User Tag List

Page 1 of 4 1234 LastLast
Results 1 to 20 of 66

Thread: Japansk på UiO ?

Standard Medlem Kokoro's Avatar

Default Japansk på UiO ?

Jeg har kikket litt rundt, og har egentlig ikke funnet noen svar på det jeg lurer på..
    Jeg vurderer å gå på UiO og ta 3-årig utdannelse i japansk der.

Noen som har gått der før, eller går der nå, som kan anbefale dette?

Lurer på hvilke muligheter man har etter et sånt studie, og kostnader m.m..

Håper på svar

Beklager hvis denne tråden er postet på feil sted eller noe.
    Var ikke sikker på hvor den skulle..

Default Re: Japansk på UiO ?

Jeg har gått 2 år på japanskstudiet på UiO som ledd av en bachelor i språk. Studiet holder god kvalitet, og lærerne er flinke til å følge opp elevene tett. Jevnlige oppgaver, prøver og etterhvert bittesmå muntlige presentasjoner brukes for å holde rede på elevenes fremgang.

Det er imidlertid en stor jobb å skulle lære seg et språk som ligger så fjernt fra norsk på tre år. Japansk har en grammatikk som til nød kan sammenlignes med tyrkisk, og et ordforråd i stor grad basert på klassisk kinesisk. Man starter med andre ord litt "fra scratch", og må være forberedt på å lære mye nytt. Orersama, som også er medlem her, sier i en annen tråd at "du må/bør ta alle utenlandsoppholdene man har mulighet der for å få et godt språkmessig utbytte i min mening".

En bachelor i japansk gir ikke automatisk veldig mange yrkesmuligheter. Gode japanskkunnskaper kan kvalifisere deg til arbeid som guide, oversetter, eller, dersom du innehar svært gode kunnskaper, tolk, som er godt betalt. Japansk i tillegg til kunnskaper som er relevante for næringslivet skulle derimot kunne gi deg en fordel innenfor import- og eksportnæringer som involverer handel med japan. Du har selvfølgelig også en viss mulighet for å få jobb i Japan med kunnskaper i japansk.

En bachelor i japansk kan også lede videre til utdanninger på høyere nivåer, som er mer orientert rundt forskning, og disse kan lede videre til jobber innen asiastudier og muligens enkelte politiske funksjoner.

Et japanskstudium er med andre ord i stor grad "hva du gjør det til" — Her må du i stor grad planlegge og undersøke selv!

Kostnadene er omtrent som med andre studier — Du må betale noen nærmest symbolske semesteravgifter, og får et studielån som kommer til å bli med deg en stund.

Scrub Scrub Scrub Krisbam's Avatar

Jeg kunne gjerne tenkt meg dette selv, men som sagt så gir det ikke automatisk så mange jobbmuligheter, og det koster penger som alt annet.

Problemet mitt ligger i stor grad i det finansielle, forståelsen for språket er ikke så alt for vanskelig. Jeg har studert litt Japansk på fritida, og har Genki bøkene som er ganske fine å lære fra, samt et par programmer til PC'en. Derfor blir det ikke helt "fra scratch" som nevnt.

Grunnen til at jeg kunne ønsket å gått japanstudiet er for å kunne forstå språket og bruke det flytende, da jeg virkelig kunne tenkt meg en jobb i Japan, men nå er vel kanskje sjansene for at en nordmann skal få seg en jobb innen 3D spill design i Japan relativt knøttsmå..

Takk for svar

Jeg skal undersøke dette nærmere.
    Det frister egentlig veldig å gå dette studiet, men det er dumt hvis jeg ikke får noe jobb ut av det.

Igjen, takk for svar! Det hjalp mye

Noen som går/har gått på Japansk på Blindern som har noen av disse ukeprøvene liggende?

Jeg kunne tenkt meg å ta Japansk på Blindern muligens til neste høst, så hadde vært interessant å se hva som er kravet for å klare kurset Har lest at man må få godkjent disse ukeprøvene for å kunne gå opp til eksamen.

Standard Medlem Orersama's Avatar

Som Rounin siterte meg^^, så lønner det seg å ta alle utvekslingsmulighetene man kan.
    Ikke bare fordi man da studerer i landet med alle de fordeler det har, men også fordi undervisningen er mye mer intens (avhengig av hvilken skole man drar til). Da jeg var på Tokai i Kanagawa hadde vi minst to doble 1,5t forelesninger man-lør, og noen dager fler. De to øverste klassene har ikke skole på lørdag. Og man vil mest sannsynlig med litt innsats kunne regne med å gå i en av disse når man tar jap6.

Av egen erfaring så lærte jeg bedre japansk av å henge sammen med mange japanere enn av å være skoleflink(liker ikke lekser). Det hjelper ikke så veldig på å lære kanji selvfølgelig, men det er en prioriteringssak.

Når det gjelder nytte så kan ikke språket alene kunne brukes til så mye, men i kombinasjon med noe annet kan åpner man mange dører.

>Kirsbam:
    Har liten peil på retninger for spilldesign, men hvis man lærer seg japansk godtnok til å kunne studere videre i Japan er det kanskje lettere å kunne vise seg, og få kontakt med japanske spillselskaper.

>Julie:
    Har dessverre ikke noen liggende, men av hva jeg husker er ikke ikke de noe problem. Man lærer det som trengs i klassen uansett.

Språk på UiO blir det nok uansett, men blir enten japansk eller tysk..
    Tysk kan jeg en del av fra før, men kan fortsatt bli vanskelig.. Men sånn undervisningsmessig sett og hvor lett det er å lære, er nok tysk det beste alternativet..

Vet det kommer til å bli tungt om jeg skal studere japansk, siden jeg starter helt fra scratch..
    De utvekslingsmulighetene dere snakker om, blir det veldig mye ekstra kostnader i så fall?

Tror jeg må ta å besøke Blindern før jeg bestemmer meg

Ja det blir jo litt ekstra. Jeg hadde vel ca 220000kr i studielån etter 3,5 år på blindern og 1,5 av dem i Japan. Men studielån er noe man klarer å betale tilbake med de fleste jobber, så jeg synes ikke du burde la det velge for deg.

Quote Originally Posted by Orersama View Post
    Jeg hadde vel ca 220000kr i studielån etter 3,5 år på blindern og 1,5 av dem i Japan. Men studielån er noe man klarer å betale tilbake med de fleste jobber, så jeg synes ikke du burde la det velge for deg.
    Oi, mye penger
    Nei, men greit å ta med i betraktning.. Jeg liker å ha ting planlagt
    Hmm, er det mulig å "besøke" blindern for å sjekke ut litt? ^^

Hemmelig
    "Nyanyanyanyanya!"
    marilla's Avatar

Sånn ang penger - du må mest sannsynlig uansett regne med å ta opp studielån, det blir fort på ca 40 000 per semester. Om du står på alle eksamener kan du dog slippe å betale tilbake 40%, men det blir fortsatt endel penger om man studerer i noen år.

Blindern er et åpent campus, og jeg vet at i forelesningene jeg har (helt urelatert til japansk) kan hvem som helst komme inn. Det letteste er vel å finne noen som går japansk og spørre om du kan fotfølge de en dag, så kan du se hvordan forelesningene funker osv.

Standard Medlem karrochan's Avatar

Jeg begynte å studere japansk ved UiO nå i høst, så jeg kan kanskje ikke hjelpe så veldig mye, men jeg kan i alle fall svare på spørsmålet om ukentlige prøver. Lærerne sier hele tiden at disse prøvene ikke er obligatoriske, men at de er mest for at man selv skal kunne ha kontroll og sjekke at man fortsatt henger med på pensum. Personlig synes jeg de er veldig fine å ha. Men, det er to større prøver iløpet av ett semester, og du må bestå minst én av disse prøvene (altså få mer enn 60% riktig) for å få gå opp til eksamen til jul. Dette burde egentlig ikke være et problem hvis man er motivert, møter til undervisningen, arbeider med pensum utenfor undervisninger også og gjør oppgavene i Genki (80% av disse må også leveres for å få gå opp til eksamen). Men, ja, det er visstnok en del arbeid hvis man begynner helt fra scratch. Men de er så totalt verdt det!

Og, også, som marilla sa, du har lov til å sitte og følge med på undervisningen vår, i alle fall på mandager og fredager når vi har fellesforelesninger (1215-1400). Hvis du (eller noen andre) er interessert er det bare å møte opp, eller send meg en pm eller noe så kan jeg vise hvor det er og slik.

Standard Medlem Zanpakuto_Shiro's Avatar

Lurer på om jeg skal ta en tur innom UiO og sjekke ut forelesningen, men er ikke særlig kjent der oppe da (er fra Arendal) og finner jeg skolen, vet jeg ikke om jeg finner rommet, men jeg klarer meg.

Så stikker vel innom i løpet av oktober da.

Har forresten også hørt rykter om at du ikke får noe stipend i det hele tatt det første skole året i Japan (andre land og) er dette sant?

Quote Originally Posted by Zanpakuto_Shiro View Post
    Har forresten også hørt rykter om at du ikke får noe stipend i det hele tatt det første skole året i Japan (andre land og) er dette sant?
    Dette gjelder kun hvis du skal ta en hel undergraduate/bachelor-grad da denne er på 4 år i mange land. (Japan, Sør-Korea, USA osv.)
    Så du vil få stipend til utvekslingsopphold, master og doktorstudier fra første stund. Mer info finner du hos lånekassen.

Jeg er også veldig interessert i å ta en tur, må se når jeg får tid.

Standard Medlem Takeshi-kun's Avatar

Jeg studerte Japansk på UiO formelt fra 2005 til 2007, men holder det ved like ved å stadig lese Genki og Intermediate Japanese bøkene. Jeg er helt enig med det andre har sagt i tråden om at lærerene er flinke. Spesielt synes jeg Tomoko er en veldig god lærer. Hun kan virke noe streng, men hun er rettferdig Det er mye lekser og prøver noe jeg syntes var bra, for andre på andre studier (jeg studerer Samfunnsgeografi) er det prinsippet: Les pensum og møt opp på eksamen, med noen forelesninger i mellom. Man får også tett oppfølging og en helt annen kontakt med lærerne siden man ikke er så mange. Jeg hilser fortsatt på Tomoko og prøver å holde kontakten! Andre forelesere jeg har hatt vet ikke hvem jeg er en gang (noe som er helt normalt, forøvrig). I tillegg bør det nevnes at områdekunnskapsfagene (de som handler om historie, religion, litteratur osv.) er veldig bra og man lærer å kjenne Japan på et dypt plan.

Når det gjelder utenlandsopphold, så anbefales dette veldig for at du faktisk skal få brukt det du har lært. Jeg var på Tokai, Shonan Campus i forbindelse med Japansk 3+4 og hadde et uforglemmelig halvår! Når det gjelder selve studiet så er mulighetene mange, men når det gjelder muligheter for jobb så er det litt begrenset. Derimot så fyller vi som har studert japansk en liten nisje ford vi har gode muligheter for å få oss jobb i Japan og for japanske bedrifter i Norge.

Dere som vurderer Japansk, så har jeg ingen problemer med å anbefale det, og ikke tenk for mye på studielån, for det har man god tid til å betale tilbake.

Noen som går på JAP1501 nå, forresten?

Quote Originally Posted by Zanpakuto_Shiro View Post
    Så stikker vel innom i løpet av oktober da.
    Quote Originally Posted by Krisbam View Post
    Jeg er også veldig interessert i å ta en tur, må se når jeg får tid.
    Har lyst jeg og, men kan ikke i oktober. Reiser tilbake til skolen (vestlandet) nå på søndag.
    Karrochan; jeg sender deg pm senere når dette blir aktuelt.
    Kommer ikke tilbake til østlandet før nærmere jul, så.

Quote Originally Posted by Takeshi-kun View Post
    Dere som vurderer Japansk, så har jeg ingen problemer med å anbefale det, og ikke tenk for mye på studielån, for det har man god tid til å betale tilbake.
    Jeg vurderer dette særiøst, men har noen foreldre som ikke akkurat støtter opp.
    "Japansk er bare tull! Du kommer aldri til å få bruk for det, og du får deg ikke jobb ved å lære deg et så avsides språk som japansk!"

Skikkelig oppmuntring fra foreldre
    Vel, er det noen som har japansk eller tysk på UiO nå, som kunne tenke seg å være med meg en skoledag ?

Jeg kan muligens i oktober, kanskje vi kunne tatt det samlet? Begynner å vurdere dette her mer og mer..

Standard Medlem

Vel du kan jo fortelle foreldrene dine at Japan har 150 millioner inbyggere og er verdens nest største økonomi. Ikke akkurat så veldig avsidesliggende for å si det sånn =P

Quote Originally Posted by Phoenix View Post
    Vel du kan jo fortelle foreldrene dine at Japan har 150 millioner inbyggere og er verdens nest største økonomi. Ikke akkurat så veldig avsidesliggende for å si det sånn =P
    Mulig det funker.
    Samme hva de mener egentlig.. Jeg har tross alt selv ansvar for min egen framtid ;D

Quote Originally Posted by Krisbam View Post
    Jeg kan muligens i oktober, kanskje vi kunne tatt det samlet? Begynner å vurdere dette her mer og mer..
    Skal du gå der neste år da i så fall, eller året etter der?
    Jeg skal gå et år til på vgs før jeg begynner der så..

Quote Originally Posted by Kokoro View Post
    Skal du gå der neste år da i så fall, eller året etter der?
    Jeg skal gå et år til på vgs før jeg begynner der så..
    Går siste året videregående med påbygning slik at jeg får generell studiekompetanse, så det blir eventuelt neste år.... med mindre jeg tar et hvileår neste år, noe jeg har tenkt en del på.

Thread Information

Users Browsing this Thread

There are currently 1 users browsing this thread. (0 members and 1 guests)