka vil si om det
    Spoiler Spoiler: Deathly Hallows-spoiler
    , men jeg syntes at det heller burde vært mer fokus på forholdet hans til Harry. Den scena fra boka hvor han ber om å få ta en titt på alle skolebøkene til Harry burde vært med, og Harry burde gjemt den på samme måte som i boka. Jeg skjønner ikke hvorfor de tok med Ginny på det hele. Når det gjelder Ginny er det klart at hun var helt feil skuespiller til rollen. Jeg er glad de ikke byttet henne ut, men det viser jo bare at man ikke burde begynne å filmatisere en serie før alle bøkene er kommet ut.

Jaja. Nok ranting fra min side. Jeg har en del ting til å utsette på filmen *host*kornåker*host*, men alt i alt var jeg veldig fornøyd. Skulle ønske det var Yates som hadde laget alle filmene.

Hva syns dere?

Standard Medlem Dadaph's Avatar

Default Re: Harry Potter og Halvblodsprinsen (film)

Får lyst til å se den. Har lest og likte alle bøkene, selv om jeg vel ikke er den største HP-fanen. Synes derimot stort sett alle Harry Potter-filmene til nå har vært enten dårlige eller veldig middelmådige. Bare Prisoner of Azkaban jeg virkelig likte.

Men hører fra flere at denne skal være bedre, og ikke minst mørkere(noe jeg liker).

Går den utekstet noe sted? Jeg plages vanligvis ikke av undertekster, men navnene i Harry Potter er så idiotisk oversatt at jeg blir helt satt ut selv om jeg prøver å ikke lese.

Standard Medlem jadb's Avatar

Oh! Jeg vil se den!! ^_^

Så bra at det blir to filmer fra siste boka!

Standard Medlem Amaye's Avatar

Skal se den i kveld...Personlig har jeg likt bøkene bedre enn filmene, men filmene er ganske brae de og^^,

Standard Medlem Kommodeskuff's Avatar

Tja, vel. Ble egentlig litt småskuffet av denne filmen, fordi traileren var så utrolig bra Synes kanskje filmen ble litt rotete og litt lite Harry Potter-ish.. Og skuespillerprestasjonene var veldig varierende. Synes det var langt fra den beste av filmene ( jeg synes at både 3ern og 4ern var bedre). Men jeg er enig i at måten humor ble brukt på var bra!

Standard Medlem Theriza's Avatar

Likte filmen, den holdt seg mer til boka enn jeg hadde forventet. Fikk også igjen Halvort-følelsen, som jeg ikke har fått fra en film siden 2ern (i motsetning til andre her likte jeg verken film nr. 3 eller 4. # fordi det er yndlingsboka mi og jeg synes ikke den ble retferdiggjort som film + hele "gompeklær på Galtvort oplegget ødela hele stemningen for meg. Nr. 4 fordi jeg synes de hadde fjernet en alt for stor del av handlinga. Det er detaljer som gjør HP til en bra serie, detaljer og karakterer, som ofte blir luttet veldig ned på i filmene)

Men synes de klarte det bedre denne gangen. Spesialeffektene var herlige, og det tok seg tid til å ta med mindre viktige scener og øyeblikk. Skjønner heller ikke poenget med kornåker-scenen, men ettersom det nesten er det eneste vi får se av to av mine favorittkarakterer skal jeg ikke klage.

Synes desverre dat manglet litt på slutten...epic battle anyone?

CrewcareLoli Yuiko's Avatar

marlee: Veldig enig med deg i at Yates burde regissert alle filmene. Det blir så store forskjeller mellom settet og slikt når det er en masse forskjellige regissører.

Jeg syns denne filmen var kjempebra, men jeg tror den kunne virke noe forvirrende på folk som ikke har lest boka. En del ting ble ikke forklart ordentlig (
    Spoiler Spoiler: Spoiler!
    ), men det er absolutt en film verdt å se, hvertfall for fansen. ^^

Jeg syns også det var bra at de fokuserte såpass mye på Malfoy, men jeg syns godt de kunne gjort både scenen inne i hulen og
    Spoiler Spoiler: Spoiler!
    mer dramatisk. Og det med kornåkeren var også temmelig random, ja... >__>

Standard Medlem Lonely Wolf's Avatar

jeg har lest alle hp-bøkerne, og er e stor fan! jeg skal se den nye filmen i morgen, gledet meg til å se filmen i over ett halvt år! jeg har altid vert en hp-fan!

Standard Medlem Elfhybrid's Avatar

Som de fleste vet,er jeg en stor HP fan.

Jeg syns de hadde løst overgangen fra bok til film glimrende,men den ble litt rykkete,og uten flyt av og til,antagelig fordi de gjorde sitt beste med å få med alle nøkkelscenene.

Lengre hadde den vært enda bedre,men jeg syns den var awesome.

KLØFTA Takashi's Avatar

Noe av det første jeg la merke til da jeg så filmen var selve filmingen, kameravinklene og sånn, som jeg synes var helt fantastisk bra gjennomført! Det likte jeg VELDIG godt! Men jeg synes ikke de har holdt seg så SYKT mye til boka som det virker som enkelte av dere skal ha det til.. (Uhm, *host*kornåker*host*, bl.a., ja) Dessuten er jeg også enig med disse kritikerne som sier det er "mer klining en hekser og trollmenn".
    Greit nok at karakterene vokser og blir eldre, men det var liksom så sinnsykt _mye_ av det, i forhold til all actionen som foregår i boka, som jeg savnet å se på lerrettet.
    Spoiler Spoiler: SPOILER - Do NOT click med mindre du har lest boka eller er VELDIG interessert i å spoiles

Ikke misforstå, jeg synes filmen var gørbra, men som vanlig blir man litt skuffet ettersom det er mange ting man har sett for seg fra boka som ikke kommer med.

Nevnte jeg forresten at jeg var på førpremiera og fikk klem av både James og Oliver Phelps? Hø hø hø hø...!

Standard Medlem Amaye's Avatar

Takashi: Jeg er VELDIG enig...
    Den ble liksom ikke helt harry potter-ish...

にゃんにゃんにゃんにゃん Uibeke's Avatar

Jeg skal lese boka omigjen før jeg utdyper meg noe særlig i dette. (Kommer sikkert til å glemme å gjøre det..men)

Anyway.. Jeg må si at skuespillerprestasjonene alt i alt har blitt bedre, spesielt Daniel, Rupert og Emma har blitt brukbart bedre siden den forrige filmen. Jeg har nå også begynt å like "nye" Dumbledore, og må inrømme at han passer som Dumbledore han også, selvom Richard Harris var best
    Nevøen til Ralph Fiennes(Voldemort), som spilte Tom Riddle som barn var genial. De hadde absolutt funnet riktig person, jeg satt nærmest i frykt for den lille ungen som oppførte seg så..kan jeg si sadistisk? x3 Likte også skuespilleren til prof. Slughorn.

Jeg også synes det mangler masse fra boka som jeg synes var viktig, men at Yates og manusforfatterne har klart å røske sammen "det viktigste" og fått en absolutt bra film ut av det. Synes at filmen var veldig hakkete, og scenen i begynnelsen kunne de absolutt ha spart seg for xD. Litt for mye romantikk og sånt for min del, men.

Og før jeg glemmer det: Snape! Jeg har alltid mislikt han littegran, men i denne filmen. Damn. Alan Rickmann ER Severus Snape. Maken til skuespillerprestasjon skal man leite lenge etter

KLØFTA Takashi's Avatar

Mikey: Jeg sier meg veldig enig med deg! SNAPE! Altså, jeg har aldri likt han (Alan Rickman er elsk, men Snape, blaeh), men relativt tidlig i filmen lenge jeg meg mot venninna mi og sa "Er det bare meg, eller er Snape liksom... Kjekk..?" Han så skikkelig gammeldags og hansome ut! (hvis du skjønner hva jeg mener med 'gammeldags')

Voldemort som ung var genial. Men var det nevøen til Fiennes? Han yngste? Wow.. Synes derimot at de burde ha brukt samme Riddle som i 2ern til han mellomste.
    Dumbledore.. Vel, han er ok, men likte han første best... x3 trodde forresten også at de skulle gjøre enda mer ut av det med hånda til Dumbledore og ringen og minnene og sånn.

にゃんにゃんにゃんにゃん Uibeke's Avatar

Quote Originally Posted by Takashi View Post
    Mikey: Jeg sier meg veldig enig med deg! SNAPE! Altså, jeg har aldri likt han (Alan Rickman er elsk, men Snape, blaeh), men relativt tidlig i filmen lenge jeg meg mot venninna mi og sa "Er det bare meg, eller er Snape liksom... Kjekk..?" Han så skikkelig gammeldags og hansome ut! (hvis du skjønner hva jeg mener med 'gammeldags')

Voldemort som ung var genial. Men var det nevøen til Fiennes? Han yngste? Wow.. Synes derimot at de burde ha brukt samme Riddle som i 2ern til han mellomste.
    Dumbledore.. Vel, han er ok, men likte han første best... x3 trodde forresten også at de skulle gjøre enda mer ut av det med hånda til Dumbledore og ringen og minnene og sånn.
    Skjønner hva du mener. Jeg har absolutt aldri likt Snape i det hele tatt, men nå. Damn. Mannen er genial! Gleder meg til å se sjuern
    Spoiler Spoiler: Deathly Hallows Spoiler, tror jeg

Yep. Det var nevøen til Ralph Fiennes. Synes de ligner litt også jeg da Mja. Der er jeg forsåvidt enig med deg. Det å bytte personer er unødvendig, og han som spilte Tom Riddle som ung i Chamber of Secrets funka jo. Han var jo quite handsome as well

Richard Harris var den beste Dumbledore, indeed.
    Jeg tror kanskje at vi får vite mer om Dumbledore osv i sjuern og åttern. Skal mene å ha lest at de tar med begravelsen til Dumbledore i sjuern. Det er best den blir bra

Spoiler Spoiler: Deathly Hallows Spoiler!

KLØFTA Takashi's Avatar

Dette er PAIN å skrive på iPhone...

Quote Originally Posted by Mikey View Post
    Skjønner hva du mener. Jeg har absolutt aldri likt Snape i det hele tatt, men nå. Damn. Mannen er genial! Gleder meg til å se sjuern
    Spoiler Spoiler: Deathly Hallows Spoiler, tror jeg
    Åhåhåhåhå, jaaa! Det er jo folk som bare har sett filmene også, så det blir... 8D mwah, genialt! Men Rickman er den eneste som kunne spilt Snape spør du meg.

Yep. Det var nevøen til Ralph Fiennes. Synes de ligner litt også jeg da Mja. Der er jeg forsåvidt enig med deg. Det å bytte personer er unødvendig, og han som spilte Tom Riddle som ung i Chamber of Secrets funka jo. Han var jo quite handsome as well
    Handsome ja! =D han var jo konge! Synes han som spilte kunne minne litt om han i toern, da (som jeg ALDRI har huska navnet på), så på en måte er det greit, men skuespillerbytte generelt er jeg ikke særlig for.

Richard Harris var den beste Dumbledore, indeed.
    Jeg tror kanskje at vi får vite mer om Dumbledore osv i sjuern og åttern. Skal mene å ha lest at de tar med begravelsen til Dumbledore i sjuern. Det er best den blir bra
    Er dette dine egne spekulasjoner, eller har du lest det noe sted? (ikke det om begravelsen) dersom de tar begravelsen i sjuern mister de jo tid til å ta med andre ting da.. Eneste jeg tenker på med det. Men om de likevel klarer å presse inn alt, i tillegg til begravelsen, er det jo bare knall!

Spoiler Spoiler: Deathly Hallows Spoiler!
    Spoiler Spoiler: Spoiler-svar

PUH! ENDELIG ferdig!

har nettop kommet hjem etter å ha sett den nye hp-filmen på kino! innmari morsom! den var litt anderledes enn boken, men den var super-kul!

Standard Medlem jadb's Avatar

Har nettopp sett den selv. For ca 6 timer siden ^_^

Likte den veldig godt for jeg huska ikke boka så godt siden det er så lenge siden jeg har lest den. Litt flaut å ha så dårlig minne, men kan være fint og. For da blir jeg ikke så kritisktil filmen. Prøver uansett som regel å ikke forvente så mye og også huske på at dette er noe annet enn boka. Og bare tenke at det er bra i seg selv at noen lager filmer fra bøkene. Selv om jeg tenker ofte jo lengre jo bedre og skulle gjerne hatt at hver bok deles inn i to filmer. ^_^

Jeg syns filmen var underholdende. Enig i at det er synd med nesten ingen kampscener og at det med kornåkeren var litt rart. Men likte all humoren som var i denne.

Gleder meg til de siste!

jeg synes de ''romantiske'' scenene var så utrolig morsomme! ikke rart at ronny ble lei av hun lavendel etter vert! x3

Outland Ukusoberu's Avatar

Jeg var positivt overrasket over filmen, siden jeg hadde lest en del lunkne reviews. Hovedsakelig var jeg redd for at midtdelen av filmen ville bli veldig langtrukken av kjærlighetsscener og usaklig virrvarr (ut i fra hva jeg hadde hørt), men syntes de fikk riktig mengde av alt. En del av klagene jeg har sett er at filmen var for mørk. For min del synes jeg bare det er positivt, men forstår at det er ett større problem for mødre og yngre seere.

Jeg synes uansett at Alan Rickmann eier genrelt som skuespiller, og synes det er synd at han har fått en del mindre screen time enn han hadde i de første filmene. Han fikk vel litt mer i denne filmen enn de forige par filmene uansett.

jeg tror jeg likte denne filmen best av alle de andre filmene! ^^

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)