User Tag List

Results 1 to 10 of 10

Thread: Reach mahjong

中二以下亮の脳 Tyblazitar's Avatar

Default Reach mahjong

Har oppfattet en økende interesse for mahjong her på Japani, så tenkte jeg kunne mekke sammen en tråd for dette fantastiske spillet for å spre interessen litt.

Mahjong er et spennende spill med sin opprinnelse i Kina, og har siden spredd seg jorden over, med utallige regelvarianter. Spillet spilles med firkantete brikker, og poenget er i bunn og grunn å konfigurere en sammensetning av disse brikkene som gir mye poeng. Det kan med andre ord virke som en slags hyperavansert utgave av poker.

Reach mahjong (riichi mahjong, japansk mahjong) er varianten av spillet som oppsto i Japan, og er den du har sett i animeer som Akagi og Saki. Reglene er betydelig annerledes fra de fleste andre varianter, og den japanske utgaven blir stadig mer populær, særlig i Europa, hvor store turneringer i denne varianten har blitt arrangert.

Interessert i lære spillet? Da må du være tålmodig og forberedt på en del irriterende pugging av japanske fraser og en hel haug med "hender". Likevel vil jeg absolutt si at det er verd det, da det er et virkelig morsomt spill som passer flott til en sosial aften med venner. For de som er interesserte har jeg samlet en del relevante linker:

Regler
    Det finnes en mengde sider som prøver å lære deg reach mahjong, fordelen denne siden har er at den lærer deg all den japanske terminologien du kan forvente å finne hos andre spillere og i diverse guider. Ja, det er en vegg av tekst, og ja, du må lære alt. Gi det litt tid.

Flash-spill
    En ypperlig måte å venne seg til spillet, hendene og reglene på. Med en del spilling her vil det å lære seg spillet gå som en lek. Vær dog oppmerksom på at spillet ikke gir et helt rett inntrykk av stemningen, da CPU-en som regel er ganske kjip og bare vil vinne så fort som mulig med dårlige hender. Den er derfor ganske irriterende å spille på når du har kommet på et bedre nivå.

Tenhou.net
    Tenhou er en av de mest populære sidene for å spille reach mahjong online. Den er helt på japansk, men frykt ikke, det finnes en engelsk guide (som også har en del andre nyttige linker og ting) til siden. Når man begynner å bli stø i spillet er dette et ypperlig sted å få brynet seg på menneskelige motstandere. Merk dog at man har begrenset tid på seg, så man må være ganske vant med spillet generelt på forhånd.

Osamuko's Mahjong Blog
    En blog om reach mahjong av en spiller som kan mye. Man kan plukke opp en del om strategier herfra, og diverse kunnskap om spillet.

Så, flere som spiller spillet? Jeg lagde en sosial gruppe hvor jeg tenkte vi kunne prøvd å få organisert turneringer eller bare casual spilling. Vi er en gruppe på 6-ish stykk her i Stavanger-området som spiller en del, så vi har noen folk allerede.

Default Re: Reach mahjong

Slenger meg på her og spør om det er noen som spiller Mahjong i Oslo-området?

Standard Medlem Adamant's Avatar

Har spilt en del Reach Mahjong-videospill. Langt å foretrekke, siden man slipper knøle med å regne poeng, som er noe herk. Videospillene er ikke verre å lære enn poker, egentlig, og et fint sted å starte.

Hehe, jo, spiller en del her: http://www.mahjongtime.com/index.html

Men liker å spille IRL best. :]

Quote Originally Posted by Adamant View Post
    Har spilt en del Reach Mahjong-videospill. Langt å foretrekke, siden man slipper knøle med å regne poeng, som er noe herk. Videospillene er ikke verre å lære enn poker, egentlig, og et fint sted å starte.
    Poeng er noe herk hvis du skal lære alt utenat, men med en liten tabell er det null problem.

Quote Originally Posted by Foxen View Post
    Slenger meg på her og spør om det er noen som spiller Mahjong i Oslo-området?
    Ja, det begynner å bli en del av oss, dog er det ikke akkurat så høyt nivå. Ta gjerne turen innom den sosiale gruppen, så kan vi avtale litt spilling.

Standard Medlem Exona's Avatar

Ingen som spiller mahjong i Gjøvik området da?
    Spiller litt på tenhou av og til, så det hadde kanskje gått an å sette opp en Japani lobby der? =)

Standard Medlem Yamatora's Avatar

Er det noen som vet om det settet de har på Outland er noe bra. Vurderer å kjøpe det, men vil ikke ha noe som ikke er riichi vennlig hehe.

Quote Originally Posted by Yamatora View Post
    Er det noen som vet om det settet de har på Outland er noe bra. Vurderer å kjøpe det, men vil ikke ha noe som ikke er riichi vennlig hehe.
    Jeg har sett noen forskjellige sett på Outland, men tror alle skal gå greit. Det som er fint med den japanske varianten er at den ikke bruker noe de andre typene ikke har, så man kan fint kjøpe et kinesisk sett og spille japansk mahjong med det.

Standard Medlem

Quote Originally Posted by Tyblazitar View Post
    Så, flere som spiller spillet? Jeg lagde en sosial gruppe hvor jeg tenkte vi kunne prøvd å få organisert turneringer eller bare casual spilling. Vi er en gruppe på 6-ish stykk her i Stavanger-området som spiller en del, så vi har noen folk allerede.
    Hei, jeg kommer fra Polen og har spilte der, nå bår jeg i Stv og ønsker å spille men kjenner ikkne noen som spiler. So, jeg er interessert hvis dere ville å spille (Jeg har min egen spill) Hilsen, Kesja
    Last edited by kesk; 5th February 2012 at 11:58.

Standard Medlem Darkbrussel's Avatar

Mahjong, det kommer an på hva slags mahjong, for familien min spiller mahjong, og de spiller forskjellige typer.... for i kina så er det mange forskjellige måter å spille på, og ja, japan sin spille måte er en av dem eller vet ikke om japan har flere

så mahjong regler, spørs hvilken mahjong det er snakk om

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)