User Tag List

Results 1 to 14 of 14

Thread: Battlestar Galactica

Default Battlestar Galactica

Battlestar Galactica

Antall episoder: Inneholder en miniserie på to episoder, følgende fire sesonger med 74 episoder (hittil, inkluderer ikke den siste/femte sesongen)
    Sjanger: science fiction, drama, action,
    Begynte: 2003-
    Gjenskapt av: Ronald D. Moore (skribent), Michael Rymer (regissør)
    Hjemmeside: http://www.scifi.com/battlestar/

Handling:
    Langt inne i fremtiden befinner menneskeheten seg i en form for splittede koloniale bosetninger og under et føderalt regime. De har kommet seg langt siden krigen mot deres egne skapninger, cylon-rasen, som de skapte for å tjene sine behov og. I et forsøk på å forbedre de fikk de en utviklet form for kunstlig intelligens, som førte til at de utviklet egne ideer om selvstendighet. I et forsøk på å holde de under sin egen kontroll, utløste menneskeheten en krig mot cylon-rasen, som forårsaket en lang og blodig konflikt, som satte begge partene så ille for seg at de gikk hver sine veier etter at de inngikk en våpenhvile.

For å unngå at forholdene skulle bli noe kaldere ble en rombase bygget for å opprettholde dialogen med cylon-rasen. Menneskeheten sender en delegasjon trofast mot sitt løfte, i håp om å unngå forverring av forholdene. Cylon-rasen har ikke latt seg høre fra i over førti år.

Slik begynner serien om tittelens stjernekrysser, romskipet Galactica. Og det er på dagen når romskipet og dets kommandant Odama, skal begge dekommisjoneres, at konflikten blusser opp igjen. Men cylon-rasen har forandret seg betydelig siden menneskene sist så de. Ingen vet hvorfor de har kommet tilbake, eller hva de ønsker å oppnå, men en ting er sikkert for kommandant Odama, menneskeheten skal ikke gå under så lenge Battlestar Galactica flyr under hans kommando.

Karakterer: Spoilers ahead! (spol frem til egne kommentarer)
    Kommandant William Adama
    Adama er øverstkommandere på stjernekrysseren Galactica, en av de siste av de gigantiske menneskebygde krigsfartøyene bygget i den første krigen mot cylon-rasen. Siden han og romskipet har begge vært i tjenesten lengre enn de fleste andre om bord lagt sammen så har de begge en legendarisk os om sitt repertoir. Han er en velmenende patriot og vellest kommandant som skal i først episode gå av i sin kommando av Galactica, men som trekkes kjapt tilbake inn i krigen, etter en ironisk sjelsøking for svar om sin fremtid som veteran. Det blir ikke enkelt, for beslutningene han må som kommandant for flåten gjør han til en meget realistisk og humanitær militær strateg som vil ta avgjørelser for å spare alle under sin kommando, både de sivile og militære offiserene. Hans lidenskap for tjenesten er kun like stort som hans hjerte for mannskapet, som han betegner for ingen ringere enn sin egen familie.

Utdanningsminister Laura Roslin
    Laura Roslin var før det andre cylon-angrepet ansatt som føderasjonens utdanningsminister, men trekkes inn i den høyeste bransjen av administrativ politikk og presidenttjenesten idet store deler av byråkratiet går tapt. Hun er blitt diagnosert med et annet personlig dilemma også, for idet hun sist forlot koloniene hadde hun fått bekreftet at hun har en ondsartet form for kreft. Det er allikevel ikke noe som hindrer henne fra å bli en rival for Adama i styret over flåten, og det er en unik form for karakterkjemi mellom disse to karakterene som styres av en humanitær politikers hjerte, og en patriotisk forsvarende offisers innsikt i militære affærer. Det hele blir ganske innviklet i det lange løp for begge to.

Oberst Tigh
    Tigh er nestkommanderende på Galactica, og en meget god venn av kommandant Adama. Han er den stereotypiske illsinte militære offiseren på en side, men også en realistisk karakter siden hans karakter er meget negativt påført av hans alkoholisme. Hans konstante irritasjon over løytnant Starbucks opptredelse er vel utløseren for hans klassiske raseri, som bringer en humoristisk vri over et heller ustabilt forhold som ligner mer på et familieforhold i et hushjem enn det på et militært fartøy. Som Adamas yndling for forslag til strategiske avgjørelser er Tigh også en viktig karakter som utfyller den nødvendig umenneskelige halvdelen ved militærets rolle, som risikomannen. Allikevel støtter han alle og enhver avgjørelse som Adama gjør, for så stor respekt er det mellom de to at de er som likemenn og nesten tilogmed brødre.

Kaptein Lee Adama - "Apollo"
    Lee Adama er kommandant Adamas sønn, og flyr som kapteinen for luftskvadronen til Galactica. Han har et urolig forhold med sin far grunnet konflikter i familien og hendelser i sin militære tjeneste. Som en av kamppilotene får vi også innsikt i en meget stressfylt tilværelse hos kallenavn Apollo. Han er også en stabilisator for løynant Starbuck når Tigh ikke har kontroll over henne, og har et sterkt forhold til henne som utvikler seg utover serien. Begge de to er våre første øyne i slagfeltet når Galactica trues, og de er også de første av de yngre rolleinnehaverne i serien. Av den grunn har de, og spesielt Adama, en vanskelig tid med å bli anerkjent som verdige rolleinnehavere i en serie ledet av eldre veteraner i krigstjenesten såvel som i politikken.

Løytnant Kara Thrace - "Starbuck"
    Kallenavn Starbuck er flyinstruktøren for kampskvadronene til Galactica. Hun er et stereotypisk stjerneess i kampen mot cylon-rasen på slagmarken og er en modig og dumstridig karakter, med et vågalt sinn og et tro hjerte. Hun sliter også med personlige konflikter, men i utgangspunktet utvikles hun som den påståelige og opprørske soldaten om bord på romskipet, noe vi får se mye av når hun møter Tigh.

Gaius Baltar
    Gaius er en toppvitenskapsmann som har jobbet for forsvarstjenesten på diverse kolonier, spesielt på kolonien Caprica, der han bor og lever sammen med sin elskerinne Nummer Seks. Han har et unikt synspunkt på krigen siden han rammes hardt av hemmeligheten som hans undervurderte kjære har holdt for han lenge, nemlig at hun er en Cylon i menneskeskikkelse. Dette utfordrer hans absolutte filosofi som en ateist iogmed at hun utgir seg for å være en troende på det fremtidige gudepanteonet.

Nummer Seks
    Vi vet ikke mye om Nummer Seks. Vi vet bare at hun er en meget usedvandlig Cylon i kvinneform som har utviklet et forhold til vitenskapsmannen Gaius Baltar, og utnyttet ham. Samtidig virker det som om hun har også virkelig forelsket seg i ham. Hun utfyller han som en spekulerende og djevelsk personlighet med en tilgivelse som bare gjelder for han som unntak, siden menneskeheten er fienden i hennes øyne. Hun spiller en avgjørende rolle sammen med Baltar idet serien begynner å utvikle seg.

Egne kommentarer:
    Jeg husker fortsatt som liten å ha sett flere episoder av den gamle åttitallsserien med stjernene fra Bonanza som de samme rolleinnehaverne i serien Battlestar Galactica. Det virket først som en meget underholdende ide å se den nye serien, og det er hittil det beste jeg har sett på TV noensinne, om ikke på lik linje med Heroes. Det er den virkelighetsnære siden ved Battlestar Galactica som gjør det til en troverdig sci-fi serie, tilogmed mer menneskelig enn selve Star Trek, siden de menneskelige karaktertrekkene i serien utvikles og utfoldes i et stadig tykkere plott med mange sentraliserte morale spørsmål for seg. Det gjengående tema om menneskelighet og hva som kjennetegner liv og følelser er også et hjernespissende tema, i likhet med ideer om regler og lover under krig, og hvilke politiske følger som kommer fra vanskelig avgjørelser. Denne kombinasjonen av virkelige mennesker og en nærmest virkelig fremtidskonflikt er et mesterverk garantert til å oppfylle enhver fan av science fiction sine ønsker om en god serie med mange aspekter.

PS: Jeg forakter terningkast, men som sagt så er dette den beste science fiction serien jeg har sett noensinne, så det er da en klar sekser.

Savegame.no Crew Spax's Avatar

Default Re: Battlestar Galactica

Dette er en av de bedre Sci-fi seriene synes jeg(etter Firefly så klart). Serien begynner ekstremt kult og unikt, serien er også highpace, det skjer veldig mye på kort tid men på en god måte. Så spenningen holder seg oppe.

Jeg fangirler også over de ikkemennnesklige Cylonene. <3

Standard Medlem Drone's Avatar

Nå skal jeg fort si at jeg ikke kan uttale meg om den gamle versonen av denne serien, men den nye som har kommet har jeg og noen kompiser av meg hatt marathon på. Det var en utrolig fengende story og som du sier var den virkelighetsnær i forhold til mange avdre sci-fi serier. Jeg mener også at dette er noe av det beste jeg har sett av "nye" serier.

Jeg kan ikke annet enn å stemme i at også jeg synes den er det beste jeg har sett på TV. Det er en sjeldenhet å finne en TV-serie som er så tankevekkende og engasjerende som Battlestar Galactica, og jeg tror den virkelig har satt standarden for hva en TV-serie kan utrette innholdsmessig og presentasjonsmessig. En virkelig utsøkt perle blandt TV-serier.

Standard Medlem Jarlaxle's Avatar

Den siste episoden av Battlestar Galactica ble vist igår. Var en 2 timer (10 uten reklamer) episode, som var en verdig avslutningen på serien. Har vært veldig imponert over denne siste sesongen og det de har turt å gjøre med karakterene og handlingen.
    Har vært en veldig bra serie og jeg er godt fornøyd med hvordan den ble avsluttet.

Standard Medlem PeoplePerson's Avatar

Omg,yess, jeg elsker Battlestar Galactica!
    Har ikke sett den på en stund, savner den litt!
    Jeg og broren min og faren min var "fans", haha XD

Den er bra laget, og jeg liker konseptet og slikt!

You will need a larger parking lot after 3 months p33r's Avatar

Jeg så også slutten, og jeg gråt og gråt. Det er sjelden en TV-serier har slik en impact på meg, men etter 4 sesonger var det bare verdig at serien fikk en slutt.

Anbefales så hardt at .. ja

Standard Medlem Oblivion's Avatar

Det er så trist at det er over nå....
    Dette er absolutt den beste serien jeg noen sinne har sett, og når jeg har sett The Plan vet jeg liksom ikke hva jeg skal glede meg til mer..

Får håpe Caprica blir spennende!

ragonzul's Avatar

Miniserien er en KILLER. Første sesong og, nice! starten av 3 og, men ellers så tynnes den litt ut, utenom det er det konge serie, helt klart en av mine favoritt seriene gjennom tiden (mine 20 år lange tider) ^^

Jeg må si at det var en veldig passende slutt på serien, selv om det er fortsatt mange store spørsmål som vi aldri får oppklart. Jeg kan tenke meg at vi aldri får svar på alt, og jeg er tilfreds med slutten, selv om det var en ekstremt følelsesladet finale.

Spoiler Spoiler: finale

Standard Medlem Amaye's Avatar

Me like
    Først var det pappa som så på det, og siden begynte alle^^, Jeg liker best Cyclonene(er det dumt..?) og syns dette er en av de beste sci-fi som er^^,

Jeg vet ikke om alle fikk det med seg, men det ble holdt et FN-panel hvor hovedrolleinnehaverne diskuterte tv-serien, og deriblant hvordan det handler om vår egen verden.

Whoopi Goldberg modererte og holdt innholdstalen.

Edward James Olmos = Admiral Adama fikk sagt sine meninger om "rase" som et begrep for å kjennetegne kultur.

Diskutér i vei.

* Kanskje det hadde vært en idé å legge til en kode for å vise youtube-innhold på dette forumet?

Quote Originally Posted by Amaye View Post
    Me like
    Først var det pappa som så på det, og siden begynte alle^^, Jeg liker best Cyclonene(er det dumt..?) og syns dette er en av de beste sci-fi som er^^,
    Det er slettes ikke noe galt ved å like Cylons. Det er litt av poenget med serien og moraliseringen om konflikt, for det eneste som virkelig er galt er jo de skillene de skaper rundt seg.

Standard Medlem Jarlaxle's Avatar

Til info så har Caprica startet opp, og jeg må si at jeg liker serien veldig godt.

Ingen romskip eller store kamper i verdensrommet, men serien innerholder mange kule elementer; som Adama familiens mafia tilknytting, utviklingen av de første cylonene, veldig stilig virtuell gangster verden ala chicago 1920 stil, og okkulte religiøse grupper.

Anbefales for BSG fans! (Kanskje ikke like kult for de som ikke kjenner til serien fra før av)

Moderator
    Fantasy og Spill
    Beast's Avatar

Sannsynligvis den beste tv-serien jeg har sett (og det inkludert i beregningen serier som ROME, Carnivale, Deadwood og Twin Peaks). Menneskeligheten er til å ta å føle på, konfliktene blir tatt opp med FN-panel og plottet er karakterdrevet og organisk. Dette er TV-underholdning slik Lynch drømte at det skulle bli da han først gav seg i kast med Twin Peaks.

Personlig er jeg en stor fan av Gaius Baltar karakteren, mest fordi han representerer de mest basale sidene ved menneskers reaksjons- og personlighetsmønster i situasjoner under press, men også fordi han er den karakteren (kanskje med unntak av Caprica Six) som går igjennom den største personlige utviklingen igjennom serien.

Forøvrig er brettspillet av Fantasy Flight veldig bra og plukker opp mye a paranoiaen som skildres i første sesong!
    Last edited by Beast; 18th August 2010 at 13:40.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)

Tags for this Thread